UżywaneOpinieUżywany Fiat 500 – opinie kierowców, typowe usterki, wady i zalety

Używany Fiat 500 – opinie kierowców, typowe usterki, wady i zalety

Fiat 500 jest autem, które kupuje się oczami. Nawet używane pięćsetki są drogie, co wynika z ich ponadczasowej stylizacji oraz dobrych opinii o modelu.

Współczesna interpretacja kultowego Fiata 500 została zaprezentowana w 2007 r. Czas pędzi, modele innych marek się zmieniają, a urokliwy model pozostaje niezmieniony – pomijając kosmetyczne modernizacje w 2013 r. i większą z 2015 r., kiedy wprowadzono inaczej zaprojektowane lampy oraz nowoczesny system multimedialny. Stylowe autko wciąż pozostaje w ofercie włoskiego producenta i cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Żaden z liftingów nie odebrał piećsetce uroku, ale poprawiał małego Fiata od strony technicznej. Ogromne możliwości personalizacji sprawiły, że na rynku wtórnym trudno o dwa identycznie skonfigurowane Fiaty 500 – szczególnie, gdy szuka się wśród droższych i lepiej wyposażonych egzemplarzy.

Fiat 500 - tył
Zgrabny tył nadwozia kryje niewielki bagażnik (185 l) i dwa fotele – Fiat 500 jest rejestrowany jako auto czteroosobowe.

Fiat 500 został zbudowany na płycie podłogowej Pandy II. Oznacza to, że części zamienne są łatwo dostępne i tanie. Także naprawy nie przysparzają problemów – pod efektownym nadwoziem kryje się relatywnie prosta mechanika.

Używany Fiat 500 – do miasta, ale…

Mimo że Fiat 500 jest bardzo mały z zewnątrz, pozytywnie zaskakuje ilością przestrzeni dla kierowcy i pasażera. O fakcie podróżowania autem segmentu A przypomina przede wszystkim niewielka szerokość wnętrza. Z tyłu jest już znacznie gorzej – kanapę trzeba traktować jako awaryjne miejsca lub przestrzeń na przedmioty, które nie zmieściły się do 185-litrowego bagażnika. „500” swoimi wymiarami pasuje w sam raz do miasta, ale w codziennym użytkowaniu mogą przeszkadzać małe szyby i szerokie tylne słupki, znacząco ograniczające widoczność. Rozczarowuje również mała zwrotność. Na pocieszenie – doskonałe boczne lusterka.

Fiat 500 - silnik
Diesle 1.3 MultiJet są bardzo oszczędne, ale do miejskiej jazdy lepiej wybrać nawet bazową wersję 1.2 – szybciej osiąga temperaturę roboczą (więc i wcześniej nagrzewa wnętrze) i nie będzie miała problemów z DPF.

Używany Fiat 500 – typowe usterki i koszty utrzymania

W tej kwestii nie można o „500-tce” powiedzieć złego słowa – auto jest trwałe i proste w obsłudze, głównie przez pokrewieństwo z tańszą Pandą, z którą też dzieli silniki. Podstawowy 1.2/69 KM jest najbezpieczniejszym wyborem, ale raczej tylko do miasta. Późniejsze 0.9 (dwucylindrowe, z doładowaniem) są już znacznie żwawsze. Diesle 1.3 mało palą, ale będą droższe w eksploatacji przez nietrwałą turbosprężarkę i wyciągający się przy dynamicznej jeździe łańcuch rozrządu. Do wszystkich silników nie ma problemów z częściami, podobnie jak z licznie zlokalizowanymi sieciami serwisów.

Najpopularniejszym silnikiem jest 69-konna jednostka 1.2 Fire – doskonale znana z innych modeli Fiata. Silnik ten zapewnia wystarczającą moc, jest trwały, a przy wyższych przebiegach najwyżej spala olej. Doskonale współpracuje z instalacjami LPG, jednak w małym aucie butla istotnie ogranicza funkcjonalność. Kto ceni osiągi, powinien celować w 100-konny wariant 1.4 16V. Dwucylindrowy 0.9 TwinAir ma ciekawe i doskonale pasujące do Fiata 500 brzmienie, jednak lepiej nie liczyć na niskie spalanie – szczególnie, gdy lubi się mocniej nacisnąć na gaz. Dzięki turbosprężarce ten silnik zapewnia porównywalną dynamikę z 1.4 16V, ale przy częstym wykorzystaniu osiągów spala tyle samo.

Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 0.9 TwinAir 0.9 TwinAir 1.2 1.4 1.4 Turbo
Pojemność 875 cm³ 875 cm³ 1242 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 85 KM 105 KM 69 KM 100 KM 135 KM
Maks. moment 131 Nm 145 Nm 102 Nm 131 Nm 206 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,0 s 12,9 s 10,5 s 7,9 s
Prędkość maks. 173 km/h 188 km/h 160 km/h 182 km/h 205 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,9 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,5 l/100 km

Kierowcom regularnie pokonującym dłuższe trasy Fiat zaproponował udane diesle 1.3 MultiJet. Jeżeli miały regularnie wymieniany olej i nie były katowane, posłużą długo. W przeciwnym razie przy przebiegach powyżej 150 tys. km. trzeba liczyć się z koniecznością wymiany rozciągniętego łańcucha rozrządu czy zużytej turbosprężarki. Silnik jest doskonale znany mechanikom, a części zamiennych nie brakuje, więc usunięcie defektów nie przysparza większych problemów i nie kosztuje fortuny. Po 2009 r. standardem stał się filtr DPF, który przy jeździe miejskiej szybko się zapycha.

Fiat 500 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 95 KM
Maks. moment 145 Nm 145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 165 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 3,9 l/100 km

Na szczycie gamy znajdują się doskonałe jednostki 1.4 T-Jet (więcej o silniku 1.4 T-Jet znajdziesz tutaj), które montowano do sportowych Abarthów 500 (135-190 KM w zależności od wersji). To udane i cenione na rynku wtórnym modele. Poniżej 25 tys. zł trudno o zakup, a doinwestowane Abarthy, nierzadko z wieloma dodatkami tuningowymi i mocą podniesioną do blisko 200 KM, potrafią kosztować od 45 tys. zł wzwyż. Cenę trzyma także Fiat 500C, czyli półkabriolet ze zwijanym brezentem w centralnej części dachu. Wśród ogłoszeń zaskakująco dobrze reprezentowany jest Fiat 500e, czyli oferowana w USA wersja z napędem elektrycznym. Jazda nią jest tania i przyjemna, ale przed zakupem samochód warto prześwietlić – wiele aut z Ameryki uczestniczyło w wypadkach.

W przypadku Fiata 500 średnim wyborem są automatyczne, a dokładniej zautomatyzowane przekładnie Dualogic. Za zmiany biegów i obsługę sprzęgła odpowiadają w nich siłowniki. Działają, ale sposób pracy całości przypomina nieco jazdę początkującego kierowcy – proces jest dosyć opieszały, co irytuje przy próbach bardziej dynamicznej jazdy. Żywotność sprzęgła będzie niższa niż w przypadku auta z umiejętnie obsługiwaną, ręczną skrzynią.

Używany Fiat 500 – opinie kierowców

 Zalety 

„Ponadczasowa sylwetka, ten samochód nigdy się nie zestarzeje.”

„Bardzo niskie koszty eksploatacji, idealne autko do miasta.”

„Świetne, duże lusterka. Wszystko doskonale widać.”

„Ma świetnie spasowane elementy – kompletnie żadnych szmerów czy trzasków, dobrze wyciszony.”

„Spory wybór wersji silnikowych, w tym sportowe Abarthy. Poza hatchbackami zdarzają się kabriolety.”

 Wady 

„Tylne słupki trochę za grube, przednie zresztą też – ograniczają widoczność.”

„Duża średnica zawracania. Odczuwa się do zwłaszcza przy parkowaniu.”

„Jak każdy mały samochód jest wrażliwy na wyboje, nawet te mniejsze, ale taka już specyfika maluchów.”

„Na pocieszenie wysokiej ceny można nadmienić, że auto bardzo mało traci na wartości.”

Opinie na temat trwałości używanych Fiatów nie są pochlebne. Model 500 dowodzi, że nie zawsze jest to jednak słuszne. Miejskie auto jest wolne od błędów konstrukcyjnych i dzielnie opiera się procesowi starzenia. Większość usterek wynika ze zużycia eksploatacyjnego poszczególnych elementów. Niektórzy użytkownicy zgłaszają niewielką trwałość detali wykończeniowych (np. chromów) czy mechanizmów podnoszenia foteli.

Używany Fiat 500 – podsumowanie

Samochód ma krótki rozstaw osi, sztywne zawieszenie, a nierzadko także koła  dlatego trzeba zaakceptować średni komfort jazdy po wybojach. Zaskakuje natomiast jakość wykonania kokpitu i dostępne wyposażenie. Efektem są wysokie ceny nawet używanych egzemplarzy – za egzemplarze z pierwszych lat produkcji trzeba zapłacić przynajmniej 14-15 tys. zł. Cieszy, że „500” znacznie mniej traci na wartości niż typowy Fiat, a przy późniejszej odsprzedaży nie będziemy długo szukać chętnego na zakup.

Fiat 500 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 354/163/149 cm
Rozstaw osi 230 cm
Pojemność bagażnika 185 l

Aktualizacja: 16 stycznia 2019 r.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji