UżywaneOpinieUżywany Citroen C8 (2002-2014) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen C8 (2002-2014) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Segment dużych, rodzinnych vanów powoli wymiera, a na rynku pojawiają się głównie duże SUV-y w wersjach 7-miejscowych. Jeśli ktoś poszukuje niedrogiego auta rodzinnego w tradycyjnym wydaniu, powinien zwrócić uwagę na Citroena C8. Jakie są opinie o tym aucie?

Wprowadzony na rynek w grudniu 2002 roku Citroen C8 był milowym krokiem naprzód w porównaniu do swojego poprzednika, Evasiona. Chociaż ostatnie modele były dość dobrze wyposażone i komfortowe, podstawy były mocno przestarzałe, a w przypadku C8, Citroen nawiązał współpracę z Fiatem i Peugeotem, aby opracować minivana, który był naprawdę najnowocześniejszy, oferujący systemy bezpieczeństwa i funkcje elektroniczne, które były na najwyższym poziomie. Priorytetem w C8 było bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo. Standardowo montowano sześć poduszek powietrznych, w tym dwie boczne, zapewniające ochronę pasażerom we wszystkich trzech rzędach siedzeń. Oprócz układu zapobiegającego blokowaniu kół z całkowicie elektronicznym rozdziałem siły hamowania, C8 otrzymało również elektroniczne wspomaganie hamowania, wyrafinowany pakiet kontroli stabilności, ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w oponach i światła awaryjne, które automatycznie włączają się podczas gwałtownego hamowania. Jak na lata początku produkcji, tj. 2002 rok, takie dodatki były imponujące.

Citroen C8 - tył
Miękkie zawieszenie wpływa na komfort podróży, ale z pełnym obciążeniem auto staje się niestabilne.

Używany Citroen C8 – wymiary, nadwozie

Jeśli ktoś lubi stylistykę tego typu aut, tj. wysokie nadwozie z delikatnie pnącym się ku tyłowi dachem, wielkimi połaciami przeszklonych powierzchni i łagodnie opadającą szybą czołową, Citroen C8, szczególnie po liftingu (były aż dwa) może się podobać. To klasyczny, rodzinny „autobus”, który ma zachwycać przestrzenią i funkcjonalnością, a nie imponującą linią, dynamizmem sylwetki czy stylistycznymi dodatkami. Francuska linia nadwozia to przede wszystkim łagodne, płynne kształty z niewielką ilością ostrych kątów. Zastosowano je przede wszystkim w przedniej części, stosując ładnie wyprofilowane klosze lamp. Również z tyłu sporo się dzieje i w oczy rzucają się wąskie, ale pnące się niemal do samego dachu klosze lamp tylnych. Klapa bagażnika jest ogromna, co ułatwia zapakowanie bagażu, ale trzeba o tym pamiętać ustawiając się np. tyłem w garażu. Jeśli chodzi o wymiary Citroena C8, ma on 4726 mm długości, 1854 mm szerokości i 1752 mm wysokości. Rozstaw osi to 2823 mm.

Citroen C8 - przód
Duży, przestronny i komfortowy, choć niekoniecznie urodziwy. Ale stylistyka w takich autach ma drugorzędne znaczenie.

Używany Citroen C8 – wnętrze, bagażnik

Stylistyka zewnętrzna Citroena C8 nie każdemu musi się podobać, podobnie jak wystrój wnętrza, ale nie to jest priorytetem w tym samochodzie. Przestrzeń, funkcjonalność i praktyczne rozwiązania – tym C8-ka zdobywa serca rodzin. Wszystko zaczyna się od drobiazgów, tj. sprytne „dziecięce” lusterko wsteczne, pozwalające obserwować pasażerów z tyłu, czy też opcjonalnego, dzielonego na trzy części okna dachowego. Oprócz tego możemy liczyć na obrotowe przednie fotele, chłodzone uchwyty na napoje i niezliczoną ilość schowków rozsianych po całej kabinie. We wnętrzu jest miejsce nawet dla siedmiu dorosłych osób, a dostęp do nich ułatwia płaska podłoga i dźwignia zmiany biegów zamontowana na desce rozdzielczej. Należy pamiętać, że miejsca w trzecim rzędzie to nie malutka ławeczka dla dzieci, tylko pełnoprawne, indywidualne fotele, w których wygodnie zasiądzie dwóch dorosłych pasażerów. Gdy zajdzie potrzeba przewiezienia dużej ilości bagażu, opatentowany przez Citroena system szybkiego mocowania „Quickfix” umożliwi szybkie przesuwanie, składanie lub całkowity demontaż tylnych siedzeń w celu uzyskania maksymalnej przestrzeni. Bagażnik jest ogromny, a jego maksymalna pojemność wynosi prawie 3000 litrów!

Fotele można regulować niemal w każdym kierunku. Kręcą się, składają, przesuwają, odczepiają etc. Dla rodziny – rewelacja. Czterostrefowa klimatyzacja pomaga schłodzić tą ogromną przestrzeń i dostosować warunki podróży do indywidualnych preferencji poszczególnych rzędów siedzeń. Bardzo bogate wyposażenie obejmuje między innymi czujniki świateł, automatyczne wycieraczki przedniej szyby i dostosowywanie głośności systemu audio do prędkości. Są także tylne czujniki parkowania, reflektory prowadzące do domu i zdalne sterowanie szyberdachami, szybami, lusterkami bocznymi, a nawet drzwiami bocznymi. Tak, to francuski samochód, więc trzeba sporo szczęścia, aby po tylu latach wszystko działało bez zarzutu.

Używany Citroen C8 – silniki

Oferta silnikowa jest zaskakująco szeroka, choć do auta o takim charakterze najbardziej pasuje mocny silnik Diesla i w większości takie wersje są dostępne na rynku wtórnym. Mimo to oferta silników benzynowych jest ciekawa i otwiera ją motor 2.0 16V o mocy 136 KM i momencie obrotowym 190 Nm, który było oferowany niemal przez cały okres produkcji. Alternatywą był silnik 2.2 16V o mocy 158 KM i momencie obrotowym 217 Nm. Tutaj osiągi były już na dość dobrym poziomie jak na duże auto rodzinne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 11,6 sekundy, a prędkość maksymalna dochodziła niemal do 200 km/h. Średnie spalanie to około 9,7 l/100 km. Ciekawostką była na pewno jednostka 3.0 V6 o mocy 208 KM i momencie obrotowym 285 Nm. To były ciekawe czasy, w których silniki V6 montowano do rodzinnych vanów, a dziś nawet sportowe auta z segmentu D mają tylko 2.0 R4. Co prawda osiągi nie były powalające – 11 sekund do setki i 205 km/h – ale V6 w aucie rodzinnym? Trzeba przyznać, że to świetny materiał na ciekawego youngtimera.

Citroen C8 - silnik
Jednostka 3.0 V6 to dość nietypowa i rzadko spotykana wersja, które odwdzięcza się niezła dynamiką oraz ciekawym brzmieniem w zamian za słuszne ilości zużywanego paliwa.

Dla tradycjonalistów jest oczywiście oferta jednostek wysokoprężnych HDi. Bazą jest silnik 2.0 HDi 16V o mocy 109 lub 138 KM. W tej mocniejszej odmianie generuje 320 Nm i jest w stanie rozpędzić C8-kę od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy oraz rozwinąć 190 km/h. Był także silnik 2.2 HDi 16V o mocy 130 KM oraz podwójnie doładowana wersja o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 10 sekund, prędkość maksymalna dobijała do 200 km/h, a średnie spalanie zamykało się w około 7 l/100 km.

Citroen C8 - silnik
Silnik 2.2 HDi oraz inne jednostki wysokoprężne to propozycja dla tych, którzy chcą nieśpiesznie i płynnie przemieszczać na dalekie dystanse.

Używany Citroen C8 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niezwykle przestronne i komfortowe wnętrze dla 7 dorosłych osób”.

„Ogromny, praktyczny bagażnik i szerokie możliwości aranżacji wnętrza”.

„Bardzo dobry dostęp do wnętrza i niezłe wyposażenie”.

„Szeroka oferta silników z dynamicznymi Dieslami”.

 Wady 

„Mimo wszystko, nieco przestarzała stylistyka – zewnętrzna i w środku”.

„Bardzo miękkie zawieszenie, które pod obciążeniem staje się niepewne”.

„Sporo zachodu i wysiłku z wyjmowaniem siedzeń dla większego bagażnika”.

„Jakość wykonania systemów elektrycznych i gadżetów”.

Używany Citroen C8 – awaryjność, typowe usterki

Pomimo obfitości wyposażenia i dość skomplikowanej elektroniki, Citroen C8 cieszy się dość dobrą opinią jeśli chodzi o niezawodność. Podobnie jak w przypadku wszystkich minivanów, należy uważać na uszkodzenia wykończenia wnętrza – zadrapania, pęknięcia, rozdarcia tapicerki, działanie wszystkich mechanizmów składania foteli itp. Warto sprawdzić, czy konkretny egzemplarz nie był wykorzystywany jako taksówka czy samochód służący np. jako dowóz ludzi na/z lotniska. Należy również zwrócić uwagę na wszystkie szkody parkingowe i zadrapania spowodowane przez kierowców nieprzyzwyczajonych do rozmiarów samochodu. Trzeba także sprawdzić nierównomierne zużycie przednich opon, które może być spowodowane mocno zużytym zawieszeniem. Niektóre z drobnych elementów sterujących w C8 nie są wykonane z najwyższej jakości materiałów, więc należy upewnić się, że wszystkie części niezbędne do przesuwania, pochylania i zdejmowania siedzeń są w całości.

Citroen C8 - uchwyty na kubki
Citroen C8 ma mnóstwo ciekawych rozwiązań, ale przez intensywną eksploatację wiele elementów może być uszkodzonych.

Używany Citroen C8 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Citroenie C8 znajduje się na pasie podszybia w środkowej części, widoczne pod maską pomiędzy uszczelkami, jak również na słupku B po prawej stronie, na naklejce.

Citroen C8 - numer VIN

Używany Citroen C8 – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących używanego Citroena C8. Przykładowo egzemplarz z 2006 roku z silnikiem 2.0 16V o mocy 136 KM z przebiegiem 190 000 kilometrów to koszt 11 000 złotych. Za około 24 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2010 roku z silnikiem 2.0 HDi i przebiegiem 226 000 kilometrów.

Używany Citroen C8 – podsumowanie

Citroen C8 to świetna i bardzo niedroga propozycja dla kogoś, kto pilnie szuka dużego, rodzinnego i bardzo praktycznego auta. Wybór jest niewielki, choć umiarkowane ceny kuszą, bowiem za rozsądne pieniądze możemy znaleźć 7-miejscowy samochód o rewelacyjnej funkcjonalności, ale należy uważać na wyeksploatowane i naszpikowane drobnymi usterkami egzemplarze.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Citroen C8 - bok

Citroen C8 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 472/185/175 cm
Rozstaw osi 282 cm
Pojemność bagażnika 225 (7 os.)-1160 (5 os.)-2948 l
Citroen C8 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 16V 2.2 16V 3.0 V6 2.0 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi 2.2 HDi Biturbo
Pojemność 1997 cm³ 2230 cm³ 2946 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 136 KM 158 KM 204 KM 109 KM 136 KM 128 KM 170 KM
Maks. moment 190 Nm 217 Nm 285 Nm 270 Nm 320 Nm 314 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 11,6 s 11,0 s 14,6 s 11,4 s 12,9 s 10,0 s
Prędkość maks. 185 km/h 196 km/h 205 km/h 174 km/h 190 km/h 182 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. 9,1 l/100 km 9,7 l/100 km 11,5 l/100 km 7,2 l/100 km 7,1 l/100 km 7,4 l/100 km 7,2 l/100 km

Używany Citroen C8 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji