Segment dużych, rodzinnych vanów powoli wymiera, a na rynku pojawiają się głównie duże SUV-y w wersjach 7-miejscowych. Jeśli ktoś poszukuje niedrogiego auta rodzinnego w tradycyjnym wydaniu, powinien zwrócić uwagę na Citroena C8. Jakie są opinie o tym aucie?
Wprowadzony na rynek w grudniu 2002 roku Citroen C8 był milowym krokiem naprzód w porównaniu do swojego poprzednika, Evasiona. Chociaż ostatnie modele były dość dobrze wyposażone i komfortowe, podstawy były mocno przestarzałe, a w przypadku C8, Citroen nawiązał współpracę z Fiatem i Peugeotem, aby opracować minivana, który był naprawdę najnowocześniejszy, oferujący systemy bezpieczeństwa i funkcje elektroniczne, które były na najwyższym poziomie. Priorytetem w C8 było bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo. Standardowo montowano sześć poduszek powietrznych, w tym dwie boczne, zapewniające ochronę pasażerom we wszystkich trzech rzędach siedzeń. Oprócz układu zapobiegającego blokowaniu kół z całkowicie elektronicznym rozdziałem siły hamowania, C8 otrzymało również elektroniczne wspomaganie hamowania, wyrafinowany pakiet kontroli stabilności, ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w oponach i światła awaryjne, które automatycznie włączają się podczas gwałtownego hamowania. Jak na lata początku produkcji, tj. 2002 rok, takie dodatki były imponujące.
Używany Citroen C8 – wymiary, nadwozie
Jeśli ktoś lubi stylistykę tego typu aut, tj. wysokie nadwozie z delikatnie pnącym się ku tyłowi dachem, wielkimi połaciami przeszklonych powierzchni i łagodnie opadającą szybą czołową, Citroen C8, szczególnie po liftingu (były aż dwa) może się podobać. To klasyczny, rodzinny „autobus”, który ma zachwycać przestrzenią i funkcjonalnością, a nie imponującą linią, dynamizmem sylwetki czy stylistycznymi dodatkami. Francuska linia nadwozia to przede wszystkim łagodne, płynne kształty z niewielką ilością ostrych kątów. Zastosowano je przede wszystkim w przedniej części, stosując ładnie wyprofilowane klosze lamp. Również z tyłu sporo się dzieje i w oczy rzucają się wąskie, ale pnące się niemal do samego dachu klosze lamp tylnych. Klapa bagażnika jest ogromna, co ułatwia zapakowanie bagażu, ale trzeba o tym pamiętać ustawiając się np. tyłem w garażu. Jeśli chodzi o wymiary Citroena C8, ma on 4726 mm długości, 1854 mm szerokości i 1752 mm wysokości. Rozstaw osi to 2823 mm.
Używany Citroen C8 – wnętrze, bagażnik
Stylistyka zewnętrzna Citroena C8 nie każdemu musi się podobać, podobnie jak wystrój wnętrza, ale nie to jest priorytetem w tym samochodzie. Przestrzeń, funkcjonalność i praktyczne rozwiązania – tym C8-ka zdobywa serca rodzin. Wszystko zaczyna się od drobiazgów, tj. sprytne „dziecięce” lusterko wsteczne, pozwalające obserwować pasażerów z tyłu, czy też opcjonalnego, dzielonego na trzy części okna dachowego. Oprócz tego możemy liczyć na obrotowe przednie fotele, chłodzone uchwyty na napoje i niezliczoną ilość schowków rozsianych po całej kabinie. We wnętrzu jest miejsce nawet dla siedmiu dorosłych osób, a dostęp do nich ułatwia płaska podłoga i dźwignia zmiany biegów zamontowana na desce rozdzielczej. Należy pamiętać, że miejsca w trzecim rzędzie to nie malutka ławeczka dla dzieci, tylko pełnoprawne, indywidualne fotele, w których wygodnie zasiądzie dwóch dorosłych pasażerów. Gdy zajdzie potrzeba przewiezienia dużej ilości bagażu, opatentowany przez Citroena system szybkiego mocowania „Quickfix” umożliwi szybkie przesuwanie, składanie lub całkowity demontaż tylnych siedzeń w celu uzyskania maksymalnej przestrzeni. Bagażnik jest ogromny, a jego maksymalna pojemność wynosi prawie 3000 litrów!
Fotele można regulować niemal w każdym kierunku. Kręcą się, składają, przesuwają, odczepiają etc. Dla rodziny – rewelacja. Czterostrefowa klimatyzacja pomaga schłodzić tą ogromną przestrzeń i dostosować warunki podróży do indywidualnych preferencji poszczególnych rzędów siedzeń. Bardzo bogate wyposażenie obejmuje między innymi czujniki świateł, automatyczne wycieraczki przedniej szyby i dostosowywanie głośności systemu audio do prędkości. Są także tylne czujniki parkowania, reflektory prowadzące do domu i zdalne sterowanie szyberdachami, szybami, lusterkami bocznymi, a nawet drzwiami bocznymi. Tak, to francuski samochód, więc trzeba sporo szczęścia, aby po tylu latach wszystko działało bez zarzutu.
Używany Citroen C8 – silniki
Oferta silnikowa jest zaskakująco szeroka, choć do auta o takim charakterze najbardziej pasuje mocny silnik Diesla i w większości takie wersje są dostępne na rynku wtórnym. Mimo to oferta silników benzynowych jest ciekawa i otwiera ją motor 2.0 16V o mocy 136 KM i momencie obrotowym 190 Nm, który było oferowany niemal przez cały okres produkcji. Alternatywą był silnik 2.2 16V o mocy 158 KM i momencie obrotowym 217 Nm. Tutaj osiągi były już na dość dobrym poziomie jak na duże auto rodzinne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 11,6 sekundy, a prędkość maksymalna dochodziła niemal do 200 km/h. Średnie spalanie to około 9,7 l/100 km. Ciekawostką była na pewno jednostka 3.0 V6 o mocy 208 KM i momencie obrotowym 285 Nm. To były ciekawe czasy, w których silniki V6 montowano do rodzinnych vanów, a dziś nawet sportowe auta z segmentu D mają tylko 2.0 R4. Co prawda osiągi nie były powalające – 11 sekund do setki i 205 km/h – ale V6 w aucie rodzinnym? Trzeba przyznać, że to świetny materiał na ciekawego youngtimera.
Dla tradycjonalistów jest oczywiście oferta jednostek wysokoprężnych HDi. Bazą jest silnik 2.0 HDi 16V o mocy 109 lub 138 KM. W tej mocniejszej odmianie generuje 320 Nm i jest w stanie rozpędzić C8-kę od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy oraz rozwinąć 190 km/h. Był także silnik 2.2 HDi 16V o mocy 130 KM oraz podwójnie doładowana wersja o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Tutaj przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 10 sekund, prędkość maksymalna dobijała do 200 km/h, a średnie spalanie zamykało się w około 7 l/100 km.
Używany Citroen C8 – opinie użytkowników
Zalety
„Niezwykle przestronne i komfortowe wnętrze dla 7 dorosłych osób”.
„Ogromny, praktyczny bagażnik i szerokie możliwości aranżacji wnętrza”.
„Bardzo dobry dostęp do wnętrza i niezłe wyposażenie”.
„Szeroka oferta silników z dynamicznymi Dieslami”.
Wady
„Mimo wszystko, nieco przestarzała stylistyka – zewnętrzna i w środku”.
„Bardzo miękkie zawieszenie, które pod obciążeniem staje się niepewne”.
„Sporo zachodu i wysiłku z wyjmowaniem siedzeń dla większego bagażnika”.
„Jakość wykonania systemów elektrycznych i gadżetów”.
Używany Citroen C8 – awaryjność, typowe usterki
Pomimo obfitości wyposażenia i dość skomplikowanej elektroniki, Citroen C8 cieszy się dość dobrą opinią jeśli chodzi o niezawodność. Podobnie jak w przypadku wszystkich minivanów, należy uważać na uszkodzenia wykończenia wnętrza – zadrapania, pęknięcia, rozdarcia tapicerki, działanie wszystkich mechanizmów składania foteli itp. Warto sprawdzić, czy konkretny egzemplarz nie był wykorzystywany jako taksówka czy samochód służący np. jako dowóz ludzi na/z lotniska. Należy również zwrócić uwagę na wszystkie szkody parkingowe i zadrapania spowodowane przez kierowców nieprzyzwyczajonych do rozmiarów samochodu. Trzeba także sprawdzić nierównomierne zużycie przednich opon, które może być spowodowane mocno zużytym zawieszeniem. Niektóre z drobnych elementów sterujących w C8 nie są wykonane z najwyższej jakości materiałów, więc należy upewnić się, że wszystkie części niezbędne do przesuwania, pochylania i zdejmowania siedzeń są w całości.
Używany Citroen C8 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Citroenie C8 znajduje się na pasie podszybia w środkowej części, widoczne pod maską pomiędzy uszczelkami, jak również na słupku B po prawej stronie, na naklejce.
Używany Citroen C8 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących używanego Citroena C8. Przykładowo egzemplarz z 2006 roku z silnikiem 2.0 16V o mocy 136 KM z przebiegiem 190 000 kilometrów to koszt 11 000 złotych. Za około 24 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2010 roku z silnikiem 2.0 HDi i przebiegiem 226 000 kilometrów.
Używany Citroen C8 – podsumowanie
Citroen C8 to świetna i bardzo niedroga propozycja dla kogoś, kto pilnie szuka dużego, rodzinnego i bardzo praktycznego auta. Wybór jest niewielki, choć umiarkowane ceny kuszą, bowiem za rozsądne pieniądze możemy znaleźć 7-miejscowy samochód o rewelacyjnej funkcjonalności, ale należy uważać na wyeksploatowane i naszpikowane drobnymi usterkami egzemplarze.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:
Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników
Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 472/185/175 cm |
Rozstaw osi | 282 cm |
Pojemność bagażnika | 225 (7 os.)-1160 (5 os.)-2948 l |
Silnik | 2.0 16V | 2.2 16V | 3.0 V6 | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi | 2.2 HDi Biturbo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 2230 cm³ | 2946 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 136 KM | 158 KM | 204 KM | 109 KM | 136 KM | 128 KM | 170 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 217 Nm | 285 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 314 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 11,6 s | 11,0 s | 14,6 s | 11,4 s | 12,9 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 196 km/h | 205 km/h | 174 km/h | 190 km/h | 182 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. | 9,1 l/100 km | 9,7 l/100 km | 11,5 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,2 l/100 km |