UżywaneOpinieUżywany Citroen C5 I (2001-2008) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen C5 I (2001-2008) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Duży, wygodny, nieco ekscentryczny, ale dla lubiących francuski styl – niemal kultowy. Citroen C5 I to jeden z najpopularniejszych przedstawicieli segmentu D we francuskim wydaniu. Jakie są opinie o tym modelu?

Jeśli ktoś szuka auta do częstych i dalekich podróży i zamiast angażującej jazdy w sportowym stylu woli całkowicie odizolować się od otoczenia, drogi i niemal wszystkich bodźców zewnętrznych, zazwyczaj swoje kroki kieruje w stronę francuskiej motoryzacji. Citroen C5 I to idealny przykład auta, w którym wszystko postawiono na komfort. Zawieszenie jest miękkie, niezwykle komfortowe choć dość skomplikowane przez nietypowe rozwiązania. Ale takie posunięcie pozwoliło Citroenowi zaoferować niemal rewolucyjny i niespotykany w tym segmencie komfort resorowania. Co więcej, zastosowano również całkiem niezłe wyciszenie oraz bardzo wygodne fotele i kanapę. Jeśli ktoś czerpie przyjemność z prowadzenia auta i kontroli nad nim jak np. w BMW, w tym aucie poczuje się obco. Ale jeśli ktoś szuka auta, którym chce pokonywać w spokoju i wygodzie setki kilometrów, C5 może być ciekawym wyborem.

Citroen C5 I - tył
Citroen C5 I w wersji kombi nie zachwyca urodą, ale przekonuje do siebie imponującą przestrzenią bagażową.

Używany Citroen C5 I – wymiary, nadwozie

Wersja sprzed liftingu prezentuje się nieco dziwacznie. Ma niemal całkowicie wygładzone linie, mnóstwo zaokrągleń i niemal całkowity brak dynamicznych elementów, ale jeśli ktoś lubi taki styl, Citroen C5 I będzie stanowił nie lada gratkę. Poza tym ma to swoje uzasadnienie w aerodynamice – auto jest świetnie wyciszone i nie przenosi niepotrzebnych hałasów do wnętrza podczas jazdy z większymi prędkościami. Przód zdominowany jest przez mocno rozciągnięte, skośne klosze lamp. To właśnie ten element pozwala rozpoznać C5-kę na ulicy i trudno ją pomylić z jakimkolwiek innym autem. Ale o ile wersja liftback jest dość zgrabna i ma eleganckie proporcje, tak w kombi postawiono wszystko na jedną kartę – przestrzeń. Sylwetka jest nieco ociężała, a w połączniu z dość małymi seryjnymi felgami, całość prezentuje się dość nietrakcyjnie. Ale ponownie – jeśli komuś zależy przede wszystkim na komforcie, nie będzie na to zwracał uwagi. Po liftingu w 2004 roku auto uległo dość poważnym zmianom – stało się nowocześniejsze, nieco bardziej dynamiczne i, zdaniem niektórych, straciło swój specyficzny klimat. Jeśli chodzi o wymiary, wersja liftback mierzy 4618 mm długości, 1770 mm szerokości i 1476 mm wysokości. Rozstaw osi to 2750 mm. Kombi jest zdecydowanie dłuższe i mierzy 4756 mm. Wysokość również jest nieco większa – 1512 mm.

Citroen C5 I - przód
Po liftingu auto stało się nieco nowocześniejsze, choć światła z charakterystycznym załamaniem pojawiały się w wielu późniejszych modelach Citroena.

Używany Citroen C5 I – wnętrze, bagażnik

Zaglądamy do wnętrza i tam znajdziemy idealną kontynuację stylistyki zewnętrznej tj. mnóstwo zaokrąglonych, łagodnych kształtów i przecinających się linii. Ergonomia jest bez zarzutu, choć wydaje się, że przed liftingiem obsługa oraz stylistyka była na wyższym poziomie. W początkowych modelach wszystko było ze sobą spójne i nawet przyciski odpowiedzialne za podstawowe funkcje, np. ogrzewanie szyby czy obieg zamknięty klimatyzacji, pasowały do reszty. Przycisków było również mniej i w przypadku panelu radia, były one nieco mniejsze. Po liftingu panel centralny został zmieniony i wyglądał, jakby został przeniesiony z zupełnie innego auta. Symetryczne, prostokątne kształty, proste przyciski i zupełnie inny ich układ. Zrobiło się nowocześniej, ale chyba już bez specyficznego klimatu Citroena.

Jeśli zaś chodzi o przestrzeń i komfort, tego Citroenowi C5 I nie można odmówić – jest bardzo wygodnie i… pluszowo. W większości wersji znajdziemy miękką, miłą w dotyku tapicerkę z pluszowym wykończeniem. Wygląda to bardzo ciekawie, o ile auto było zadbane. W mocno wyeksploatowanych egzemplarzach, a takich niestety jest większość, taka tapicerka po wielu latach zaniedbań wygląda bardzo przeciętnie, więc warto mieć to na uwadze i ewentualnie ocenić, czy profesjonalna usługa czyszczenia oraz prania zda egzamin i wnętrze odzyska choć częściowo dawny blask. Na kanapie również jest bardzo przyjemnie, jest ona obszerna, pomieści trzy osoby, a nad głową miejsca nie powinno zabraknąć. Bagażniki także są imponujące, a ten w kombi jest szczególnie pojemny – oferuje aż 563 litry w standardowym ułożeniu oparć. Po ich złożeniu dostajemy 1658 litrów. W wersji hatchback jest to odpowiednio 456 i 1310 litrów.

Używany Citroen C5 I – silniki

Oferta silnikowa Citroena C5 I jest dość obszerna i teoretycznie każdy powinien coś dla siebie znaleźć, choć w ofertach królują raczej silniki wysokoprężne i bazowe jednostki benzynowe. Podstawą był silnik 1.8 16V o mocy 116 KM i momencie obrotowym 160 Nm. O wiele lepszym wyborem pod kątem dynamiki jest silnik 2.0 16V (lub HPi) o mocy 140 KM i momencie obrotowym 192 Nm. Dla wymagających i zdecydowanych na nieco ciekawsze wrażenia z jazdy nawet kosztem droższej eksploatacji, przygotowano silnik 3.0 V6 o mocy 207 KM i momencie obrotowym 285 Nm. W tym modelu przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 234 km/h przy średnim spalaniu poniżej 10 l/100 km. Jeszcze więcej mocy? Citroen C5 I pojawiał się również w odmianie Carlsson z silnikiem 3.0 V6 podkręconym do 235 KM i momentem obrotowym na poziomie 320 Nm. Sprint do setki trwa w tym wariancie 8,5 sekundy a prędkość maksymalna to 245 km/h. Jak na francuskiego poduszkowca – całkiem nieźle!

Citroen C5 I - silnik
Jednostka 3.0 V6 jest dość problematyczna i w przypadku awarii trudna i kosztowna w naprawie, ale potrafi dać sporo frajdy i przyjemności z jazdy.

W palecie silników wysokoprężnych podstawę stanowił motor 1.6 HDi o mocy 109 KM. Był również silnik 2.0 HDi o tej samej mocy (109 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Auto z tym silnikiem jest wolne i ospałe, ale dość oszczędne – średnio 5,7 l/100 km. Jest też wersja o mocy 136 KM, ale najlepiej spisują się motory 2.2 HDi o mocy 133 lub 170 KM. Mają co prawda pełną „ekologię”, ale w mocniejszej wersji, która oferuje aż 370 Nm, auto jest bardzo żwawe przyspieszając od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy, a do tego dość oszczędne – 7,2 l/100 km.

Citroen C5 I - silnik
Jednostka 2.0 HDi to jeden z najpopularniejszych widoków w ogłoszeniach. To silnik dość prosty konstrukcyjnie i w miarę oszczędny.

Używany Citroen C5 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„W sumie ciekawa, estetyczna i dostojna stylistyka zewnętrzna w wersji hatchback”.

„Niezbyt urodziwy, ale niezwykle przestronny wariant kombi”.

„Zaskakująco dobry komfort podróży w każdych warunkach i świetne wyciszenie kabiny”.

„Dynamiczne i oszczędne jednostki wysokoprężne”.

 Wady 

„Jakość materiałów i spasowania mogłaby być lepsza”.

„Kompletnie odizolowany i pływający charakter prowadzenia nie każdemu może pasować”.

„Bardzo dużo zaniedbanych serwisowo egzemplarzy na rynku”.

„Jak przystało na francuskie auto – irytujące problemy z elektryką i elektroniką”.

Używany Citroen C5 I – awaryjność, typowe usterki

Ogólnie rzecz biorąc, Citroen C5 I nie ma dobrej reputacji pod względem niezawodności, a większość problemów tyczy się drobnych i irytujących problemów z elektryką, elektroniką, zawieszaniem się różnych systemów (np. audio, klimatyzacji). Podczas oględzin należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie elementy sterujące i przełączniki działają. Automatyczne skrzynie biegów również mogą okazać się problematyczne. Dość często właściciele narzekają, że auta przechodzą w tryb serwisowy, a mechanicy mają trudności ze znalezieniem dokładnej przyczyny. Zawieszenie hydropneumatyczne jest fabrycznie uszczelnione i nie wymaga serwisowania, ale to nie oznacza, że jest bezproblemowe. Najczęściej awarii ulega pompa hydrauliczna. Jeśli tak się stanie, musi zostać wymieniona. Zazwyczaj problemy objawiają się samoistną zmianą poziomu zawieszenia, twardości itp. Sprzęgła w silnikach wysokoprężnych 2.0 mogą wymagać wymiany lub regeneracji już po około 60-70 tys. kilometrów, a to dość kosztowna naprawa.

Citroen C5 I - zawieszenie
Zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia fantastyczny komfort… pod warunkiem, że na pewno działa. Usunięcie usterek bywa problematyczne i kosztowne.

Używany Citroen C5 I – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Citroenie C5 I znajduje się na wzmocnieniu bocznym po prawej stronie w okolicy mocowania prawego amortyzatora. Tabliczkę znamionową znajdziemy także pod tylną kanapą oraz na słupku środkowym po lewej stronie.

Citroen C5 I - VIN

Używany Citroen C5 I – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 120 ogłoszeń dotyczących używanego Citroena C5 I. Przykładowo egzemplarz z 2002 roku z silnikiem 2.0 16V z instalacją LPG i z przebiegiem 215 000 kilometrów to koszt około 8 000 złotych. Za około 25 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2008 roku z silnikiem 2.0 HDi i z przebiegiem 150 000 kilometrów.

Używany Citroen C5 I – podsumowanie

Citroen C5 I to nietypowa opcja, która nie jest skierowana do każdego. Wybór jest niewielki, a historia dotycząca awaryjności tego modelu może zniechęcać. Ale jeśli ktoś wie czego szuka, zależy mu na bardzo dobrym komforcie, przestrzeni, wygodzie podróży i lubi francuską motoryzację ze wszystkimi jej przywarami, Citroen C5 I może być niedrogą i godną rozważenia propozycją.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C5 II (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

Citroen C5 I - bok

Citroen C5 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 461-475/177/147-151 cm
Rozstaw osi 275 cm
Pojemność bagażnika htb 456-1310 l, kmb 563-1658 l
Citroen C5 I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.8 16V 2.0 16V 3.0 V6 3.0 V6 1.6 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi 2.2 HDi Biturbo
Pojemność 1749 cm³ 1997 cm³ 2946 cm³ 2946 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel bi-turbodiesel
Maks. moc 116 KM 136 KM 207 KM 235 KM 109 KM 136 KM 133 KM 170 KM
Maks. moment 160 Nm 190 Nm 285 Nm 320 Nm 240 Nm 320 Nm 320 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 10,8 s 8,7 s 8,5 s 11,5 s 10,8 s 11,6 s 10,5 s
Prędkość maks. 196 km/h 208 km/h 234 km/h 245 km/h 186 km/h 205 km/h 200 km/h 217 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. 7,7 l/100 km 8,3 l/100 km 9,8 l/100 km 10,2 l/100 km 6,9 l/100 km 6,0 l/100 km 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km

Używany Citroen C5 I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji