Pierwsze wcielenie C3 doskonale odnajduje się w roli niedrogiego samochodu do miasta. Oto opinie właścicieli używanych Citroenów C3 I.
Od debiutu Citroena C3 minęło 20 lat. Wtedy ten samochód był pod każdym względem lepszy od leciwego Saxo, którego zastępował. Przede wszystkim oferował 5-drzwiowe nadwozie z bardzo wysoko poprowadzoną linią dachu: w efekcie zupełnie wygodnie podróżują nim osoby ponadprzeciętnego wzrostu, i to niezależnie od miejsca, które zajmą w środku. Oczywiście nie sposób przeskoczyć ograniczonej szerokości tego miejskiego auta, dlatego „w piątkę” lepiej wybierać się nim w niedługie trasy. Ponadto w C3 zastosowano prostsze niż w Saxo tylne zawieszenie (typowa belka podatna na skręcanie, a nie belka z drążkami skrętnymi) i zadbano o przyzwoity poziom wyposażenia seryjnego: nawet „uboga” wersja ma elektryczne szyby z przodu, wspomaganie kierownicy i 2 poduszki powietrzne. Celując w bogatsze otrzymywało się m.in. tempomat, klimatyzację, czujnik deszczu, czujniki parkowania lub szklany dach. Citroen do napędu obsadził sporo jednostek napędowych, w tym nowoczesne (i, jak się okazało, dość trwałe) turbodiesle HDi. Gamę uzupełniał uterenowiony wariant XTR (bez 4×4, ale z częściową blokadą mechanizmu różnicowego) oraz kabriolet o zupełnie innej stylistyce – C3 Pluriel (2003-2010).
Funkcjonalne nadwozie wraz z całkiem pojemnym bagażnikiem (305 l) pozwala od biedy traktować C3 jako samochód rodzinny. Czy do tej roli nie jest jednak za stary lub zbyt awaryjny? Co się psuje w używanych Citroenach C3 I? Oto opinie właścicieli tych aut.
Używany Citroen C3 I – wnętrze, bagażnik
Tą deskę rozdzielczą znają nie tylko użytkownicy C3 – trafiła ona również do mniejszego Citroena C2. Nie jest zbyt wyszukana od strony wizualnej, z korzyścią dla intuicyjności obsługi (każda funkcja ma swój przycisk). W tamtych latach Citroen lubował się w elektronicznych wyświetlaczach. W zależności od wersji wyposażenia, w C3 jest minimum jeden (za kierownicą, wyświetla m.in. prędkość i poziom paliwa), bogatsze specyfikacje mają także drugi ponad kokpitem (pokazuje parametry z komputera pokładowego) i trzeci obsługujący klimatyzację. Jakość wykonania nie budzi poklasku: trzeba się nastawić na twarde i niekiedy kiepsko wyglądające już tworzywa. Przydałoby się odrobinę więcej schowków.
Znaczna ilość miejsca na głowy i wysokie umiejscowienie przednich foteli sprawiają, że C3 polubią osoby słusznego wzrostu lub ceniące maksymalny komfort wsiadania/wysiadania. Same fotele obito przyjemną w dotyku pluszową tapicerką, niemniej brak im trochę podparcia bocznego. Niektórzy twierdzą również, że mogłyby być nieco twardsze. Podobnie jest z kanapą, która wygodnie zmieści dwójkę dorosłych lub trójkę, o ile zaakceptują ciasnotę w obrębie łokci. Plus za niski tunel pośrodku podłogi. Ustawny bagażnik zmieści 305 l pakunków z możliwością powiększenia do 1150 l. Złożeniu oparcia kanapy towarzyszy powstanie sporego schodka ograniczającego pakowność bagażnika.
Używany Citroen C3 I – silniki
Do napędu benzynowych C3 posłużyły wiekowe jednostki serii TU: 4-cylindrowe (optymalna kultura pracy), z wtryskiem pośrednim (dobra tolerancja LPG) i paskiem rozrządu (wymiana najlepiej co 90 tys. km). Dzieliły się na 8-zaworowe (1.1/60 KM i 1.4/73 KM) oraz 16-zaworowe (1.4/88 KM i 1.6/109 KM). Przy pilnowaniu czynności serwisowych te silniki świetnie znoszą znaczne przebiegi i w C3 potrafią spalać niewiele paliwa (może poza topowym 1.6). „O kropelce” jeżdżą natomiast wszystkie turbodiesle, czyli popularne HDi. Do C3 trafiły odmiany 1.4 HDi (68/90 KM) i 1.6 HDi (92/109 KM). Najsłabszą jednostkę cechuje prosty osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. Silniki łączono z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub zautomatyzowanymi przekładniami SensoDrive z taką samą liczbą przełożeń (opcja dla 1.4/1.6 16V i 1.4 HDi/68 KM). W C3 nie montowano układu napędu na 4 koła.
Używany Citroen C3 I – opinie użytkowników
Zalety
„Doskonała wentylacja wnętrza. Mimo braku klimatyzacji nie mam problemu z parowaniem szyb”
„Auto krótkie i wąskie, w dodatku z wielkimi szybami – łatwo je wyczuć na parkingu”
„Obszerne wnętrze jak na samochód o długości niecałych 4 m. Pasażerowie z tyłu nie narzekają”
„Benzynowy 1.4 pali ok. 8 l/100 km LPG, czyli całkiem nieźle. Da się zejść do 7 l/100 km”
Wady
„Bardzo krótki 5. bieg: można go już wrzucić przy 50 km/h. Wtedy silnik wyje na autostradzie”
„Dopóki jeżdżę do 100 km/h, jest w miarę cicho. Od tej prędkości trudno rozmawiać w środku”
„Non stop przepalają się żarówki i wyskakują komunikaty o awariach, których nie ma”
„Wbicie wstecznego często wymaga ponownego wysprzęglenia”
Używany Citroen C3 I – awaryjność, typowe usterki
Turbodiesle w C3 są wyjątkowo ekonomiczne, ale nie do końca bezawaryjne. Obydwa mają swoje przypadłości. W 1.6 HDi drożność tracą przewody doprowadzające olej do turbosprężarki, zachodzi także konieczność wymiany nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami (także w 1.4 HDi). Benzynowe silniki pobierają olej i sprawiają incydentalne problemy z tzw. kasetami zapłonowymi. Niezależnie od jednostki napędowej, warto przez zakupem obejrzeć je pod kątem wycieków. Główne problemy w C3 to klekoczące zawieszenie (na szczęście w internecie można trafić wiele tanich elementów tego układu, np. tulejek wahaczy) i „wariująca” elektronika wyświetlająca kaskadę błędów nie mających wiele wspólnego z rzeczywistością. Usterki nie uruchamiają samochodu, ale zmuszają do częstych wizyt u elektryka. Szwankują także przełączniki zespolone koło kierownicy, silniczki wycieraczek, centralny zamek, panel klimatyzacji i elektryczne wspomaganie kierownicy.
Używany Citroen C3 I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony (fot.). Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie oraz z naklejki na słupku środkowym lewym.
Używany Citroen C3 I – sytuacja rynkowa, ceny
Na niezbyt atrakcyjnego, przedliftowego C3 z przebiegiem ponad 200 tys. zł wystarczy 4-7 tys. zł. Zwiększenie budżetu na Otomoto do ok. 10 tys. zł pozwoli na większy wybór między autami w ładniejszych kolorach (z silnikami 1.4/1.6 lub HDi), w tym poliftowymi. Ostatnie roczniki oraz Citroeny z przebiegami poniżej 100 tys. km wystawiane są nawet za 15 tys. zł. Zdecydowanie przeważają modele benzynowe, zazwyczaj 1.1 lub 1.4. Sporadycznie można trafić C3 ze skrzynią SensoDrive.
Używany Citroen C3 I – podsumowanie
C3 stanowi interesującą propozycję odnośnie komfortowego i nieźle wyposażonego samochodu do miasta za ok. 10 tys. zł. Warto rozejrzeć się za autami poliftowymi z silnikami 1.4 (także HDi) i skrzynią ręczną. Małego Citroena lepiej natomiast odpuścić, jeśli planujemy częste przeloty drogami ekspresowymi lub cenimy bezpośrednie układy kierownicze w samochodach: kołyszący się w zakrętach C3 jest tego zupełnym przeciwieństwem.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:
Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników
Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – którą generację wybrać?
Używany Citroen C4 I (2004-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 386/168/152 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | 305-1150 l |
Silnik | 1.1 8V | 1.4 8V | 1.4 16V | 1.6 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1124 cm³ | 1360 cm³ | 1360 cm³ | 1587 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 60 KM | 73 KM | 88 KM | 109 KM |
Maks. moment | 94 Nm | 116 Nm | 133 Nm | 147 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,9 s | 12,4 s | 11,9 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 157 km/h | 167 km/h | 177 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Silnik | 1.4 HDi | 1.4 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1399 cm³ | 1399 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM | 92 KM | 109 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 200 Nm | 215 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 11,7 s | 10,8 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km |