CITROEN C3 I 1.6HDi 109KM 5MT WW3186R 09-2007

Pierwsze wcielenie C3 doskonale odnajduje się w roli niedrogiego samochodu do miasta. Oto opinie właścicieli używanych Citroenów C3 I.

Od debiutu Citroena C3 minęło 20 lat. Wtedy ten samochód był pod każdym względem lepszy od leciwego Saxo, którego zastępował. Przede wszystkim oferował 5-drzwiowe nadwozie z bardzo wysoko poprowadzoną linią dachu: w efekcie zupełnie wygodnie podróżują nim osoby ponadprzeciętnego wzrostu, i to niezależnie od miejsca, które zajmą w środku. Oczywiście nie sposób przeskoczyć ograniczonej szerokości tego miejskiego auta, dlatego „w piątkę” lepiej wybierać się nim w niedługie trasy. Ponadto w C3 zastosowano prostsze niż w Saxo tylne zawieszenie (typowa belka podatna na skręcanie, a nie belka z drążkami skrętnymi) i zadbano o przyzwoity poziom wyposażenia seryjnego: nawet „uboga” wersja ma elektryczne szyby z przodu, wspomaganie kierownicy i 2 poduszki powietrzne. Celując w bogatsze otrzymywało się m.in. tempomat, klimatyzację, czujnik deszczu, czujniki parkowania lub szklany dach. Citroen do napędu obsadził sporo jednostek napędowych, w tym nowoczesne (i, jak się okazało, dość trwałe) turbodiesle HDi. Gamę uzupełniał uterenowiony wariant XTR (bez 4×4, ale z częściową blokadą mechanizmu różnicowego) oraz kabriolet o zupełnie innej stylistyce – C3 Pluriel (2003-2010).

CITROEN C3 I 1.6HDi 109KM 5MT WW3186R 09-2007
Wysokie i wąskie nadwozie okazuje się podatne na boczne podmuchy wiatru. Połączenie miękko zestrojonego zawieszenia z średnio precyzyjnym układem kierowniczym tworzy z C3 samochód niezbyt nadający się na drogi szybkiego ruchu.

Funkcjonalne nadwozie wraz z całkiem pojemnym bagażnikiem (305 l) pozwala od biedy traktować C3 jako samochód rodzinny. Czy do tej roli nie jest jednak za stary lub zbyt awaryjny? Co się psuje w używanych Citroenach C3 I? Oto opinie właścicieli tych aut.

CITROEN C3 I Stop&Start 1.4 16V 90KM 5AT WW0002S 06-2008
Stylistyka C3 I miała nawiązywać do legendarnego Citroena 2CV: czy lub w jakim stopniu się to udało, każdy oceni indywidualnie. Większość użytkowników chwali natomiast obfite przeszklenie karoserii.

Używany Citroen C3 I – wnętrze, bagażnik

Tą deskę rozdzielczą znają nie tylko użytkownicy C3 – trafiła ona również do mniejszego Citroena C2. Nie jest zbyt wyszukana od strony wizualnej, z korzyścią dla intuicyjności obsługi (każda funkcja ma swój przycisk). W tamtych latach Citroen lubował się w elektronicznych wyświetlaczach. W zależności od wersji wyposażenia, w C3 jest minimum jeden (za kierownicą, wyświetla m.in. prędkość i poziom paliwa), bogatsze specyfikacje mają także drugi ponad kokpitem (pokazuje parametry z komputera pokładowego) i trzeci obsługujący klimatyzację. Jakość wykonania nie budzi poklasku: trzeba się nastawić na twarde i niekiedy kiepsko wyglądające już tworzywa. Przydałoby się odrobinę więcej schowków.

Znaczna ilość miejsca na głowy i wysokie umiejscowienie przednich foteli sprawiają, że C3 polubią osoby słusznego wzrostu lub ceniące maksymalny komfort wsiadania/wysiadania. Same fotele obito przyjemną w dotyku pluszową tapicerką, niemniej brak im trochę podparcia bocznego. Niektórzy twierdzą również, że mogłyby być nieco twardsze. Podobnie jest z kanapą, która wygodnie zmieści dwójkę dorosłych lub trójkę, o ile zaakceptują ciasnotę w obrębie łokci. Plus za niski tunel pośrodku podłogi. Ustawny bagażnik zmieści 305 l pakunków z możliwością powiększenia do 1150 l. Złożeniu oparcia kanapy towarzyszy powstanie sporego schodka ograniczającego pakowność bagażnika.

Używany Citroen C3 I – silniki

Do napędu benzynowych C3 posłużyły wiekowe jednostki serii TU: 4-cylindrowe (optymalna kultura pracy), z wtryskiem pośrednim (dobra tolerancja LPG) i paskiem rozrządu (wymiana najlepiej co 90 tys. km). Dzieliły się na 8-zaworowe (1.1/60 KM i 1.4/73 KM) oraz 16-zaworowe (1.4/88 KM i 1.6/109 KM). Przy pilnowaniu czynności serwisowych te silniki świetnie znoszą znaczne przebiegi i w C3 potrafią spalać niewiele paliwa (może poza topowym 1.6). „O kropelce” jeżdżą natomiast wszystkie turbodiesle, czyli popularne HDi. Do C3 trafiły odmiany 1.4 HDi (68/90 KM) i 1.6 HDi (92/109 KM). Najsłabszą jednostkę cechuje prosty osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. Silniki łączono z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub zautomatyzowanymi przekładniami SensoDrive z taką samą liczbą przełożeń (opcja dla 1.4/1.6 16V i 1.4 HDi/68 KM). W C3 nie montowano układu napędu na 4 koła.

CITROEN C3 I Stop&Start 1.4 16V 90KM 5AT WW0002S 06-2008
Dopiero 16-zaworowa odmiana 1.4 nieźle daje sobie radę z C3 poza miastem. 1.6 jest już naprawdę żwawa.
CITROEN C3 I 1.6HDi 109KM 5MT WW3186R 09-2007
Niełatwo o diesla 1.6 HDi w C3: większość wysokoprężnych aut ma pod maską 1.4 HDi. Obydwie jednostki są godne polecenia.

Używany Citroen C3 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonała wentylacja wnętrza. Mimo braku klimatyzacji nie mam problemu z parowaniem szyb”

„Auto krótkie i wąskie, w dodatku z wielkimi szybami – łatwo je wyczuć na parkingu”

„Obszerne wnętrze jak na samochód o długości niecałych 4 m. Pasażerowie z tyłu nie narzekają”

„Benzynowy 1.4 pali ok. 8 l/100 km LPG, czyli całkiem nieźle. Da się zejść do 7 l/100 km”

 Wady 

„Bardzo krótki 5. bieg: można go już wrzucić przy 50 km/h. Wtedy silnik wyje na autostradzie”

„Dopóki jeżdżę do 100 km/h, jest w miarę cicho. Od tej prędkości trudno rozmawiać w środku”

„Non stop przepalają się żarówki i wyskakują komunikaty o awariach, których nie ma”

„Wbicie wstecznego często wymaga ponownego wysprzęglenia”

Używany Citroen C3 I – awaryjność, typowe usterki

Turbodiesle w C3 są wyjątkowo ekonomiczne, ale nie do końca bezawaryjne. Obydwa mają swoje przypadłości. W 1.6 HDi drożność tracą przewody doprowadzające olej do turbosprężarki, zachodzi także konieczność wymiany nieszczelnych podkładek pod wtryskiwaczami (także w 1.4 HDi). Benzynowe silniki pobierają olej i sprawiają incydentalne problemy z tzw. kasetami zapłonowymi. Niezależnie od jednostki napędowej, warto przez zakupem obejrzeć je pod kątem wycieków. Główne problemy w C3 to klekoczące zawieszenie (na szczęście w internecie można trafić wiele tanich elementów tego układu, np. tulejek wahaczy) i „wariująca” elektronika wyświetlająca kaskadę błędów nie mających wiele wspólnego z rzeczywistością. Usterki nie uruchamiają samochodu, ale zmuszają do częstych wizyt u elektryka. Szwankują także przełączniki zespolone koło kierownicy, silniczki wycieraczek, centralny zamek, panel klimatyzacji i elektryczne wspomaganie kierownicy.

Citroen C3 I skrzynia biegów
Poza przeciętną precyzją wybierania przełożeń, do ręcznych skrzyń biegów w C3 nie płynie wiele zażaleń. Niepotrzebne wydatki mogą wygenerować zautomatyzowane przekładnie SensoDrive.

Używany Citroen C3 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony (fot.). Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie oraz z naklejki na słupku środkowym lewym.

Citroen C3 I numer VIN

Używany Citroen C3 I – sytuacja rynkowa, ceny

Na niezbyt atrakcyjnego, przedliftowego C3 z przebiegiem ponad 200 tys. zł wystarczy 4-7 tys. zł. Zwiększenie budżetu na Otomoto do ok. 10 tys. zł pozwoli na większy wybór między autami w ładniejszych kolorach (z silnikami 1.4/1.6 lub HDi), w tym poliftowymi. Ostatnie roczniki oraz Citroeny z przebiegami poniżej 100 tys. km wystawiane są nawet za 15 tys. zł. Zdecydowanie przeważają modele benzynowe, zazwyczaj 1.1 lub 1.4. Sporadycznie można trafić C3 ze skrzynią SensoDrive.

Używany Citroen C3 I – podsumowanie

C3 stanowi interesującą propozycję odnośnie komfortowego i nieźle wyposażonego samochodu do miasta za ok. 10 tys. zł. Warto rozejrzeć się za autami poliftowymi z silnikami 1.4 (także HDi) i skrzynią ręczną. Małego Citroena lepiej natomiast odpuścić, jeśli planujemy częste przeloty drogami ekspresowymi lub cenimy bezpośrednie układy kierownicze w samochodach: kołyszący się w zakrętach C3 jest tego zupełnym przeciwieństwem.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Używany Citroen C3 I i Citroen C3 II – którą generację wybrać?

Używany Citroen C4 I (2004-2010) – opinie użytkowników

CITROEN C3 I Stop&Start 1.4 16V 90KM 5AT WW0002S 06-2008

Citroen C3 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.386/168/152 cm
Rozstaw osi246 cm
Pojemność bagażnika305-1150 l
Citroen C3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.1 8V1.4 8V1.4 16V1.6 16V
Pojemność1124 cm³1360 cm³1360 cm³1587 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc60 KM73 KM88 KM109 KM
Maks. moment94 Nm116 Nm133 Nm147 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,9 s12,4 s11,9 s10,0 s
Prędkość maks.157 km/h167 km/h177 km/h192 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km6,1 l/100 km6,2 l/100 km7,2 l/100 km
Citroen C3 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 HDi1.4 HDi1.6 HDi1.6 HDi
Pojemność1399 cm³1399 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM90 KM92 KM109 KM
Maks. moment160 Nm200 Nm215 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s11,7 s10,8 s9,5 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h180 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa4,4 l/100 km4,5 l/100 km4,4 l/100 km4,5 l/100 km

Używany Citroen C3 I – galeria

2 KOMENTARZE

  1. Spoko auto jak przemilczeć że w silniku 1.4 73KM (lub 75KM – różnie podają) zdarza się często że uszczelka pod głowicą jest do wymiany 2x częściej niż rozrząd. Były przypadki nowych aut z przebiegami 30-40 tys i UPG była w nich robiona. Masakra.

  2. Rok temu kupiłem tego chrupka jako dodatkowe auto bo cena była atrakcyjna 2400zł. Silnik 1.4 HDi przebieg 300 tys. Wleciały nowe felgi z oponami , wymieniłem podkładki pod wtryskami , oleje filtry paski i śmiga. Żona uwielbia nim jeździć bo jest super widoczność i mały. Mega tanie auto w utrzymaniu , spalanie w głownie miescie 5,4 l /100 a przy jakiejś trasie do 90km/h to nawet 3.9 l . Wyposazenie to bida wersja ma tylko elektryczne szyby ale to plus. Na dojazdy do pracy wzorowe auto , aż się dziwie że za takie pieniądze można było kupić tak dobre auto.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj