UżywaneOpinieUżywany Citroen Berlingo III (od 2018 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Citroen Berlingo III (od 2018 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Szukając wyjątkowo praktycznego auta rodzinnego, nikt raczej nie spogląda na rynek crossoverów czy kombi, tylko od razu kieruje swoją uwagę w stronę kombivanów. Tutaj ogromnym powodzeniem cieszy się Citroen Berlingo III. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto go kupić?

Francuzi zdecydowanie wiedzą, jak stworzyć dobre auto miejskie, które podbije serca młodych użytkowników, jak również auta rodzinne, które być może nie grzeszą emocjonującym wyglądem, ale wszystkie stylistyczne braki wynagradzają imponującą wręcz funkcjonalnością, ergonomią i mnóstwem praktycznych rozwiązań. Przykładem może być Citroen Berlingo, a konkretniej jego trzecia generacja, która na rynku jest od 2018 roku i obecnie jej oferta obejmuje tylko silnik elektryczny. To wielka szkoda, bowiem taki rodzaj napędu praktycznie eliminuje auto na wielu płaszczyznach rodzinnej eksploatacji. Odpadają dalekie podróże czy wycieczki z całą rodziną, bowiem już po około 200 kilometrach trzeba szukać ładowarki. Czy w związku z tym nie warto interesować się tym modelem? Wręcz przeciwnie! Na rynku wtórnym znajdziemy wiele ciekawych konfiguracji, m.in. z silnikiem wysokoprężnym, który idealnie sprawdzi się podczas dalekich wycieczek z całą rodziną i bagażem.

Citroen Berlingo III - tył
Liczne dodatki z czarnego tworzywa nie tylko wyglądają ciekawie, ale i chronią nadwozie przed drobnymi uszkodzeniami.

Używany Citroen Berlingo III – wymiary, nadwozie

Jakie Berlingo jest, każdy widzi. Nie można jednak jednoznacznie powiedzieć, że jest nudne, brzydkie i nijakie, jak większość aut z tym nadwoziem. Fakt, nie są to modele, które mają na siebie zwracać uwagę i zachwycać linią, bowiem kosztem funkcjonalności i przestrzeni we wnętrzu jest raczej mało atrakcyjne, pudełkowate nadwozie. Mimo to projektanci z Citroena starali się, aby tchnąć w to dość mało wdzięczne pod względem stylistycznym nadwozie, trochę francuskiego stylu i klimatu. To się udało, bowiem w odpowiedniej (zazwyczaj topowej) wersji, Berlingo III może wyglądać ciekawie. Odpowiadają za to m.in. liczne wstawki z tworzywa sztucznego na drzwiach i zderzakach, jak również nietypowy układ świateł przednich i szeroki grill z chromowanym wykończeniem. Te wstawki z czarnego tworzywa nie tylko dodają autu odrobiny surowego, nieco terenowego charakteru, ale pełnią także rolę ochronną, np. przed drobnymi otarciami i parkingowymi szkodami. W aucie rodzinnym tego typu jest to szczególnie ważne. Możemy również znaleźć wersje z kilkoma akcentami w czerwonym kolorze. Jeśli chodzi o wymiary, do wyboru jest wersja M i XL. Obie różnią się długością oraz rozstawem osi. Wersja krótsza M mierzy 4403 mm długości, 1848 mm szerokości oraz 1844 mm wysokości. Rozstaw osi to 2785 mm. W wersji XL długość auta to 4753 mm, wysokość to 1849 mm a rozstaw osi to 2975 mm. Szerokość jest taka sama w obu wersjach.

Citroen Berlingo III - przód
Czy samochód rodzinny musi być nudny? Nie ma mowy o sportowych emocjach, ale wizualnie Berlingo prezentuje się po prostu dobrze.

Używany Citroen Berlingo III – wnętrze, bagażnik

Wystarczy rzut oka na nadwozie, aby przekonać się, że wnętrze będzie obszerne i przestronne. Tak jest w istocie, ale zacznijmy od wystroju i jakości materiałów. Pod tym względem jest różnie. Jeśli ktoś liczy na miękkie materiały i przyjemne w dotyku faktury, ten srogo się zawiedzie. Jest twardo, surowo i odrobinę „dostawczo”, ale ma to swoje plusy – łatwość utrzymania czystości. Jeśli ma to być auto rodzinne, tego typu komfort lepiej zepchnąć na dalszy plan. Poza tym zarysowania są mniej widoczne, plamy i zabrudzenia łatwiejsze do usunięcia, a kolejne kopnięcie w drzwi, słupek czy uderzenie zaczepem fotelika o boczek z pewnością mniej denerwujące. Pod względem stylistyki jest w porządku, tutaj też widać francuski charakter m.in. w postaci szerokich nawiewów czy ładnie wyglądającej kierownicy. Fotele są wygodne i miękkie, ale najważniejsza jest ergonomia.

Citroen Berlingo III - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza to przykład ergonomii, ale i przyjemny wizualnie projekt z kilkoma stylistycznymi smaczkami.

Przestrzeni jest mnóstwo, w drugim rzędzie mamy trzy indywidualne fotele, a każdy z nich posiada IsoFix, co jest nieosiągalne w żadnym innym segmencie. Każdy z foteli można indywidualnie złożyć, dzięki czemu można niemal dowolnie zaaranżować wnętrze, a w skrajnych przypadkach oddzielić dwa skrajne fotele bagażami, aby pogodzić skłócone rodzeństwo. Rodzice z pewnością to docenią. W wersji XL z tyłu znajdziemy opcjonalny dodatkowy rząd foteli (dostępny również w wersji M, ale wtedy bagażnik jest symboliczny), co powinno zadowolić duże rodziny. Schowków nie brakuje, a wykorzystanie przestrzeni jest wręcz mistrzowskie – nic się nie marnuje. Znajdziemy więc schowki pod fotelami, pod podłogą, przy suficie, na desce rozdzielczej itp. Bagażnik jest przepastny nawet w wersji M –  597 litrów w wersji 5-osobowej i 2126 litrów po złożeniu oparć. Rodowód dostawczaka daje o sobie znać szczególnie w wersji XL – pojemność odpowiednio 850 i 2693 litry.

Używany Citroen Berlingo III – silniki

Oferta silnikowa jest raczej skromna, ale w tym segmencie nie jest to niespodzianką. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, jest to 1.2 PureTech o mocy 110 lub 130 KM. W tym mocniejszym do dyspozycji jest 230 Nm i raczej przeciętne osiągi, ale do spokojnej jazdy po mieście i w trasie w zupełności wystarczy. Oczywiście po zabraniu na pokład kompletu pasażerów i bagażu, robi się dość ślamazarnie, ale powtarzam – takie uroki tego segmentu. Na pusto sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 12,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie spalanie wg. producenta – 6,5 l/100 km.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, w ofercie jest 1.5 BlueHDi o mocy od 76 (tylko dla M) do 131 KM. Ten najsłabszy to raczej ciekawostka, której nikomu nie polecam, bowiem Berlingo III z tą jednostką i z samym kierowcą rozpędza się od 0 do 100 km/h w 18,7 sekundy, osiągając maksymalnie 152 km/h, a z kompletem pasażerów i bagażem jazda musi być prawdziwą męczarnią. W najmocniejszej wersji mamy z kolei do dyspozycji 300 Nm i to już ma sens, jeśli planujemy częste wyjazdy w trasę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje akceptowalne 11,5 sekundy, prędkość maksymalna to 185 km/h, natomiast średnie spalanie to bardzo przyzwoite 4,4 l/100 km.

Citroen Berlingo III - silnik
Silnik 1.5 BlueHDi to chyba najlepsze rozwiązanie do tego auta, które zapewnia wystarczającą dynamikę i świetne spalanie.

Wypada również wspomnieć o wersji e-Berlingo, czyli oferowanej od 2021 roku i obecnie jedynej dostępnej w ofercie, napędzanej silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM. Bateria o pojemności 50 kWh teoretycznie powinna wystarczyć, na zapewnienie zasięgu około 245 kilometrów, ale w praktyce przejechanie około 200 kilometrów po mieście jest sporym wyczynem. Duże auto o kiepskim współczynniku oporu powietrza nie jest przyjazne jeśli chodzi o zużycie energii, a komplet pasażerów, bagaż i niska temperatura to połączenie wręcz katastrofalne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 130 km/h.

Citroen Berlingo III - silnik
Obecnie w ofercie Citroena Berlingo III jest tylko napęd elektryczny, który w tego typu samochodzie ma niewiele sensu.

Używany Citroen Berlingo III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mimo nudnego segmentu udało się wykrzesać ciekawą stylistykę”.

„Bardzo przestronne i imponująco funkcjonalne wnętrze”.

„Gigantyczny bagażnik w wersji XL, choć M też jest całkiem OK”.

„Bardzo oszczędne i elastyczne silniki wysokoprężne”.

 Wady 

„Obecnie dostępna tylko bezsensowna wersja elektryczna”.

„Same twarde materiały we wnętrzu i charakter dostawczaka”.

„Szkoda, że nie ma nieco mocniejszej wersji silnikowej”.

„Przeciętny system i braki w wyposażeniu”.

Używany Citroen Berlingo III – awaryjność, typowe usterki

To typowe auto rodzinne i bardzo często „wół roboczy”, więc warto zwrócić uwagę na nadmierne zużycie wnętrza, plamy, zadrapania czy też uszkodzenia powłoki lakierniczej. Drobne ryski są dopuszczalne, ale wgniecenia i zadrapania do blachy mogą stać się z czasem problematyczne, np. przez ogniska rdzy. Oprócz tego drążki kierownicze mogą nie odpowiadać specyfikacji, w egzemplarzach wyprodukowanych między 2 grudnia 2019 a 18 stycznia 2020 roku. Ponadto w związku z problemem z kolumną kierownicy zainstalowaną w Berlingo III od 30 czerwca do 15 lipca 2019 roku, ogłoszono kolejną akcję serwisową. Warto skontaktować się z lokalnym przedstawicielstwem Citroena, aby sprawdzić po numerze VIN, czy dany egzemplarz nie kwalifikował się do jednej z kilku akcji serwisowych. Poza tym Berlingo III nie cierpi na powtarzające się i poważne usterki, a raczej na typowe problemy tego typu aut, m.in. szybko zużywające się zawieszenie, elementy układu kierowniczego czy też DPF, bowiem większość aut wykorzystywanych jest głównie w mieście.

Citroen Berlingo III - skrzynia biegów
Przekładnia manualna nie grzeszy precyzją, więc do miasta o wiele lepszym rozwiązaniem jest automat.

Używany Citroen Berlingo III – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Citroenie Berlingo znajduje się pod maską po prawej stronie, wytłoczony na elemencie nadwozia (w okolicach nadkola) oraz za szybą, w lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na naklejce umieszczonej po prawej stronie, na słupku B pod drzwiami pasażera.

Citroen Berlingo III - VIN

Używany Citroen Berlingo III – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie około 60 ogłoszeń dotyczących używanego Citroena Berlingo. Przykładowo model z 2019 roku w wersji M z silnikiem 1.2 PureTech i przebiegiem 70 000 kilometrów to koszt około 85 000 złotych. Za około 90 000 złotych można znaleźć model z 2018 roku w wersji XL z silnikiem 1.5 BlueHDi i przebiegiem 100 000 kilometrów.

Używany Citroen Berlingo III – podsumowanie

Czy wybór rodzinnego kombivana musi być ostatecznością i końcem przyjemnej, motoryzacyjnej przygody? Niekoniecznie, bowiem Citroen Berlingo również może dawać sporo przyjemności z jazdy. Jest zaskakująco zwinny, komfortowy, przyjemnie się prowadzi, mało pali, jest bezproblemowy i niezwykle praktyczny. Co prawda wybór na rynku wtórnym jest niewielki, ale jeśli uda się znaleźć dobrze zachowany egzemplarz, posłuży on przez wiele lat całej rodzinie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C3 Picasso (2009-2017) – opinie użytkowników

Citroen Berlingo III - bok

Citroen Berlingo III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 440-475/184/184 cm
Rozstaw osi 278-297 cm
Pojemność bagażnika M 597-2126 l, XL 850-2693 l
Citroen Berlingo III- dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.5 BlueHDI 1.5 BlueHDI 1.5 BlueHDI e-Berlingo
Pojemność 1199 cm³ 1199 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³ 1499 cm³ 50 kWh
Paliwo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel napęd elektr.
Maks. moc 110 KM 130 KM 76 KM 102 KM 130 KM 136 KM
Maks. moment 205 Nm 230 Nm 230 Nm 250 Nm 300 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13 s 12,5 s 18,7 s 13.9 s 11,5 s 11,7 s
Prędkość maks. 175 km/h 180 km/h 152 km/h 171 km/h 185 km/h 130 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. 5,7 l/100 km 6,5 l/100 km 4,2 l/100 km 4,3 l/100 km 4,4 l/100 km 245 km

Używany Citroen Berlingo III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji