Volvo XC60 I 36

Bezpieczny i naprawdę mocny SUV klasy średniej. Liczne opcje wyposażenia dają o sobie znać w postaci… częstych awarii elektroniki. Oto opinie o używanych Volvo XC60 I.

Ponad dekadę temu Volvo XC60 stało się rynkowym hitem: klienci lubiący SUV-y i ceniący szwedzką markę wreszcie przestali być skazani wyłącznie na model XC90, który już pomału technicznie zaczął oddalać się od konkurentów (produkowany był od 2002 roku). XC60 nie jest co prawda małym samochodem (463 cm długości i aż 189 cm szerokości), ale bardzo przyjemnym w codziennym użytku z uwagi na pokaźny, 23-centymetrowy prześwit i wysoką pozycję za kierownicą. Było też pierwszym autem z seryjnym systemem City Safety, monitorującym sytuację drogową i w razie potrzeby potrafiącym samodzielnie wyhamować. Początkowo wszystkie Volvo XC60 oferowano z napędem na wszystkie koła, jednak od 2010 r. producent zaproponował odbiorcom również tańszą odmianę przednionapędową. Tradycyjnie dla szwedzkiej marki, orientację w licznych wersjach silnikowych utrudnia zamieszanie w ich nazewnictwie, dlatego każdą jednostkę napędową warto dokładnie prześwietlić, tj. sprawdzić pojemność, rocznik i moc. Sytuacji nie poprawia fakt, że silników było prawdziwe zatrzęsienie, włączając w to jednostki o nietypowej konstrukcji, np. 5-cylindrowe, 2-litrowe turbodiesle.

Volvo XC60 I
Bogatsze wersje wyposażeniowe XC60 wyposażono w drogie, aktywne zawieszenie Four-C.

Nowe Volvo XC60 I sprzedawały się jak świeże bułeczki, i to mimo dość wysoko skalkulowanej ceny. Przemyślana i solidna budowa tego modelu współgra z umiarkowaną niezawodnością, co przekłada się na wciąż wygórowane ceny na rynku wtórnym. Zobaczmy, co o używanym Volvo XC60 I sądzą właściciele.

Volvo XC60 (2021) – opis wersji i cennik

Volvo XC60 I 31
Układ napędowy Volvo XC60 powstał w oparciu o części z Land Rovera Freelandera II. Zapożyczono z niego m.in. mechanizm rozdziału momentu obrotowego.

Używane Volvo XC60 I – wnętrze

Nowocześnie, a jednocześnie ascetycznie zaprojektowany kokpit Volvo XC60 dobrze się prezentuje nawet kilkanaście lat od debiutu. „Niedzisiejszość” podkreślają liczne przyciski na konsoli centralnej, która, na wzór innych modeli Volvo, jest „wisząca”, a za nią znajduje się schowek. Mało poręczny, ale jednak. W większości używanych XC60 można liczyć na wykończenie kierownicy i gałki biegów skórą, czasami trafiają się ciekawe warianty kolorystyczne (beż, pomarańcz, miksy). Generalnie nie ma większych zastrzeżeń do obsługi deski rozdzielczej, a tym bardziej do pieczołowitego wykończenia przy użyciu przyjemnych w dotyku tworzyw.

Pozycja za kierownica to kolejny mocny punkt SUV-a Volvo: jest wysoka i daje poczucie kontroli nad autem, zwłaszcza że przednie szyby i lusterka mają sporą powierzchnię. Wygodę foteli można uznać za więcej niż wystarczającą. Z tyłu bardzo wygodnie będzie tylko dwóm dorosłym osobom: ostatecznie uda się tam zmieścić dwa foteliki i jedno większe dziecko. Plus za naprawdę przemyślane rozwiązania, takie jak funkcjonalny podłokietnik z uchwytami na napoje czy składanie tylnych zagłówków w sposób nie ograniczający widoczności do tyłu. Foremny bagażnik zabierze na swój pokład prawie 500 l pakunków lub 1455 l po złożeniu kanapy (powstaje płaska powierzchnia). Próg załadunkowy, jak i całą podłogę poprowadzono stosunkowo wysoko. Na szczęście można liczyć na obszerny schowek po podniesieniu podłogi bagażnika.

Używane Volvo XC60 I – silniki benzynowe

Jednostki zasilane benzyną można podzielić na dwa typy. Pierwsze to 2-litrowe, 4-cylindrowe z turbosprężarką lub układem biturbo. Producent określał je jako 2.0T (bazowy, 203 KM) i T5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (240-245 KM). Od 2014 roku dla silnika 4-cylindrowego przypadło topowe oznaczenie T6, bowiem na szczycie gamy znalazł się 2-litrowy silnik biturbo o mocy 306 KM. „Zepchnął” on z tego miejsca 3-litrową jednostkę R6 (285-304 KM). Pośrodku, do 2012 roku oferowano z kolei paliwożernego, wolnossącego 3.2 o mocy 238-243 KM. Wszystkie 6-cylindrowe XC60 mają pośredni wtrysk paliwa, co sprzyja zamontowaniu w nich LPG. To ważne, bo SUV Volvo nie należy do oszczędnych. Ma za to świetne osiągi. Już najsłabszy 2.0 przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 9 sekund.

Volvo XC60 - silnik
Oznaczenie T6 w Volvo XC60 odnosi się do silnika 3.0 R6 (2010-2015) oraz 2.0 biturbo wprowadzonego do oferty w 2014 roku.

Używane Volvo XC60 I – silniki Diesla

Z dieslami jest więcej zachodu. Nie warto nawet próbować zapamiętać ich oznaczeń (DRIVe, D3, D4, D5), bo Volvo solidnie nimi pomieszało. Generalnie występowały dwie pojemności: 2.0 oraz 2.4. „Dwulitrówki” mają 4 cylindry, 2.4 – 5 cylindrów. Wyjątek stanowi jednostka 1984 cm³ o mocy 136 i 163 KM, która również ma 5 cylindrów. Wycofano ją w 2015 roku na rzecz nowego silnika biturbo o pojemności 1969 cm³ i mocy 181/190 KM, oferowanego jednocześnie ze 150-konną wersją z pojedynczym doładowaniem. Jeśli chodzi o jednostki 5-cylindrowe o pojemności 2400 cm³, do 2011 r. nosiły oznaczenie 2.4D (163 KM), DRIVe (175 KM) oraz D5/D5 AWD (185/205 KM). Później zmieniono je na D4 (wszystkie mają napęd 4×4 w przeciwieństwie do 2.0 o takim samym oznaczeniu), a w międzyczasie do oferty dołączyły nowe silniki D5 biturbo o mocy 215-220 KM. Wszystkie skrzynie ręczne w XC60 mają 6 biegów, „automaty” – 6 albo 8.

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – który silnik wybrać?

Volvo XC60 - silnik
Oznaczenie DRIVe tyczy się silników 2.4 D (2009-2010) oraz 2.0 R5 o mocy 163 KM (2010-2012).

Używane Volvo XC60 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Po założeniu instalacji LPG koszty eksploatacji są akceptowalne. Jeżdżę XC60 3.2/243 KM”

„Układ kierowniczy jak na SUV-a wystarczająco precyzyjny i z odpowiednim wspomaganiem”

„Duży bagażnik. Kanapa składa się na płasko, co umożliwia przewożenie sporej ilości bagażu”

„Po kostce jeździ się doskonale. Drgania nie są przenoszone do środka i na kierownicę”

„Prześwit ma aż 23 cm. Rewelacja – trudno o coś zawadzić podwoziem”

„2,4-litrowy diesel natychmiast reaguje na gaz i zbiera się już od najniższych obrotów”

 Wady 

„Zagłówki nie mają regulacji. Rozumiem – względy bezpieczeństwa, ale przez to nie mogę precyzyjnie zamontować fotelika”

„Kamera cofania łatwo się brudzi i ma małą rozdzielczość”

„Tragiczny sposób obsługi nawigacji. Robi się to pokrętłem, co jest bardzo czasochłonne”

„System Start&Stop wyłącza silnik już przy 10 km/h. Bardzo denerwuje, gdy z taką prędkością pokonuje się progi zwalniające”

„Boczki drzwi skrzypią, pęka skóra na kierownicy. To już nie jest legendarna jakość Volvo”

Używane Volvo XC60 I – awaryjność, typowe usterki

Silniki Volvo XC60 na ogół nie sprawiają poważnych problemów, jedynie w 5-cylindrowych dieslach 2.0 dochodzi do uszkodzeń wtryskiwaczy i przypadków wypalenia uszczelki pod głowicą. We wszystkich jednostkach wysokoprężnych z początku produkcji we znaki daje się filtr DPF – poprawiono go w 2011 roku. Kompaktowy SUV nie reprezentuje aż tak wysokiej jakości wykonania jak pozostałe modele Volvo: wnętrze poskrzypuje, a elektronika pokładowa lubi „wariować”, zwłaszcza sterowanie tylną klapą i siłowniki okien. Z uwagi na wysoką wagę auta przyspieszonemu zużyciu ulegają opony oraz klocki hamulcowe. Częste mycie na myjni automatycznej powoduje uszkodzenia delikatnej powłoki lakierniczej.

Volvo XC60 - konsola środkowa
Obsługa nieco przeładowanej konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia. Elektronika pokładowa lubi płatać figle użytkownikom.

Używane Volvo XC60 I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony (fot.) oraz z fragmentu podłogi przed fotelem pasażera.

Volvo XC60 I numer VIN

Używane Volvo XC60 I – sytuacja rynkowa

Bezwypadkowe, używane XC60 kosztują minimum 38 tys. zł i ich ceny szybko rosną do pułapu 45 tys. zł. Na auta po liftingu trzeba z kolei przeznaczyć co najmniej 60 tys. zł, zaś optymalny budżet mieści się w granicach 55 tys. zł. Auto wolno tanieje pomimo zaprezentowania jakiś czas temu Volvo XC60 II: „kilkulatki” potrafią kosztować grubo ponad 100 tys. zł. Chętni na benzynowe XC60 muszą uzbroić się w cierpliwość, bo spośród prawie 300 wystawionych aut zaledwie kilkanaście jest zasilanych benzyną. 3/5 oferty stanowią dwulitrowe diesle.

Używane Volvo XC60 I – podsumowanie

Volvo XC60 robi wrażenie dopracowaną konstrukcją i mocnymi silnikami, pośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Z napędem na przód stanowi optymalną propozycję do miasta, z 4×4 – także w niezbyt trudny teren. Z powodzeniem zabierze też całą rodzinę na wakacje. Ta wszechstronność powoduje, że używane samochody od ręki znajdują nabywców. I mało tracą na wartości.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Volvo:

Używane Volvo XC60 II (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Używane Volvo S60 II/V60 I (2010-2018) – opinie użytkowników

Używane Volvo XC90 I (2002-2014) – opinie użytkowników

Volvo XC60 I

Volvo XC60 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.463-464/189/171 cm
Rozstaw osi277 cm
Pojemność bagażnika495-1455 l
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
Silnik2.0 T2.0 (T5)2.0 (T5)2.0 (T6)
Pojemność1999 cm³1999 cm³1969 cm³1969 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + kompr.
Moc maksymalna203 KM240 KM245 KM306 KM
Maks. Moment obrotowy300 Nm340 Nm350 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,1 s7,2 s6,9 s
Prędkość maksymalna205 km/h210 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa8,5 l/100 km8,5 l/100 km6,7 l/100 km7,3 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 6-cylindrowe)
Silnik3.0 R6 (T6)3.0 R6 (T6)3.2 R63.2 R6
Pojemność2953 cm³2953 cm³3192 cm³3192 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.
Moc maksymalna285 KM304 KM238 KM243 KM
Maks. Moment obrotowy400 Nm440 Nm320 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,5 s7,3 s9,1 s9,3 s
Prędkość maksymalna210 km/h210 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa11,7 l/100 km10,7 l/100 km11,2 l/100 km9,9 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 2-litrowe)
Silnik2.0 (D3)2.0 R5 (D3)2.0 R5 (DRIVe)2.0 (D4)2.0 (D4)
Pojemność1969 cm³1984 cm³1984 cm³1969 cm³1969 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Moc maksymalna150 KM136 KM163 KM181 KM190 KM
Maks. Moment obrotowy350 Nm350 Nm400 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s11,2 s10,3 s8,5 s8,1 s
Prędkość maksymalna190 km/h190 km/h200 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa4,5 l/100 km5,7 l/100 km5,7 l/100 km4,5 l/100 km4,5 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 2,4-litrowe)
Silnik2.4 R5 D2.4 R5 DRIVe2.4 R5 (D4)2.4 R5 (D4)2.4 R5 (D5)2.4 R5 (D5)
Pojemność2400 cm³2400 cm³2400 cm³2400 cm³2400 cm³2400 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Moc maksymalna163 KM175 KM181 KM190 KM205 KM215 KM
Maks. Moment obrotowy340 Nm420 Nm420 Nm420 Nm420 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,8 s9,8 s9,6 s8,5 s8,1 s
Prędkość maksymalna195 km/h205 km/h200 km/h205 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa6,6 l/100 km6,0 l/100 km5,3 l/100 km5,2 l/100 km6,9 l/100 km5,7 l/100 km

Używane Volvo XC60 I – galeria

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here