UżywaneUżywane Volvo XC60 I (2008-2017) - który silnik wybrać?

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – który silnik wybrać?

Wieloletni przebój od Volvo niemal idealnie wpisuje się w potrzeby typowego odbiorcy. W tym materiale podpowiemy, na jaki silnik zdecydować się z niezwykle bogatej gamy jednostek napędowych Volvo XC60.

Samochód o świetnie dobranych proporcjach, a przy tym doskonale wykończony, dynamiczny, przestronny i użyteczny na gorszych jakościowo drogach. Nic dziwnego, że 12 lat temu nowe Volvo XC60 masowo zalały polskie (i nie tylko) ulice, bowiem klienci długo czekali na coś mniejszego od XC90, a dostali samochód znacznie zgrabniejszy i również luksusowy. Jak przystało na Volvo, producent naszpikował XC60 tyloma jednostkami napędowymi, że ciężko się w nich połapać. Rozróżniania ich nie ułatwiają stosowane naprzemiennie oznaczenia, zawirowania w pojemnościach czy liczbie cylindrów, a także odmienne lata produkcji. Poniżej postaramy się rozszyfrować paletę silnikową Volvo XC60 i wytypujemy jednostki godne polecenia i ryzykowne.

Używane Volvo XC60 I – silniki benzynowe

Najprościej rzecz ujmując, benzynowe jednostki dzielimy na 4- i 6-cylindrowe, z jednym wyjątkiem – 5-cylindrowego 2.5 turbo o mocy 254 KM, wprowadzonego pod koniec produkcji. Do pierwszej grupy zaliczają się 2-litrowe silniki o pojemności 1999 cm³ (do 2013 r.) i 1969 cm³ (od 2013 r.), z turbodoładowaniem pojedynczym lub wspomaganym kompresorem (topowe XC60 T6 o mocy 306 KM). Jednostki 6-cylindrowe mają układ rzędowy, wtrysk pośredni i pojemność 3.2 (238-243 KM) lub 3.0 z turbodoładowaniem (285-304 KM; XC60 T6 do 2015 r.). Wszystkie Volva z R6 posiadają napęd na 4 koła i automatyczną skrzynię Geartronic. W 2010 r. wprowadzono odmiany przednionapędowe, zestawione z silnikami 2-litrowymi, lecz napęd na jedną oś trafił również do odmiany T6 z 2.0 turbo z kompresorem.

Poniżej przedstawiamy, jak te silniki nazywały się w nomenklaturze Volvo.

  • 2.0 T: 2.0 turbo/203 KM
  • T5: 2.0 turbo 240/245 KM, 2.5 turbo 254 KM
  • T6: 3.0 turbo (285/304 KM), 2.0 turbo + kompr. (306 KM)
  • 3.2: 3.2 238/243 KM.
Volvo XC60 I
Do 2015 r. Volvo XC60 T6 miało pod maską 6-cylindrowy silnik 3.0 turbo. Później zastąpił go 2.0 z podwójnym doładowaniem: turbosprężarką i kompresorem.
Volvo XC60 I
2.5 turbo był jedynym 5-cylindrowym silnikiem benzynowym w ofercie Volvo XC60.
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
Silnik2.0 TT5T5T6
Pojemność1999 cm³1999 cm³1969 cm³1969 cm³
Paliwobenz. turbobenz. turbobenz. turbobenz. turbo + kompr.
Moc maksymalna203 KM240 KM245 KM306 KM
Maks. Moment obrotowy300 Nm340 Nm350 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,1 s7,2 s6,9 s
Prędkość maksymalna205 km/h210 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa8,5 l/100 km8,5 l/100 km6,7 l/100 km7,3 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (pozostałe silniki benzynowe)
Silnik3.23.2T5T6T6
Pojemność3192 cm³3192 cm³2497 cm³2953 cm³2953 cm³
Paliwobenz.benz.benz. turbobenz. turbobenz. turbo
Moc maksymalna238 KM243 KM254 KM285 KM304 KM
Maks. Moment obrotowy320 Nm320 Nm360 Nm400 Nm440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s9,3 s7,1 s7,5 s7,3 s
Prędkość maksymalna210 km/h210 km/h210 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa11,2 l/100 km9,9 l/100 km8,9 l/100 km11,7 l/100 km10,7 l/100 km

Używane Volvo XC60 I – silniki Diesla

Tym razem nie można wykonać podziału na liczbę cylindrów, tylko na pojemność. Turbodiesle w Volvo XC60 to wyłącznie jednostki 2.0 i 2.4, z tym że 2-litrowe silniki miały 4 (1969 cm³; 136-163 KM) lub 5 cylindrów (1984 cm³; podwójne turbodoładowanie; 181-190 KM). 2.4 to z kolei zawsze silniki 5-cylindrowe w układzie rzędowym, z jedną (163-205 KM) lub dwiema turbosprężarkami (215-220 KM). Wszystkie 2-litrowe turbodiesle dysponują tylko napędem przednim, najstarsze i najmocniejsze 2.4 – wyłącznie 4×4. Volvo przewidziało możliwość zestawienia z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi albo „automatami” o 6- lub 8-przełożeniach.

Przyjrzyjmy się, jak opisane powyżej silniki nazywało Volvo. Niektóre z nich mogą się powtarzać: uzależnione są zazwyczaj od lat produkcji.

  • D3: 2.0 D 150/136/163 KM, 2.4 D 163 KM
  • DRIVe: 2.0 D 163 KM, 2.4 D 175 KM
  • D4: 2.0 D 163 KM, 2.4 D 163 KM, 2.0 D 181/190 KM, 2.4 D 181/190 KM
  • 2.4 D: 2.4 D 163 KM
  • D5: 2.4 D 185/205 KM, 2.4 biturbo 215/220 KM
Volvo XC60 I
4-cylindrowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny wyposażono w pojedyncze (150 KM) lub podwójne turbodoładowanie (181/190 KM, fot.). Napęd na wszystkie koła przewidziano tylko dla XC60 z 2.4.
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne 2-litrowe)
SilnikD3D3DRIVeD4D4
Pojemność1969 cm³1984 cm³1984 cm³1969 cm³1969 cm³
Paliwotubodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Moc maksymalna150 KM136 KM163 KM181 KM190 KM
Maks. Moment obrotowy350 Nm350 Nm400 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s11,2 s10,3 s8,5 s8,1 s
Prędkość maksymalna190 km/h190 km/h200 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa4,5 l/100 km5,7 l/100 km5,7 l/100 km4,5 l/100 km4,5 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne 2,4-litrowe)
Silnik2.4 D2.4 D DRIVeD4D5D5
Pojemność2400 cm³2400 cm³2400 cm³2400 cm³2400 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Moc maksymalna163 KM175 KM190 KM205 KM215 KM
Maks. Moment obrotowy340 Nm420 Nm420 Nm420 Nm420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,8 s9,6 s8,5 s8,1 s
Prędkość maksymalna195 km/h205 km/h205 km/h210 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa6,6 l/100 km6,0 l/100 km5,2 l/100 km6,9 l/100 km5,7 l/100 km

Używane Volvo XC60 I – który silnik wybrać?

Na szczęście „połapanie” się w tej mocno przekombinowanej gamie w zasadzie stanowi jedyny problem dla potencjalnie zainteresowanych używanym Volvo XC60, ponieważ niemal wszystkie z nich cechuje ponadprzeciętna trwałość i świetna dynamika. Przestrzegamy jedynie przed 5-cylindrowym turbodieslem 2.0 (kłopoty z wtryskiwaczami) i samochodami jeżdżącymi zazwyczaj po mieście: nie znosi tego filtr cząstek stałych i się zapycha. Radzimy też wystrzegać się najmocniejszych odmian ze skrzyniami automatycznymi, gdyż niezbyt dobrze znoszą one potężny moment obrotowy. By się nie rozczarować co do silnika zamontowanego w interesującym nas Volvo XC60, już podczas rozmowy telefonicznej warto zapytać właściciela o pojemność, liczbę cylindrów i rok produkcji samochodu. Szukanie po oznaczeniach lepiej sobie darować.

Szczegółowe informacje na temat używanego Volvo XC60 I znajdziesz w poniższym wpisie:

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie użytkowników

Volvo XC60 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

7 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji