Wieloletni przebój od Volvo niemal idealnie wpisuje się w potrzeby typowego odbiorcy. W tym materiale podpowiemy, na jaki silnik zdecydować się z niezwykle bogatej gamy jednostek napędowych Volvo XC60.
Samochód o świetnie dobranych proporcjach, a przy tym doskonale wykończony, dynamiczny, przestronny i użyteczny na gorszych jakościowo drogach. Nic dziwnego, że 12 lat temu nowe Volvo XC60 masowo zalały polskie (i nie tylko) ulice, bowiem klienci długo czekali na coś mniejszego od XC90, a dostali samochód znacznie zgrabniejszy i również luksusowy. Jak przystało na Volvo, producent naszpikował XC60 tyloma jednostkami napędowymi, że ciężko się w nich połapać. Rozróżniania ich nie ułatwiają stosowane naprzemiennie oznaczenia, zawirowania w pojemnościach czy liczbie cylindrów, a także odmienne lata produkcji. Poniżej postaramy się rozszyfrować paletę silnikową Volvo XC60 i wytypujemy jednostki godne polecenia i ryzykowne.
Używane Volvo XC60 I – silniki benzynowe
Najprościej rzecz ujmując, benzynowe jednostki dzielimy na 4- i 6-cylindrowe, z jednym wyjątkiem – 5-cylindrowego 2.5 turbo o mocy 254 KM, wprowadzonego pod koniec produkcji. Do pierwszej grupy zaliczają się 2-litrowe silniki o pojemności 1999 cm³ (do 2013 r.) i 1969 cm³ (od 2013 r.), z turbodoładowaniem pojedynczym lub wspomaganym kompresorem (topowe XC60 T6 o mocy 306 KM). Jednostki 6-cylindrowe mają układ rzędowy, wtrysk pośredni i pojemność 3.2 (238-243 KM) lub 3.0 z turbodoładowaniem (285-304 KM; XC60 T6 do 2015 r.). Wszystkie Volva z R6 posiadają napęd na 4 koła i automatyczną skrzynię Geartronic. W 2010 r. wprowadzono odmiany przednionapędowe, zestawione z silnikami 2-litrowymi, lecz napęd na jedną oś trafił również do odmiany T6 z 2.0 turbo z kompresorem.
Poniżej przedstawiamy, jak te silniki nazywały się w nomenklaturze Volvo.
- 2.0 T: 2.0 turbo/203 KM
- T5: 2.0 turbo 240/245 KM, 2.5 turbo 254 KM
- T6: 3.0 turbo (285/304 KM), 2.0 turbo + kompr. (306 KM)
- 3.2: 3.2 238/243 KM.
Silnik | 2.0 T | T5 | T5 | T6 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo + kompr. |
Moc maksymalna | 203 KM | 240 KM | 245 KM | 306 KM |
Maks. Moment obrotowy | 300 Nm | 340 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 8,1 s | 7,2 s | 6,9 s |
Prędkość maksymalna | 205 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 8,5 l/100 km | 8,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 3.2 | 3.2 | T5 | T6 | T6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3192 cm³ | 3192 cm³ | 2497 cm³ | 2953 cm³ | 2953 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo |
Moc maksymalna | 238 KM | 243 KM | 254 KM | 285 KM | 304 KM |
Maks. Moment obrotowy | 320 Nm | 320 Nm | 360 Nm | 400 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 9,3 s | 7,1 s | 7,5 s | 7,3 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 11,2 l/100 km | 9,9 l/100 km | 8,9 l/100 km | 11,7 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Używane Volvo XC60 I – silniki Diesla
Tym razem nie można wykonać podziału na liczbę cylindrów, tylko na pojemność. Turbodiesle w Volvo XC60 to wyłącznie jednostki 2.0 i 2.4, z tym że 2-litrowe silniki miały 4 (1969 cm³; 136-163 KM) lub 5 cylindrów (1984 cm³; podwójne turbodoładowanie; 181-190 KM). 2.4 to z kolei zawsze silniki 5-cylindrowe w układzie rzędowym, z jedną (163-205 KM) lub dwiema turbosprężarkami (215-220 KM). Wszystkie 2-litrowe turbodiesle dysponują tylko napędem przednim, najstarsze i najmocniejsze 2.4 – wyłącznie 4×4. Volvo przewidziało możliwość zestawienia z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi albo „automatami” o 6- lub 8-przełożeniach.
Przyjrzyjmy się, jak opisane powyżej silniki nazywało Volvo. Niektóre z nich mogą się powtarzać: uzależnione są zazwyczaj od lat produkcji.
- D3: 2.0 D 150/136/163 KM, 2.4 D 163 KM
- DRIVe: 2.0 D 163 KM, 2.4 D 175 KM
- D4: 2.0 D 163 KM, 2.4 D 163 KM, 2.0 D 181/190 KM, 2.4 D 181/190 KM
- 2.4 D: 2.4 D 163 KM
- D5: 2.4 D 185/205 KM, 2.4 biturbo 215/220 KM
Silnik | D3 | D3 | DRIVe | D4 | D4 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1969 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1969 cm³ | 1969 cm³ |
Paliwo | tubodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Moc maksymalna | 150 KM | 136 KM | 163 KM | 181 KM | 190 KM |
Maks. Moment obrotowy | 350 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 11,2 s | 10,3 s | 8,5 s | 8,1 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km |
Silnik | 2.4 D | 2.4 D DRIVe | D4 | D5 | D5 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2400 cm³ | 2400 cm³ | 2400 cm³ | 2400 cm³ | 2400 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Moc maksymalna | 163 KM | 175 KM | 190 KM | 205 KM | 215 KM |
Maks. Moment obrotowy | 340 Nm | 420 Nm | 420 Nm | 420 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 9,8 s | 9,6 s | 8,5 s | 8,1 s |
Prędkość maksymalna | 195 km/h | 205 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Używane Volvo XC60 I – który silnik wybrać?
Na szczęście „połapanie” się w tej mocno przekombinowanej gamie w zasadzie stanowi jedyny problem dla potencjalnie zainteresowanych używanym Volvo XC60, ponieważ niemal wszystkie z nich cechuje ponadprzeciętna trwałość i świetna dynamika. Przestrzegamy jedynie przed 5-cylindrowym turbodieslem 2.0 (kłopoty z wtryskiwaczami) i samochodami jeżdżącymi zazwyczaj po mieście: nie znosi tego filtr cząstek stałych i się zapycha. Radzimy też wystrzegać się najmocniejszych odmian ze skrzyniami automatycznymi, gdyż niezbyt dobrze znoszą one potężny moment obrotowy. By się nie rozczarować co do silnika zamontowanego w interesującym nas Volvo XC60, już podczas rozmowy telefonicznej warto zapytać właściciela o pojemność, liczbę cylindrów i rok produkcji samochodu. Szukanie po oznaczeniach lepiej sobie darować.