UżywaneUżywane Volvo XC60 I (2008-2017) - który silnik wybrać?

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – który silnik wybrać?

Wieloletni przebój od Volvo niemal idealnie wpisuje się w potrzeby typowego odbiorcy. W tym materiale podpowiemy, na jaki silnik zdecydować się z niezwykle bogatej gamy jednostek napędowych Volvo XC60.

Samochód o świetnie dobranych proporcjach, a przy tym doskonale wykończony, dynamiczny, przestronny i użyteczny na gorszych jakościowo drogach. Nic dziwnego, że 12 lat temu nowe Volvo XC60 masowo zalały polskie (i nie tylko) ulice, bowiem klienci długo czekali na coś mniejszego od XC90, a dostali samochód znacznie zgrabniejszy i również luksusowy. Jak przystało na Volvo, producent naszpikował XC60 tyloma jednostkami napędowymi, że ciężko się w nich połapać. Rozróżniania ich nie ułatwiają stosowane naprzemiennie oznaczenia, zawirowania w pojemnościach czy liczbie cylindrów, a także odmienne lata produkcji. Poniżej postaramy się rozszyfrować paletę silnikową Volvo XC60 i wytypujemy jednostki godne polecenia i ryzykowne.

Używane Volvo XC60 I – silniki benzynowe

Najprościej rzecz ujmując, benzynowe jednostki dzielimy na 4- i 6-cylindrowe, z jednym wyjątkiem – 5-cylindrowego 2.5 turbo o mocy 254 KM, wprowadzonego pod koniec produkcji. Do pierwszej grupy zaliczają się 2-litrowe silniki o pojemności 1999 cm³ (do 2013 r.) i 1969 cm³ (od 2013 r.), z turbodoładowaniem pojedynczym lub wspomaganym kompresorem (topowe XC60 T6 o mocy 306 KM). Jednostki 6-cylindrowe mają układ rzędowy, wtrysk pośredni i pojemność 3.2 (238-243 KM) lub 3.0 z turbodoładowaniem (285-304 KM; XC60 T6 do 2015 r.). Wszystkie Volva z R6 posiadają napęd na 4 koła i automatyczną skrzynię Geartronic. W 2010 r. wprowadzono odmiany przednionapędowe, zestawione z silnikami 2-litrowymi, lecz napęd na jedną oś trafił również do odmiany T6 z 2.0 turbo z kompresorem.

Poniżej przedstawiamy, jak te silniki nazywały się w nomenklaturze Volvo.

  • 2.0 T: 2.0 turbo/203 KM
  • T5: 2.0 turbo 240/245 KM, 2.5 turbo 254 KM
  • T6: 3.0 turbo (285/304 KM), 2.0 turbo + kompr. (306 KM)
  • 3.2: 3.2 238/243 KM.
Volvo XC60 I
Do 2015 r. Volvo XC60 T6 miało pod maską 6-cylindrowy silnik 3.0 turbo. Później zastąpił go 2.0 z podwójnym doładowaniem: turbosprężarką i kompresorem.
Volvo XC60 I
2.5 turbo był jedynym 5-cylindrowym silnikiem benzynowym w ofercie Volvo XC60.
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
Silnik 2.0 T T5 T5 T6
Pojemność 1999 cm³ 1999 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³
Paliwo benz. turbo benz. turbo benz. turbo benz. turbo + kompr.
Moc maksymalna 203 KM 240 KM 245 KM 306 KM
Maks. Moment obrotowy 300 Nm 340 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 8,1 s 7,2 s 6,9 s
Prędkość maksymalna 205 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 8,5 l/100 km 8,5 l/100 km 6,7 l/100 km 7,3 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (pozostałe silniki benzynowe)
Silnik 3.2 3.2 T5 T6 T6
Pojemność 3192 cm³ 3192 cm³ 2497 cm³ 2953 cm³ 2953 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbo benz. turbo benz. turbo
Moc maksymalna 238 KM 243 KM 254 KM 285 KM 304 KM
Maks. Moment obrotowy 320 Nm 320 Nm 360 Nm 400 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 9,3 s 7,1 s 7,5 s 7,3 s
Prędkość maksymalna 210 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 11,2 l/100 km 9,9 l/100 km 8,9 l/100 km 11,7 l/100 km 10,7 l/100 km

Używane Volvo XC60 I – silniki Diesla

Tym razem nie można wykonać podziału na liczbę cylindrów, tylko na pojemność. Turbodiesle w Volvo XC60 to wyłącznie jednostki 2.0 i 2.4, z tym że 2-litrowe silniki miały 4 (1969 cm³; 136-163 KM) lub 5 cylindrów (1984 cm³; podwójne turbodoładowanie; 181-190 KM). 2.4 to z kolei zawsze silniki 5-cylindrowe w układzie rzędowym, z jedną (163-205 KM) lub dwiema turbosprężarkami (215-220 KM). Wszystkie 2-litrowe turbodiesle dysponują tylko napędem przednim, najstarsze i najmocniejsze 2.4 – wyłącznie 4×4. Volvo przewidziało możliwość zestawienia z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi albo „automatami” o 6- lub 8-przełożeniach.

Przyjrzyjmy się, jak opisane powyżej silniki nazywało Volvo. Niektóre z nich mogą się powtarzać: uzależnione są zazwyczaj od lat produkcji.

  • D3: 2.0 D 150/136/163 KM, 2.4 D 163 KM
  • DRIVe: 2.0 D 163 KM, 2.4 D 175 KM
  • D4: 2.0 D 163 KM, 2.4 D 163 KM, 2.0 D 181/190 KM, 2.4 D 181/190 KM
  • 2.4 D: 2.4 D 163 KM
  • D5: 2.4 D 185/205 KM, 2.4 biturbo 215/220 KM
Volvo XC60 I
4-cylindrowy, 2-litrowy silnik wysokoprężny wyposażono w pojedyncze (150 KM) lub podwójne turbodoładowanie (181/190 KM, fot.). Napęd na wszystkie koła przewidziano tylko dla XC60 z 2.4.
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne 2-litrowe)
Silnik D3 D3 DRIVe D4 D4
Pojemność 1969 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1969 cm³ 1969 cm³
Paliwo tubodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Moc maksymalna 150 KM 136 KM 163 KM 181 KM 190 KM
Maks. Moment obrotowy 350 Nm 350 Nm 400 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 11,2 s 10,3 s 8,5 s 8,1 s
Prędkość maksymalna 190 km/h 190 km/h 200 km/h 210 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km 5,7 l/100 km 5,7 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km
Volvo XC60 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki wysokoprężne 2,4-litrowe)
Silnik 2.4 D 2.4 D DRIVe D4 D5 D5
Pojemność 2400 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³ 2400 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Moc maksymalna 163 KM 175 KM 190 KM 205 KM 215 KM
Maks. Moment obrotowy 340 Nm 420 Nm 420 Nm 420 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,8 s 9,6 s 8,5 s 8,1 s
Prędkość maksymalna 195 km/h 205 km/h 205 km/h 210 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,0 l/100 km 5,2 l/100 km 6,9 l/100 km 5,7 l/100 km

Używane Volvo XC60 I – który silnik wybrać?

Na szczęście „połapanie” się w tej mocno przekombinowanej gamie w zasadzie stanowi jedyny problem dla potencjalnie zainteresowanych używanym Volvo XC60, ponieważ niemal wszystkie z nich cechuje ponadprzeciętna trwałość i świetna dynamika. Przestrzegamy jedynie przed 5-cylindrowym turbodieslem 2.0 (kłopoty z wtryskiwaczami) i samochodami jeżdżącymi zazwyczaj po mieście: nie znosi tego filtr cząstek stałych i się zapycha. Radzimy też wystrzegać się najmocniejszych odmian ze skrzyniami automatycznymi, gdyż niezbyt dobrze znoszą one potężny moment obrotowy. By się nie rozczarować co do silnika zamontowanego w interesującym nas Volvo XC60, już podczas rozmowy telefonicznej warto zapytać właściciela o pojemność, liczbę cylindrów i rok produkcji samochodu. Szukanie po oznaczeniach lepiej sobie darować.

Szczegółowe informacje na temat używanego Volvo XC60 I znajdziesz w poniższym wpisie:

Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie użytkowników

Volvo XC60 I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

7 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji