Rodzinne, eleganckie i komfortowe kombi, w którym priorytetem jest bezpieczeństwo? Jednym z najlepszych wyborów może być Volvo V60 pierwszej generacji. Poznajmy najpopularniejsze usterki oraz opinie o tym aucie.
Rodzinne kombi w segmencie premium, ale o dość kompaktowych rozmiarach i raczej nie rzucające się w oczy? To dość trudne do spełnienia wymagania, ale w 2010 roku na rynku pojawił się idealny przedstawiciel segmentu D, który spełnia praktycznie wszystkie te potrzeby. Poza tym to Volvo, a więc nie dość, że eleganckie i stonowane auto, to na dodatek bardzo dobrze wykonane i bezpieczne. Jeśli ktoś z sentymentem wspomina duże i kwadratowe modele sprzed lat, tutaj może czuć się nieco nieswojo. Po utylitarnym i mocno siermiężnym stylu nie ma już śladu, choć funkcjonalność, dobre materiały oraz bezpieczeństwo wciąż są na wysokim miejscu listy priorytetów szwedzkiego producenta. Auto było na rynku od 2010 do 2018 roku, ale wciąż wygląda bardzo świeżo i ci, którzy nie są na bieżąco z rynkiem motoryzacyjnym mogą uznać, że to obecna generacja.
Szczególnie po liftingu, to w sumie kompaktowe kombi, które mimo wszystko załapało się na segment D, wygląda nowocześnie, a zmiana świateł na pojedyncze – podobnie jak w przypadku Mercedesa Klasy E W212 – wyszło stylistyce na dobre. Podwójne i na siłę rozciągnięte, nieco wybałuszone lampy przytłaczały i sprawiały, że przód był odrobinę za ciężki. Po liftingu jest o wiele lepiej. Auto mierzy 4635 mm długości, 1865 mm szerokości i 1484 mm wysokości przy rozstawie osi na poziomie 2776 mm. Nie jest to więc wiele i Volvo V60 plasuje się wymiarami na przedsionku segmentu D. Ale czy każde kombi tej klasy musi być wielkie i przytłaczające? Nie każdy potrzebuje wielkiego karawanu, aby zaspokoić potrzeby swoje i swojej rodziny. Przy okazji warto wspomnieć, że w ofercie była również odmiana Cross Country, która była ciekawą alternatywą np. dla XC60.
Używane Volvo V60 I – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Volvo V60 pierwszej generacji to kwintesencja szwedzkiej stylistyki i lata doświadczeń Volvo w pigułce. Jest minimalistycznie, elegancko, skromnie i z wieloma ciekawymi elementami. Co prawda dziś wiele z tych elementów znajdziemy w różnych modelach wielu producentów, ale w 2010 roku wąska konsola środkowa z pustą przestrzenią z tyłu robiła ogromne wrażenie. Ładna „ściana” z panelem do sterowania klimatyzacją i nawiewami łagodnie przechodziła w konsolę centralną, z której wystawał drążek skrzyni biegów. Być może ilość przycisków na tym panelu mogła przytłaczać, ale wtedy jeszcze nikt nie myślał, aby wszystkie funkcje przenosić na panel dotykowy. Ekran nawigacji i systemu był niewielki i wkomponowany w deskę rozdzielczą i nikomu to nie przeszkadzało. Ba! Zdaniem wielu, było to idealne, ergonomiczne i bardzo eleganckie rozwiązanie.
Elegancko wyglądały również zegary. Przed liftingiem były tradycyjne, podwójne, ze srebrną ramką. Po liftingu, w wyższych wersjach wyposażenia pojawiły się pół-elektroniczne zegary z pojedynczym, okrągłym obrotomierzem po środku i kilkoma dodatkowymi wskaźnikami po obu stronach. To rozwiązanie również prezentowało się nieźle, lecz nieco straciło na minimalistycznym, szwedzkim stylu. Przestrzeń? Nie ma jej dużo, ale ktoś, kto wybiera V60 zdaje sobie z tego sprawę. Poszukujący mnóstwa miejsca na kanapie czy w bagażniku powinni sięgnąć po Skodę Superb lub Opla Insignię. Na kanapie miejsca jest wystarczająco, ale nad głową może go brakować wysokim pasażerom. Pojemność bagażnika również jest raczej przeciętna – 430 litrów lub 1241 po złożeniu oparć kanapy. Dla porównania, Skoda Octavia II, która przecież należy do segmentu C, oferowała 580 litrów. Porównanie do Superba drugiej generacji może być już krzywdzące – 633 lub 1865 litrów.
Używane Volvo V60 I – silniki
Mało jest aut, które oferują tak szeroką gamę silnikową. Nawet w Volkswagenie lub wspominanej Skodzie nie było takiego zróżnicowania. Trudno wymienić wszystkie jednostki, ale od początkowych lat na rynku pod maską montowano m.in. silnik 1.6 w odmianach T3 i T4 o mocy 150 oraz 180 KM. Był też silnik 2.0 w wersji T5 o mocy 240 KM oraz topowe 3.0 w T6 generujące 304 KM. Po liftingu pojawiła się również jednostka 2.0 w odmianie Polestar, która generowała imponujące 367 KM. Od 2015 roku oferowano także warianty Drive-E na bazie silników 2.0 w odmianach T5 i T6 o mocy odpowiednio 245 i 306 KM. W 2015 roku do oferty trafiły również hybrydy plug-in o oznaczeniu D6 i mocy 288 KM.
Było też sporo silników Diesla, choć obecnie nie uświadczymy takich jednostek w aktualnej ofercie Volvo. Ale kiedyś były nieco inne czasy, a pod maską mógł pracować m.in. silnik wysokoprężny 1.6 o mocy 115 KM. Alternatywą były motory 2.0 w odmianach D3 i D4 o mocy 136 lub 163 KM. Na szczycie oferty był słynny pięciocylindrowy 2.4 D5 o mocy 215 KM. Po liftingu w 2013 roku oferta rozrosła się o wiele odmian Drive-E. Ciekawostką był m.in. motor 2.0 D5 Drive-E o mocy 225 KM. Była także odmiana Drive-E silnika 2.4 D5 o mocy 215 KM. Wybór był więc niebotyczny, dzięki czemu na rynku wtórnym możemy przebierać w najróżniejszych odmianach i wariacjach. Mimo wszystko lepiej omijać podstawowe jednostki, w tym silnik wysokoprężny 1.6, bowiem nie oferują one wystarczającej dynamiki.
Używane Volvo V60 I – opinie użytkowników
Zalety
„Raczej małe, ale bardzo atrakcyjne wizualnie i eleganckie kombi.”
„Ogromny wybór jednostek napędowych, od oszczędnych po mocne i emocjonujące.”
„Ciasne, ale bardzo dobrze wykonane wnętrze z bardzo dobrym wyposażeniem.”
„Wiele przydatnych i zaskakujących rozwiązań jak np. podkładka dla dzieci.”
Wady
„Jeśli ktoś oczekuje po tym kombi przestrzeni, niech lepiej zobaczy je na żywo.”
„Nie wszystkim może pasować tak powściągliwa i skromna stylistyka wnętrza.”
„Trudno znaleźć zadbany egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym i niewielkim przebiegiem.”
„Bardzo dobre trzymanie wartości, przez co ceny są niekiedy zaporowe.”
Używane Volvo V60 I – awaryjność, typowe usterki
To zwrotne, dość kompaktowe kombi, które świetnie czuje się w mieście np. na zakupach na ciasnych parkingach w centrum miasta, więc warto dokładnie sprawdzić nadwozie pod kątem zadrapań i wgnieceń, a felgi aluminiowe, pod kątem uszkodzeń, pęknięć itp. Warto również sprawdzić działanie tylnej klapy bagażnika i czy tylne siedzenia łatwo opadają. Automatyczna skrzynia biegów wymaga przeglądu i wymiany oleju co trzy lata, więc warto sprawdzić w dokumentach, czy poprzedni właściciel odpowiednio o to zadbał. Ogólnie rzecz biorąc, V60 ma dobrą reputację pod względem niezawodności. Wczesne modele z silnikami wysokoprężnymi mogły mieć problemy z zatykaniem się filtrów cząstek stałych. Niektórzy użytkownicy zgłaszają także problemy z EGR, głównie w odmianach D4, co doprowadzało do zapalenia się kontrolki check engine i od czasu do czasu przechodzenia samochodu w tryb awaryjny. Wybierając konkretny egzemplarz warto także sprawdzić akcje serwisowe, bowiem w cyklu życia modelu było ich kilka. Przykładowo w modelach wyprodukowanych między 9 a 22 maja 2016 roku pojawiały się problemy z poduszką powietrzną kierowcy, które mogą nie uruchamiać się prawidłowo podczas kolizji. Wykryto również problem z modułem łączności pojazdu (VCM), który wysyła informacje o lokalizacji do służb ratunkowych po kolizji. Dotyczy on samochodów wyprodukowanych w okresie od 13 grudnia 2017 do 30 października 2018 roku. Każdy dealer Volvo powinien być w stanie przeprowadzić aktualizację oprogramowania, aby rozwiązać problem. Tych problemów było nieco więcej, więc warto dopytać, czy konkretny egzemplarz brał udział w akcji serwisowej.
Używane Volvo V60 I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Volvo V60 pierwszej generacji znajduje się na podszybiu po lewej stronie, widoczny z zewnątrz pojazdu. Oprócz tego VIN znajdziemy na naklejce znajdującej się na ramie drzwi kierowcy oraz na nadkolu po lewej stronie, w okolicy lampy.
Używane Volvo V60 I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 330 aktywnych ogłoszeń dotyczących Volvo V60 pierwszej generacji. Przykładowo egzemplarz z 2016 roku z przebiegiem 205 000 kilometrów, z silnikiem D3 o mocy 150 KM w wersji Drive-E to koszt niecałych 60 000 złotych. Za około 85 000 złotych znajdziemy wariant R-Design z silnikiem D4, przebiegiem 160 000 kilometrów z 2018 roku. W podobnej cenie otrzymamy wariant Cross Country z tym samym silnikiem, z tego samego rocznika i z przebiegiem około 130 000 kilometrów.
Używane Volvo V60 I – podsumowanie
Jeśli ktoś szuka praktycznego, ale niekoniecznie bardzo pojemnego kombi, Volvo V60 I może być bardzo ciekawą propozycją. Co prawda dobrze zachowane i wyposażone egzemplarze mogą kosztować dużo, ale odwdzięczą się sporym komfortem, niezawodnością i przyjemnością z jazdy. Do tego silniki Diesla są oszczędne i jeśli będą zadbane, nie będą sprawiały problemów. Do tego kilka ciekawych wersji jak R-Design lub Cross Country. Volvo V60 pierwszej generacji to bardzo ciekawa propozycja.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Volvo:
Używane Volvo S60 II (2010-2018) – opinie użytkowników
Używane Volvo XC60 I (2008-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 462/186/148 cm |
Rozstaw osi | 277 cm |
Pojemność bagażnika | 430-1241 l |
Silnik | 1.6 T3 | 1.6 T4 | 2.0 T5 | 2.0 T5 Drive-E | 3.0 T6 | 2.0 Polestar |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 1969 cm³ | 2953 cm³ | 1969 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo |
Maks. moc | 150 KM | 180 KM | 240 KM | 245 KM | 304 KM | 367 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 440 Nm | 470 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 8,5 s | 7,5 s | 6,4 s | 6,2 s | 4,9 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 220 km/h | 230 km/h | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100km | 6,7 l/100km | 8,1 l/100 km | 6,2 l/100 km | 10,2 l/100km | 8,1 l/100 km |
Silnik | 1.6 Drive-E | 2.0 D3 | 2.0 D4 | 2.4 D5 | 2.0 D5 Drive-E | 2.4 D6 Plug-In Hybrid |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 2400 cm³ | 1969 cm³ | 2400 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel + elektr. |
Maks. moc | 115 KM | 163 KM | 163 KM | 215 KM | 225 KM | 288 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 400 Nm | 400 Nm | 420 Nm | 470 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 9,2 s | 9,4 s | 7,8 s | 6,5 s | 6,1 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 220 km/h | 220 km/h | 230 km/h | 225 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,8 l/100 km | 1,8 l/100 km (WLTP) |