Samochód o wielu przeznaczeniach – może być rodzinnym SUV-em, prawdziwą terenówką lub rekreacyjnym autem dla młodych osób. Wszystko zależy od wyboru wersji silnikowej i nadwoziowej. Oto opinie o używanym Suzuki Grand Vitarze II.
Druga generacja Suzuki Grand Vitary pojawiła się w 2005 roku i pozostała w produkcji aż 9 lat, przechodząc w międzyczasie dwa nieduże liftingi (w 2008 i 2012 roku). Auto zbudowano na ramie nośnej zintegrowanej z nadwoziem i każdy egzemplarz wyposażono w stały napęd 4×4 z centralnym dyferencjałem i reduktorem. Dotyczy to jednak wyłącznie samochodów z nadwoziem pięciodrzwiowym, bowiem w „krótkiej” (trzydrzwiowej) odmianie zastosowano prostszy układ napędowy bez terenowych udogodnień. Mimo tego użytkownicy nie boją się jej używać w górzystym terenie. Szkoda, że seryjny w Grand Vitarze system ESP czasami przeszkadza w sprawnym pokonywaniu trudnych przeszkód. Z uwagi na swoją budowę, na szosie Grand Vitara prowadzi się nieco gorzej od swoich konkurentów. Rozczarowuje również poziomem odizolowania kabiny od zewnętrznych hałasów. Suzuki odpowiedziało na trwający wówczas boom na jednostki wysokoprężne, „pożyczając” turbodiesla od Renault. Niestety, trafiło na felerny silnik 1.9 dCi (w Grand Vitarze określany jako 1.9 DDiS), który zachwiał opinią na temat niezawodności japońskiej terenówki. Trzeba jednak przyznać, że francuski diesel palił zauważalnie mniej od jednostek benzynowych, zwłaszcza od łączonych z automatycznymi skrzyniami V6.
Produkt Suzuki teoretycznie jest SUV-em, ale z wszczepionymi genami prawdziwego auta terenowego. Nie wszyscy potraktują to jako zaletę, głównie Ci użytkujący samochód wyłącznie na gładkim asfalcie. Komu wobec tego polecić Grand Vitarę? Poznajmy opinie użytkowników o tym samochodzie.
Używane Suzuki Grand Vitara II – wnętrze
Wersję 3d i 5d dzielą aż 44 centymetry długości, jednak żadna z nich nie zapewnia na tyle dużej przestrzeni w środku, jakiej można by oczekiwać. Oczywiste jest, że krótki wariant nadaje się w zasadzie dla dwóch osób – przy komplecie pasażerów nikomu nie będzie wygodnie, nie mówiąc o absolutnym braku miejsca na bagaże. Pięciodrzwiową odmianę można już polecić rodzinom z dziećmi, jednak dorosłym z tyłu nieco brakuje miejsca na nogi. Dostęp do bagażnika odbywa się poprzez odchylaną na bok klapę z kołem zapasowym. Jego podłogę umieszczono dość nisko, jednak pojemnością (400 l) już nie zachwyca. Tylną kanapę składa się w sposób typowy dla vanów: poprzez uniesienie jej siedziska do pozycji pionowej. Deskę rozdzielczą zmontowano na przyzwoitym poziomie, a wiele samochodów ma dość bogate wyposażenie (klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka). Całość obsługuje się intuicyjnie.
Używane Suzuki Grand Vitara II – silniki
Gama silnikowa Grand Vitary składa się z pięciu silników benzynowych i jednego diesla produkcji Renault – 1.9 DDiS (129 KM). Mimo tego, że jest zdecydowanie najoszczędniejszy, trudno go polecić z uwagi na kłopoty z filtrem DPF (seryjny od początku), awaryjne turbosprężarki i nadmierny „apetyt” na olej. Trzeba jednak przyznać, że w tym modelu silnik jest wolny od problemów z obracającymi się panewkami. Bazowym silnikiem benzynowym jest 106-konny 1.6, oferowany wyłącznie w odmianie trzydrzwiowej. Do napędu „długiej” Grand Vitary przygotowano czterocylindrowe jednostki 2.0 (140 KM) i 2.4 (169 KM) oraz dwie V6: 2.7/185 KM i 3.2/233 KM. Generalnie wszystkim trudno cokolwiek zarzucić pod kątem awaryjności, ale zużywają duże ilości paliwa. Niestety, skrzynie biegów nie są mocnym punktem SUV-a Suzuki – ręczna ciężko chodzi i ma źle dobrane przełożenia, a automat (4/5 biegów) nadmiernie przeciąga biegi. Wszystkie 5-drzwiowe auta wyposażono w napęd 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym (z blokadą) i reduktorem. Tych udogodnień nie znajdziemy w układzie stosowanym w 3-drzwiowej Grand Vitarze. Inna sprawa, że zdarzają się „krótkie” samochody przednionapędowe.
Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – który silnik wybrać?
Używane Suzuki Grand Vitara II – opinie użytkowników
Zalety
„Auto ma obszerne fotele i wygodne oparcia. Wsiada się doskonale”
„Vitara bez problemu latem wozi przyczepki z drewnem, a zimą wyciąga inne auta ze śniegu. Świetny wóz do pracy”
„Lusterka jak w ciężarówce. Niezbyt grube słupki i duże szyby znacząco ułatwiają codzienną jazdę”
„Wersja 3d ma dobre kąty natarcia i zejścia. Nie przeszkadza w niej brak blokady mostów. Auto bardzo zwinnie pokonuje wzniesienia”
Wady
„Samochód wysoki i kanciasty, w związku z czym szum opływu powietrza jest wyraźnie słyszalny”
„W 2.7 V6 skrzynia automatyczna ma tylko 4 biegi. To podwyższa spalanie”
„Układ kierowniczy jest bardzo czuły nawet podczas szybszej jazdy. Pokonywanie zakrętów jest na niższym poziomie niż u konkurentów”
„Spalanie 12-13 litrów trudno zaakceptować. Nie rekompensują tego osiągi”
Używane Suzuki Grand Vitara II – awaryjność, typowe usterki
Oprócz objętego ryzykiem francuskiego diesla (zatarcia turbosprężarek, zapchane filtry DPF) w Grand Vitarze rzadko dochodzi do poważnych usterek. Z uwagi na wiek najstarsze egzemplarze zaczynają korodować na zintegrowanej z nadwoziem ramie i w okolicach układu wydechowego (czasami rdzewieją niektóre młodsze auta). Nie wolna od tego problemu jest również karoseria: rudych wykwitów należy szukać na tylnej klapie i w okolicach uszczelek drzwi. Reduktor przydaje się w terenie, ale dochodzi do wycieków z jego flanszy. Olej cieknie również z silników, głównie przy misce olejowej. Szybko zużywają się łożyska i piasty kół oraz przednie półosie, co może rozczarować użytkowników chcących rzadko jeździć Grand Vitarą po asfalcie. Pomimo, że to „Japończyk”, w sklepach nie brakuje zamienników od niezależnych poddostawców, a nawet elementów używanych.
Używane Suzuki Grand Vitara II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora oraz na środku przegrody czołowej.
Używane Suzuki Grand Vitara II – sytuacja rynkowa
Popularność diesla w tym modelu maleje: obecnie silnik 1.9 DDiS ma mniej niż połowa wystawionych Grand Vitar. Ich ceny startują od 17 tys. zł i wcale nie dotyczą wyłącznie „krótkich” wersji. Auta z jednostkami benzynowymi są minimalnie droższe. Przeciętny budżet na SUV-a Suzuki mieści się w granicach 25 tys. zł. Za samochód po pierwszym liftingu musimy zapłacić ok. 23-35 tys. zł, po drugim – od 40 tys. zł wzwyż (bardzo mało ofert).
Używane Suzuki Grand Vitara II – podsumowanie
Użytkownicy SUV-a Suzuki doceniają jego wszechstronność – może być autem rodzinnym, luksusową terenówką (z V6), samochodem do pracy lub do rekreacji (3d). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z wyrzeczeń spowodowanych przystosowaniem Grand Vitary do eksploatacji poza asfaltem. Najbezpieczniejsze wersje silnikowe to te benzynowe i takich najlepiej szukać, szczególnie z 5-drzwiowym nadwoziem i możliwie jak najbogatszym wyposażeniem.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Suzuki:
Używane Suzuki Jimny (FJ; 1998-2018) – opinie użytkowników
Używane Suzuki SX4 (2006-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 403-447/181/169 cm |
Rozstaw osi | 244-264 cm |
Pojemność bagażnika | 185 l (3d), 400-1390 l (5d) |
Silnik | 1.6 16V (3d) | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.7 V6 | 3.2 V6 | 1.9 DDiS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1586 cm³ | 1995 cm³ | 2393 cm³ | 2736 cm³ | 3195 cm³ | 1870 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 106 KM | 140 KM | 169 KM | 185 KM | 233 KM | 129 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 183 Nm | 227 Nm | 250 Nm | 291 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,4 s | 12,5 s | 11,7 s | 9,7 s | 9,3 s | 13,2 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 175 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,6 l/100 km | 8,8 l/100 km | 9,0 l/100 km | 9,6 l/100 km | 10,0 l/100 km | 7,7 l/100 km |