Subaru Forester IV

Forester to indywidualista w bogato obsadzonym segmencie SUV-ów. Co wobec tego oferuje „ponad program”? Poznajmy opinie właścicieli używanych Subaru Foresterów IV.

Kariera Subaru Forestera trwa od późnych lat 90., czyniąc go jednym z najdłużej produkowanych SUV-ów oferowanych na europejskim (w tym polskim) rynku. Do dzisiaj Subaru zaprezentowało już 5 wcieleń Forestera (najnowsze, piąte, w 2019 roku). Auto nigdy nie stawało do równej walki z rywalami (mniej lub bardziej udanymi), przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki sprzedaży. Forester jest jednak bardzo przemyślanym i na swój sposób wyjątkowym samochodem, popyt na niego mogła zaś hamować wysoko skalkulowana cena. W czym tkwi siła tego modelu? W doskonałym, stałym napędzie na 4 koła (ale tylko w połączeniu ze skrzyniami ręcznymi), dopracowanych latami silnikami typu boxer (z przeciwsobnym układem cylindrów) i funkcjonalnym, obficie przeszklonym nadwoziu. Forester jako jeden z nielicznych SUV-ów nie boi się zjeżdżać z asfaltu. Można nawet rzec, że w gorszych warunkach czuje się lepiej niż na autostradach, gdzie wychodzi na jaw skąpe odizolowanie od zewnętrznych hałasów. Mimo obsadzenia karoserii aż 22 cm od podłoża, układ jezdny i zawieszenie Subaru (wielowahaczowe z tyłu) optymalnie trzymają ją w ryzach podczas szybkiego pokonywania drogowych łuków, auto pozostaje również bardzo bezpośrednie w prowadzeniu. Z drugiej strony, podróżujący odnotują każde przejechanie przez większą dziurę.

Nowe Subaru Forester (2021) – opis wersji i cennik

Subaru Forester IV
Napęd 4×4 uświadczymy w każdym Foresterze IV, ale ma on różną budowę, zależną od zastosowanej skrzyni biegów. W autach z ręcznymi przekładniami montowano układ stały z centralnym mechanizmem różnicowym, z automatycznymi zaś dołączający tylną oś za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego.

Forester był i nadal jest bardzo drogi – bez 50 tys. zł nie ma co nawet myśleć o zakupie tego bądź co bądź nie najmłodszego samochodu (nawet 8-letniego). Ceny używanych Subaru w znacznej mierze wynikają ze znikomej liczby usterek, z jakimi musieli zmierzyć się pierwsi właściciele Foresterów. Komu szczególnie rekomendujemy ten model, a kto powinien go sobie odpuścić? Oto opinie właścicieli używanych Subaru Foresterów IV.

Subaru Forester IV
Mało opływowa karoseria w połączeniu ze znacznym prześwitem nie czynią z Forestera idealnego kompana autostradowych przelotów. Niektórzy użytkownicy zlecali nawet poprawę fabrycznego wyciszenia wnętrza.

Używane Subaru Forester IV – wnętrze

Kokpit Forestera nie próbuje udawać nowoczesnego i przyciągającego uwagę. Przekonuje natomiast łatwością obsługi i kilkoma ładnymi detalami. Jest również czytelny i całkiem funkcjonalny. Jakość materiałów wykończeniowych? Typowo japońska, czyli przeważają twarde tworzywa, w tym niektóre bardzo łatwo nabierające rys. Nie ma większych zastrzeżeń do ich zmontowania: raczej nie nękają użytkowników nieprzyjemnymi trzaskami i skrzypieniami. Forestery IV w uboższych wersjach dysponowały rozbudowanym radiem ze skromnym wyświetlaczem, ale częsty dodatek stanowią kolorowe ekrany ponad konsolą środkową, pokazujące m.in. ustawienia klimatyzacji i komputera pokładowego.

Subaru Forester zbiera sporo pochwał za wnętrze. W komfortowych warunkach zmieści czwórkę dorosłych osób, na krótkich dystansach – także jedną dodatkową (nie przeszkadza optymalny tunel środkowy). Fotele nie robią wrażenia kubaturą, próżno też oczekiwać nadzwyczaj wyprofilowanego siedziska. Również kanapa jest płaska, ale za to ma regulowane oparcie. Wnętrze optycznie powiększają duże szyby z nisko „idącą” linią okien: ten zabieg korzystnie wpływa na widoczność ze środka Forestera. Bagażnik zmieści niezłe 505 l. Poskąpiono na wykończeniu (nadkola pokryto podatnym na zarysowania plastikiem), ale prowadzi do niego nisko umieszczony próg załadunkowy. Składając oparcia kanapy zwiększamy go do 1577 l (powstaje równa powierzchnia ładunkowa).

Używane Subaru Forester IV – silniki

Subaru tradycyjnie stosowało jednostki z przeciwsobnym układem cylindrów, tzw. boxery. Benzynowe Forestery na rynek europejski to zawsze „2-litrówki”. Podstawowy 2.0i (150 KM) wykorzystuje wielopunktowy wtrysk paliwa, z kolei topowy Forester XTwtrysk bezpośredni i turbodoładowanie. W ten sposób uzyskano w nim 240 KM i aż 350 Nm momentu obrotowego, którego niewielka wartość była zmorą w odmianie wolnossącej (zaledwie 198 Nm). Forestery pochodzące z importu (głównie z USA) mogą mieć pod maską 2,5-litrową jednostkę o mocy 171 KM. Kontynuowano montaż turbodiesla typu boxer z poprzednika, czyli 2.0D/147 KM. Ten silnik narobił sporo zamieszania w poprzedniku, stąd Subaru systematycznie wprowadzało w nim poprawki. Mimo wszystko cieszy się on umiarkowaną popularnością. Diesel wraz z bazowym wariantem benzynowym łączył się z 6-biegową skrzynią ręczną, jak i bezstopniową Lineartronic (standard w Foresterze XT). Jak już wspomnieliśmy, stały napęd 4×4 trafiał tylko do Subaru z przekładniami manualnymi. Auta z CVT mają układ dołączany.

Subaru Forester IV silnik
Forester XT naprawdę żwawo jeździ – pierwsze 100 km/h osiąga po upływie zaledwie 7,5 s. Porównując go do ospałego 2.0i, przy łagodnym traktowaniu spala niewiele więcej paliwa.
Subaru Forester IV silnik
Turbodiesel typu boxer to ewenement na rynku wtórnym. Odmiany montowane w Foresterze IV wreszcie można uznać za niezawodne.

Używane Subaru Forester IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo pewne i bezpieczne prowadzenie w zakrętach. Świetny napęd 4×4”

„Praktycznie zero awarii, tylko drobnostki w zawieszeniu. Forester nigdy nie zawiódł w trasie”

„W środku nikomu nie brakuje miejsca. Duży plus za regulowane oparcie kanapy. Do bagażnika zawszę zmieszczę ile tylko zechcę”

„Duże okna i lusterka. Jak na tak nowoczesne auto, widoczność wręcz wzorowa”

 Wady 

„Wolnossący 2.0 to absolutne minimum do Forestera. Frustruje brak zapasu momentu obrotowego”

„Mam wrażenie, że skrzynia ma źle ustawione przełożenia (zbyt krótka jedynka). Do tego długie skoki lewarka”

„Tu i ówdzie poprzecierały się plastiki, wytarł mieszek od ręcznego i obszycie kierownicy”

„Jazda autostradą obnaża oszczędności w wyciszeniu Subaru”

Używane Subaru Forester IV – awaryjność, typowe usterki

Silnikom Subaru trudno cokolwiek zarzucić pod kątem niezawodności: wysokie przebiegi nie stanowią wyzwania nawet dla odmiany Boxer Diesel, która w poprzedniku generowała niemałe kłopoty z pękającymi głowicami lub wałami korbowymi. W tym wcieleniu terenowego Subaru należy się nastawić bardziej na awarie wyeksploatowanego osprzętu (ale raczej po przekroczeniu 200 tys. km., czyli odległej wartości w większości egzemplarzy). Jak na razie właściciele musieli tylko zmienić coś w zawieszeniułączniki stabilizatora lub elementy metalowo-gumowe. Sporo narzekań płynie w stronę miękkiego lakieru karoserii (szybko nabiera rys) i niechlujnego wykończenia wnętrza. Sporadycznie zacina się radio lub nie działa któraś z opcji wyposażenia. Generalnie jest bardzo dobrze, choć w tym momencie nie tak łatwo dostać zamienniki.

Subaru Forester IV tryb 4x4
Tryb terenowy X Mode trafiał tylko do Foresterów ze skrzynią bezstopniową CVT. Obejmuje m.in. asystenta zjazdu ze stromego wzniesienia. Inteligentnie zarządza też pracą silnika i przekładni Lineartronic.

Używane Subaru Forester IV – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN umieszczono w widocznej z zewnątrz części deski rozdzielczej (przed kierowcą) i na naklejce w słupku przy fotelu kierowcy.

Subaru Forester IV numer VIN

Używane Subaru Forester IV – sytuacja rynkowa

Na przyszłych właścicieli czeka ok. 30-40 Foresterów IV z bezwypadkową przeszłością. Na auto przedliftowe trzeba przygotować 50-60 tys. zł, na „polifta” lub XT: 70-80 tys. zł. Kilkuletnie Forestery z przebiegami 50-100 tys. km podchodzą nawet pod 100 tys. zł. Przeważają samochody benzynowe o mocy 150 KM. Tylko kilka z wystawionych Subaru posiada ręczną skrzynię biegów.

Używane Subaru Forester IV – podsumowanie

Subaru Forester jest SUV-em nie bojącym się nieutwardzonych dróg, a przy tym bardzo funkcjonalnym i niemal bezawaryjnym. Taka konfiguracja musi dużo kosztować, ale przyszłym użytkownikom udzieli się niewielka utrata wartości tego auta. Jest też inny plus – Forester wyróżni się w gąszczu uterenowionych aut.

Polecamy uwadze artykuł o używanym poprzedniku – Subaru Foresterze III:

Używane Subaru Forester III (2008-2013) – opinie użytkowników

Subaru Forester IV

Subaru Forester IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.460-461/180/174 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnika505-1577 l
Subaru Forester IV – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0i2.0 Turbo (XT)2.5i2.0D
Pojemność1995 cm³1998 cm³2498 cm³1998 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz.turbodiesel
Maks. moc150 KM240 KM171 KM147 KM
Maks. moment198 Nm350 Nm235 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s7,5 s9,9 s9,9 s
Prędkość maks.190 km/h221 km/h196 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km8,5 l/100 km8,2 l/100 km5,9 l/100 km

Używane Subaru Forester IV – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here