UżywaneOpinieUżywane Subaru Forester III (2008-2013) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Subaru Forester III (2008-2013) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Subaru Forester III cieszy się dobrymi opiniami. Ile kosztuje i o czym trzeba wiedzieć przed jego zakupem? Oto opinie na temat używanego Subaru Forestera III.

Subaru Forester trzeciej generacji (SH) zadebiutował w 2008 roku. Był oferowany do 2013 r., a jesienią 2010 r. przeszedł drobną kurację odmładzającą. Zgodnie z tradycją marki, pod maską znalazły się silniki typu bokser – to jedyny taki przypadek w klasie kompaktowych SUV-ów. Forester wyróżnia się także stałym napędem 4×4, który był jednak dostępny wyłącznie w wersji ze skrzynią manualną z wolnossącym silnikiem benzynowym. W egzemplarzach z „automatem” zastosowano już sprzęgło wielopłytkowe, choć wstępnie spięte nawet przed wystąpieniem problemów trakcyjnych, by zapewnić typowe dla marki Subaru bezproblemowe prowadzenie w każdych warunkach. W trzeciej generacji Forestera zadebiutował także diesel w układzie bokser. Na początku bywał problematyczny (miał m.in. mało trwałe filtry DPF, panewki czy turbosprężarki), jednak z biegiem lat producent go poprawił. Potwierdza to czytelnik, który mimo obaw zakupił wysokoprężnego Forestera z 2011 roku i nie doświadczył poważnych awarii. Jednostki benzynowe cieszą się dobrą opinią i dobrze współpracują z gazem (zwłaszcza wersja 2.0).

Subaru Forester III 01
Samopoziomujące zawieszenie tylnej osi (SLS) stanowi standardowe wyposażenie każdego Forestera III. Z uwagi na ograniczoną trwałość tego rozwiązania, często praktykowane jest modyfikowanie podwozia, tj. montaż klasycznych amortyzatorów tylnych i dopasowanych do nich sprężyn.

Właściciele Foresterów wysoko oceniają przestronność wnętrza, komfort jazdy oraz stały napęd na wszystkie koła. Chwalą również dobre właściwości jezdne i skuteczne działanie reduktora, szczególnie w warunkach górskich. Przyzwoicie wypada także jakość użytych do wykończenia materiałów i dosyć bogate wyposażenie. Jakiego Forestera III najlepiej wybrać, by nie żałować? Zobaczmy, co o używanym Subaru Foresterze III sądzą użytkownicy.

Subaru Forester III 35
Poza wydajnym napędem 4×4, wrażenie robi także prześwit Forestera III (21,5 cm). W eksploatacji miejskiej pomaga dobre przeszklenie nadwozia. Płaski silnik w układzie bokser sprawia, że Forester ma nisko położony środek, co z kolei przekłada się na dobre właściwości jezdne.

Używane Subaru Forester III – wnętrze

Deska rozdzielcza Subaru, jak to w samochodzie japońskim, nie porywa ani stylizacją, ani poziomem wykończenia, które obfituje w plastiki z niższych partii cenowych. W efekcie wnętrze „starzeje się” szybciej niż przybywa kilometrów na liczniku Forestera. Subaru w zamian oferuje niezłą czytelność i raczej przewidywalną obsługę, choć niektóre elementy dla niewtajemniczonych użytkowników mogą stanowić zagadkę (np. dźwignia reduktora w samochodach z benzynowym 2.0). Sporo świeżości wniósł tutaj lifting modelu, w ramach którego rozpoczęto m.in. montaż nowocześniejszych multimediów.

Wysokie nadwozie Forestera kryje wpisuje się w potrzeby rodzin lub osób potrzebujących regularnie przewozić samochodem dorosłych pasażerów. Uwagę zwraca pozycja za kierownicą Subaru – niska, co pasuje do charakteru marki, ale jest czymś nietypowym w SUV-ie. Fotelom niewiele można zarzucić, podobnie jak komfortowej kanapie z rozkładanym podłokietnikiem (fragment oparcia) i uchwytem na napoje (fragment siedziska). Obecność napędu 4×4 pociągnęła niestety ze sobą konieczność podwyższenia tunelu środkowego, przez co piątej osobie będzie ciasno na nogi. Bagażnik z wysoko poprowadzoną podłogą mieści 450 l. Z jednej strony ten fakt ogranicza walory transportowe, z drugiej umożliwia stworzenie płaskiej przestrzeni bagażowej po złożeniu kanapy (1660 l).

Używane Subaru Forester III – silniki

Jaki silnik wybrać w Foresterze? Optymalnym wyborem jest wolnossąca jednostka benzynowa 2.0 (150 KM). Oszczędny i mocny diesel (2.0 D/147 KM) może ulec kosztownym awariom, z pęknięciem bloku czy wału korbowego włącznie. Wzorem trwałości nie jest też turbodoładowany silnik 2.5 Turbo (230 KM), w którym typową usterką jest wypalenie uszczelek pod głowicami. Koszt naprawy przekracza 1000 zł. Jeżeli kierowca zdecydował się tuning Forestera, w grę wchodzi także pęknięcie tłoków. W ofercie była jeszcze wolnossąca odmiana tej jednostki (2.5/172 KM), montowana w autach na rynek amerykański. Po zakupie Forestera warto wymienić napęd rozrządu. Z racji znacznych kosztów (ponad 1000 zł przy wymianie z pompą wody), rzadko jest to wykonywane, gdy planowana jest sprzedaż auta, a zerwanie paska doprowadzi do uszkodzenia silnika. Remont jest drogi – używany silnik 2.5 Turbo kosztuje ponad 5000 zł, a diesel – przeszło 10 tys. zł! Ryzykować więc nie warto. Niespecjalnie polecaną operacją w wersji Turbo jest montaż instalacji gazowej – regulacja zaworów wiąże się bowiem z koniecznością wyjęcia silnika.

Subaru Forester III silnik (2)
W przypadku Forestera III najlepszym wyborem jest wolnossący silnik benzynowy. Jednostka 2.5 Turbo, podobnie jak silnik Diesla, nie mają imponującej trwałości.
Subaru Forester III silnik (2)
Turbodiesle z przeciwsobnym układem cylindrów dręczyły użytkowników poważnymi awariami bloków silnika, panewek czy wałów korbowych. Z drugiej strony, nie brakuje osób zadowolonych z niezawodności i parametrów tej jednostki napędowej.

Używane Subaru Forester III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetny napęd, świetne właściwości jezdne, świetny silnik – i to już wszystkie zalety”

„Auto daje dużo przyjemności z jazdy i ma o wiele więcej miejsca niż Qashqai, który był dostępny w podobnej cenie”

„Mimo obaw kupiłem diesla z 2011 roku, ma już przebieg ponad 120 tys. km – awarie nie wystąpiły”

„Reduktor terenowy z wersji 2.0 faktycznie działa i nie raz się przydał w górach”

„Mam wersję 2.0 z LPG, przejechałem w gazie już 50 tys. km bez awarii”

 Wady 

„Auto jest zbyt słabo wyciszone, przy prędkości powyżej 120 km/h szum opływającego samochód powietrza męczy pasażerów”

„Mój egzemplarz spędził aż półtora miesiąca w serwisie z powodu wymiany bloku silnika. I to na okresie gwarancyjnym”

„Po przeprogramowaniu silnika w celu ochrony sprzęgła samochód stał się ospały jak żółw”

„Jakość serwisu Subaru niestety nie stoi na najwyższym poziomie”

Używane Subaru Forester III – awaryjność, typowe usterki

Specjalnością Subaru jest permanentny napęd na cztery koła, który trafia do niemal wszystkich aut z ręczną skrzynią biegów – w tym Forestera. Nie ma w nim elektronicznie sterowanego sprzęgła międzyosiowego. Rozdział momentu obrotowego zapewnia klasyczny mechanizm różnicowy z wiskotyczną blokadą. Napęd jest więc stale „spięty” – nie następuje dołączanie przedniej czy tylnej osi. Z jednej strony zapewnia to bardzo efektywne przenoszenie momentu obrotowego, z drugiej obciąża sprzęgło – nadmiar momentu obrotowego nie uwolni się poprzez buksowanie kół. Warto o tym pamiętać i zrezygnować z agresywnego ruszania, które istotnie skraca żywotność tarczy. Jest to szczególnie istotne w przypadku Subaru z silnikami Boxer Diesel, które oddają wysoki moment obrotowy od najniższych obrotów, a sprzęgło jest relatywnie słabe i źle znosi takie obciążenia (na niektórych rynkach wymieniano je nawet w ramach gwarancji). Właściciele Subaru radzą sobie z problemem, ruszając z minimalnym gazem, a nawet bez niego, a dopiero po zwolnieniu pedału sprzęgła prostują prawą nogę. Brzmi to karkołomnie, jednak po przyzwyczajeniu się operację można przeprowadzić całkiem sprawnie.

Subaru Forester III reduktor
215 mm prześwitu, skuteczny napęd 4×4 oraz reduktor (w benzynowej, wolnossącej wersji) sprawiają, że Forester III nieźle radzi sobie w terenie. Niektórzy pokuszają się nawet o przeróbki tego auta do off-roadu.

Kto chce zwiększyć dzielność terenową Forestera III, może zainwestować w opony z bieżnikiem AT lub tzw. lift zawieszenia, czyli zestaw elementów zwiększających prześwit, m.in. obejmujące grube podkładki pod kolumny zawieszenia. Problematycznym elementem wyposażenia są tylne amortyzatory samopoziomujące SLS. To system, którego wszystkie elementy znajdują się wewnątrz „teleskopów”. Usunięcie SLS, sygnalizowane często już w treści ogłoszenia sprzedaży auta, jest więc relatywnie proste – wystarczy wymiana sprężyn oraz amortyzatorów na konwencjonalne. Gotowy zestaw kosztuje ok. 1500 zł, natomiast za jeden amortyzator SLS, trzeba zapłacić ok. 1600 zł (trzeba wymieniać je parami).

Używane Subaru Forester III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pośrodku ściany grodziowej. Znajduje się też, w formie naklejki, na słupku środkowym lewym.

Subaru Forester III numer VIN

Używane Subaru Forester III – sytuacja rynkowa, ceny

Forestery to najpopularniejsze używane Subaru w Polsce. Najtaniej, już za 20-25 tys. zł, uda się kupić diesla z przebiegiem powyżej 200 tys. km. Ceny są niskie, bo potencjalnych nabywców odstrasza widmo drogich awarii czy trudności z późniejszym odsprzedaniem samochodu. Niestety, w ogłoszeniach właśnie ich jest najwięcej. Na zakup Forestera III z benzynowym silnikiem trzeba przygotować przynajmniej 28-30 tys. zł i oczywiście pogodzić się z faktem, że nie będzie to idealny egzemplarz. Kto chce wybierać pośród ładnych aut, powinien przeznaczyć nie mniej niż 35 tys. zł. Podobnie jak w przypadku innych modeli Subaru, rocznik nie ma większego wpływu na cenę. Liczy się ogólny stan techniczny pojazdu, wyposażenie czy liczba dokonanych modyfikacji.

Używane Subaru Forester III – podsumowanie

Forester to wyjątkowa propozycja, ale mająca też trochę wad typu słabe wyciszenie (huk wiatru daje o sobie znać przy prędkościach powyżej 120 km/h), wysokie koszty eksploatacji, długi czas napraw i ograniczona dostępność części zamiennych. Z drugiej strony jeśli ktoś potrzebuje w miarę współczesnego samochodu z prawdziwym napędem 4×4, powinien być z uterenowionego Subaru zadowolony.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Subaru:

Używane Subaru Forester IV (2012-2018) – opinie użytkowników

Używane Subaru Legacy IV/Outback III (2003-2009) – opinie użytkowników

Subaru Forester III 30

Subaru Forester III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 456/178/170 cm
Rozstaw osi 262 cm
Pojemność bagażnika 450-1660 l
Subaru Forester III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 2.5 (USA) 2.5 Turbo 2.0 Boxer Diesel
Pojemność 1994 cm³ 2457 cm³ 2457 cm³ 1998 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel
Maks. moc 150 KM 172 KM 230 KM 147 KM
Maks. moment 198 Nm 229 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s 9,6 s 6,0 s 10,4 s
Prędkość maks. 185 km/h 184 km/h 216 km/h 186 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 9,3 l/100 km 10,7 l/100 km 6,3 l/100 km

Używane Subaru Forester III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji