Wchodzące w wiek kilkunastoletni Clio IV wciąż ma wiele do zaoferowania użytkownikom. Z jakim silnikiem rozważyć używane Renault Clio IV?
Gdyby postawić obok siebie Renault Clio IV i Clio V, niektórzy pomyśleliby, że to jeden model sprzed i po liftingu. To nieprawda, bowiem Clio V jest zupełnie nową konstrukcją, ale wizualnie faktycznie garściami czerpie z poprzednika, co dowozi jak ponadczasowa jest sylwetka Clio IV. Auto doskonale prezentuje się nawet w odmianie kombi (Grandtour), która zmieści do bagażnika aż 443 l pakunków, podczas gdy hatchback całkiem niezłe 300 l. Kontynuowano tradycję obecności w gamie usportowionego Clio R.S., z tym że tutaj po raz pierwszy postawiono na jednostkę turbodoładowaną – 1.6 TCe o mocy 200/220 KM. Downsizing zagościł także pod maskami zwykłych Clio, choć zachowano jedną odmianę wolnossącą. Nie zabrakło także turbodiesli.
Jaki silnik warto rozważyć w używanym Renault Clio IV? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.
Używane Renault Clio IV – silniki benzynowe
- 0.9 TCe (76 KM, 90 KM)
- 1.2 16V (65 KM, 73 KM)
- 1.2 TCe (118 KM, 120 KM)
- 1.6 TCe (200 KM, 220 KM)
Clio IV nie skazuje potencjalnego zainteresowanego na wybór skomplikowanej jednostki napędowej. Montowano w nim silnik opracowany wg „starej szkoły”, tj. bez drogiego osprzętu. Mowa o 1.2 16V w dwóch wersjach mocy: 65 lub 73 KM (ten drugi pozostał w ofercie aż do 2018 r.). Co prawda osiągi ma mizerne, ale na plus należy zaliczyć kulturę pracy (4 cylindry) i znikomą awaryjność, obejmującą najwyżej kłopoty z cewkami zapłonowymi i sprzęgłem. Nie ma też większych przeciwwskazań, by założyć do niego LPG.
Reszta benzynowych silników to konstrukcje TCe z turbodoładowaniem: 0.9 TCe (76/90 KM), 1.2 TCe (118/120 KM) i stosowany w Clio R.S. 1.6 TCe (200/220 KM). Bazowy 0.9 jako jedyny ma 3 cylindry, ale jeszcze montowano w nim wtrysk wielopunktowy (w odróżnieniu od 1.2/1.6 TCe, gdzie jest on bezpośredni). Użytkownicy aut z 0.9 TCe narzekają głównie na głośną pracę i opóźnioną reakcję na dodanie gazu, natomiast pod kątem awaryjności spisuje się on nieźle (zdarzają się wycieki płynu chłodniczego przy termostacie). 1.2 TCe początkowo rozwijał 120 KM i łączył się wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią EDC, natomiast w 2016 r. moc spadła do 118 KM i pojawiła się konfiguracja z przekładnią ręczną. W silnikach z pierwszych lat produkcji odnotowywano spalanie oleju i rozciągnięcia łańcuchów rozrządu.
Co dla niektórych może być istotne, Clio IV R.S. nigdy nie można było kupić z ręczną skrzynią biegów – dostępna była wyłącznie dwusprzęgłowa EDC. To raczej ona powinna sprawiać najwięcej problemów, bo silnik uchodzi za całkiem trwały. Chodzi bardziej o zużycie eksploatacyjne mechatroniki czy układu sprzęgieł przy przebiegach przekraczających 200 tys. km.



Silnik | 0.9 TCe | 0.9 TCe | 1.2 16V | 1.2 16V | 1.2 TCe | 1.6 TCe (R.S.) | 1.6 TCe (R.S. Trophy) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 898 cm³ | 898 cm³ | 1149 cm³ | 1149 cm³ | 1197 cm³ | 1618 cm³ | 1618 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 76 KM | 90 KM | 65 KM | 73 KM | 118 KM | 200 KM | 220 KM |
Maks. moment | 120 Nm | 140 Nm | 105 Nm | 107 Nm | 205 Nm | 240 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 12,1 s | 15,7 s | 14,5 s | 9,0 s | 6,7 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 178 km/h | 157 km/h | 167 km/h | 182 km/h | 230 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używane Renault Clio IV – silniki Diesla
- 1.5 dCi (75 KM, 90 KM, 110 KM)
Do Clio IV trafił stosowany na szeroką skalę w innych Renault turbodiesel 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Od razu uprzedzamy, że producent na tyle go dopracował, że wysokoprężne Clio IV rzadko kiedy odmawiają posłuszeństwa i potrafią mile zaskoczyć znikomym zapotrzebowaniem na paliwo. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by skrócić interwały wymian oleju silnikowego do 10-15 tys. km zamiast zalecanych 30 tys. km: wtedy wyeliminujemy ryzyko awarii panewek czy turbosprężarek. Warto dodać, że odmiany 75 i 90 KM wykorzystują uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. We wszystkich natomiast montowano filtry cząstek stałych. Właściciele Clio 1.5 dCi powinni pamiętać o wymianach paska rozrządu (oficjalnie co 150 tys. km, ale lepiej go skrócić do nawet 100 tys. km). To samo tyczy się silników 1.2 16V: w jednostkach TCe jest łańcuch rozrządu. Odnośnie diesli warto jeszcze wspomnieć, że z dwusprzęgłową skrzynią biegów łączyła się tylko 90-konna odmiana 1.5 dCi.

Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 75 KM | 90 KM | 110 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 210 Nm | 220 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,3 s | 12,0 s | 12,0 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 181 km/h | 181 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,6 l/100 km | 4,0 l/100 km | 3,6 l/100 km | 3,5 l/100 km |
Używane Renault Clio IV – który silnik wybrać?
Oczekującym niezawodności rekomendujemy wolnossącego 1.2 16V lub turbodiesla z niewielkim przebiegiem (wersja mocy – bez znaczenia). Nieźle wypada również 0.9 TCe, natomiast do 1.2 TCe lepiej podchodzić z dystansem. Na jego korzyść przemawiają dobre osiągi, pasujące do charakteru Clio.