UżywaneUżywane Renault Clio IV (2012-2020) - który silnik wybrać?

Używane Renault Clio IV (2012-2020) – który silnik wybrać?

Wchodzące w wiek kilkunastoletni Clio IV wciąż ma wiele do zaoferowania użytkownikom. Z jakim silnikiem rozważyć używane Renault Clio IV?

Gdyby postawić obok siebie Renault Clio IV i Clio V, niektórzy pomyśleliby, że to jeden model sprzed i po liftingu. To nieprawda, bowiem Clio V jest zupełnie nową konstrukcją, ale wizualnie faktycznie garściami czerpie z poprzednika, co dowozi jak ponadczasowa jest sylwetka Clio IV. Auto doskonale prezentuje się nawet w odmianie kombi (Grandtour), która zmieści do bagażnika aż 443 l pakunków, podczas gdy hatchback całkiem niezłe 300 l. Kontynuowano tradycję obecności w gamie usportowionego Clio R.S., z tym że tutaj po raz pierwszy postawiono na jednostkę turbodoładowaną – 1.6 TCe o mocy 200/220 KM. Downsizing zagościł także pod maskami zwykłych Clio, choć zachowano jedną odmianę wolnossącą. Nie zabrakło także turbodiesli.

Jaki silnik warto rozważyć w używanym Renault Clio IV? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.

Używane Renault Clio IV – silniki benzynowe

  • 0.9 TCe (76 KM, 90 KM)
  • 1.2 16V (65 KM, 73 KM)
  • 1.2 TCe (118 KM, 120 KM)
  • 1.6 TCe (200 KM, 220 KM)

Clio IV nie skazuje potencjalnego zainteresowanego na wybór skomplikowanej jednostki napędowej. Montowano w nim silnik opracowany wg „starej szkoły”, tj. bez drogiego osprzętu. Mowa o 1.2 16V w dwóch wersjach mocy: 65 lub 73 KM (ten drugi pozostał w ofercie aż do 2018 r.). Co prawda osiągi ma mizerne, ale na plus należy zaliczyć kulturę pracy (4 cylindry) i znikomą awaryjność, obejmującą najwyżej kłopoty z cewkami zapłonowymi i sprzęgłem. Nie ma też większych przeciwwskazań, by założyć do niego LPG.

Reszta benzynowych silników to konstrukcje TCe z turbodoładowaniem: 0.9 TCe (76/90 KM), 1.2 TCe (118/120 KM) i stosowany w Clio R.S. 1.6 TCe (200/220 KM). Bazowy 0.9 jako jedyny ma 3 cylindry, ale jeszcze montowano w nim wtrysk wielopunktowy (w odróżnieniu od 1.2/1.6 TCe, gdzie jest on bezpośredni). Użytkownicy aut z 0.9 TCe narzekają głównie na głośną pracę i opóźnioną reakcję na dodanie gazu, natomiast pod kątem awaryjności spisuje się on nieźle (zdarzają się wycieki płynu chłodniczego przy termostacie). 1.2 TCe początkowo rozwijał 120 KM i łączył się wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią EDC, natomiast w 2016 r. moc spadła do 118 KM i pojawiła się konfiguracja z przekładnią ręczną. W silnikach z pierwszych lat produkcji odnotowywano spalanie oleju i rozciągnięcia łańcuchów rozrządu.

Co dla niektórych może być istotne, Clio IV R.S. nigdy nie można było kupić z ręczną skrzynią biegów – dostępna była wyłącznie dwusprzęgłowa EDC. To raczej ona powinna sprawiać najwięcej problemów, bo silnik uchodzi za całkiem trwały. Chodzi bardziej o zużycie eksploatacyjne mechatroniki czy układu sprzęgieł przy przebiegach przekraczających 200 tys. km.

Renault Clio IV 0.9 TCe
0.9 TCe nie sprawia wielu problemów, ale wymaga akceptacji głośnego terkotu i pokaźnej turbodziury.
Renault Clio IV 1.2 TCe
1.2 TCe jeździ o wiele lepiej, ale uchodzi za jednostkę podwyższonego ryzyka.
Renault Clio IV 1.6 TCe
Ostatnie Clio R.S. w historii punktuje osiągami, ale według wielu opinii nie jest już tak bezkompromisowe w prowadzeniu jak starsze modele.
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik 0.9 TCe 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 16V 1.2 TCe 1.6 TCe (R.S.) 1.6 TCe (R.S. Trophy)
Pojemność 898 cm³ 898 cm³ 1149 cm³ 1149 cm³ 1197 cm³ 1618 cm³ 1618 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 76 KM 90 KM 65 KM 73 KM 118 KM 200 KM 220 KM
Maks. moment 120 Nm 140 Nm 105 Nm 107 Nm 205 Nm 240 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 12,1 s 15,7 s 14,5 s 9,0 s 6,7 s 6,6 s
Prędkość maks. 178 km/h 178 km/h 157 km/h 167 km/h 182 km/h 230 km/h 235 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,9 l/100 km 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,3 l/100 km 6,3 l/100 km 5,9 l/100 km

Używane Renault Clio IV – silniki Diesla

  • 1.5 dCi (75 KM, 90 KM, 110 KM)

Do Clio IV trafił stosowany na szeroką skalę w innych Renault turbodiesel 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Od razu uprzedzamy, że producent na tyle go dopracował, że wysokoprężne Clio IV rzadko kiedy odmawiają posłuszeństwa i potrafią mile zaskoczyć znikomym zapotrzebowaniem na paliwo. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by skrócić interwały wymian oleju silnikowego do 10-15 tys. km zamiast zalecanych 30 tys. km: wtedy wyeliminujemy ryzyko awarii panewek czy turbosprężarek. Warto dodać, że odmiany 75 i 90 KM wykorzystują uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. We wszystkich natomiast montowano filtry cząstek stałych. Właściciele Clio 1.5 dCi powinni pamiętać o wymianach paska rozrządu (oficjalnie co 150 tys. km, ale lepiej go skrócić do nawet 100 tys. km). To samo tyczy się silników 1.2 16V: w jednostkach TCe jest łańcuch rozrządu. Odnośnie diesli warto jeszcze wspomnieć, że z dwusprzęgłową skrzynią biegów łączyła się tylko 90-konna odmiana 1.5 dCi.

Renault Clio IV 1.5 dCi
Poprawki Renault przyniosły skutek – wreszcie można mówić o niskim poziomie awaryjności silnika 1.5 dCi. To dobry wybór także z uwagi na oszczędny charakter i dobrą kulturę pracy.
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 75 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment 200 Nm 210 Nm 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 12,0 s 12,0 s 11,2 s
Prędkość maks. 168 km/h 181 km/h 181 km/h 190 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,6 l/100 km 4,0 l/100 km 3,6 l/100 km 3,5 l/100 km

Używane Renault Clio IV – który silnik wybrać?

Oczekującym niezawodności rekomendujemy wolnossącego 1.2 16V lub turbodiesla z niewielkim przebiegiem (wersja mocy – bez znaczenia). Nieźle wypada również 0.9 TCe, natomiast do 1.2 TCe lepiej podchodzić z dystansem. Na jego korzyść przemawiają dobre osiągi, pasujące do charakteru Clio.

Redakcja poleca:

Używane Renault Clio IV (2012-2020) – opinie użytkowników

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?

Renault Clio IV

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji