Renault Clio IV

Wchodzące w wiek kilkunastoletni Clio IV wciąż ma wiele do zaoferowania użytkownikom. Z jakim silnikiem rozważyć używane Renault Clio IV?

Gdyby postawić obok siebie Renault Clio IV i Clio V, niektórzy pomyśleliby, że to jeden model sprzed i po liftingu. To nieprawda, bowiem Clio V jest zupełnie nową konstrukcją, ale wizualnie faktycznie garściami czerpie z poprzednika, co dowozi jak ponadczasowa jest sylwetka Clio IV. Auto doskonale prezentuje się nawet w odmianie kombi (Grandtour), która zmieści do bagażnika aż 443 l pakunków, podczas gdy hatchback całkiem niezłe 300 l. Kontynuowano tradycję obecności w gamie usportowionego Clio R.S., z tym że tutaj po raz pierwszy postawiono na jednostkę turbodoładowaną – 1.6 TCe o mocy 200/220 KM. Downsizing zagościł także pod maskami zwykłych Clio, choć zachowano jedną odmianę wolnossącą. Nie zabrakło także turbodiesli.

Jaki silnik warto rozważyć w używanym Renault Clio IV? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych w tym modelu.

Używane Renault Clio IV – silniki benzynowe

  • 0.9 TCe (76 KM, 90 KM)
  • 1.2 16V (65 KM, 73 KM)
  • 1.2 TCe (118 KM, 120 KM)
  • 1.6 TCe (200 KM, 220 KM)

Clio IV nie skazuje potencjalnego zainteresowanego na wybór skomplikowanej jednostki napędowej. Montowano w nim silnik opracowany wg „starej szkoły”, tj. bez drogiego osprzętu. Mowa o 1.2 16V w dwóch wersjach mocy: 65 lub 73 KM (ten drugi pozostał w ofercie aż do 2018 r.). Co prawda osiągi ma mizerne, ale na plus należy zaliczyć kulturę pracy (4 cylindry) i znikomą awaryjność, obejmującą najwyżej kłopoty z cewkami zapłonowymi i sprzęgłem. Nie ma też większych przeciwwskazań, by założyć do niego LPG.

Reszta benzynowych silników to konstrukcje TCe z turbodoładowaniem: 0.9 TCe (76/90 KM), 1.2 TCe (118/120 KM) i stosowany w Clio R.S. 1.6 TCe (200/220 KM). Bazowy 0.9 jako jedyny ma 3 cylindry, ale jeszcze montowano w nim wtrysk wielopunktowy (w odróżnieniu od 1.2/1.6 TCe, gdzie jest on bezpośredni). Użytkownicy aut z 0.9 TCe narzekają głównie na głośną pracę i opóźnioną reakcję na dodanie gazu, natomiast pod kątem awaryjności spisuje się on nieźle (zdarzają się wycieki płynu chłodniczego przy termostacie). 1.2 TCe początkowo rozwijał 120 KM i łączył się wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią EDC, natomiast w 2016 r. moc spadła do 118 KM i pojawiła się konfiguracja z przekładnią ręczną. W silnikach z pierwszych lat produkcji odnotowywano spalanie oleju i rozciągnięcia łańcuchów rozrządu.

Co dla niektórych może być istotne, Clio IV R.S. nigdy nie można było kupić z ręczną skrzynią biegów – dostępna była wyłącznie dwusprzęgłowa EDC. To raczej ona powinna sprawiać najwięcej problemów, bo silnik uchodzi za całkiem trwały. Chodzi bardziej o zużycie eksploatacyjne mechatroniki czy układu sprzęgieł przy przebiegach przekraczających 200 tys. km.

Renault Clio IV 0.9 TCe
0.9 TCe nie sprawia wielu problemów, ale wymaga akceptacji głośnego terkotu i pokaźnej turbodziury.
Renault Clio IV 1.2 TCe
1.2 TCe jeździ o wiele lepiej, ale uchodzi za jednostkę podwyższonego ryzyka.
Renault Clio IV 1.6 TCe
Ostatnie Clio R.S. w historii punktuje osiągami, ale według wielu opinii nie jest już tak bezkompromisowe w prowadzeniu jak starsze modele.
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik0.9 TCe0.9 TCe1.2 16V1.2 16V1.2 TCe1.6 TCe (R.S.)1.6 TCe (R.S. Trophy)
Pojemność898 cm³898 cm³1149 cm³1149 cm³1197 cm³1618 cm³1618 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc76 KM90 KM65 KM73 KM118 KM200 KM220 KM
Maks. moment120 Nm140 Nm105 Nm107 Nm205 Nm240 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s12,1 s15,7 s14,5 s9,0 s6,7 s6,6 s
Prędkość maks.178 km/h178 km/h157 km/h167 km/h182 km/h230 km/h235 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,9 l/100 km5,5 l/100 km5,5 l/100 km5,3 l/100 km6,3 l/100 km5,9 l/100 km

Używane Renault Clio IV – silniki Diesla

  • 1.5 dCi (75 KM, 90 KM, 110 KM)

Do Clio IV trafił stosowany na szeroką skalę w innych Renault turbodiesel 1.5 dCi w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 110 KM. Od razu uprzedzamy, że producent na tyle go dopracował, że wysokoprężne Clio IV rzadko kiedy odmawiają posłuszeństwa i potrafią mile zaskoczyć znikomym zapotrzebowaniem na paliwo. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by skrócić interwały wymian oleju silnikowego do 10-15 tys. km zamiast zalecanych 30 tys. km: wtedy wyeliminujemy ryzyko awarii panewek czy turbosprężarek. Warto dodać, że odmiany 75 i 90 KM wykorzystują uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. We wszystkich natomiast montowano filtry cząstek stałych. Właściciele Clio 1.5 dCi powinni pamiętać o wymianach paska rozrządu (oficjalnie co 150 tys. km, ale lepiej go skrócić do nawet 100 tys. km). To samo tyczy się silników 1.2 16V: w jednostkach TCe jest łańcuch rozrządu. Odnośnie diesli warto jeszcze wspomnieć, że z dwusprzęgłową skrzynią biegów łączyła się tylko 90-konna odmiana 1.5 dCi.

Renault Clio IV 1.5 dCi
Poprawki Renault przyniosły skutek – wreszcie można mówić o niskim poziomie awaryjności silnika 1.5 dCi. To dobry wybór także z uwagi na oszczędny charakter i dobrą kulturę pracy.
Renault Clio IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM75 KM90 KM110 KM
Maks. moment200 Nm210 Nm220 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,3 s12,0 s12,0 s11,2 s
Prędkość maks.168 km/h181 km/h181 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa3,6 l/100 km4,0 l/100 km3,6 l/100 km3,5 l/100 km

Używane Renault Clio IV – który silnik wybrać?

Oczekującym niezawodności rekomendujemy wolnossącego 1.2 16V lub turbodiesla z niewielkim przebiegiem (wersja mocy – bez znaczenia). Nieźle wypada również 0.9 TCe, natomiast do 1.2 TCe lepiej podchodzić z dystansem. Na jego korzyść przemawiają dobre osiągi, pasujące do charakteru Clio.

Redakcja poleca:

Używane Renault Clio IV (2012-2020) – opinie użytkowników

Używane Renault Clio III i Renault Clio IV – którą generację wybrać?

Renault Clio IV

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj