Captur świetnie się zestarzał i całkiem nieźle prezentuje się pod kątem trwałości. Który silnik wybrać w używanym Renault Captur I?
Ogrom pracy projektantów miejskiego crossovera Renault i jego doskonały efekt widać po tym, że aktualnie oferowany Captur II stylistycznie garściami czerpie z poprzednika. Pierwszy Captur wygląda na tyle dobrze, że wcale nie odbiegałby od konkurencji, gdyby dzisiaj wprowadzono go do produkcji. Do tej pory zadziwia też praktycznym charakterem, ponieważ w tej klasie rzadko można trafić funkcję przesuwania kanapy (pozwala to zwiększyć bagażnik z 377 do 455 l). Kolejny doskonały „bajer” w Capturze to montowana przy użyciu zamka błyskawicznego tapicerka foteli – w każdej chwili można ją zdjąć i np. zanieść do prania. Mimo względnie niewielkiej różnicy w wymiarach w porównaniu do Clio IV (Captur jest od niego dłuższy tylko o 6 cm), w środku ma całkiem sporo miejsca. Auto trochę zniechęca kiepskim poziomem wykończenia wnętrza (poprawił się po liftingu z 2017 r.) i brakiem nawet opcjonalnej konfiguracji z napędem 4×4.
Jaki silnik wybrać, rozważając zakup używanego Renault Captur I? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w tym modelu.
Używane Renault Captur I – silniki benzynowe
- 0.9 TCe (90 KM)
- 1.2 TCe (118 KM)
- 1.3 TCe (130 KM, 150 KM)
Gama silnikowa Captura poszła z duchem czasu: nie uświadczymy w niej jednostek wolnossących, a wyłącznie turbodoładowane. Otwiera ją 3-cylindrowy 0.9 TCe. Niezła moc (90 KM) idzie w nim w parze z przeciętnym momentem obrotowym, stąd w Capturze nie imponuje on osiągami. W dodatku to wyżyłowany silnik charakteryzujący się wyczuwalną turbodziurą. Nie jest wolny od usterek: przeważnie cieknie z niego płyn chłodniczy, a ma on swoje ujście w przewodach lub w okolicach termostatu/chłodnicy. Wersję 0.9 TCe łączono tylko z 5-biegową skrzynią ręczną.
Mocniejsze benzynowe Captury mają pod maską 4-cylindrowego 1.2 TCe, który generuje przyzwoite 118 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Do niego montowano już przekładnię 6-biegową lub dwusprzęgłową EDC (także 6 przełożeń). Od odróżnieniu od 0.9 TCe, w którym Renault zainstalowało wtrysk pośredni, w 1.2 TCe pracuje już bezpośredni, utrudniający ewentualne zasilanie go LPG. Ten silnik nie dał się poznać jako wybitnie trwały, ponieważ często rozciąga się w nim łańcuch rozrządu. Użytkownicy narzekają też na ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego. W ostatnim roku produkcji (2019) Renault zastąpiło go nową jednostką opracowaną z Mercedesem – 1.3 TCe o mocy 130 lub 150 KM (mocniejszą opcjonalnie konfigurowano ze skrzynią EDC). Dopiero z tym silnikiem Captur stał się naprawdę dynamicznym autem. Jak na razie, także dość trwałym, choć trudnym do znalezienia.
Silnik | 0.9 TCe | 1.2 TCe | 1.3 TCe | 1.3 TCe |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 898 cm³ | 1197 cm³ | 1333 cm³ | 1333 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 90 KM | 118 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 140 Nm | 205 Nm | 220 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s | 9,9 s | 10,2 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 182 km/h | 200 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Używane Renault Captur I – silniki Diesla
- 1.5 dCi (90 KM, 110 KM)
Jak można się domyślać, Renault zaadaptowało do Captura swojego turbodiesla 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy – 90 i 110 KM. Mocniejszą wycofano w 2018 roku, natomiast 90-konna przetrwała do końca produkcji modelu. Słabszą wyróżnia uproszczony osprzęt, obejmujący turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopatek i brak dwumasowego koła zamachowego. W obydwu znajdziemy jednak filtr cząstek stałych, na szczęście przeważnie bezobsługowy. W porównaniu do starszych odmian 1.5 dCi, te napędzające Captura uchodzą za wręcz bezawaryjne, choć aby czerpać z tego satysfakcję, olej trzeba wymieniać częściej, niż zaleca producent (co 15 tys. km, a nie 30 tys. km). W odróżnieniu od silników benzynowych, pracuje w nim pasek rozrządu podlegający wymianie co 160 tys. km (nic nie stoi na przeszkodzie, by ten dystans profilaktycznie skrócić). Francuski turbodiesel punktuje ponadto cichą pracą i znikomym zapotrzebowaniem na paliwo. Odmianę 110-konną łączono z 6-biegową skrzynią ręczną, 90-konną – z 5-biegową. Przekładnia EDC trafiała jednak tylko do słabszej.
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 110 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s | 11,4 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,7 l/100 km | 3,9 l/100 km |
Używane Renault Captur I – który silnik wybrać?
Realia rynkowe skazują na zakup wersji 0.9 TCe lub 1.2 TCe. Obydwie nie są idealne, ale też nie ma istotnych przesłanek, by je jednoznacznie odrzucić. Więcej przyjemności z jazdy zapewni 1.2 TCe, z tym że lepiej kupić auto z już wymienionym rozrządem. Nie trzeba się bać Capturów z dieslami – jeśli znajdziemy zadbany i systematycznie serwisowany egzemplarz, otrzymamy oszczędne i niezawodne auto na lata.