UżywaneUżywane Renault Captur I (2013-2019) - który silnik wybrać?

Używane Renault Captur I (2013-2019) – który silnik wybrać?

Captur świetnie się zestarzał i całkiem nieźle prezentuje się pod kątem trwałości. Który silnik wybrać w używanym Renault Captur I?

Ogrom pracy projektantów miejskiego crossovera Renault i jego doskonały efekt widać po tym, że aktualnie oferowany Captur II stylistycznie garściami czerpie z poprzednika. Pierwszy Captur wygląda na tyle dobrze, że wcale nie odbiegałby od konkurencji, gdyby dzisiaj wprowadzono go do produkcji. Do tej pory zadziwia też praktycznym charakterem, ponieważ w tej klasie rzadko można trafić funkcję przesuwania kanapy (pozwala to zwiększyć bagażnik z 377 do 455 l). Kolejny doskonały „bajer” w Capturze to montowana przy użyciu zamka błyskawicznego tapicerka foteli – w każdej chwili można ją zdjąć i np. zanieść do prania. Mimo względnie niewielkiej różnicy w wymiarach w porównaniu do Clio IV (Captur jest od niego dłuższy tylko o 6 cm), w środku ma całkiem sporo miejsca. Auto trochę zniechęca kiepskim poziomem wykończenia wnętrza (poprawił się po liftingu z 2017 r.) i brakiem nawet opcjonalnej konfiguracji z napędem 4×4.

Jaki silnik wybrać, rozważając zakup używanego Renault Captur I? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w tym modelu.

Używane Renault Captur I – silniki benzynowe

  • 0.9 TCe (90 KM)
  • 1.2 TCe (118 KM)
  • 1.3 TCe (130 KM, 150 KM)

Gama silnikowa Captura poszła z duchem czasu: nie uświadczymy w niej jednostek wolnossących, a wyłącznie turbodoładowane. Otwiera ją 3-cylindrowy 0.9 TCe. Niezła moc (90 KM) idzie w nim w parze z przeciętnym momentem obrotowym, stąd w Capturze nie imponuje on osiągami. W dodatku to wyżyłowany silnik charakteryzujący się wyczuwalną turbodziurą. Nie jest wolny od usterek: przeważnie cieknie z niego płyn chłodniczy, a ma on swoje ujście w przewodach lub w okolicach termostatu/chłodnicy. Wersję 0.9 TCe łączono tylko z 5-biegową skrzynią ręczną.

Mocniejsze benzynowe Captury mają pod maską 4-cylindrowego 1.2 TCe, który generuje przyzwoite 118 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Do niego montowano już przekładnię 6-biegową lub dwusprzęgłową EDC (także 6 przełożeń). Od odróżnieniu od 0.9 TCe, w którym Renault zainstalowało wtrysk pośredni, w 1.2 TCe pracuje już bezpośredni, utrudniający ewentualne zasilanie go LPG. Ten silnik nie dał się poznać jako wybitnie trwały, ponieważ często rozciąga się w nim łańcuch rozrządu. Użytkownicy narzekają też na ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego. W ostatnim roku produkcji (2019) Renault zastąpiło go nową jednostką opracowaną z Mercedesem – 1.3 TCe o mocy 130 lub 150 KM (mocniejszą opcjonalnie konfigurowano ze skrzynią EDC). Dopiero z tym silnikiem Captur stał się naprawdę dynamicznym autem. Jak na razie, także dość trwałym, choć trudnym do znalezienia.

Renault Captur I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 0.9 TCe 1.2 TCe 1.3 TCe 1.3 TCe
Pojemność 898 cm³ 1197 cm³ 1333 cm³ 1333 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 90 KM 118 KM 130 KM 150 KM
Maks. moment 140 Nm 205 Nm 220 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 9,9 s 10,2 s 9,8 s
Prędkość maks. 171 km/h 182 km/h 200 km/h 210 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,6 l/100 km 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km
Renault Captur I 1.2 TCe
1.2 TCe ma swoje przypadłości, ale i tak będzie lepszym wyborem od ospałego i wysilonego 0.9 TCe.
Renault Captur I 1.3 TCe
Renault wprowadziło jednostkę 1.3 TCe do Captura dopiero na początku 2019 roku, stąd bardzo rzadko trafia się ona na rynku wtórnym.

Używane Renault Captur I – silniki Diesla

  • 1.5 dCi (90 KM, 110 KM)

Jak można się domyślać, Renault zaadaptowało do Captura swojego turbodiesla 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy – 90 i 110 KM. Mocniejszą wycofano w 2018 roku, natomiast 90-konna przetrwała do końca produkcji modelu. Słabszą wyróżnia uproszczony osprzęt, obejmujący turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopatek i brak dwumasowego koła zamachowego. W obydwu znajdziemy jednak filtr cząstek stałych, na szczęście przeważnie bezobsługowy. W porównaniu do starszych odmian 1.5 dCi, te napędzające Captura uchodzą za wręcz bezawaryjne, choć aby czerpać z tego satysfakcję, olej trzeba wymieniać częściej, niż zaleca producent (co 15 tys. km, a nie 30 tys. km). W odróżnieniu od silników benzynowych, pracuje w nim pasek rozrządu podlegający wymianie co 160 tys. km (nic nie stoi na przeszkodzie, by ten dystans profilaktycznie skrócić). Francuski turbodiesel punktuje ponadto cichą pracą i znikomym zapotrzebowaniem na paliwo. Odmianę 110-konną łączono z 6-biegową skrzynią ręczną, 90-konną – z 5-biegową. Przekładnia EDC trafiała jednak tylko do słabszej.

Renault Captur I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność 1461 cm³ 1461 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 110 KM
Maks. moment 220 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 11,4 s
Prędkość maks. 171 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,7 l/100 km 3,9 l/100 km
Renault Captur I 1.5 dCi
W Capturze można już poważnie rozważać diesla 1.5 dCi – Renault dokonało w nim wielu modyfikacji, które istotnie poprawiły niezawodność.

Używane Renault Captur I – który silnik wybrać?

Realia rynkowe skazują na zakup wersji 0.9 TCe lub 1.2 TCe. Obydwie nie są idealne, ale też nie ma istotnych przesłanek, by je jednoznacznie odrzucić. Więcej przyjemności z jazdy zapewni 1.2 TCe, z tym że lepiej kupić auto z już wymienionym rozrządem. Nie trzeba się bać Capturów z dieslami – jeśli znajdziemy zadbany i systematycznie serwisowany egzemplarz, otrzymamy oszczędne i niezawodne auto na lata.

Więcej informacji na temat używanego Renault Captura I:

Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie użytkowników

Renault Captur I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji