UżywaneOpinieUżywane Porsche Macan (od 2013 r.) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Porsche Macan (od 2013 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Po co zmieniać coś, co jest dobre i świetnie się sprzedaje? Z takiego założenia wychodzi Porsche, które produkuje Macana od 2013 roku i zdążyło przeprowadzić aż dwie kuracje odświeżające. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto rozważyć zakup używanego egzemplarza?

Wprowadzony na rynek w 2013 roku Porsche Macan przekonał wszystkich niedowiarków, że można mieć SUV-a, który jest zarówno luksusowy, ma dość kompaktowe wymiary, ale z drugiej strony daje radość z jazdy i ma świetne osiągi. Wygląda przy tym bardzo dobrze, jest zgrabny i może mieć rewelacyjne wyposażenie. Większy Cayenne miał zdecydowanie cięższy debiut i spotkał się z ogromną falą niechęci, głównie z obozu radykalnych, ortodoksyjnych fanów niemieckiej marki. Obecnie Cayenne również przekonuje, że można mieć w jednym aucie niemal wszystko, tj. luksus, komfort, przestrzeń, bajeczne osiągi i rewelacyjne prowadzenie, ale dla niektórych to za wiele. Mimo wszystko Cayenne jest duży i w większości przypadków bardzo drogi. Jeśli ktoś nie chce lub nie może kupić tak dużego auta, może zdecydować się na Macana, który oferuje podobną przestrzeń, jak Audi Q5, na którym zresztą bazuje, ale zdecydowanie więcej charakteru i, po doposażeniu, zdecydowanie lepsze prowadzenie. Jeśli ktoś jest miłośnikiem Porsche, ale wyrósł już ze swojego Caymana lub musi kupić coś bardziej rodzinnego, Macan może być idealnym kolejnym krokiem.

Porsche Macan - tył
W wersji przed pierwszym liftingiem Macan ma charakterystyczne, wklęsłe lampy tylne.

Używane Porsche Macan – wymiary, nadwozie

Macan zdążył od swojego debiutu przejść aż dwa liftingi, które dość wyraźnie wpłynęły na stylistykę auta. Linia pozostała ta sama – bardziej przypominająca podniesione „shooting brake” niż tradycyjnego crossovera. Klapa bagażnika jest prowadzona pod dość łagodnym kątem, dzięki czemu linia boczna wygląda bardzo efektownie, dynamicznie i muskularnie, co niestety odbija się na przestrzeni we wnętrzu, ale o tym za chwilę. O ile przedni pas od początku rynkowego istnienia zmienił się delikatnie – poprawiono wypełnienie kloszy lamp i zmodyfikowano zderzak – tak tylna część zmieniła się dość radykalnie. W pierwszej wersji tył zdominowany był przez dwa ciekawie wyglądające klosze lamp z wklęsłym wypełnieniem i wypukłym środkowym elementem świetlnym LED, odpowiedzialnym m.in. za kierunkowskazy. Wyglądało to naprawdę świetnie i do dziś nie pozwala pomylić Macana z żadnym innym modelem w tej klasie. Po liftingu indywidualne klosze lamp zastąpiono szeroką listwą LED, która biegnie przez całą szerokość auta. Zachowano trójwymiarowość i wciąż mamy wklęsłe i wypukłe elementy, ale teraz element świetlny przebiega przez całą szerokość. Wciąż wygląda to świetnie i w zasadzie trudno ocenić, która wersja prezentuje się lepiej. Na pewno obie mają w sobie mnóstwo charakteru i nie sposób obok Macana przejść obojętnie. Drugi lifting najłatwiej poznać po przednim zderzaku, który charakteryzuje się dwoma dużymi bocznymi wlotami powietrza z zaokrągloną ramką wokół. W zależności od konfiguracji, wypełnienie może być czarne, z włókna węglowego lub w kolorze nadwozia. Kontrastujący kolor sprawia, że między wlotami powietrza pojawiają się „kły”. Porsche Macan mierzy 4681 mm długości, 1923 mm szerokości i 1624 mm wysokości. Rozstaw osi to 2807 mm.

Porsche Macan - przód
W obrębie jednego modelu można znaleźć mnóstwo najróżniejszych wersji, konfiguracji. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

Używane Porsche Macan – wnętrze, bagażnik

Wnętrze również przechodziło znaczące zmiany. O ile nadwozie zmieniło się najwyraźniej przy pierwszym liftingu, tak we wnętrzu nastała mała rewolucja podczas drugiej kuracji odświeżającej. Tak czy inaczej, w środku na pewno poczujemy się jak w Porsche. Jest duża ilość dobrej jakości materiałów, bardzo dobre spasowanie oraz rewelacyjne wyposażenie. Oczywiście wiele zależy od konfiguracji, ale jedno jest pewne – charakter niemieckiej marki znajdziemy wszędzie. Początkowe wersje mogą przyprawić o zawrót głowy ilością przycisków na konsoli środkowej. Jeśli ktoś wybrał doinwestowaną konfigurację np. z dodatkowymi trybami jazdy, na konsoli środkowej znajdzie cały arsenał przycisków i przełączników. Osobne od temperatury, każdego kierunku nawiewu, siły nawiewu, sterowania zawieszeniem, prześwitem, trybem jazdy, podgrzewaniem i wentylacją foteli etc. Jeśli ktoś lubi w pełni analogowe auta, w Macanie przed drugim liftingiem poczuje się fantastycznie. Ekran systemu info-rozrywki jest niewielki i został wpasowany pomiędzy nawiewami. W górnej części znajdziemy również (o ile poprzedni właściciel zamówił) zegarek Sport Chrono, a przed oczami kierowcy znajdzie się zestaw trzech zegarów, z czego dwa to analogowe wskaźniki, a ten po prawej stronie to konfigurowalny ekran komputera pokładowego.

Po pierwszym liftingu zmieniły się detale, rozkład przycisków na panelu sterowania multimediami, pojawił się również większy ekran, ale dopiero drugi lifting przyniósł małą rewolucję, bowiem plejada przycisków zniknęła i zastąpił ją płaski, szklany panel z dotykowymi przełącznikami i graficznymi wskaźnikami. Ekran systemu stał się większy, a sporo funkcji m.in. z panelu sterowania multimediami przeniosło się bezpośrednio do systemu. Sterowanie dotykowe większością funkcji co prawda zmniejsza wygodę i ergonomię, ale jeśli chodzi o stylistykę wnętrza, minimalizm na pewno prezentuje się lepiej. Minusy? Brak miejsca na kanapie, szczególnie na nogi. Jeśli z przodu siedzą wysokie osoby, z tyłu będzie miejsca jak w mniejszych autach kompaktowych. Dodatkowo dość nisko opadająca linia dachu wpływa na miejsce nad głową, co jest szczególnie dokuczliwe w modelach z panoramicznym oknem dachowym, w których podsufitka musi pomieścić m.in. mechanizm otwierania. Macan nie jest propozycją dla wysokich kierowców. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w standardowym ułożeniu oparcia kanapy jest to 500 litrów, po złożeniu oparć na płasko – 1500 litrów. Na plus zasługuje spora ilość dodatkowych rozwiązań poprawiających funkcjonalność i wymiar praktyczny.

Używane Porsche Macan – silniki

Oferta silnikowa jest dość szeroka i zróżnicowana, ale jeśli ktoś preferuje jednostkę wysokoprężną, musi ograniczyć poszukiwania do modeli wyprodukowanych przed 2019 rokiem. Wraz z pierwszym liftingiem z oferty usunięto silnik Diesla 3.0 V6 o mocy 258 KM i momencie obrotowym 580 Nm. Jedni uważają, że taki silnik nie pasuje do sportowego Macana, ale jeśli ktoś nie ma uprzedzeń, może wybrać auto o naprawdę świetnych osiągach i przyzwoitym spalaniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,3 sekundy, prędkość maksymalna to 230 km/h, a średnie spalanie zdaniem producenta to 6,3 l/100 km.

Porsche Macan - silnik
W wersji sprzed pierwszego liftingu pod maską mógł pracować mocny silnik Diesla, idealny na długie trasy.

Jeśli chodzi o silniki benzynowe, podstawą jest jednostka 2.0 o mocy od 245 do 265 KM (w zależności od rocznika). To wzdłużnie zamontowany silnik czterocylindrowy, który w najnowszych wersjach generuje 265 KM i 400 Nm pozwalając na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i osiągnięcie 232 km/h. Następny poziom jest już dość wysoko, bo od razu celujemy w jednostkę V6 o pojemności 2.9, 3.0 lub 3.6 i mocy od 340 do 440 KM. Przed liftingiem topową odmianą był silnik 2.9 V6 o mocy 440 KM w wersji Turbo, po drugim liftingu topową odmianą została GTS z tą samą jednostką. Warto pamiętać o tej zmianie nomenklatury. Oczywiście topowa jednostka oznacza fantastyczne osiągi. Moc 440 KM oraz moment obrotowy rzędu 550 Nm katapultują auto od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 272 km/h, a średnie spalanie – około 10-11 l/100 km.

Porsche Macan - silnik
Jednostka 3.6 V6 również pojawiała się na początku produkcji. Potem były to silniki 3.0 oraz 2.9 w najnowszej odmianie.

Używane Porsche Macan – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mimo tylu lat na rynku, wciąż fantastyczna stylistyka”.

„W zależności od rocznika, wnętrze może być analogowe lub bardzo nowoczesne”.

„Fantastyczne prowadzenie i osiągi nawet w bazowej wersji”.

„Praktyczne rozwiązania i wysoki komfort podróży”.

 Wady 

„Ciasne wnętrze, szczególnie na kanapie doskwiera brak miejsca na nogi”.

„Wysokie koszty utrzymania i serwisu topowych konfiguracji”.

„Bazowa wersja jest trochę za słaba, a kolejna to już kosztowne V6”.

„Trudno znaleźć zadbany i niewymagający inwestycji egzemplarz”.

Używane Porsche Macan – awaryjność, typowe usterki

Wiele Macanów było używanych jako rodzinne SUV-y, co wiąże się z narażeniem nadwozia i wnętrza na wzmożoną eksploatację i uszkodzenia. Wiele egzemplarzy mogło być również dość entuzjastycznie używanych przez kierowców, którym zależało na szybkim pokonywaniu zakrętów etc. Warto sprawdzić karoserię pod kątem zarysowań powstałych w miejskiej dżungli i upewnić się, że drogie aluminiowe felgi nie zostały zbyt mocno uszkodzone przez krawężniki. Warto także sprawdzić wnętrze i działanie tylnych siedzeń. Doniesień o stałych problemach z Macanem jest niewiele, chociaż niektórzy właściciele mieli problemy z elektryką niezwiązaną z silnikiem. Pojawiło się również kilka akcji serwisowych, m.in. związanych z wadliwym złączem paliwowym, które może doprowadzić do wycieku paliwa czy też z serwem hamulca.

Porsche Macan - zawieszenie
W topowych konfiguracjach należy dokładnie sprawdzić sprawność wszystkich układów m.in. regulowanego zawieszenia.

Używane Porsche Macan – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Porsche Macanie znajduje się pod fotelem pasażera po prawej stronie, na podłodze pod tapicerką, jak również na podszybiu w lewym dolnym rogu, widoczny przez szybę. Numer VIN na naklejce znajduje się także na słupku B pod drzwiami kierowcy.

Porsche Macan numer VIN

Używane Porsche Macan – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 250 ogłoszeń dotyczących używanego Porsche Macana. Przykładowo egzemplarz z 2018 roku w wersji GTS z silnikiem 3.0 V6 o mocy 360 KM z przebiegiem 76 000 kilometrów to koszt około 260 000 złotych. Za około 160 000 złotych znajdziemy egzemplarz w wersji standardowej z silnikiem 2.0 z tego samego rocznika i z przebiegiem 80 000 kilometrów.

Używane Porsche Macan – podsumowanie

Porsche Macan to z pewnością niekonwencjonalna propozycja dla wymagających, którzy są w stanie zainwestować słuszną kwotę w auto, które łączy w sobie cechy rodzinnego, komfortowego crossovera ze sportowym, emocjonującym autem kompaktowym. Wybór wersji jest spory, można zdecydować się na rozsądnie skonfigurowane, jak również na ponad 400-konne z adaptacyjnym zawieszeniem i wyczynowym układem hamulcowym. Utrzymanie Macana nie jest tanie, ale wysoka niezawodność i frajda z jazdy dla wielu osób jest warta wyższej ceny.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Porsche:

Używane Porsche Cayenne II (2010-2017) – opinie użytkowników

Używane Porsche 911 (997; 2004-2012) – opinie użytkowników

Porsche Macan - bok

Porsche Macan – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 468/192/162 cm
Rozstaw osi 280 cm
Pojemność bagażnika 500-1500 l
Porsche Macan – dane techniczne, osiągi (wybrane silniki benzynowe i silnik Diesla)
Silnik 3.6 V6 (Turbo Performance) 3.0 V6 (S) 2.9 V6 (S) 2.9 V6 (GTS) 3.0 V6 Diesel (S)
Pojemność 3604 cm³ 2997 cm³ 2894 cm³ 2894 cm³ 2967 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel
Maks. moc 440 KM 340 KM 380 KM 440 KM 258 KM
Maks. moment 600 Nm 460 Nm 520 Nm 550 Nm 750 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s 5,4 s 4,6 s 4,3 s 6,3 s
Prędkość maks. 272 km/h 254 km/h 259 km/h 272 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,7 l/100 km 9,0 l/100 km 9,8 l/100 km 10,5 l/100 km 6,3 l/100 km

Używane Porsche Macan – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji