Pierwszy SUV Porsche urzeka właściwościami jezdnymi i luksusowym charakterem, ale nadal odstrasza niemałymi kosztami utrzymania. Oto opinie o używanym Porsche Cayenne I.
Z początku nie obyło się bez kontrowersji. Debiutujący w 2002 roku nowy model Porsche – Cayenne – był pierwszym SUV-em marki, mało tego, skonstruowanym we współpracy z Volkswagenem na platformie m.in. z Touarega. Czas szybko pokazał, że ryzyko się opłaciło, bo Cayenne szybko stał się najlepiej sprzedającym modelem Porsche. Auto wzbudzało pożądanie u osób, które potrzebowały czegoś większego i praktyczniejszego od „911”, ale z równie dobrymi właściwościami jezdnymi i choć odrobiną zdolności terenowych. Sztuka połączenia funkcjonalności ze sportowym nastawieniem udała się Porsche w stu procentach. Auto wyposażono w napęd 4×4 z blokadą międzyosiową i reduktorem oraz liczne udogodnienia wpływające na sportowe prowadzenie, m.in. system aktywnych stabilizatorów PDCC.
Dziś najstarsze Porsche Cayenne skończyły 20 lat i przestały tanieć. Nie warto się jednak porywać na okazje, bo można trafić na finansową pułapkę, zwłaszcza gdy oferta dotyczy zaniedbanego egzemplarza z początku produkcji bez udokumentowanej historii serwisowej. Z biegiem lat producent dopracował ten model do tego stopnia, że jest w zasadzie bezawaryjny. Nie zmienia to faktu, że na paliwo i nawet podstawowe części wydamy fortunę – i to nie tylko w najdroższych i najszybszych odmianach GTS/Turbo/Turbo S.
Używane Porsche Cayenne I – wnętrze
Cayenne, zwłaszcza Turbo/Turbo S, to auto wybitnie naszpikowane pożerającą prąd z akumulatora elektroniką. Co ciekawe, baterię umieszczono… pod fotelem kierowcy. Osoby zainteresowane uboższymi wersjami mogą się zdziwić, że ich wymarzone Cayenne nie ma np. automatycznej klimatyzacji (mowa o autach z początku produkcji). Deska designem lekko nawiązuje do „911” i, jak przystało na Porsche, została dość solidnie wykonana (po liftingu z 2007 roku – wręcz wzorcowo). Niewielkie ekrany i mnóstwo przycisków przypominają, że to już samochód z dawno minionej epoki w motoryzacji.
Choć Cayenne mierzy prawie 4,8 metra i ma aż 193 cm szerokości, jego wnętrze jest mocno zabudowane, a przez to średnio przestronne. Niemniej cztery osoby bez większych przeszkód mogą nim ruszyć w długą podróż. Usportowione wersje wyposażono w fotele i kanapę obszyte skórą lub alcantarą. Plus za doskonałą widoczność, którą zapewnia niska linia bocznych okien. Bagażnik mieści sporo (540 l), ma foremny kształt i przyjemne wykończenie. Zaskakuje jednak niewielką szerokością (115 cm względem 193 cm szerokości auta).
Używane Porsche Cayenne I – silniki
Na samym początku Cayenne oferowano w dwóch wersjach (wolnossącej i turbodoładowanej) silnika 4.5 V8 (konstrukcja Porsche): 340 KM (S) i 450 KM (Turbo). Chwilę później gamę uzupełniono o 3,2-litrowy, bazowy silnik VR6 (250 KM) z Volkswagena Touarega, a chwilę przed liftingiem zaprezentowano topowego, 521-konnego Cayenne Turbo S (również 4.5). Modernizacja z 2007 roku całkowicie zmieniła porządek pod maską. Silnik 3.2 zastąpił 3.6 VR6 (290 KM), a 4.5 – 4.8 V8, tym razem w czterech wersjach mocy: 385 KM (S), 405 KM (GTS), 500 KM (Turbo) i 550 KM (Turbo S). Dosłownie rok przed premierą kolejnej generacji przedstawiono Cayenne z 3-litrowym dieslem (240 KM): ma on co prawda najgorsze osiągi i jeździ „trochę” jak Touareg, ale realnie pali dwukrotnie mniej od mocniejszych benzynowych Cayenne. W praktyce ciężko na takiego trafić: w ogłoszeniach sporadycznie występują pojedyncze sztuki, podobnie jak Cayenne z manualną skrzynią biegów (tylko w niektórych 3.2 i 4.5).
Używane Porsche Cayenne I – opinie użytkowników
Zalety
„6-biegowy automat do tej pory zaskakuje natychmiastową reakcją na gaz”
„Pneumatyka + PDCC + PASM = pełna uniwersalność: w sumie 5 poziomów wysokości i 3 twardości”
„Wszystkie przełączniki na miejscu, genialne bursztynowe podświetlenie zegarów – lepszego chyba nie wymyślono”
„4-strefowa klimatyzacja działa bez zarzutu. Plus za wyloty między drzwiami na tylne siedzenia”
Wady
„Brak regulacji oparcia kanapy, nie ma gdzie postawić butelek z napojami… Porsche się tutaj nie popisało”
„Jeśli pasażerowie są wysocy, z tyłu wcale nie będzie im bardzo wygodnie”
„Dach panoramiczny zaczął trzeszczeć, coś się w nim poluzowało, sam nie domyka wszystkich paneli – trzeba ręcznie”
„W kamerze cofania niewiele widać. W Lexusie jest o wiele lepiej pod tym względem”
Używane Porsche Cayenne I – awaryjność, typowe usterki
Awaryjność Porsche Cayenne zależy od rocznika i wersji silnikowej/wyposażeniowej. Topowe odmiany wyposażono m.in. w system dynamicznej kontroli ustawień zawieszenia PDCC, czyli układ cylindrów hydraulicznych zmieniających ustawienie stabilizatorów w zakrętach. Dzięki niemu Porsche prowadzeniem niewiele odbiega od aut sportowych, ale zawieszenie z czasem traci szczelność na przyłączach przy kolumnach. Podobnie jak Touareg, Cayenne miewa problemy z nietrwałą podporą wału napędowego. Radzimy też przed zakupem sprawdzić szczelność okna dachowego (jeśli dany egzemplarz je ma). Opinia najbardziej kłopotliwego silnika SUV-a Porsche przylgnęła do 4.5 V8: wszystko przez serię awarii cewek zapłonowych, wycieki płynu chłodniczego przez plastikowe rurki (warto je profilaktycznie zmienić na metalowe) i zużycie gładzi cylindrowych: w ich wyniku silnik traci kompresję i przestaje równo pracować. Szybka jazda, do której zachęca Cayenne z turbodoładowanymi silnikami, niesie ze sobą podwyższone zużycie oleju, sięgające nawet litra na 2500-3000 km. Uwaga na ryzyko kradzieży przednich lamp: złodzieje bardzo łatwo je wyciągają.
Używane Porsche Cayenne I – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na podłodze bagażnika po prawej stronie.
Używane Porsche Cayenne I – sytuacja rynkowa, ceny
Ciężko znaleźć Cayenne za mniej niż 30 tys. zł, a jeśli się uda, na doprowadzenie tego egzemplarza do stanu używalności będziemy musieli wydać drugie tyle. Za ok. 40 tys. zł trafiają się ładniejsze auta, ale wciąż z silnikami 4.5 V8. Na Cayenne po lifcie musimy już przeznaczyć ok. 60 tys. zł. Górna granica dla aut z końcówki produkcji: 70-90 tys. zł. Zadbane egzemplarze lub z małym przebiegiem swobodnie przekraczają barierę 100 tys. zł.
Używane Porsche Cayenne I – podsumowanie
Wielkie, prestiżowe i o adekwatnych dla Porsche kosztach serwisowania. Dla osób, które docenią własności jezdne Cayenne, nie powinny mieć one większego znaczenia, podobnie jak ogromne zużycie paliwa, sięgające nawet 27 l w Turbo S. Coraz bardziej opłaca się poszukać idealnie utrzymanego Cayenne z początku produkcji (nawet ze słabszym silnikiem), wydać na niego ok. 40 tys. zł i dorzucić kolejne 20 na nowe opony, wymianę płynów, remont hamulców, usunięcie luzów w zawieszeniu i przegląd silnika. Tak doinwestowane auto już na pewno nie straci na wartości.
Polecamy nasze artykuły o bliźniaczym Volkswagenie Touaregu i innych używanych Porsche:
Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie użytkowników
Używane Porsche 911 997 (2004-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 478/193/170 cm |
Rozstaw osi | 286 cm |
Pojemność bagażnika | 540-1770 l |
Silnik | 3.2 VR6 | 4.5 V8 (S) | 4.5 V8 (Turbo) | 4.5 V8 (Turbo) | 4.5 V8 (Turbo S) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3189 cm³ | 4511 cm³ | 4511 cm³ | 4511 cm³ | 4511 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 241 KM | 340 KM | 450 KM | 500 KM | 521 KM |
Maks. moment | 310 Nm | 420 Nm | 620 Nm | 700 Nm | 720 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 7,2 s | 5,6 s | 5,3 s | 5,2 s |
Prędkość maks. | 214 km/h | 242 km/h | 266 km/h | 270 km/h | 270 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 13,2 l/100 km | 14,9 l/100 km | 15,7 l/100 km | 15,7 l/100 km | 16,9 l/100 km |
Silnik | 3.6 VR6 | 4.8 V8 (S) | 4.8 V8 (GTS) | 4.8 V8 (Turbo) | 4.8 V8 (Turbo S) | 3.0 V6 Diesel |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3598 cm³ | 4806 cm³ | 4806 cm³ | 4806 cm³ | 4806 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel |
Maks. moc | 290 KM | 385 KM | 405 KM | 500 KM | 550 KM | 240 KM |
Maks. moment | 385 Nm | 500 Nm | 500 Nm | 720 Nm | 750 Nm | 550 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 6,6 s | 6,1 s | 5,1 s | 4,8 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 227 km/h | 252 km/h | 253 km/h | 275 km/h | 280 km/h | 227 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 12,9 l/100 km | 14,9 l/100 km | 15,1 l/100 km | 14,9 l/100 km | 14,9 l/100 km | 9,3 l/100 km |