Porsche Cayenne I

Pierwszy SUV Porsche urzeka właściwościami jezdnymi i luksusowym charakterem, ale nadal odstrasza niemałymi kosztami utrzymania. Oto opinie o używanym Porsche Cayenne I.

Z początku nie obyło się bez kontrowersji. Debiutujący w 2002 roku nowy model Porsche – Cayenne – był pierwszym SUV-em marki, mało tego, skonstruowanym we współpracy z Volkswagenem na platformie m.in. z Touarega. Czas szybko pokazał, że ryzyko się opłaciło, bo Cayenne szybko stał się najlepiej sprzedającym modelem Porsche. Auto wzbudzało pożądanie u osób, które potrzebowały czegoś większego i praktyczniejszego od „911”, ale z równie dobrymi właściwościami jezdnymi i choć odrobiną zdolności terenowych. Sztuka połączenia funkcjonalności ze sportowym nastawieniem udała się Porsche w stu procentach. Auto wyposażono w napęd 4×4 z blokadą międzyosiową i reduktorem oraz liczne udogodnienia wpływające na sportowe prowadzenie, m.in. system aktywnych stabilizatorów PDCC.

Porsche Cayenne I
Niewątpliwą zaletą Cayenne jest doskonałe przeszklenie karoserii. Tą koncepcję wykorzystano również w 2. i 3. generacji modelu.

Dziś najstarsze Porsche Cayenne skończyły 20 lat i przestały tanieć. Nie warto się jednak porywać na okazje, bo można trafić na finansową pułapkę, zwłaszcza gdy oferta dotyczy zaniedbanego egzemplarza z początku produkcji bez udokumentowanej historii serwisowej. Z biegiem lat producent dopracował ten model do tego stopnia, że jest w zasadzie bezawaryjny. Nie zmienia to faktu, że na paliwo i nawet podstawowe części wydamy fortunę – i to nie tylko w najdroższych i najszybszych odmianach GTS/Turbo/Turbo S.

Porsche Cayenne I
Cayenne po liftingu otrzymało nowy wzór tylnych świateł. Z przodu największą różnicą są kierunkowskazy przeniesione z reflektorów na zderzak.

Używane Porsche Cayenne I – wnętrze

Cayenne, zwłaszcza Turbo/Turbo S, to auto wybitnie naszpikowane pożerającą prąd z akumulatora elektroniką. Co ciekawe, baterię umieszczono… pod fotelem kierowcy. Osoby zainteresowane uboższymi wersjami mogą się zdziwić, że ich wymarzone Cayenne nie ma np. automatycznej klimatyzacji (mowa o autach z początku produkcji). Deska designem lekko nawiązuje do „911” i, jak przystało na Porsche, została dość solidnie wykonana (po liftingu z 2007 roku – wręcz wzorcowo). Niewielkie ekrany i mnóstwo przycisków przypominają, że to już samochód z dawno minionej epoki w motoryzacji.

Choć Cayenne mierzy prawie 4,8 metra i ma aż 193 cm szerokości, jego wnętrze jest mocno zabudowane, a przez to średnio przestronne. Niemniej cztery osoby bez większych przeszkód mogą nim ruszyć w długą podróż. Usportowione wersje wyposażono w fotele i kanapę obszyte skórą lub alcantarą. Plus za doskonałą widoczność, którą zapewnia niska linia bocznych okien. Bagażnik mieści sporo (540 l), ma foremny kształt i przyjemne wykończenie. Zaskakuje jednak niewielką szerokością (115 cm względem 193 cm szerokości auta).

Używane Porsche Cayenne I – silniki

Na samym początku Cayenne oferowano w dwóch wersjach (wolnossącej i turbodoładowanej) silnika 4.5 V8 (konstrukcja Porsche): 340 KM (S) i 450 KM (Turbo). Chwilę później gamę uzupełniono o 3,2-litrowy, bazowy silnik VR6 (250 KM) z Volkswagena Touarega, a chwilę przed liftingiem zaprezentowano topowego, 521-konnego Cayenne Turbo S (również 4.5). Modernizacja z 2007 roku całkowicie zmieniła porządek pod maską. Silnik 3.2 zastąpił 3.6 VR6 (290 KM), a 4.5 – 4.8 V8, tym razem w czterech wersjach mocy: 385 KM (S), 405 KM (GTS), 500 KM (Turbo) i 550 KM (Turbo S). Dosłownie rok przed premierą kolejnej generacji przedstawiono Cayenne z 3-litrowym dieslem (240 KM): ma on co prawda najgorsze osiągi i jeździ „trochę” jak Touareg, ale realnie pali dwukrotnie mniej od mocniejszych benzynowych Cayenne. W praktyce ciężko na takiego trafić: w ogłoszeniach sporadycznie występują pojedyncze sztuki, podobnie jak Cayenne z manualną skrzynią biegów (tylko w niektórych 3.2 i 4.5).

Porsche Cayenne I
Chętni na nowego Cayenne z reguły nie szczędzili na niego pieniędzy. W efekcie populacja najsłabszych silników (w tym 3.2 VR6) jest niewielka.
Porsche Cayenne - silnik 4.5
4,5-litrowy V8 to najpopularniejszy silnik w Cayenne. Niestety, nie jest wolny od wad, jednak często mają one wyolbrzymiony charakter.

Używane Porsche Cayenne I – opinie użytkowników

 Zalety 

„6-biegowy automat do tej pory zaskakuje natychmiastową reakcją na gaz”

„Pneumatyka + PDCC + PASM = pełna uniwersalność: w sumie 5 poziomów wysokości i 3 twardości”

„Wszystkie przełączniki na miejscu, genialne bursztynowe podświetlenie zegarów – lepszego chyba nie wymyślono”

„4-strefowa klimatyzacja działa bez zarzutu. Plus za wyloty między drzwiami na tylne siedzenia”

 Wady 

„Brak regulacji oparcia kanapy, nie ma gdzie postawić butelek z napojami… Porsche się tutaj nie popisało”

„Jeśli pasażerowie są wysocy, z tyłu wcale nie będzie im bardzo wygodnie”

„Dach panoramiczny zaczął trzeszczeć, coś się w nim poluzowało, sam nie domyka wszystkich paneli – trzeba ręcznie”

„W kamerze cofania niewiele widać. W Lexusie jest o wiele lepiej pod tym względem”

Używane Porsche Cayenne I – awaryjność, typowe usterki

Awaryjność Porsche Cayenne zależy od rocznika i wersji silnikowej/wyposażeniowej. Topowe odmiany wyposażono m.in. w system dynamicznej kontroli ustawień zawieszenia PDCC, czyli układ cylindrów hydraulicznych zmieniających ustawienie stabilizatorów w zakrętach. Dzięki niemu Porsche prowadzeniem niewiele odbiega od aut sportowych, ale zawieszenie z czasem traci szczelność na przyłączach przy kolumnach. Podobnie jak Touareg, Cayenne miewa problemy z nietrwałą podporą wału napędowego. Radzimy też przed zakupem sprawdzić szczelność okna dachowego (jeśli dany egzemplarz je ma). Opinia najbardziej kłopotliwego silnika SUV-a Porsche przylgnęła do 4.5 V8: wszystko przez serię awarii cewek zapłonowych, wycieki płynu chłodniczego przez plastikowe rurki (warto je profilaktycznie zmienić na metalowe) i zużycie gładzi cylindrowych: w ich wyniku silnik traci kompresję i przestaje równo pracować. Szybka jazda, do której zachęca Cayenne z turbodoładowanymi silnikami, niesie ze sobą podwyższone zużycie oleju, sięgające nawet litra na 2500-3000 km. Uwaga na ryzyko kradzieży przednich lamp: złodzieje bardzo łatwo je wyciągają.

Porsche Cayenne - lampa
Przednie lampy mają zbyt słabe mocowanie i łatwo się obluzowują. Wprawiony złodziej wyciągnie je w minutę.

Używane Porsche Cayenne I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na podłodze bagażnika po prawej stronie.

Porsche Cayenne I numer VIN

Używane Porsche Cayenne I – sytuacja rynkowa, ceny

Ciężko znaleźć Cayenne za mniej niż 30 tys. zł, a jeśli się uda, na doprowadzenie tego egzemplarza do stanu używalności będziemy musieli wydać drugie tyle. Za ok. 40 tys. zł trafiają się ładniejsze auta, ale wciąż z silnikami 4.5 V8. Na Cayenne po lifcie musimy już przeznaczyć ok. 60 tys. zł. Górna granica dla aut z końcówki produkcji: 70-90 tys. zł. Zadbane egzemplarze lub z małym przebiegiem swobodnie przekraczają barierę 100 tys. zł.

Używane Porsche Cayenne I – podsumowanie

Wielkie, prestiżowe i o adekwatnych dla Porsche kosztach serwisowania. Dla osób, które docenią własności jezdne Cayenne, nie powinny mieć one większego znaczenia, podobnie jak ogromne zużycie paliwa, sięgające nawet 27 l w Turbo S. Coraz bardziej opłaca się poszukać idealnie utrzymanego Cayenne z początku produkcji (nawet ze słabszym silnikiem), wydać na niego ok. 40 tys. zł i dorzucić kolejne 20 na nowe opony, wymianę płynów, remont hamulców, usunięcie luzów w zawieszeniu i przegląd silnika. Tak doinwestowane auto już na pewno nie straci na wartości.

Polecamy nasze artykuły o bliźniaczym Volkswagenie Touaregu i innych używanych Porsche:

Używany Volkswagen Touareg I (2002-2010) – opinie użytkowników

Używane Porsche 911 997 (2004-2012) – opinie użytkowników

Porsche Cayenne I (2)

Porsche Cayenne I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.478/193/170 cm
Rozstaw osi286 cm
Pojemność bagażnika540-1770 l
Porsche Cayenne I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki z lat 2002-2007)
Silnik3.2 VR64.5 V8 (S)4.5 V8 (Turbo)4.5 V8 (Turbo)4.5 V8 (Turbo S)
Pojemność3189 cm³4511 cm³4511 cm³4511 cm³4511 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc241 KM340 KM450 KM500 KM521 KM
Maks. moment310 Nm420 Nm620 Nm700 Nm720 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s7,2 s5,6 s5,3 s5,2 s
Prędkość maks.214 km/h242 km/h266 km/h270 km/h270 km/h
Śr. zużycie paliwa13,2 l/100 km14,9 l/100 km15,7 l/100 km15,7 l/100 km16,9 l/100 km
Porsche Cayenne I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki z lat 2007-2010)
Silnik3.6 VR64.8 V8 (S)4.8 V8 (GTS)4.8 V8 (Turbo)4.8 V8 (Turbo S)3.0 V6 Diesel
Pojemność3598 cm³4806 cm³4806 cm³4806 cm³4806 cm³2967 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz., turboturbodiesel
Maks. moc290 KM385 KM405 KM500 KM550 KM240 KM
Maks. moment385 Nm500 Nm500 Nm720 Nm750 Nm550 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s6,6 s6,1 s5,1 s4,8 s8,5 s
Prędkość maks.227 km/h252 km/h253 km/h275 km/h280 km/h227 km/h
Śr. zużycie paliwa12,9 l/100 km14,9 l/100 km15,1 l/100 km14,9 l/100 km14,9 l/100 km9,3 l/100 km

Używane Porsche Cayenne I – galeria

9 KOMENTARZE

  1. Najlepsza jest wersja poliftowa od 2007……to raczej ta będzie poszukiwana, szczególnie z silnikiem 500 oraz 550 KM. Dodatkowo, są to najbardziej wypasione wersje. Z całej serii Cayenne to chyba ta odmiana jest najbliższa marce Porsche 🙂

  2. Jeżeli chodzi o serwis w ASO w Niemczech tacy sami oszuści jak w Polsce .zakupione przeze mnie auto od nowości nie miało wymienionego filtru powietrza rocznik 2004 przez 17 lat nikt tego nie zrobił

  3. Ja mam porshe 2007 rok 4.8 V8 500 koni I jestem zadowolona trzeba dbac o auto ja na bierzaco wymienia wszystkie filtry oleje I leci jak burza jest to moje ulubione auto minus to spalanie spala mi 20 litrow.

  4. Posiadam 4.8 v8 z roku 2007 wersja z Stanów (super auto) z wadami jak każde ale naprawdę polecam
    Mam kilka pytań co do tego modelu

  5. Czy ma ktoś na sprzedaż silniczek przednich wycieraczek lub je regeneruje? Problemem są zużyte szczotki na 100% bo silniczek już zdemontować musiałem więc widzę co się tam podziało. Pytanie mam też jaki rodzaj żarówek jest w lusterkach zewnętrznych (te żarówki świecące w dół z pod5 lusterka W5W?)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj