To pierwsze Pajero próbujące połączyć dzielność w terenie z luksusowym charakterem. Z jakim skutkiem? O tym w materiale na temat opinii o używanym Mitsubishi Pajero III (V60).
Mitsubishi Pajero to samochód terenowy obecny na rynkach niemal całego świata od blisko 40 lat. W tym roku prawdopodobnie nastąpi ostateczny koniec produkcji czwartej generacji tego auta, a producent nie przewiduje już wprowadzania następcy. Tym sposobem do historii przejdzie kolejny samochód o ponadprzeciętnych zdolnościach terenowych, mający na koncie wiele sukcesów w wymagających rajdach Paryż-Dakar. Szczególnie dobrą passą w tym zakresie odznaczyła się trzecia generacja Pajero, czyli opisywana w tym materiale. Jako pierwsza miała zmienić charakterystykę modelu z typowo terenowego na uniwersalnego, tj. do komfortowego wykorzystywania także na gładkim asfalcie. Pajero III (V60) jest wobec tego konstrukcją samonośną (poprzedników osadzano na ramie) wykorzystującą zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe obydwu osi, dodatkowo wspomagane stabilizatorami. Kontynuowano montaż jednego z najskuteczniejszych napędów na 4 koła w historii motoryzacji, czyli układu Super Select z blokadą mechanizmu różnicowego i reduktorem (i możliwością wyboru trybu pracy 2WD i 4WD). Auto wyraźnie urosło (do 4,8 m) i stało się równie szerokie jak wysokie (prawie 1,9 m): mowa tu o odmianie 5-drzwiowej, bo równocześnie oferowano też skróconą 3-drzwiową.
W prawdziwie terenowym samochodzie z muskularną karoserią zamontowano naszpikowane wyposażeniem wnętrze, z luksusowymi dodatkami typu drewniane okleiny albo skórzana tapicerka. Mitsubishi Pajero III stało się wobec tego idealnym kompanem do okazjonalnych wypadów poza miasto, znalazło też zastosowanie jako silny pojazd do ciągnięcia ciężkiej przyczepy. Czy producent nie przedobrzył w zakresie zrobienia z niego komfortowej bulwarówki? Zobaczmy, jak po latach użytkownicy oceniają awaryjność używanego Mitsubishi Pajero III.
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – wnętrze
Z uwagi na imponującą szerokość, Pajero III otrzymało masywny kokpit z ogromną konsolą środkową i pokaźnym tunelem środkowym. Mimo nadmiaru miejsca nie ma tu zbyt dużo niewykorzystanej przestrzeni, choć stylistycznie jest bardzo zachowawczo. Obok dźwigni zmiany biegów usytuowano drugą „wajchę” do zmieniania ustawień napędu 4×4. W niektórych samochodach stosowano ciemne kolorystyki z drewnianymi wykończeniami, w innych kokpit urozmaicano srebrnymi wstawkami (jak na zdjęciu poniżej). Standardowe wyposażenie obejmowało m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, radio z 6 głośnikami i kilka systemów wspomagających (np. hamowanie podczas zjazdu ze wzniesienia). Materiały wykończeniowe już tak luksusowe nie są: bardziej twardawe, ale solidnie zmontowane i nie niszczące się. Widoczność, z uwagi na bardzo wysoką pozycję za kierownicą, zasługuje na pochwałę. Pajero łatwo wyczuć nawet podczas wykonywania manewrów cofania.
W przednim rzędzie Pajero nie ma powodów do narzekań. Mimo znacznej odległości siedziska od podłogi, podróżuje się tu komfortowo i z wrażeniem bezpiecznego wyczucia tego bądź co bądź wielkiego samochodu. Z tyłu również nie brakuje miejsca, ale twarde siedzisko kanapy dokucza podczas dalszych wyjazdów. W dodatku osadzono je, w odróżnieniu od przednich foteli, zbyt blisko podłogi, przez co pasażerowie siedzą z nogami podkulonymi do góry. 5-drzwiowe Pajero wyposażano w chowaną w bagażniku 2-osobową ławeczkę. Niektórzy preferowali jej demontaż w zamian za uzyskanie dodatkowego schowka w bagażniku. Wejdzie do niego od 215 (7 osób) przez ponad 1000 l (5 osób) do 2050 l pakunków: ostatnie dwie wartości najprawdopodobniej tyczą się objętości do samego sufitu. Do 3-drzwiowego modelu wejdzie od 215 do 1253 l bagażu.
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – silniki
Mitsubishi Pajero III z polskiego i większości europejskich rynku napędzane są benzynowymi jednostkami 3.5 V6 GDI, czyli wyposażonymi w bezpośredni wtrysk paliwa. 202 KM i niezły moment obrotowy dość żwawo rozpędzają ważącego ponad 2,5 tony (do 2,8 t) Mitsubishi do 100 km/h – w 10 sekund. Nie trzeba nikogo uświadamiać, że okupione jest to ponadprzeciętnym zapotrzebowaniem na paliwo, a z uwagi na bezpośredni wtrysk nie radzimy go konfigurować z instalacją gazową. Na pocieszenie – diesle również nie są zbyt oszczędne, bo w przypadku najpopularniejszego 3.2 DI-D trzeba się liczyć z ok. 12-13 l/100 km w cyklu mieszanym. To dość nietypowy silnik, bo… 4-cylindrowy, a co za tym idzie – głośny i pracujący z umiarkowaną kulturą. Pozostaje bez wątpienia nowocześniejszą konstrukcją od starszych 2.5/2.8 TD (rzadkość na rynku wtórnym), ponieważ wyposażono go w zasilanie common rail. Niestety, zasłynął też ze związanych z tym faktem kosztownych problemów (o nim poniżej). Mitsubishi Pajero z innych części świata (również pod nazwami Montero/Shogun) otrzymywały napęd innymi silnikami benzynowymi V6 – 3.0/170 KM oraz 3.8/219 KM.
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo dużo miejsca w środku. Do bagażnika pakujemy na wakacje co tylko chcemy”
„Wielkie okna i wysoka pozycja za kierownicą przekładają się na świetną widoczność”
„Dobrze się nim jeździ w każdych warunkach: czy to teren, czy autostrada”
„Intuicyjna i trwała automatyczna skrzynia biegów. Nie musiałem w niej nic robić”
Wady
„Rozczarował mnie diesel 3.2. Brakuje mu mocy, jest głośny i dość paliwożerny (kilkanaście l/100 km)”
„Niektóre przyciski ulokowano w miejscach, gdzie bym się ich nie spodziewał”
„Zdecydowanie za twarda kanapa. Na dłuższą metę niewygodnie”
„Co chwila coś się urywa albo połamie. Pojawia się też rdza”
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – awaryjność, typowe usterki
Często spotykane w Pajero turbodiesle 3.2 DI-D od lat słyną z nietrwałych pomp wtryskowych. Nie służy jej jazda na wątpliwej jakości paliwie, a „oliwy do ognia” dolewa odklejanie się powłoki galwanicznej w metalowym zbiorniku paliwa (wielu użytkowników z tego powodu wymieniło je na plastikowe). Koszty pomp wtryskowych nadal nie są małe: używane elementy kosztują 2-3 tys. zł, regenerowane – 6-7 tys. zł. W benzynowych 3.5 GDI trzeba liczyć się co najwyżej z usterkami przepustnicy albo kłopotów z głowicą w autach zasilanych LPG. Newralgiczny punkt Pajero to piasty przednich kół (niektórzy wymieniają je nawet co roku), a zaniedbania w tym zakresie negatywnie wpływają na kondycję półosi napędowych. Zawieszenie okazuje się długowieczne, ale rzadkie zaglądanie do niego potem skutkuje trudnościami z wykręceniem metalowo-gumowych elementów, w efekcie czego trzeba zmieniać całe wahacze. Terenowe Mitsubishi nie jest wolne od problemów z korozją, lecz negatywnie wpływa tylko na wymiar estetyczny („zjada” głównie tylną klapę).
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na tabliczce po lewej stronie ściany grodziowej (przed kierowcą).
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – sytuacja rynkowa
Obecnie rynek używanych Pajero 3. generacji mocno podupadł – nieliczne bezwypadkowe egzemplarze wystawiane są za 15-30 tys. zł, a te przerobione do off-roadu nawet do 45 tys. zł. Raczej trzeba się nastawić na 3,2-litrowego turbodiesla, choć sporadycznie „wypływają” auta z 3.5 V6. Przeważają 5-drzwiowe Pajero.
Używane Mitsubishi Pajero III (V60) – podsumowanie
Takie auta jak Mitsubishi Pajero III należy bardzo wnikliwie prześwietlić przed kupnem – tym bardziej, jeśli cena jest okazyjna. Późniejsze inwestowanie skutecznie przyćmi przyjemność z jazdy tą luksusową terenówką. A część osób zapewne kupi ją trochę do pracy (np. ciągnięcia przyczepy), trochę do rekreacji, dlatego bezawaryjność byłaby miłym dodatkiem (jeśli nie koniecznym).
Zachęcamy do lektury materiałów o innych używanych Mitsubishi:
Używany Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników
Używany Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 422-480/186/185 cm |
Rozstaw osi | 255-278 cm |
Pojemność bagażnika | 3d 215-1253 l, 5d 215-1080-2050 l |
Silnik | 3.0 V6 | 3.5 V6 GDI | 3.8 V6 | 2.5 TD | 2.8 TD | 3.2 DI-D |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2972 cm³ | 3497 cm³ | 3828 cm³ | 2477 cm³ | 2835 cm³ | 3200 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 170 KM | 202 KM | 219 KM | 115 KM | 125 KM | 165 KM |
Maks. moment | 255 Nm | 318 Nm | 336 Nm | 240 Nm | 294 Nm | 373 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s | 10,0 s | 10,0 s | 17,0 s | 16,8 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 145 km/h | 150 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 13,3 l/100 km | 12,8 l/100 km | 15,0 l/100 km | 10,4 l/100 km | 12,4 l/100 km | 9,5 l/100 km |