Przez długi czas X5 był flagowym SUV-em BMW, stąd nie ma w nim miejsca na kompromisy. Jak upływające lata odbijają się na jego niezawodności? Oto opinie o używanym BMW X5 (E70).

Sprzedaż drugiego wcielenia pierwszego SUV-a BMW, czyli X5, ruszyła w Europie w 2007 roku, choć auto w Stanach (tam było produkowane) zadebiutowało już rok wcześniej. W topowym, stawianym na równi z kultowymi seriami 5 i 7 modelu producent z Bawarii skupił wszystko, co najlepsze. Każde BMW X5 otrzymało seryjny napęd na 4 koła xDrive, automatyczną przekładnię z 6 (później 8) biegami, rozbudowany system multimedialny z wygodnym kontrolerem iDrive oraz silniki 6- oraz 8-cylindrowe. Poza tym przez długi okres X5 było jedynym BMW mogącym przewieźć 7 osób: trzeci rząd siedzeń był jednak płatną i niezbyt użyteczną opcją (klienci woleli bardziej funkcjonalny bagażnik specyfikacji 5-miejscowej).

Niektóre BMW X5 wyposażone są w aktywne stabilizatory i układ kierowniczy. Takie egzemplarze dają najwięcej radości z jazdy.

Niedawny debiut czwartej generacji BMW X5 i napływ aut z importu sprawiły, że używane X5 typoszeregu E70 można kupić za mniej niż 40 tysięcy złotych. Radzimy jednak omijać niepewne auta szerokim łukiem, bowiem kolejne inwestycje mające przywrócić samochód „do porządku” mocno opróżnią nasz portfel.

Używane BMW X5 (E70) – wnętrze

Osoby przesiadające się z innego BMW w X5 poczują się jak w domu. Z innych marek – podobnie, bowiem bawarski producent przyzwyczaił nas do perfekcyjnej ergonomii. Każde BMW X5 E70 posiada umieszczony na górze deski 8,8-calowy ekran systemu iDrive oraz obsianą przyciskami konsolę środkową (przypominamy, że najstarsze auta mają już 13 lat). Niestety, nie obyło się bez wpadek jakościowych. Właściciele X5-tek wytykają nieadekwatne dla marki BMW plastiki użyte do wykonania wnętrza oraz krytykują ich montaż: potrafią skrzypieć pod naciskiem palca. Po elementach gumowych i skórzanych trudno jednak poznać przebieg samochodu.

Doskonały kompromis między sportem a luksusem. Po wnętrzu widać, że wielkie ekrany na kokpicie dopiero „raczkowały” – wszystkie funkcje i tak ustawia się przyciskami.

Wielkie drzwi i doskonałe przeszklenie korzystnie wpływają na przyjemność z jazdy tym rosłym SUV-em. Ale nie na ciasnym parkingu: prawie 2 metry szerokości i 4,86 m długości robią swoje. Dzięki ogromnemu rozstawowi osi piątka pasażerów powinna odbyć tu wygodną podróż, jednak z tyłu wysokie osoby mogą zgłaszać ograniczoną przestrzeń na głowy. Bagażnik – większy niż w serii 5 (F10) Touring. Mieści 620 l, ma regularny kształt i jest perfekcyjnie wykończony. Wariant 7-osobowy najłatwiej poznać po pasach bezpieczeństwa umieszczonych w ostatnim słupku.

Używane BMW X5 (E70) – silniki

Lifting z 2010 r. wprowadził wielkie zmiany w gamie silnikowej BMW X5, stąd łatwo zorientować się, jakie jednostki montowano w autach sprzed i po modernizacji. Roczniki 2006-2010 napędzały benzynowe silniki serii N52 (3.0 R6) i N62 (4.8 V8). Lifting przyniósł nowego, bazowego 3.0 R6 (N55) o mocy zwiększonej do 306 KM, a 4.8 zastąpiono wydajniejszym 4.4 V8 biturbo (408 KM; seria N63). Jego wzmocniona do 555 KM odmiana posłużyła za napęd do topowego BMW X5 M. Silniki poliftowych BMW X5 wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa.

Jednostki V8 trudno nazwać godnymi polecenia: spalają olej i miewają problemy z uszczelniaczami zaworowymi.

Podobna sytuacja z dieslami, choć tu jest jeszcze łatwiej, bowiem wszystkie mają 2993 cm³ pojemności. Przed liftingiem stosowano pancerne jednostki pamiętające jeszcze czasy BMW serii 5 (E39), czyli 3.0 R6 M57 w dwóch wersjach mocy: 235 i 286 KM. Uchodzi za najlepszy napęd do BMW X5, ponieważ cechuje się sporą siłą uciągu i, wbrew pozorom, doskonałymi osiągami. A przy tym dobrze znosi duże przebiegi i cieszy się lepszą opinią od nowocześniejszego, poliftowego turbodiesla z rodziny N57. Modernizacja objęła także skrzynie biegów we wszystkich silnikach: „automaty” od teraz mają 8, a nie, jak dotychczas, 6 przełożeń.

Polecamy lekturę następujących materiałów o silnikach BMW:
Już podstawowy turbodiesel 3.0 M57 dysponuje potężnym momentem obrotowym i zapewnia X5 wystarczające osiągi.

Używane BMW X5 (E70) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Benzynowy 3.0 przyjemnie brzmi w każdym zakresie obrotów i ma pod dostatkiem mocy.”

„Kierowca ma wszystkie przełączniki w zasięgu ręki. Pasażerowie z tyłu nie narzekają nawet w długich trasach.”

„Auto jedzie niczym przyklejone. Nie buja i nie przechyla się.”

„Rewelacyjne ksenony z funkcją doświetlania zakrętów.”

 Wady 

„Automat firmy ZF potrafi czasami szarpnąć. Denerwuje opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu.”

„Po 60 tys. km w moim dieslu (235 KM) padła turbosprężarka.”

„Trzeci rząd siedzeń nie ma sensu. Jest tam zdecydowanie za ciasno.”

„Duże opony i lusterka generują większy hałas niż np. w limuzynach klasy wyższej.”

Używane BMW X5 (E70) – awaryjność, typowe usterki

Każdy silnik montowany w drugiej generacji BMW X5 ma jakąś swoją przypadłość. W benzynowym 3.0 (N55) psuje się wysokociśnieniowa pompa wtryskowa (regeneracja: ok. 1000 zł) i zużywają uszczelniacze zaworowe (problem znany także z 4.8 V8). Skutek: auto nadmiernie kopci. Silniki 4.4 V8 borykają się z nadmiernym zużywaniem oleju. W dieslach z kolei wyrabiają się ośki sterujące klapkami w kolektorze ssącym. Przed zakupem każdego BMW X5 należy bacznie przyjrzeć się historii serwisowej skrzyni biegów i układu xDrive. Aby „mieć spokój”, warto profilaktycznie wymienić olej w przekładni i w skrzyni rozdzielczej napędu na 4 koła. Poza tym sporą masę i moc boleśnie odczuwają klocki i tarcze hamulcowe (za komplet zapłacimy ok. 2000 zł). Jeśli auto wyposażono w „pneumatykę”, z czasem czeka nas wymiana uszkodzonych miechów. Na szczęście nie brakuje niedrogich zamienników.

BMW X5 wykorzystuje seryjny napęd xDrive ze sprzęgłem wielopłytkowym. Moment obrotowy może trafić na oś, która dysponuje większą przyczepnością. W układzie newralgicznym elementem jest silnik nastawczy i skrzynia rozdzielcza, której trwałości nie sprzyjają zbyt rzadkie wymiany oleju.

Używane BMW X5 (E70) – sytuacja rynkowa

Budżet BMW X5 z drugiej ręki powinien wynosić minimum 45 tys. zł, ale dopiero w granicach 55-60 tys. zł można przebierać pośród godnych zainteresowania egzemplarzy. Kupno „okazji” bardzo często kończy się dołożeniem różnicy (albo i więcej) w niezbędne naprawy skomplikowanego napędu 4×4 albo zawieszenia pneumatycznego. X5 po liftingu to wydatek minimum 70 tys. zł. W ogromnym stopniu przeważają diesle. Najrzadsza specyfikacja: X5 4.4 V8.

Przód BMW X5 (E70) po liftingu (lata 2010-2013).

Używane BMW X5 (E70) – PODSUMOWANIE

BMW X5 zapewni doskonałe właściwości jezdne połączone z ponadczasowym wyglądem i osiągami. Awaryjność zależy od przeszłości auta i dbałości poprzedniego właściciela. Tradycyjnie już uczulamy na tanie okazje: najczęściej, a szczególnie w przypadku drogiego BMW, stanowią one finansową pułapkę.

Używane BMW X5 (E70) – dane techniczne

Używane BMW X5 (E70) – wymiary
Dł./szer./wys.486/194/178 cm
Rozstaw osi294 cm
Pojemność bagażnika620-1750 l
Używane BMW X5 (E70) – silniki benzynowe
Silnik3.0i3.0 (35i)4.4 V8 (50i)4.8 V8
Pojemność2996 cm³2979 cm³4395 cm³4799 cm³
Paliwobenz.turbo benz.biturbo benz.benz.
Maks. moc272 KM306 KM408 KM355 KM
Maks. moment315 Nm400 Nm600 Nm475 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s6,8 s5,5 s6,5 s
Prędkość maks.210 km/h240 km/h250 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa10,2 l/100 km10,1 l/100 km12,5 l/100 km12,0 l/100 km
Używane BMW X5 (E70) – silniki Diesla
Silnik3.0d3.0 (30d)3.0 (35d)3.0 (40d)
Pojemność2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc235 KM245 KM286 KM306 KM
Maks. moment520 Nm540 Nm580 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s7,6 s7,0 s6,6 s
Prędkość maks.210 km/h222 km/h235 km/h236 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km7,4 l/100 km8,3 l/100 km7,5 l/100 km

Używane BMW X5 (E70) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 5 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here