BMW X3 (E83) i BMW X3 (F25)

BMW X3 wyprzedziło epokę: pojawiło się, kiedy segment SUV-ów dopiero „raczkował”, i doskonale wpisało się w potrzeby odbiorców. Na którą generację X3 warto się zdecydować z drugiej ręki – pierwszą (E83) czy drugą (F25)?

W momencie debiutu BMW X3 I (E83) ani Audi, ani Mercedes nie posiadali w swoich ofertach SUV-ów klasy średniej. Kluczem do sukcesu samochodu z Bawarii okazała się atrakcyjna, zgrabnie zaprojektowana karoseria, osadzona na podwoziu z pokaźnym rozstawem osi (280 cm). Tym sposobem w lekko ponad 4,5-metrowym aucie wygospodarowano przestronną kabinę, i jeszcze sporo mieściło się do bagażnika (450 l). Wtedy jeszcze nie uznawano kompromisów w dziedzinie napędu. Do wszystkich BMW X3 (E83) trafił układ xDrive, inteligentnie rozdzielający moc na obie osie (standardowo w 60% na tył i 40% na przód). W nowszym modelu zastosowano podobny układ, z tym że pojawiły się tańsze odmiany tylnonapędowe (sDrive; tylko z najsłabszymi silnikami). Zaprezentowane w 2010 r. X3 (F25) tylko nieznacznie urosło względem poprzednika i nie wniosło żadnej rewolucji pod kątem przestronności w środku. Projektanci „wycisnęli” za to z bagażnika kolejne 100 litrów.

BMW X3 (E83)
BMW nie przewidywało tylnonapędowych X3 (E83): tańsze odmiany sDrive pojawiły się w ofercie nowszego wcielenia. Niektóre samochody jeżdżą na oponach run-flat, w innych znajdziemy wyłącznie zestaw naprawczy ogumienia.

Obydwa wcielenia BMW X3 mają już ugruntowaną pozycję na rynku wtórnym, wobec tego znane są ich typowe przypadłości i punkty zapalne. Wciąż panują bardzo duże rozbieżności w budżetach na te samochody. Trzeba dysponować ok. 25-30 tys. zł, by stać się właścicielem zadbanego X3 (E83), podczas gdy do nowszego modelu nie ma co podchodzić bez minimum 50 tys. zł. Oceńmy trwałość obydwu aut, zestawmy je z komfortem jazdy i wyposażeniem oraz wybierzmy atrakcyjniejszą ofertę z drugiej ręki.

BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 03-2011
BMW X3 (F25) długością i szerokością równa się z pierwszą generacją X5 (E53). Jest od niego tylko kilka centymetrów niższe.

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – deska rozdzielcza

Choć najstarsze X3 (E83) mają przeszło 18 lat, a najmłodsze X3 (F25) zaledwie 4, widać wyraźne powiązania we wzornictwie ich desek rozdzielczych. Cechują się rozległą konsolą środkową obsianą „mrowiem” przycisków oraz trójramienną kierownicą (w zasadzie to właśnie ona rozróżnia w środku kolejne liftingi BMW X3). W starszym wcieleniu jeszcze nie uświadczymy na stałe wbudowanego ekranu multimediów, z daszkiem płynnie współgrającym z górną linią zestawu wskaźników. Zamiast tego mamy wysuwany wyświetlacz, choć i też nie we wszystkich egzemplarzach. Podobnie kontroler iDrive – to standardowa opcja dopiero w X3 (F25). Generacja E83 sprawia wrażenie lepiej wykonanej. Drobne wpadki tyczą się tylko wycierającej farby na przyciskach, ale i tak jest lepiej względem trzeszczącego kokpitu drugiej generacji.

BMW X3 (E83)
Kokpity samochodów BMW bardzo godnie się starzeją, do dzisiaj nie sprawiając wrażenia archaicznych. Na przestrzeni lat zmieniano głównie kierownicę.
BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 03-2011
Do X3 (F25) trafiły multimedia godne samochodów z ubiegłej dekady, czyli już stosunkowo nowoczesne. Nie ma większych zastrzeżeń do czytelności i łatwości obsługi.

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – przestrzeń w środku

X3 dało się poznać jako jedne z najwygodniejszych BMW w codziennym użytkowaniu. Jak przystało na SUV-a, wszyscy siedzą w nim dość wysoko, a osoby z przodu mają zapewnione bardzo dobre podparcie boczne foteli. Potencjalni użytkownicy często „polują” na komfortowe fotele z wysuwaną częścią siedziska. Na elektryczną regulację nie ma się jednak co nastawiać, zwłaszcza szukając E83. Z tyłu nie brakuje przestrzeni na nogi i głowy, a także na szerokość. Mowa oczywiście o sytuacji, gdy usiądzie tam dwóch podróżnych, ponieważ trzeciej przeszkadza wielki tunel wynikający z poprowadzenia pod spodem wału napędowego. Bardzo dobrze prezentuje się przeszklenie nadwozia BMW X3, czym ten model punktuje w eksploatacji typowo miejskiej.

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – bagażniki

To kolejne mocne punkty BMW X3. Bagażniki obydwu modeli zachwycają pieczołowitym wykończeniem, pokaźnym otworem załadunkowym i licznymi udogodnieniami na co dzień, tj. wnękami na drobiazgi, szynami z belką przytrzymującą bagaż. Można mieć drobne zastrzeżenia do ustawności bagażnika starszego X3, jest on również sporo mniejszy (450 l). F25 zabierze na pokład aż 550 l, w dodatku tą przestrzeń łatwiej wykorzystać dzięki „schowaniu” po bokach nadkoli. Składając oparcie kanapy powiększamy bagażniki do 1560 l (X3 E83) lub 1600 l (X3 F25).

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – silniki

W przypadku BMW mowa jedynie o silnikach 4- i 6-cylindrowych w układzie rzędowym. Do wcielenia E83 zaprzęgnięto odmiany 2.5 R6 (192/218 KM) i 3.0 R6 (231/272 KM), a od 2005 r. także 2.0 R4 (150 KM). Do X3 (F25) trafił tylko jeden z nich, mianowicie 3.0 R6 (N52), rozwijający w nim 258 KM. Szybko wyparła go z gamy 2-litrowa odmiana turbo (245 KM), w bazowej wersji rozwijająca 184 KM. Na szczycie umieszczono topowego 3.0 (N55) o mocy 306 KM. W kwestii turbodiesli mamy jasny podział na 2-litrowe R4 (1995 cm³) i 3-litrowe R6 (2993 cm³). Na przestrzeni lat montowano aż trzy odmiany diesli 2.0: M47 (150 KM; E83), N47 (143/177/184 KM; obydwa modele) i B47 (150/190 KM; F25). 3-litrowe pochodzą z dwóch rodzin – M57 (204/218/286 KM; E83) i N57 (258 i 313 KM w biturbo; F25). W starszym wcieleniu X3 skrzynia ręczna może trafić się z niemal każdym silnikiem, w nowszym – tylko z najsłabszymi. Odwrotnie z napędem 4×4. Standardowo trafiał do wszystkich X3 (E83), zaś w F25 wersje sDrive20i (184 KM) i sDrive18d (143/150 KM) otrzymywały napęd wyłącznie na tylną oś.

Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – który silnik wybrać?

BMW X3 (E83)
Najbardziej godne polecenia pozostają najstarsze 2-litrowe turbodiesle BMW o oznaczeniu M47. W nowszych rozrząd przeniesiono w stronę skrzyni biegów, co drastycznie zwiększyło koszty jego wymiany.
BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 03-2011
Niełatwo znaleźć benzynowego X3, a jeśli już, to 2-litrowego. Wersje 3.0 R6 (fot.) uchodzą za trwalsze i zachwycają wzorową kulturą pracy.

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – co się w nich psuje?

Główne problemy silnikowe tyczą się 2-litrowych wersji benzynowych z turbosprężarką, w których dochodzi do zatarć spowodowanych niewydolnością pompy olejowej. Nowsze turbodiesle 2.0 (N47 i B47) otrzymały łańcuchowy rozrząd umiejscowiony od strony skrzyni biegów. Z tego względu wymiana pozostaje utrudniona, a co za tym idzie – droga (3-4 tys. zł), a w używanych samochodach zazwyczaj trzeba już ją wykonać. Użytkownicy kierują sporo głosów krytyki w stronę napędu xDrive, a konkretnie skrzyni rozdzielczej. W większości przypadków wynikają one z niedopilnowania terminów wymiany oleju, ale sam układ zużywa się też w naturalnym stopniu (pada np. moduł sterujący). Kłopotliwe bywają automatyczne skrzynie od General Motors (X3 E83 do 2006 r.), tylne zawieszenie (pękają sprężyny) i układy kierownicze w F25 (stukają przekładnie; sporo wymieniono na gwarancji). Nowszy model wyposażono w rozbudowaną elektronikę, która szybko rozładowuje akumulator na postoju. Nie brakuje doniesień o wadliwej „elektryce”, np. szwankującego systemu automatycznego otwierania tylnej klapy.

5 najbardziej trwałych silników BMW. Wybór na lata

BMW X3 (E83)
Przedliftowe X3 E83 (fot.) poznamy po czarnych zderzakach i innych tylnych lampach. Właśnie do nich montowano najlepsze silniki BMW, choć po tylu latach nikogo nie powinna dziwić konieczność doinwestowania w nowe elementy osprzętu.

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – za ile można je kupić?

Nie ma co ukrywać, że X3 (E83) to już leciwy samochód, a mimo to nadal drogi – na dobrze utrzymane auto przedliftowe (ok. 15-letnie) trzeba zapłacić ok. 25 tys. zł. O BMW po modernizacji łatwiej, jeśli ustawimy „widełki” cenowe na 30 tys. zł. Najdroższe samochody (35-45 tys. zł) to albo roczniki 2009/2010, albo zadbane wersje 3-litrowe. To wciąż za mało na generację F25, która kosztuje minimum 50 tys. zł. Optymalny budżet na ten samochód: 60-70 tys. zł. W obydwu przypadkach niełatwo znaleźć samochód benzynowy, do rzadkości należą również diesle R6.

BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 03-2011
BMW X3 (F25) z pakietem M otrzymało rozbudowane zderzaki, nadkola i progi oraz nową kierownicę oraz fotele. Dokonano też drobnych korekt w zawieszeniu.

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – którą generację wybrać?

Starsze X3, czyli E83, zdaje się być optymalne – wystarczająco mocne, obszerne w środku, pakowne, przyjemnie poskładane w środku i łatwe w manewrowaniu. W dodatku zawsze ma napęd na 4 koła. Trochę widać po nim skok, jaki w ciągu ostatniej dekady wykonała motoryzacja. Dla kogoś niekoniecznie pożądającego nowinek będzie ono lepszym wyborem od trudniejszego w diagnostyce i sprawiającego wrażenie mniej solidnego X3 II (F25).

BMW X3 I (E83) – plusy i minusy

 +  sporo miejsca w środku, bardzo dobre silniki R6 i starsze R4, rozsądne ceny zamienników
 –  kłopotliwe automaty GM i diesle N47, wciąż wysokie ceny na rynku wtórnym, mało funkcjonalny bagażnik

BMW X3 (E83)

BMW X3 II (F25) – plusy i minusy

 +  długa lista opcji wyposażenia, duży udział aut z polskich salonów, pojemny bagażnik
 –  niedoróbki jakościowe kokpitu, usterkowe silniki 4-cylindrowe, awarie elektroniki pokładowej

BMW X3 F25 xDrive35i 3.0T R6 306KM 8AT WI5979N 03-2011

BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – podstawowe dane techniczne
BMW X3 I (E83) BMW X3 II (F25)
Lata produkcji 2003-2010 2010-2017
Dł./szer./wys. 457/186/168 cm 465/188/166 cm
Rozstaw osi 280 cm 281 cm
Pojemność bagażnika 450-1560 l 550-1600 l
Silniki benzynowe 2.0-3.0 (150-272 KM) 2.0-3.0 (184-306 KM)
Silniki Diesla 2.0-3.0 (143-286 KM) 2.0-3.0 (143-313 KM)
BMW X3 I (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 2.0i 3.0i 2.0d 2.0d 3.0d
Pojemność 1995 cm³ 2979 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 150 KM 231 KM 150 KM 177 KM 204 KM
Maks. moment 200 Nm 300 Nm 330 Nm 350 Nm 410 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 7,8 s 10,2 s 8,9 s 7,9 s
Prędkość maks. 198 km/h 224 km/h 198 km/h 206 km/h 218 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,2 l/100 km 11,5 l/100 km 6,9 l/100 km 7,2 l/100 km 8,4 l/100 km
BMW X3 II (F25) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 2.0 (20i) 3.0 (28i) 2.0 (18d) 2.0 (20d) 3.0 (30d)
Pojemność 1997 cm³ 2996 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³
Paliwo benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 184 KM 258 KM 143 KM 184 KM 258 KM
Maks. moment 270 Nm 310 Nm 360 Nm 380 Nm 560 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 6,9 s 9,9 s 8,5 s 6,2 s
Prędkość maks. 210 km/h 230 km/h 195 km/h 210 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 9,0 l/100 km 5,1 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km

Polecamy również inne nasze artykuły o używanym BMW X3:

Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – opinie użytkowników

Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here