BMW X3 wyprzedziło epokę: pojawiło się, kiedy segment SUV-ów dopiero „raczkował”, i doskonale wpisało się w potrzeby odbiorców. Na którą generację X3 warto się zdecydować z drugiej ręki – pierwszą (E83) czy drugą (F25)?
W momencie debiutu BMW X3 I (E83) ani Audi, ani Mercedes nie posiadali w swoich ofertach SUV-ów klasy średniej. Kluczem do sukcesu samochodu z Bawarii okazała się atrakcyjna, zgrabnie zaprojektowana karoseria, osadzona na podwoziu z pokaźnym rozstawem osi (280 cm). Tym sposobem w lekko ponad 4,5-metrowym aucie wygospodarowano przestronną kabinę, i jeszcze sporo mieściło się do bagażnika (450 l). Wtedy jeszcze nie uznawano kompromisów w dziedzinie napędu. Do wszystkich BMW X3 (E83) trafił układ xDrive, inteligentnie rozdzielający moc na obie osie (standardowo w 60% na tył i 40% na przód). W nowszym modelu zastosowano podobny układ, z tym że pojawiły się tańsze odmiany tylnonapędowe (sDrive; tylko z najsłabszymi silnikami). Zaprezentowane w 2010 r. X3 (F25) tylko nieznacznie urosło względem poprzednika i nie wniosło żadnej rewolucji pod kątem przestronności w środku. Projektanci „wycisnęli” za to z bagażnika kolejne 100 litrów.
Obydwa wcielenia BMW X3 mają już ugruntowaną pozycję na rynku wtórnym, wobec tego znane są ich typowe przypadłości i punkty zapalne. Wciąż panują bardzo duże rozbieżności w budżetach na te samochody. Trzeba dysponować ok. 25-30 tys. zł, by stać się właścicielem zadbanego X3 (E83), podczas gdy do nowszego modelu nie ma co podchodzić bez minimum 50 tys. zł. Oceńmy trwałość obydwu aut, zestawmy je z komfortem jazdy i wyposażeniem oraz wybierzmy atrakcyjniejszą ofertę z drugiej ręki.
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – deska rozdzielcza
Choć najstarsze X3 (E83) mają przeszło 18 lat, a najmłodsze X3 (F25) zaledwie 4, widać wyraźne powiązania we wzornictwie ich desek rozdzielczych. Cechują się rozległą konsolą środkową obsianą „mrowiem” przycisków oraz trójramienną kierownicą (w zasadzie to właśnie ona rozróżnia w środku kolejne liftingi BMW X3). W starszym wcieleniu jeszcze nie uświadczymy na stałe wbudowanego ekranu multimediów, z daszkiem płynnie współgrającym z górną linią zestawu wskaźników. Zamiast tego mamy wysuwany wyświetlacz, choć i też nie we wszystkich egzemplarzach. Podobnie kontroler iDrive – to standardowa opcja dopiero w X3 (F25). Generacja E83 sprawia wrażenie lepiej wykonanej. Drobne wpadki tyczą się tylko wycierającej farby na przyciskach, ale i tak jest lepiej względem trzeszczącego kokpitu drugiej generacji.
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – przestrzeń w środku
X3 dało się poznać jako jedne z najwygodniejszych BMW w codziennym użytkowaniu. Jak przystało na SUV-a, wszyscy siedzą w nim dość wysoko, a osoby z przodu mają zapewnione bardzo dobre podparcie boczne foteli. Potencjalni użytkownicy często „polują” na komfortowe fotele z wysuwaną częścią siedziska. Na elektryczną regulację nie ma się jednak co nastawiać, zwłaszcza szukając E83. Z tyłu nie brakuje przestrzeni na nogi i głowy, a także na szerokość. Mowa oczywiście o sytuacji, gdy usiądzie tam dwóch podróżnych, ponieważ trzeciej przeszkadza wielki tunel wynikający z poprowadzenia pod spodem wału napędowego. Bardzo dobrze prezentuje się przeszklenie nadwozia BMW X3, czym ten model punktuje w eksploatacji typowo miejskiej.
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – bagażniki
To kolejne mocne punkty BMW X3. Bagażniki obydwu modeli zachwycają pieczołowitym wykończeniem, pokaźnym otworem załadunkowym i licznymi udogodnieniami na co dzień, tj. wnękami na drobiazgi, szynami z belką przytrzymującą bagaż. Można mieć drobne zastrzeżenia do ustawności bagażnika starszego X3, jest on również sporo mniejszy (450 l). F25 zabierze na pokład aż 550 l, w dodatku tą przestrzeń łatwiej wykorzystać dzięki „schowaniu” po bokach nadkoli. Składając oparcie kanapy powiększamy bagażniki do 1560 l (X3 E83) lub 1600 l (X3 F25).
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – silniki
W przypadku BMW mowa jedynie o silnikach 4- i 6-cylindrowych w układzie rzędowym. Do wcielenia E83 zaprzęgnięto odmiany 2.5 R6 (192/218 KM) i 3.0 R6 (231/272 KM), a od 2005 r. także 2.0 R4 (150 KM). Do X3 (F25) trafił tylko jeden z nich, mianowicie 3.0 R6 (N52), rozwijający w nim 258 KM. Szybko wyparła go z gamy 2-litrowa odmiana turbo (245 KM), w bazowej wersji rozwijająca 184 KM. Na szczycie umieszczono topowego 3.0 (N55) o mocy 306 KM. W kwestii turbodiesli mamy jasny podział na 2-litrowe R4 (1995 cm³) i 3-litrowe R6 (2993 cm³). Na przestrzeni lat montowano aż trzy odmiany diesli 2.0: M47 (150 KM; E83), N47 (143/177/184 KM; obydwa modele) i B47 (150/190 KM; F25). 3-litrowe pochodzą z dwóch rodzin – M57 (204/218/286 KM; E83) i N57 (258 i 313 KM w biturbo; F25). W starszym wcieleniu X3 skrzynia ręczna może trafić się z niemal każdym silnikiem, w nowszym – tylko z najsłabszymi. Odwrotnie z napędem 4×4. Standardowo trafiał do wszystkich X3 (E83), zaś w F25 wersje sDrive20i (184 KM) i sDrive18d (143/150 KM) otrzymywały napęd wyłącznie na tylną oś.
Używane BMW X3 I (E83; 2003-2010) – który silnik wybrać?
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – co się w nich psuje?
Główne problemy silnikowe tyczą się 2-litrowych wersji benzynowych z turbosprężarką, w których dochodzi do zatarć spowodowanych niewydolnością pompy olejowej. Nowsze turbodiesle 2.0 (N47 i B47) otrzymały łańcuchowy rozrząd umiejscowiony od strony skrzyni biegów. Z tego względu wymiana pozostaje utrudniona, a co za tym idzie – droga (3-4 tys. zł), a w używanych samochodach zazwyczaj trzeba już ją wykonać. Użytkownicy kierują sporo głosów krytyki w stronę napędu xDrive, a konkretnie skrzyni rozdzielczej. W większości przypadków wynikają one z niedopilnowania terminów wymiany oleju, ale sam układ zużywa się też w naturalnym stopniu (pada np. moduł sterujący). Kłopotliwe bywają automatyczne skrzynie od General Motors (X3 E83 do 2006 r.), tylne zawieszenie (pękają sprężyny) i układy kierownicze w F25 (stukają przekładnie; sporo wymieniono na gwarancji). Nowszy model wyposażono w rozbudowaną elektronikę, która szybko rozładowuje akumulator na postoju. Nie brakuje doniesień o wadliwej „elektryce”, np. szwankującego systemu automatycznego otwierania tylnej klapy.
5 najbardziej trwałych silników BMW. Wybór na lata
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – za ile można je kupić?
Nie ma co ukrywać, że X3 (E83) to już leciwy samochód, a mimo to nadal drogi – na dobrze utrzymane auto przedliftowe (ok. 15-letnie) trzeba zapłacić ok. 25 tys. zł. O BMW po modernizacji łatwiej, jeśli ustawimy „widełki” cenowe na 30 tys. zł. Najdroższe samochody (35-45 tys. zł) to albo roczniki 2009/2010, albo zadbane wersje 3-litrowe. To wciąż za mało na generację F25, która kosztuje minimum 50 tys. zł. Optymalny budżet na ten samochód: 60-70 tys. zł. W obydwu przypadkach niełatwo znaleźć samochód benzynowy, do rzadkości należą również diesle R6.
Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – którą generację wybrać?
Starsze X3, czyli E83, zdaje się być optymalne – wystarczająco mocne, obszerne w środku, pakowne, przyjemnie poskładane w środku i łatwe w manewrowaniu. W dodatku zawsze ma napęd na 4 koła. Trochę widać po nim skok, jaki w ciągu ostatniej dekady wykonała motoryzacja. Dla kogoś niekoniecznie pożądającego nowinek będzie ono lepszym wyborem od trudniejszego w diagnostyce i sprawiającego wrażenie mniej solidnego X3 II (F25).
BMW X3 I (E83) – plusy i minusy
+ sporo miejsca w środku, bardzo dobre silniki R6 i starsze R4, rozsądne ceny zamienników
– kłopotliwe automaty GM i diesle N47, wciąż wysokie ceny na rynku wtórnym, mało funkcjonalny bagażnik
BMW X3 II (F25) – plusy i minusy
+ długa lista opcji wyposażenia, duży udział aut z polskich salonów, pojemny bagażnik
– niedoróbki jakościowe kokpitu, usterkowe silniki 4-cylindrowe, awarie elektroniki pokładowej
BMW X3 I (E83) | BMW X3 II (F25) | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2003-2010 | 2010-2017 |
Dł./szer./wys. | 457/186/168 cm | 465/188/166 cm |
Rozstaw osi | 280 cm | 281 cm |
Pojemność bagażnika | 450-1560 l | 550-1600 l |
Silniki benzynowe | 2.0-3.0 (150-272 KM) | 2.0-3.0 (184-306 KM) |
Silniki Diesla | 2.0-3.0 (143-286 KM) | 2.0-3.0 (143-313 KM) |
Silnik | 2.0i | 3.0i | 2.0d | 2.0d | 3.0d |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 2979 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 231 KM | 150 KM | 177 KM | 204 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 300 Nm | 330 Nm | 350 Nm | 410 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 7,8 s | 10,2 s | 8,9 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 224 km/h | 198 km/h | 206 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,2 l/100 km | 11,5 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,2 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Silnik | 2.0 (20i) | 3.0 (28i) | 2.0 (18d) | 2.0 (20d) | 3.0 (30d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 2996 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 184 KM | 258 KM | 143 KM | 184 KM | 258 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 310 Nm | 360 Nm | 380 Nm | 560 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 6,9 s | 9,9 s | 8,5 s | 6,2 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 230 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,0 l/100 km | 9,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Polecamy również inne nasze artykuły o używanym BMW X3: