Naszpikowanie BMW serii 5 F10 elektroniką negatywnie odbiło się na jego awaryjności. A jak z częścią mechaniczną? Przedstawiamy, który silnik wybrać w używanym BMW serii 5 F10.
Generacja F10 jest obecnie najpopularniejszym BMW serii 5 w portalach ogłoszeniowych. W stosunku do poprzedniego wcielenia (E60) przekonstruowano w nim przednie zawieszenie, montując układ wielowahaczowy zamiast wcześniej stosowanych kolumn McPhersona. Model zasłynął też z niezwykle długiej listy wyposażenia (zazwyczaj opcjonalnego), obejmującego wiele elektronicznych asystentów kierowcy, wyświetlacz head-up czy adaptacyjny tempomat. Oprócz sedana (F10) i kombi (F11) BMW oferowało liftbacka o nazwie Gran Turismo (F07) i pozycjonowało go między serią 5 a serią 7 (F01). Do flagowego modelu nawiązuje m.in. powiększonym rozstawem osi (307 cm, podczas gdy w standardowym F10 jest to 297 cm).
Jak przystało na BMW, do serii 5 F10 trafiło wiele silników benzynowych i wysokoprężnych, których nazewnictwa absolutnie nie ma co zestawiać z pojemnością skokową. W opisywanej „Piątce” rozgościł się downsizing, lecz nie zabrakło również rzędowych, 6-cylindrowych odmian wolnossących. Pojawiła się nawet hybryda. Który silnik warto wybrać w używanym BMW serii 5 F10? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych.
Używane BMW serii 5 F10 – silniki benzynowe
Tylko jeden silnik zasilany benzyną ma 4 cylindry – 2.0 (N20) o mocy 184 KM (520i) lub 245 KM (528i). Zastosowano w nim turbosprężarkę i, podobnie jak we wszystkich benzynowych jednostkach, bezpośredni wtrysk paliwa. Ten silnik słynie z nietrwałej pompy oleju, dającej się we znaki zwłaszcza w mocniejszej odmianie. Lepsze (i znacznie rzadsze) są odmiany 6-cylindrowe bez turbodoładowania, czyli 3.0 R6 (N53). Generują 204 KM (523i), 258 KM (528i) lub 272 KM (530i). Montowano je stosunkowo krótko, do maksymalnie do 2013 r. Na liście powtarzających się usterek z reguły odnotowywane są awarie wtryskiwaczy i pomp HPFP. Na bazie tego silnika opracowano serię 5 Active Hybrid (340 KM), która w Polsce cieszyła się znikomym zainteresowaniem. Co istotne, przez cały okres produkcji oferowano inną 3-litrową jednostkę (N55) o nieco mniejszej pojemności (2979 cm³ względem 2996 cm³), ale tylko w wariancie 535i. Dzięki turbodoładowaniu rozwija ona 306 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W BMW F10 nie zabrakło „V8-ek”, konkretnie 4.4 (N63) przewidzianej dla odmian 550i (408-450 KM) i topowego M5 (560/575/600 KM). Akurat te flagowe jednostki nie słyną z trwałości: zmagają się z wyciekami oleju i pobieraniem go, zawodzi też w nich rozrząd.
Silnik | 2.0 (520i) | 2.0 (528i) | 3.0 R6 (523i) | 3.0 R6 (528i) | 3.0 R6 (530i) | 3.0 R6 (535i) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 2979 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz. turbo | benz. | benz. | benz. | benz. turbo |
Maks. moc | 184 KM | 245 KM | 204 KM | 258 KM | 272 KM | 306 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 350 Nm | 270 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,2 s | 7,9 s | 6,6 s | 6,5 s | 5,8 s |
Prędkość maks. | 227 km/h | 250 km/h | 238 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km | 7,6 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Silnik | 3.0 R6 (Active Hybrid) | 4.4 V8 (550i) | 4.4 V8 (550i) | 4.4 V8 (M5) | 4.4 V8 (M5 Competition) | 4.4 V8 (M5 „30 Jahre M5) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2979 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ | 4395 cm³ |
Paliwo | benz. + elektr. | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo | benz., biturbo |
Maks. moc | 340 KM | 408 KM | 450 KM | 560 KM | 575 KM | 600 KM |
Maks. moment | 450 Nm | 600 Nm | 650 Nm | 680 Nm | 680 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s | 5,0 s | 4,6 s | 4,3 s | 4,2 s | 3,9 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 10,4 l/100 km | 8,6 l/100 km | 9,9 l/100 km | 9,9 l/100 km | 9,9 l/100 km |
Używane BMW serii 5 F10 – silniki Diesla
Aż trzy na cztery wystawione na sprzedaż BMW F10 napędza 2-litrowy, 4-cylindrowy turbodiesel. Początkowo montowano popularne jednostki z serii N47: 143 KM (518d), 184 KM (520d) i 218 KM (525d, biturbo). Zasłynęły one, nie tylko w tym modelu, z wadliwego napędu rozrządu powodującego nadmierne rozciąganie łańcucha. W dodatku rozrząd umieszczono od strony sprzęgła, w związku z czym dostęp jest utrudniony i rosną koszty robocizny (do 3-4 tys. zł). W 2014 r. zadebiutowała nowa rodzina diesli – B47, o takiej samej pojemności (1995 cm³). Rozwijają 150 KM (518d) i 190 KM (520d). W nich również występują problemy z rozrządem, choć nie na taką skalę. Po stronie odmian 6-cylindrowych przez cały okres produkcji stosowano 3-litrowego N57 w aż 6 wersjach mocy zależnych od… liczby turbosprężarek. Standardowo generują 204 KM (525d), 245 KM (530d) i 258 KM (530d), biturbo – 299 KM lub 313 KM (obydwa 535d), natomiast topowego M550d wyposażono w aż trzy turbosprężarki, uzyskując 381 KM. W dieslach 3.0 zawodzą pompy cieczy, a konkretnie stary typ z plastikowym wirnikiem. W nowszych zastosowano trwalszy, metalowy element. Ponadto kupując F10 z silnikiem wysokoprężnym warto się dowiedzieć, czy konkretny egzemplarz odwiedził ASO na kontrolę/wymianę chłodnicy zaworu EGR: wskutek wycieków płynu chłodzącego istniało ryzyko pożaru auta.
Silnik | 2.0 (518d) | 2.0 (520d) | 2.0 (520d) | 2.0 (520d) | 2.0 (525d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 143 KM | 150 KM | 184 KM | 190 KM | 218 KM |
Maks. moment | 360 Nm | 360 Nm | 380 Nm | 400 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 9,5 s | 8,2 s | 7,9 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 218 km/h | 218 km/h | 231 km/h | 236 km/h | 248 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Silnik | 3.0 R6 (525d) | 3.0 R6 (530d) | 3.0 R6 (530d) | 3.0 R6 (535d) | 3.0 R6 (535d) | 3.0 R6 (M550d) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo | diesel triturbo |
Maks. moc | 204 KM | 245 KM | 258 KM | 299 KM | 313 KM | 381 KM |
Maks. moment | 450 Nm | 540 Nm | 560 Nm | 600 Nm | 630 Nm | 740 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s | 6,3 s | 5,8 s | 5,7 s | 5,3 s | 4,7 s |
Prędkość maks. | 236 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Używane BMW serii 5 F10 – który silnik wybrać?
Realia rynkowe sprzyjają zakupowi 2-litrowego diesla. Nie należy go skreślać, pod warunkiem sprawdzenia historii serwisowej (głównie wymiany rozrządu). Do serii 5 F10 najlepiej pasują odmiany 3-litrowe – wysokoprężne, ewentualnie benzynowe N55/306 KM (lub starsze, których nie zaniedbywano). Trzeba jednak poświęcić więcej czasu, by takiego znaleźć. Szkoda, że w tym modelu nie można polecić odmian V8.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym BMW serii 5 F10:
Używane BMW serii 5 F10 (2010-2017) – opinie użytkowników
Używane BMW serii 5 E60 i BMW serii 5 F10 – którą generację wybrać?