BMW serii 5 F10

Naszpikowanie BMW serii 5 F10 elektroniką negatywnie odbiło się na jego awaryjności. A jak z częścią mechaniczną? Przedstawiamy, który silnik wybrać w używanym BMW serii 5 F10.

Generacja F10 jest obecnie najpopularniejszym BMW serii 5 w portalach ogłoszeniowych. W stosunku do poprzedniego wcielenia (E60) przekonstruowano w nim przednie zawieszenie, montując układ wielowahaczowy zamiast wcześniej stosowanych kolumn McPhersona. Model zasłynął też z niezwykle długiej listy wyposażenia (zazwyczaj opcjonalnego), obejmującego wiele elektronicznych asystentów kierowcy, wyświetlacz head-up czy adaptacyjny tempomat. Oprócz sedana (F10) i kombi (F11) BMW oferowało liftbacka o nazwie Gran Turismo (F07) i pozycjonowało go między serią 5 a serią 7 (F01). Do flagowego modelu nawiązuje m.in. powiększonym rozstawem osi (307 cm, podczas gdy w standardowym F10 jest to 297 cm).

Jak przystało na BMW, do serii 5 F10 trafiło wiele silników benzynowych i wysokoprężnych, których nazewnictwa absolutnie nie ma co zestawiać z pojemnością skokową. W opisywanej „Piątce” rozgościł się downsizing, lecz nie zabrakło również rzędowych, 6-cylindrowych odmian wolnossących. Pojawiła się nawet hybryda. Który silnik warto wybrać w używanym BMW serii 5 F10? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych.

Używane BMW serii 5 F10 – silniki benzynowe

Tylko jeden silnik zasilany benzyną ma 4 cylindry – 2.0 (N20) o mocy 184 KM (520i) lub 245 KM (528i). Zastosowano w nim turbosprężarkę i, podobnie jak we wszystkich benzynowych jednostkach, bezpośredni wtrysk paliwa. Ten silnik słynie z nietrwałej pompy oleju, dającej się we znaki zwłaszcza w mocniejszej odmianie. Lepsze (i znacznie rzadsze) są odmiany 6-cylindrowe bez turbodoładowania, czyli 3.0 R6 (N53). Generują 204 KM (523i), 258 KM (528i) lub 272 KM (530i). Montowano je stosunkowo krótko, do maksymalnie do 2013 r. Na liście powtarzających się usterek z reguły odnotowywane są awarie wtryskiwaczy i pomp HPFP. Na bazie tego silnika opracowano serię 5 Active Hybrid (340 KM), która w Polsce cieszyła się znikomym zainteresowaniem. Co istotne, przez cały okres produkcji oferowano inną 3-litrową jednostkę (N55) o nieco mniejszej pojemności (2979 cm³ względem 2996 cm³), ale tylko w wariancie 535i. Dzięki turbodoładowaniu rozwija ona 306 KM i 400 Nm momentu obrotowego. W BMW F10 nie zabrakło „V8-ek”, konkretnie 4.4 (N63) przewidzianej dla odmian 550i (408-450 KM) i topowego M5 (560/575/600 KM). Akurat te flagowe jednostki nie słyną z trwałości: zmagają się z wyciekami oleju i pobieraniem go, zawodzi też w nich rozrząd.

BMW serii 5 (F10) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe do 306 KM)
Silnik2.0 (520i)2.0 (528i)3.0 R6 (523i)3.0 R6 (528i)3.0 R6 (530i)3.0 R6 (535i)
Pojemność1997 cm³1997 cm³2996 cm³2996 cm³2996 cm³2979 cm³
Paliwobenz. turbobenz. turbobenz.benz.benz.benz. turbo
Maks. moc184 KM245 KM204 KM258 KM272 KM306 KM
Maks. moment270 Nm350 Nm270 Nm310 Nm310 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,9 s6,2 s7,9 s6,6 s6,5 s5,8 s
Prędkość maks.227 km/h250 km/h238 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km6,8 l/100 km7,6 l/100 km7,8 l/100 km7,6 l/100 km8,1 l/100 km
BMW serii 5 (F10) – dane techniczne, osiągi, spalanie (mocniejsze silniki benzynowe)
Silnik3.0 R6 (Active Hybrid)4.4 V8 (550i)4.4 V8 (550i)4.4 V8 (M5)4.4 V8 (M5 Competition)4.4 V8 (M5 „30 Jahre M5)
Pojemność2979 cm³4395 cm³4395 cm³4395 cm³4395 cm³4395 cm³
Paliwobenz. + elektr.benz., biturbobenz., biturbobenz., biturbobenz., biturbobenz., biturbo
Maks. moc340 KM408 KM450 KM560 KM575 KM600 KM
Maks. moment450 Nm600 Nm650 Nm680 Nm680 Nm700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s5,0 s4,6 s4,3 s4,2 s3,9 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,4 l/100 km10,4 l/100 km8,6 l/100 km9,9 l/100 km9,9 l/100 km9,9 l/100 km
BMW 535i F10 3.0T R6 306KM 8AT WI3310M 10-2010
Najlepszy kompromis między osiągami, spalaniem i niezawodnością zapewnią 3-litrowe jednostki z serii N55 (306 KM).
BMW M5 F10 4.4T V8 560KM 7AT M DCT S759PS 05-2012
Do budzących pożądanie odmian V8 lepiej podchodzić z dystansem. Lista potencjalnych awarii jest dość długa.

Używane BMW serii 5 F10 – silniki Diesla

Aż trzy na cztery wystawione na sprzedaż BMW F10 napędza 2-litrowy, 4-cylindrowy turbodiesel. Początkowo montowano popularne jednostki z serii N47: 143 KM (518d), 184 KM (520d) i 218 KM (525d, biturbo). Zasłynęły one, nie tylko w tym modelu, z wadliwego napędu rozrządu powodującego nadmierne rozciąganie łańcucha. W dodatku rozrząd umieszczono od strony sprzęgła, w związku z czym dostęp jest utrudniony i rosną koszty robocizny (do 3-4 tys. zł). W 2014 r. zadebiutowała nowa rodzina diesli – B47, o takiej samej pojemności (1995 cm³). Rozwijają 150 KM (518d) i 190 KM (520d). W nich również występują problemy z rozrządem, choć nie na taką skalę. Po stronie odmian 6-cylindrowych przez cały okres produkcji stosowano 3-litrowego N57 w aż 6 wersjach mocy zależnych od… liczby turbosprężarek. Standardowo generują 204 KM (525d), 245 KM (530d) i 258 KM (530d), biturbo – 299 KM lub 313 KM (obydwa 535d), natomiast topowego M550d wyposażono w aż trzy turbosprężarki, uzyskując 381 KM. W dieslach 3.0 zawodzą pompy cieczy, a konkretnie stary typ z plastikowym wirnikiem. W nowszych zastosowano trwalszy, metalowy element. Ponadto kupując F10 z silnikiem wysokoprężnym warto się dowiedzieć, czy konkretny egzemplarz odwiedził ASO na kontrolę/wymianę chłodnicy zaworu EGR: wskutek wycieków płynu chłodzącego istniało ryzyko pożaru auta.

BMW serii 5 (F10) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 2-litrowe)
Silnik2.0 (518d)2.0 (520d)2.0 (520d)2.0 (520d)2.0 (525d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc143 KM150 KM184 KM190 KM218 KM
Maks. moment360 Nm360 Nm380 Nm400 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s9,5 s8,2 s7,9 s7,0 s
Prędkość maks.218 km/h218 km/h231 km/h236 km/h248 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,5 l/100 km4,3 l/100 km5,0 l/100 km
BMW serii 5 (F10) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 3-litrowe)
Silnik3.0 R6 (525d)3.0 R6 (530d)3.0 R6 (530d)3.0 R6 (535d)3.0 R6 (535d)3.0 R6 (M550d)
Pojemność2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbodiesel triturbo
Maks. moc204 KM245 KM258 KM299 KM313 KM381 KM
Maks. moment450 Nm540 Nm560 Nm600 Nm630 Nm740 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s6,3 s5,8 s5,7 s5,3 s4,7 s
Prędkość maks.236 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km6,1 l/100 km5,7 l/100 km6,1 l/100 km5,4 l/100 km6,3 l/100 km
BMW 525d F10 2.0d 218KM 8AT xDrive WY3391V 04-2012
Oglądając używane BMW F10 z 2-litrowym dieslem warto dowiedzieć się, czy lub kiedy miał wymieniany rozrząd. Starsze wersje N47 zostały już rozpracowane przez mechaników.
BMW serii 5 F10 3.0d
Tylko 1/4 używanych wysokoprężnych BMW serii 5 F10 ma pod maską 3-litrowego diesla. Kulturą pracy i osiągami ustawia „2-litrówkę” po kątach, niemniej i w nich zdarzają się usterki.

Używane BMW serii 5 F10 – który silnik wybrać?

Realia rynkowe sprzyjają zakupowi 2-litrowego diesla. Nie należy go skreślać, pod warunkiem sprawdzenia historii serwisowej (głównie wymiany rozrządu). Do serii 5 F10 najlepiej pasują odmiany 3-litrowe – wysokoprężne, ewentualnie benzynowe N55/306 KM (lub starsze, których nie zaniedbywano). Trzeba jednak poświęcić więcej czasu, by takiego znaleźć. Szkoda, że w tym modelu nie można polecić odmian V8.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym BMW serii 5 F10:

Używane BMW serii 5 F10 (2010-2017) – opinie użytkowników

Używane BMW serii 5 E60 i BMW serii 5 F10 – którą generację wybrać?

BMW 530d F11 FL Touring Modern Line 3.0d R6 258KM 8AT xDrive WY7728V 05-2014

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj