Rozchwytywana „Piątka” E60 właśnie osiągnęła wiek pełnoletni. Z jakim silnikiem warto rozważyć używane BMW serii 5 (E60)?
Wielu potencjalnych odbiorców upatruje w BMW E60 ostatnią szansę na posiadanie samochodu względnie nowoczesnego, a jednocześnie pełnego tradycyjnych dla BMW „smaczków”. Zalicza się do nich m.in. kokpit z szeroką konsolą środkową i wielkim ekranem multimediów, rzędowe, wolnossące silniki benzynowe o budowie 6-cylindrowej przekazujące napęd na tylne koła (opcjonalnie, w wersjach z dopiskiem „x” – 4×4) i zwarty układ kierowniczy gwarantujący podkreślaną od wielu lat „radość z jazdy”. Seria 5 E60 (lub E61, jeśli chodzi o kombi) świetnie się przy tym zestarzała i nie sprawia aż tylu problemów z elektroniką pokładową jak jej następca – F10. By stać się jej właścicielem, wystarczy dysponować 15 tys. zł, a by na dobre cieszyć się z jazdy tym samochodem, trzeba przeznaczyć na niego nawet dwa razy więcej.
BMW i w tym modelu nie próżnowało, montując pod maską różnorakie silniki. Przyjrzyjmy się im wszystkim i wybierzmy najodpowiedniejszego z punktu widzenia odbiorcy z drugiej ręki.
Używane BMW serii 5 (E60) – silniki benzynowe
By rozeznać się we wszystkich wersjach benzynowych, warto je najpierw wymienić. W BMW serii 5 (E60) uświadczymy następujące jednostki napędowe:
- 2.0 R4: 170 KM (N43; 520i);
- 2.2 R6: 170 KM (M54; 520i);
- 2.5 R6: 177 KM (N52; 523i), 190 KM (N52; 523i), 192 KM (M54; 525i), 218 KM (N52; 525i);
- 3.0 R6 (2979 cm³): 231 KM (M54; 530i), 306 KM (N54; 535i);
- 3.0 R6 (2996 cm³): 218 KM (N53; 525i), 258 KM (N52; 530i), 272 KM (N53; 530i);
- 4.0 V8: 306 KM (N62; 540i);
- 4.4 V8: 333 KM (N62; 545i);
- 4.8 V8: 367 KM (N62; 550i);
- 5.0 V10: 507 KM (S85; M5).
Wszystkie silniki benzynowe pozbawione są turbodoładowania i mają napędy rozrządu realizowane za pośrednictwem łańcucha. Konstrukcje montowane w samochodach sprzed liftingu (do 2007 r.) wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, dopuszczający możliwość dopasowania względnie niedrogiej instalacji gazowej. Mowa tu głównie o rodzinie silników M54 (2.2, 2.5, 3.0). Nowsze N52 otrzymały już system płynnych zmian wzniosu zaworów (Valvetronic), a montowane po liftingu N43 i N53 – bezpośredni wtrysk paliwa. Generalnie nie warto na siłę szukać bazowej odmiany 4-cylindrowej (2.0), ponieważ ma wyraźnie gorsze osiągi od starszych R6, a przy tym bywa bardziej awaryjna (głównie łańcuch rozrządu i wtryskiwacze). Te drugie nie są mocną stroną nowszych wersji 6-cylindrowych o oznaczeniu N53. W nich warto też mieć z tyłu głowy konieczność wyczyszczenia kolektora dolotowego z odkładającego się nagaru. Na rynku wtórnym niełatwo znaleźć BMW E60 z V8, ale dobrze utrzymane egzemplarze szybko znajdują nabywców. Poza znacznie wyższymi kosztami serwisowania i częstszymi wizytami na stacjach paliwa nie ma się czego w nich obawiać. Co ciekawe, zawsze posiadają one napęd na tył, podobnie jak 2.0, 2.2 i wybrane 2.5. Część z tych ostatnich, jak i wszystkie 3.0 opcjonalnie łączyło się z napędem na 4 koła xDrive, który w BMW bardziej uchodzi za niepotrzebny „balast”, niż obiekt pożądania jak quattro w Audi.
5 najbardziej trwałych silników BMW: wybór na długie lata!
Silnik | 2.0 (520i) | 2.5 R6 (523i) | 2.5 R6 (525i) | 3.0 R6 (530i) | 3.0 R6 (525i) | 3.0 R6 (530i) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 2497 cm³ | 2979 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 177 KM | 192 KM | 231 KM | 218 KM | 258 KM |
Maks. moment | 210 Nm | 230 Nm | 245 Nm | 300 Nm | 250 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,5 s | 7,9 s | 6,9 s | 7,1 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 224 km/h | 235 km/h | 238 km/h | 250 km/h | 248 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8,7 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8,7 l/100 km | 8,8 l/100 km |
Silnik | 3.0 R6 (535i) | 3.0 R6 (530i) | 4.0 V8 (540i) | 4.4 V8 (545i) | 4.8 V8 (550i) | 5.0 V10 (M5) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2979 cm³ | 2996 cm³ | 4000 cm³ | 4398 cm³ | 4799 cm³ | 4999 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 306 KM | 272 KM | 306 KM | 333 KM | 367 KM | 507 KM |
Maks. moment | 400 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 450 Nm | 490 Nm | 520 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s | 6,3 s | 6,1 s | 5,8 s | 5,2 s | 4,7 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 7,9 l/100 km | 10,5 l/100 km | 10,8 l/100 km | 10,9 l/100 km | 14,8 l/100 km |
Używane BMW serii 5 (E60) – silniki Diesla
Gamę turbodiesli zasiliły jednostki 4- i 6-cylindrowe w układzie rzędowym. Zaliczają się do nich:
- 2.0 R4: 163 KM (M47; 520d), 163 KM (N47; 520d), 177 KM (N47; 520d);
- 2.5 R6: 163 KM (M57; 525d), 177 KM (M57; 525d);
- 3.0 R6: 197 KM (M57; 525d), 218 KM (M57; 530d), 231 KM (M57; 530d), 235 KM (M57; 530d), 272 KM (M57; 535d), 286 KM (M57; 535d).
W konstrukcjach wysokoprężnych również zastosowano łańcuchowy rozrząd, który sprawia problemy zazwyczaj w wersjach 2-litrowych. Tu warto wspomnieć, że w starszych M47 napęd rozrządu umieszczono od strony chłodnicy, podczas gdy w N47 (od 2007 r.) przy skrzyni biegów, co drastycznie zwiększa koszt wymiany łańcucha rozrządu do nawet 4 tys. zł. Poza tą „wpadką”, nowsze jednostki cechuje przyjemniejsza kultura pracy i odczuwalnie lepsze osiągi, mimo pozornie identycznych parametrów „na papierze”. W ciemno można natomiast polecić silniki 6-cylindrowe z rodziny M57. 2.5 jest wystarczający, ale do serii 5 (E60) wyjątkowo pasuje odmiana 3-litrowa, pozwalająca już w najsłabszej wersji (197 KM) przyspieszać do 100 km/h w mniej niż 8 sekund. Oczywiście zdarzają się im awarie wtryskiwaczy (nieregenerowalne typy piezoelektryczne) czy turbosprężarki/turbosprężarek w wersji 286 KM, ale wynikają one zazwyczaj z ogromnych przebiegów używanych BMW. Niewykluczone, że zajdzie konieczność wypłukania filtra cząstek stałych w zalegającej sadzy (nie mają go tylko niektóre odmiany 520d).
Silnik | 2.0 (520d) | 2.0 (520d) | 2.5 R6 (525d) | 3.0 R6 (525d) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2497 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 163 KM | 177 KM | 177 KM | 197 KM |
Maks. moment | 340 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 8,3 s | 8,1 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 224 km/h | 231 km/h | 230 km/h | 237 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Silnik | 3.0 R6 (530d) | 3.0 R6 (530d) | 3.0 R6 (530d) | 3.0 R6 (535d) | 3.0 R6 (535d) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 218 KM | 231 KM | 235 KM | 272 KM | 286 KM |
Maks. moment | 500 Nm | 500 Nm | 500 Nm | 560 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s | 6,8 s | 6,7 s | 6,5 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 7,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 8,0 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Używane BMW serii 5 (E60) – który silnik wybrać?
Teoretycznie za najbardziej godne polecenia uchodzą silniki starszych generacji, tj. 4-cylindrowe turbodiesle M47 i 6-cylindrowe M57 wraz z benzynowymi M54. Nie kupujmy ich jednak „w ciemno”, bo żaden silnik nie będzie w stu procentach bezawaryjny po tylu latach nierzadko rabunkowej eksploatacji. W zasadzie to warto mieć przyszykowane kilka tysięcy złotych na doinwestowanie „Piątki”, niezależnie od tego, jaki silnik wybierzemy: nawet te rekomendowane mogły nie mieć łatwej przeszłości i już powoli kierują się w stronę warsztatu wyspecjalizowanego w naprawach BMW.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym BMW serii 5 (E60):
Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie użytkowników
Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – którą generację wybrać?