UżywaneUżywane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) - który silnik wybrać?

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – który silnik wybrać?

Rozchwytywana „Piątka” E60 właśnie osiągnęła wiek pełnoletni. Z jakim silnikiem warto rozważyć używane BMW serii 5 (E60)?

Wielu potencjalnych odbiorców upatruje w BMW E60 ostatnią szansę na posiadanie samochodu względnie nowoczesnego, a jednocześnie pełnego tradycyjnych dla BMW „smaczków”. Zalicza się do nich m.in. kokpit z szeroką konsolą środkową i wielkim ekranem multimediów, rzędowe, wolnossące silniki benzynowe o budowie 6-cylindrowej przekazujące napęd na tylne koła (opcjonalnie, w wersjach z dopiskiem „x” – 4×4) i zwarty układ kierowniczy gwarantujący podkreślaną od wielu lat „radość z jazdy”. Seria 5 E60 (lub E61, jeśli chodzi o kombi) świetnie się przy tym zestarzała i nie sprawia aż tylu problemów z elektroniką pokładową jak jej następca – F10. By stać się jej właścicielem, wystarczy dysponować 15 tys. zł, a by na dobre cieszyć się z jazdy tym samochodem, trzeba przeznaczyć na niego nawet dwa razy więcej.

BMW i w tym modelu nie próżnowało, montując pod maską różnorakie silniki. Przyjrzyjmy się im wszystkim i wybierzmy najodpowiedniejszego z punktu widzenia odbiorcy z drugiej ręki.

Używane BMW serii 5 (E60) – silniki benzynowe

By rozeznać się we wszystkich wersjach benzynowych, warto je najpierw wymienić. W BMW serii 5 (E60) uświadczymy następujące jednostki napędowe:

  • 2.0 R4: 170 KM (N43; 520i);
  • 2.2 R6: 170 KM (M54; 520i);
  • 2.5 R6: 177 KM (N52; 523i), 190 KM (N52; 523i), 192 KM (M54; 525i), 218 KM (N52; 525i);
  • 3.0 R6 (2979 cm³): 231 KM (M54; 530i), 306 KM (N54; 535i);
  • 3.0 R6 (2996 cm³): 218 KM (N53; 525i), 258 KM (N52; 530i), 272 KM (N53; 530i);
  • 4.0 V8: 306 KM (N62; 540i);
  • 4.4 V8: 333 KM (N62; 545i);
  • 4.8 V8: 367 KM (N62; 550i);
  • 5.0 V10: 507 KM (S85; M5).

Wszystkie silniki benzynowe pozbawione są turbodoładowania i mają napędy rozrządu realizowane za pośrednictwem łańcucha. Konstrukcje montowane w samochodach sprzed liftingu (do 2007 r.) wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, dopuszczający możliwość dopasowania względnie niedrogiej instalacji gazowej. Mowa tu głównie o rodzinie silników M54 (2.2, 2.5, 3.0). Nowsze N52 otrzymały już system płynnych zmian wzniosu zaworów (Valvetronic), a montowane po liftingu N43 i N53 – bezpośredni wtrysk paliwa. Generalnie nie warto na siłę szukać bazowej odmiany 4-cylindrowej (2.0), ponieważ ma wyraźnie gorsze osiągi od starszych R6, a przy tym bywa bardziej awaryjna (głównie łańcuch rozrządu i wtryskiwacze). Te drugie nie są mocną stroną nowszych wersji 6-cylindrowych o oznaczeniu N53. W nich warto też mieć z tyłu głowy konieczność wyczyszczenia kolektora dolotowego z odkładającego się nagaru. Na rynku wtórnym niełatwo znaleźć BMW E60 z V8, ale dobrze utrzymane egzemplarze szybko znajdują nabywców. Poza znacznie wyższymi kosztami serwisowania i częstszymi wizytami na stacjach paliwa nie ma się czego w nich obawiać. Co ciekawe, zawsze posiadają one napęd na tył, podobnie jak 2.0, 2.2 i wybrane 2.5. Część z tych ostatnich, jak i wszystkie 3.0 opcjonalnie łączyło się z napędem na 4 koła xDrive, który w BMW bardziej uchodzi za niepotrzebny „balast”, niż obiekt pożądania jak quattro w Audi.

5 najbardziej trwałych silników BMW: wybór na długie lata!

BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki benz. do 260 KM)
Silnik 2.0 (520i) 2.5 R6 (523i) 2.5 R6 (525i) 3.0 R6 (530i) 3.0 R6 (525i) 3.0 R6 (530i)
Pojemność 1995 cm³ 2497 cm³ 2497 cm³ 2979 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 170 KM 177 KM 192 KM 231 KM 218 KM 258 KM
Maks. moment 210 Nm 230 Nm 245 Nm 300 Nm 250 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,5 s 7,9 s 6,9 s 7,1 s 6,5 s
Prędkość maks. 224 km/h 235 km/h 238 km/h 250 km/h 248 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 8,5 l/100 km 8,7 l/100 km 8,5 l/100 km 8,7 l/100 km 8,8 l/100 km
BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki benz. od 270 KM)
Silnik 3.0 R6 (535i) 3.0 R6 (530i) 4.0 V8 (540i) 4.4 V8 (545i) 4.8 V8 (550i) 5.0 V10 (M5)
Pojemność 2979 cm³ 2996 cm³ 4000 cm³ 4398 cm³ 4799 cm³ 4999 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 306 KM 272 KM 306 KM 333 KM 367 KM 507 KM
Maks. moment 400 Nm 320 Nm 400 Nm 450 Nm 490 Nm 520 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s 6,3 s 6,1 s 5,8 s 5,2 s 4,7 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 7,9 l/100 km 10,5 l/100 km 10,8 l/100 km 10,9 l/100 km 14,8 l/100 km
BMW 530xi E60 3.0 R6 272KM 6AT xDrive WI9217K 05-2009
Najlepszą relację osiągów do niezawodności i tolerancji LPG zapewnią najstarsze jednostki R6 o oznaczeniu M54: 2.2, 2.5 i 3.0 (fot.).

Używane BMW serii 5 (E60) – silniki Diesla

Gamę turbodiesli zasiliły jednostki 4- i 6-cylindrowe w układzie rzędowym. Zaliczają się do nich:

  • 2.0 R4: 163 KM (M47; 520d), 163 KM (N47; 520d), 177 KM (N47; 520d);
  • 2.5 R6: 163 KM (M57; 525d), 177 KM (M57; 525d);
  • 3.0 R6: 197 KM (M57; 525d), 218 KM (M57; 530d), 231 KM (M57; 530d), 235 KM (M57; 530d), 272 KM (M57; 535d), 286 KM (M57; 535d).

W konstrukcjach wysokoprężnych również zastosowano łańcuchowy rozrząd, który sprawia problemy zazwyczaj w wersjach 2-litrowych. Tu warto wspomnieć, że w starszych M47 napęd rozrządu umieszczono od strony chłodnicy, podczas gdy w N47 (od 2007 r.) przy skrzyni biegów, co drastycznie zwiększa koszt wymiany łańcucha rozrządu do nawet 4 tys. zł. Poza tą „wpadką”, nowsze jednostki cechuje przyjemniejsza kultura pracy i odczuwalnie lepsze osiągi, mimo pozornie identycznych parametrów „na papierze”. W ciemno można natomiast polecić silniki 6-cylindrowe z rodziny M57. 2.5 jest wystarczający, ale do serii 5 (E60) wyjątkowo pasuje odmiana 3-litrowa, pozwalająca już w najsłabszej wersji (197 KM) przyspieszać do 100 km/h w mniej niż 8 sekund. Oczywiście zdarzają się im awarie wtryskiwaczy (nieregenerowalne typy piezoelektryczne) czy turbosprężarki/turbosprężarek w wersji 286 KM, ale wynikają one zazwyczaj z ogromnych przebiegów używanych BMW. Niewykluczone, że zajdzie konieczność wypłukania filtra cząstek stałych w zalegającej sadzy (nie mają go tylko niektóre odmiany 520d).

BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki Diesla do 200 KM)
Silnik 2.0 (520d) 2.0 (520d) 2.5 R6 (525d) 3.0 R6 (525d)
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 2497 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 163 KM 177 KM 177 KM 197 KM
Maks. moment 340 Nm 350 Nm 400 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,3 s 8,1 s 7,6 s
Prędkość maks. 224 km/h 231 km/h 230 km/h 237 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 5,6 l/100 km 6,9 l/100 km 6,5 l/100 km
BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki Diesla od 200 KM)
Silnik 3.0 R6 (530d) 3.0 R6 (530d) 3.0 R6 (530d) 3.0 R6 (535d) 3.0 R6 (535d)
Pojemność 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 218 KM 231 KM 235 KM 272 KM 286 KM
Maks. moment 500 Nm 500 Nm 500 Nm 560 Nm 580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s 6,8 s 6,7 s 6,5 s 6,4 s
Prędkość maks. 245 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km 7,5 l/100 km 6,7 l/100 km 8,0 l/100 km 6,8 l/100 km
BMW serii 5 E60 02
Najniższe koszty serwisowania zapewni starszy turbodiesel 2.0 o oznaczeniu M47. BMW E60 z tym silnikiem mają co najmniej 14 lat (wycofano go po liftingu), w związku z czym i tak mogą wymagać napraw.
BMW 530d E60 3.0d R6 218KM 6AT WI81969 10-2003
6-cylindrowe turbodiesle mają w zasadzie tylko jedną typową przypadłość – urywające się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze dolotowym. Co jakiś czas warto zlecić mechanikowi kontrolę tego elementu.

Używane BMW serii 5 (E60) – który silnik wybrać?

Teoretycznie za najbardziej godne polecenia uchodzą silniki starszych generacji, tj. 4-cylindrowe turbodiesle M47 i 6-cylindrowe M57 wraz z benzynowymi M54. Nie kupujmy ich jednak „w ciemno”, bo żaden silnik nie będzie w stu procentach bezawaryjny po tylu latach nierzadko rabunkowej eksploatacji. W zasadzie to warto mieć przyszykowane kilka tysięcy złotych na doinwestowanie „Piątki”, niezależnie od tego, jaki silnik wybierzemy: nawet te rekomendowane mogły nie mieć łatwej przeszłości i już powoli kierują się w stronę warsztatu wyspecjalizowanego w naprawach BMW.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym BMW serii 5 (E60):

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie użytkowników

Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – którą generację wybrać?

BMW 525d E60 3.0d R6 197KM 6AT WI7357J 01-2009

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji