BMW 525d E60 3.0d R6 197KM 6AT WI7357J 01-2009

Rozchwytywana „Piątka” E60 właśnie osiągnęła wiek pełnoletni. Z jakim silnikiem warto rozważyć używane BMW serii 5 (E60)?

Wielu potencjalnych odbiorców upatruje w BMW E60 ostatnią szansę na posiadanie samochodu względnie nowoczesnego, a jednocześnie pełnego tradycyjnych dla BMW „smaczków”. Zalicza się do nich m.in. kokpit z szeroką konsolą środkową i wielkim ekranem multimediów, rzędowe, wolnossące silniki benzynowe o budowie 6-cylindrowej przekazujące napęd na tylne koła (opcjonalnie, w wersjach z dopiskiem „x” – 4×4) i zwarty układ kierowniczy gwarantujący podkreślaną od wielu lat „radość z jazdy”. Seria 5 E60 (lub E61, jeśli chodzi o kombi) świetnie się przy tym zestarzała i nie sprawia aż tylu problemów z elektroniką pokładową jak jej następca – F10. By stać się jej właścicielem, wystarczy dysponować 15 tys. zł, a by na dobre cieszyć się z jazdy tym samochodem, trzeba przeznaczyć na niego nawet dwa razy więcej.

BMW i w tym modelu nie próżnowało, montując pod maską różnorakie silniki. Przyjrzyjmy się im wszystkim i wybierzmy najodpowiedniejszego z punktu widzenia odbiorcy z drugiej ręki.

Używane BMW serii 5 (E60) – silniki benzynowe

By rozeznać się we wszystkich wersjach benzynowych, warto je najpierw wymienić. W BMW serii 5 (E60) uświadczymy następujące jednostki napędowe:

  • 2.0 R4: 170 KM (N43; 520i);
  • 2.2 R6: 170 KM (M54; 520i);
  • 2.5 R6: 177 KM (N52; 523i), 190 KM (N52; 523i), 192 KM (M54; 525i), 218 KM (N52; 525i);
  • 3.0 R6 (2979 cm³): 231 KM (M54; 530i), 306 KM (N54; 535i);
  • 3.0 R6 (2996 cm³): 218 KM (N53; 525i), 258 KM (N52; 530i), 272 KM (N53; 530i);
  • 4.0 V8: 306 KM (N62; 540i);
  • 4.4 V8: 333 KM (N62; 545i);
  • 4.8 V8: 367 KM (N62; 550i);
  • 5.0 V10: 507 KM (S85; M5).

Wszystkie silniki benzynowe pozbawione są turbodoładowania i mają napędy rozrządu realizowane za pośrednictwem łańcucha. Konstrukcje montowane w samochodach sprzed liftingu (do 2007 r.) wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, dopuszczający możliwość dopasowania względnie niedrogiej instalacji gazowej. Mowa tu głównie o rodzinie silników M54 (2.2, 2.5, 3.0). Nowsze N52 otrzymały już system płynnych zmian wzniosu zaworów (Valvetronic), a montowane po liftingu N43 i N53 – bezpośredni wtrysk paliwa. Generalnie nie warto na siłę szukać bazowej odmiany 4-cylindrowej (2.0), ponieważ ma wyraźnie gorsze osiągi od starszych R6, a przy tym bywa bardziej awaryjna (głównie łańcuch rozrządu i wtryskiwacze). Te drugie nie są mocną stroną nowszych wersji 6-cylindrowych o oznaczeniu N53. W nich warto też mieć z tyłu głowy konieczność wyczyszczenia kolektora dolotowego z odkładającego się nagaru. Na rynku wtórnym niełatwo znaleźć BMW E60 z V8, ale dobrze utrzymane egzemplarze szybko znajdują nabywców. Poza znacznie wyższymi kosztami serwisowania i częstszymi wizytami na stacjach paliwa nie ma się czego w nich obawiać. Co ciekawe, zawsze posiadają one napęd na tył, podobnie jak 2.0, 2.2 i wybrane 2.5. Część z tych ostatnich, jak i wszystkie 3.0 opcjonalnie łączyło się z napędem na 4 koła xDrive, który w BMW bardziej uchodzi za niepotrzebny „balast”, niż obiekt pożądania jak quattro w Audi.

5 najbardziej trwałych silników BMW: wybór na długie lata!

BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki benz. do 260 KM)
Silnik2.0 (520i)2.5 R6 (523i)2.5 R6 (525i)3.0 R6 (530i)3.0 R6 (525i)3.0 R6 (530i)
Pojemność1995 cm³2497 cm³2497 cm³2979 cm³2996 cm³2996 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc170 KM177 KM192 KM231 KM218 KM258 KM
Maks. moment210 Nm230 Nm245 Nm300 Nm250 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s8,5 s7,9 s6,9 s7,1 s6,5 s
Prędkość maks.224 km/h235 km/h238 km/h250 km/h248 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km8,5 l/100 km8,7 l/100 km8,5 l/100 km8,7 l/100 km8,8 l/100 km
BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki benz. od 270 KM)
Silnik3.0 R6 (535i)3.0 R6 (530i)4.0 V8 (540i)4.4 V8 (545i)4.8 V8 (550i)5.0 V10 (M5)
Pojemność2979 cm³2996 cm³4000 cm³4398 cm³4799 cm³4999 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc306 KM272 KM306 KM333 KM367 KM507 KM
Maks. moment400 Nm320 Nm400 Nm450 Nm490 Nm520 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,1 s6,3 s6,1 s5,8 s5,2 s4,7 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,2 l/100 km7,9 l/100 km10,5 l/100 km10,8 l/100 km10,9 l/100 km14,8 l/100 km
BMW 530xi E60 3.0 R6 272KM 6AT xDrive WI9217K 05-2009
Najlepszą relację osiągów do niezawodności i tolerancji LPG zapewnią najstarsze jednostki R6 o oznaczeniu M54: 2.2, 2.5 i 3.0 (fot.).

Używane BMW serii 5 (E60) – silniki Diesla

Gamę turbodiesli zasiliły jednostki 4- i 6-cylindrowe w układzie rzędowym. Zaliczają się do nich:

  • 2.0 R4: 163 KM (M47; 520d), 163 KM (N47; 520d), 177 KM (N47; 520d);
  • 2.5 R6: 163 KM (M57; 525d), 177 KM (M57; 525d);
  • 3.0 R6: 197 KM (M57; 525d), 218 KM (M57; 530d), 231 KM (M57; 530d), 235 KM (M57; 530d), 272 KM (M57; 535d), 286 KM (M57; 535d).

W konstrukcjach wysokoprężnych również zastosowano łańcuchowy rozrząd, który sprawia problemy zazwyczaj w wersjach 2-litrowych. Tu warto wspomnieć, że w starszych M47 napęd rozrządu umieszczono od strony chłodnicy, podczas gdy w N47 (od 2007 r.) przy skrzyni biegów, co drastycznie zwiększa koszt wymiany łańcucha rozrządu do nawet 4 tys. zł. Poza tą „wpadką”, nowsze jednostki cechuje przyjemniejsza kultura pracy i odczuwalnie lepsze osiągi, mimo pozornie identycznych parametrów „na papierze”. W ciemno można natomiast polecić silniki 6-cylindrowe z rodziny M57. 2.5 jest wystarczający, ale do serii 5 (E60) wyjątkowo pasuje odmiana 3-litrowa, pozwalająca już w najsłabszej wersji (197 KM) przyspieszać do 100 km/h w mniej niż 8 sekund. Oczywiście zdarzają się im awarie wtryskiwaczy (nieregenerowalne typy piezoelektryczne) czy turbosprężarki/turbosprężarek w wersji 286 KM, ale wynikają one zazwyczaj z ogromnych przebiegów używanych BMW. Niewykluczone, że zajdzie konieczność wypłukania filtra cząstek stałych w zalegającej sadzy (nie mają go tylko niektóre odmiany 520d).

BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki Diesla do 200 KM)
Silnik2.0 (520d)2.0 (520d)2.5 R6 (525d)3.0 R6 (525d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³2497 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc163 KM177 KM177 KM197 KM
Maks. moment340 Nm350 Nm400 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s8,3 s8,1 s7,6 s
Prędkość maks.224 km/h231 km/h230 km/h237 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km5,6 l/100 km6,9 l/100 km6,5 l/100 km
BMW serii 5 (E60) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybr. silniki Diesla od 200 KM)
Silnik3.0 R6 (530d)3.0 R6 (530d)3.0 R6 (530d)3.0 R6 (535d)3.0 R6 (535d)
Pojemność2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc218 KM231 KM235 KM272 KM286 KM
Maks. moment500 Nm500 Nm500 Nm560 Nm580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s6,8 s6,7 s6,5 s6,4 s
Prędkość maks.245 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,9 l/100 km7,5 l/100 km6,7 l/100 km8,0 l/100 km6,8 l/100 km
BMW serii 5 E60 02
Najniższe koszty serwisowania zapewni starszy turbodiesel 2.0 o oznaczeniu M47. BMW E60 z tym silnikiem mają co najmniej 14 lat (wycofano go po liftingu), w związku z czym i tak mogą wymagać napraw.
BMW 530d E60 3.0d R6 218KM 6AT WI81969 10-2003
6-cylindrowe turbodiesle mają w zasadzie tylko jedną typową przypadłość – urywające się klapki sterujące przepływem powietrza w kolektorze dolotowym. Co jakiś czas warto zlecić mechanikowi kontrolę tego elementu.

Używane BMW serii 5 (E60) – który silnik wybrać?

Teoretycznie za najbardziej godne polecenia uchodzą silniki starszych generacji, tj. 4-cylindrowe turbodiesle M47 i 6-cylindrowe M57 wraz z benzynowymi M54. Nie kupujmy ich jednak „w ciemno”, bo żaden silnik nie będzie w stu procentach bezawaryjny po tylu latach nierzadko rabunkowej eksploatacji. W zasadzie to warto mieć przyszykowane kilka tysięcy złotych na doinwestowanie „Piątki”, niezależnie od tego, jaki silnik wybierzemy: nawet te rekomendowane mogły nie mieć łatwej przeszłości i już powoli kierują się w stronę warsztatu wyspecjalizowanego w naprawach BMW.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym BMW serii 5 (E60):

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie użytkowników

Używane BMW serii 5 (E60) i BMW serii 5 (F10) – którą generację wybrać?

BMW 525d E60 3.0d R6 197KM 6AT WI7357J 01-2009

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here