Audi Q7 otworzyło nowy rozdział w historii rodzinnych SUV-ów. Wielkie, komfortowe, luksusowe, nawet 7-osobowe i rewelacyjnie wyposażone. Druga generacja prezentuje się znacznie lepiej, ale niesie ze sobą ten sam ładunek wszechobecnego przepychu. Jakie są opinie o tym aucie?
Miało być obszernie, luksusowo, bardzo komfortowo i pod wieloma względami – ostentacyjnie. Pierwsza generacja Audi Q7 wywiązała się z tego zadania wyśmienicie i mimo niechęci wielu miłośników marki, topowy SUV stał się bestsellerem i w pewnym stopniu prekursorem mody na ogromne, przysadziste i w pewnym sensie bezsensowne SUV-y. Druga generacja z jednej strony jest podobna – wielkie nadwozie, obszerne wnętrze, świetne wyposażenie i mocne silniki, ale z drugiej strony zupełnie inna stylistyka sprawia, że Q7-ka może się podobać. Pierwsza generacja była ogromna, może nawet za bardzo, co w połączeniu z dość obłymi kształtami sprawiało wrażenie, że auto jest niezgrabne i zwaliste. Tutaj jest o wiele lepiej, a liczne ostre linie i dynamiczne przetłoczenia zdecydowanie odchudzają sylwetkę. Przynajmniej wizualnie. Z pakietem S line i dużymi felgami Audi Q7 wygląda po prostu dobrze, z odrobiną sportowego klimatu, ale z zachowaniem majestatycznej sylwetki.

Audi Q7 jest długie i stosunkowo niskie, przez co wygląda jak olbrzymie kombi. Z pneumatycznym zawieszeniem i w ustawieniach najniższego prześwitu może nawet przypominać Audi A6 Allroad. Jeśli ktoś zastanawia się nad luksusowym, rodzinnym kombi, chciałby od czasu do czasu wjechać gdzieś dalej w lekki teren np. do lasu po opadach deszczu, ale nie podobają mu się przesadnie wysokie SUV-y, może rzucić okiem właśnie na Audi Q7. Fakt, jest olbrzymie, ale opcjonalnie posiada trzeci rząd siedzeń, a w bagażniku, nawet w ustawieniu 7-osobowym, zmieści jeszcze sporo bagażu. Poza tym mnóstwo odmian, konfiguracji i wariacji sprawi, że każdy znajdzie coś dla siebie. Kwestia wyszukania zadbanego egzemplarza, a z tym może nie być zbyt łatwo. Tak czy inaczej jeśli ktoś lubi stylistykę Audi z dużym grillem, charakterystycznymi światłami z ładną sygnaturą LED, preferuje stonowane kolory tj. srebrny, grafitowy, czarny, tutaj poczuje się jak w domu. Samochód mierzy 5052 mm długości, 1968 mm szerokości, 1741 mm wysokości, a rozstaw osi to 2994 mm.

Używane Audi Q7 II – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Audi Q7 II ma w sobie zdrową dawkę luksusu, dzięki czemu jest naprawdę wygodnym miejscem do spędzania czasu. Jest również doskonale wykonane, co powinno skusić wybrednych użytkowników. Oprócz tego w ofercie Audi Q7 II wciąż dostępny jest bardzo szeroki wybór miękkich w dotyku materiałów, a wszystkie twardsze tworzywa sztuczne są ograniczone do mniej zauważalnych miejsc. Całości dopełniają dodatki z prawdziwego metalu (lub drewna – co kto lubi), co dodaje eleganckiej atmosfery. Co jeszcze? Naprawdę dopracowany, prosty w obsłudze i oferujący sporo dodatków system informacyjno-rozrywkowy. Pod względem łatwości użytkowania ustępuje tylko odpowiednikowi w BMW, więc parowanie telefonów lub programowanie nawigacji satelitarnej to pestka. W tym systemie 8,3-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości wystaje z górnej części deski rozdzielczej i jest sterowany za pomocą przycisków i prostego pokrętła na konsoli środkowej. Jest też touchpad, który umożliwia ręczne pisanie, co jest przydatne podczas programowania adresu w nawigacji satelitarnej. Niestety wersje po liftingu przeszły na układ z ekranem dotykowym, który wciąż jest dobry, ale nie tak łatwy w użyciu jak wcześniejszy system.
Jeśli chodzi o przestrzeń, chyba nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że jest świetnie. Nawet wysokie osoby o wzroście powyżej 190 cm uznają Q7 za przestronne z przodu; przestrzeń nad głową jest bardzo duża, siedzenie można odsunąć daleko, aby zapewnić dużo miejsca na nogi i mnóstwo miejsca na łokcie. Wsiadanie i wysiadanie z drugiego rzędu siedzeń jest łatwe dzięki dużym otworom w drzwiach i wąskim progom. Q7 oferuje o kilka centymetrów więcej miejsca na nogi niż BMW X5/Land Rover Discovery i praktycznie dorównuje Volvo XC90. Naprawdę wysokie osoby dorosłe będą chciały siedzieć na dwóch skrajnych tylnych siedzeniach tylko na krótkie wycieczki, ale osoby o wzroście poniżej 190 cm nie będą czuły się zbyt ciasno. Discovery to co prawda lepszy wybór, jeśli regularnie przewozisz siedem osób, ale przynajmniej Q7 ma więcej przestrzeni ładunkowej za trzecim rzędem, gdy siedzenia są rozłożone. Zmieści się tam duża walizka i jeszcze kilka mniejszych plecaków, więc wakacje w 7 osób nie są nieosiągalne. Pojemność bagażnika po złożeniu oparć trzeciego rzędu to 770 litrów (890 litrów bez opcjonalnego trzeciego rzędu), a po złożeniu wszystkich oparć przestrzeń bagażowa to aż 2075 litrów.
Używane Audi Q7 II – silniki
Audi Q7 to przede wszystkim auto do dalekich podróży, dlatego też oferta silników wysokoprężnych, jak i ilość tego typu konfiguracji na rynku wtórnym, jest w zdecydowanej przewadze. Przed liftingiem w ofercie był jeden silnik benzynowy tj. 3.0 TFSI o mocy 333 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Mimo tak przytłaczających gabarytów, Audi Q7 z tym silnikiem jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w nieco ponad 6 sekund i osiągnąć 250 km/h prędkości maksymalnej. Po liftingu silnik ten dysponuje mocą 340 KM, a w ofercie pojawiły się między innymi hybrydy plug-in o mocy 381 i 462 KM. Warto również wspomnieć, że po liftingu topowe SQ7 zamiast jednostki wysokoprężnej posiada 4-litrowe V8 TFSI o mocy 507 KM i momencie obrotowym 770 Nm. Sprint do setki w 4,1 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h i średnie spalanie prawie 13 l/100 km? Czemu nie?! A co możemy znaleźć w ofercie silników Diesla? Jest tego sporo.

Na początku były to dwie odmiany jednostki 3.0 TDI o mocy 218 i 272 KM. Ta mocniejsza dysponowała momentem obrotowym aż 600 Nm, co dawało niesamowitą elastyczność i imponujące osiągi. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,3 sekundy robi wrażenie. Prędkość maksymalna to 234 km/h, a średnie spalanie zdaniem producenta to 6,1 l/100 km. Po 2018 roku obie jednostki odrobinę wzmocniono – odpowiednio 231 i 286 KM. Nie można również zapomnieć o topowej odmianie SQ7, która dysponuje niesamowitym 4-litrowym motorem V8 TDI o mocy 435 KM i momencie obrotowym 900 Nm. Ten kolos osiąga pierwszą setkę po niespełna 5 sekundach, jest w stanie jechać maksymalnie 250 km/h, a średnie spalanie nie przekracza 8 l/100 km. Jak widać oferta jest dość elastyczna, ale nie ma nic dla tych, którzy preferują 2-litrowej jednostki napędowe, przynajmniej na polskim rynku.

Używane Audi Q7 II – opinie użytkowników
Zalety
„Świetny wygląd, szczególnie w odmianie S line lub SQ7”.
„Rewelacyjny komfort i mnóstwo przestrzeni w środku”.
„Dynamiczne i oszczędne jednostki wysokoprężne”.
„Mnóstwo wersji, konfiguracji, rewelacyjne wyposażenie”.
Wady
„Silniki benzynowe są bardzo paliwożerne, szczególnie w SQ7”.
„Ogromne gabaryty i masa sprawia, że ciężko nim jeździć w mieście”.
„Mimo wszystko, nie nadaje się w teren”.
„Bardzo wysoka cena zadbanych egzemplarzy”.
Używane Audi Q7 II – awaryjność, typowe usterki
Chociaż nie jest skierowany do jazdy terenowej, warto sprawdzić spód każdego Audi Q7 II pod kątem uszkodzeń, które mogły powstać na nierównej nawierzchni. Model z pneumatycznym zawieszeniem i/lub SQ7 jest dość nisko zawieszony w sportowym trybie i łatwo coś uszkodzić, jeśli kierowcę poniosła fantazja na nierównej nawierzchni. Poza tym warto dokładnie sprawdzić karoserię, ponieważ jest to duży samochód, który dość często jest używany w ciasnych przestrzeniach miejskich. Należy również sprawdzić felgi aluminiowe pod kątem uszkodzeń, nie tylko z zewnątrz, ale również od wewnętrznej strony. Jak dotąd zgłoszonych problemów jest niewiele i większość koncentruje się wokół elektryki niezwiązanej z silnikiem, więc warto się upewnić, że wszystkie gadżety elektryczne działają tak, jak powinny. Co więcej, części zamienne są drogie i jeśli ktoś chce kupić auto proste i tanie w eksploatacji, to zdecydowanie nie ten adres. Decydując się na model wyprodukowany od 1 września do 31 grudnia 2019 roku, warto sprawdzić czy konkretny model nie kwalifikował się do akcji serwisowej dotyczącej wycieków oleju ze skrzyni biegów.

Używane Audi Q7 II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Audi Q7 II znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia akumulatora prawego, jak również na słupku środkowym (B) z prawej strony auta pod drzwiami. Numer VIN znajduje się również na podszybiu w lewym dolnym rogu.
Używane Audi Q7 II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 320 ogłoszeń dotyczących Audi Q7 drugiej generacji. Nie ma się co łudzić, że uda się znaleźć okazję i zadbany egzemplarz w niskiej cenie. Przykładowo model z 2020 roku z przebiegiem niespełna 30 000 kilometrów z silnikiem 3.0 TDI 45 z miękką hybrydą w odmianie S line to koszt około 320 000 złotych. Za około 240 000 złotych można znaleźć podobną odmianę, ale z 2016 roku i z przebiegiem 170 000 kilometrów.
Używane Audi Q7 II – podsumowanie
Niezwykle obszerne, komfortowe, praktyczne i świetnie wyposażone auto rodzinne? Propozycji może być wiele, ale jedną z najciekawszych jest z pewnością Audi Q7 drugiej generacji. Jest bardzo drogie, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji, nie jest oszczędne, ale daje mnóstwo przyjemności z jazdy i zawiezie nawet 7-osobową rodzinę na wakacje. Jeśli ktoś ma odpowiednią kwotę na zakup, powinien zdecydowanie rozważyć Audi Q7 II.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:
Używane Audi Q5 FY (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używane Audi Q7 I (2005-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 505/196/174 cm |
Rozstaw osi | 299 cm |
Pojemność bagażnika | 770-2075 l |
Silnik | 3.0 TFSI | 3.0 (55 TFSI e) | 3.0 (60 TFSI e) | 4.0 TFSI (SQ7) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2995 cm³ | 2995 cm³ | 2995 cm³ | 3996 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo + elektr. | benz., turbo + elektr. | benz., turbo |
Maks. moc | 333 KM | 381 KM | 462 KM | 507 KM |
Maks. moment | 440 Nm | 600 Nm | 700 Nm | 770 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s | 5,8 s | 5,4 s | 4,1 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 240 km/h | 240 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 3,0 l/100 km | 3,0 l/100 km | 12,7 l/100 km |
Silnik | 3.0 TDI | 3.0 TDI | 3.0 (45 TDI) | 3.0 (50 TDI) | 3.0 TDI e-tron | 4.0 TDI (SQ7) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 3956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel + elektr. | turbodiesel |
Maks. moc | 218 KM | 272 KM | 231 KM | 286 KM | 373 KM | 435 KM |
Maks. moment | 500 Nm | 600 Nm | 500 Nm | 600 Nm | 700 Nm | 900 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s | 6,3 s | 7,1 s | 6,3 s | 6,2 s | 4,8 s |
Prędkość maks. | 216 km/h | 234 km/h | 229 km/h | 241 km/h | 230 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 6,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,9 l/100 km | 1,9 l/100 km | 7,6 l/100 km |