UżywaneOpinieUżywane Audi Q5 8R (2008-2016) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Audi Q5 8R (2008-2016) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Audi Q5 I to nie lada gratka dla osób pragnących prestiżowego, ale niezbyt wielkiego i jednocześnie pojemnego SUV-a. Czy wysokie ceny rekompensują niewielką awaryjność? Zobaczmy, co o używanych Audi Q5 8R sądzą właściciele.

Audi Q5 zawsze plasowało się dokładnie pośrodku uterenowionej gamy Audi. Kiedyś tworzyło ją wspólnie z Q7 i Q3, w późniejszym czasie także z Q8 i Q2. Q5 nie jest małym SUV-em: mierzy ponad 4,6-metra, czyli więcej od typowych kompaktowych kombi. „Napompowane” nadwozie skrywa jednak zaledwie akceptowanie przestronne wnętrze, za to z obszernym i ustawnym bagażnikiem. Do napędu przewidziano znane z innych Audi, ale niekoniecznie lubiane jednostki TFSI/TDI, ale – ku uciesze fanów marki – standardowo (poza drobnymi wyjątkami) zestawiano je z „prawdziwym” napędem na 4 koła quattro, wykorzystującym centralny mechanizm różnicowy Torsen. Poza tym Audi Q5 od strony technicznej bliżej do droższego Q7 niż mniejszego Q3 czy nawet SUV-ów Volkswagena. Wszystkie silniki umieszczono bowiem wzdłużnie i zastosowano jednostki V6. Zwieńczenie gamy stanowi 354-konne Audi SQ5, oferowane także w odmianie wysokoprężnej (313-340 KM). Subtelny lifting Q5 8R z 2012 r. objął głównie reflektory – wprowadzono diody LED biegnące wokół całego obwodu lamp. Pojawiła się także odmiana hybrydowa, która zdobyła znikomą popularność.

AUDI Q5 I FL S-Line 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO695UX 11-2012
Zainteresowani używanym Audi Q5 najczęściej poszukują aut z pakietem S line (fot.). Wygląda ciekawiej, ale przy okazji winduje cenę.

Na ile ten spokrewniony z Porsche Macanem samochód po latach pozostaje premium? Czy warto wydać ponad 45 tysięcy złotych na przecież już kilkunastoletnie auto? Zdania użytkowników są podzielone. Spróbujmy znaleźć najlepszą z wielu możliwych konfiguracji używanych Audi Q5 8R.

AUDI Q5 I 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO055JY 02-2009
Mimo iż trudno nazwać Audi Q5 8R samochodem terenowym, praktycznie wszystkie auta zestawiono z wydajnym napędem 4×4. W 2009 r. pojawiła się słabsza, przednionapędowa odmiana 2.0 TDI (143 KM, później 150 KM).

Używane Audi Q5 8R – wnętrze

Stylistycznie Audi nie wniosło tu nic nowego – za kierownicą Q5 od razu odnajdą się osoby przesiadające się z innego modelu marki sygnowanej czterema pierścieniami. Audi oferowało na tyle szerokie możliwości konfiguracji, że znalezienie dwóch identycznie wyposażonych samochodów będzie sporym wyzwaniem. Niemniej kupujący Q5 w salonie rzadko oszczędzali na dodatkach i dość łatwo spotkać takie „niuanse” jak podgrzewane dysze spryskiwaczy, termoizolujące szyby, system multimedialny MMI i Audi drive select, pozwalający dopasowywać parametry silnika, skrzyni biegów czy zawieszenia do bieżących potrzeb. Oczywiście, jak przystało na Audi, poziom użytych do wykończenia materiałów i ich montaż można uznać za niemal wzorowy.

Jak na sporą długość i 281-centymetrowy rozstaw osi, Audi Q5 lekko rozczarowuje ilością miejsca w środku. Zastrzeżenia płyną głównie w stronę drugiego rzędu siedzeń, na którym w komfortowych warunkach pojadą tylko dwie dorosłe osoby (trzecia nie ma gdzie ulokować nóg z uwagi na wysoki tunel centralny). Na pocieszenie, często można liczyć na skórzaną tapicerkę bądź elektryczną regulację foteli, a także kilkustrefową klimatyzację. Ustawny, 540-litrowy bagażnik zwiększymy o ponad 1000 l, składając na płasko oparcia kanapy, uzyskując równą powierzchnię. Charakterystyczne szyny wzdłuż ścian bocznych to miejsce na ulokowanie opcjonalnej, przesuwanej listwy podtrzymującej załadunek.

Używane Audi Q5 8R – silniki benzynowe

Gamę jednostek benzynowych otwiera turbodoładowany 2.0 TFSI o początkowej mocy 211, później 180, 225 i 230 KM. W 2011 roku pojawiła się oparta na tym silniku hybrydowa odmiana generująca łącznie 245 KM i pozwalająca przejechać „na prądzie” do 3 kilometrów (z prędkością 60 km/h). Jednocześnie oferowano także jednostki V6: najpierw wolnossącego 3.2 (270 KM), po liftingu – 272-konnego 3.0 TFSI z kompresorem. Ta druga znalazła się również pod maską topowego Audi SQ5 (354 KM). Wszystkie wyposażono we wtrysk bezpośredni, lecz w ogłoszeniach sporadycznie pojawiają się samochody przerobione na LPG. Każde benzynowe Q5 ma napęd 4×4, ale standardowy „automat” Tiptronic -3.2/3.0 TFSI i rzadko 2.0 TFSI (łączył się także z 6-biegową skrzynią manualną). Poza Tiptronicem stosowano też dwusprzęgłowy automat S tronic (czyli DSG).

AUDI Q5 I Hybrid 2.0TFSI 245KM 8AT Tiptronic Quattro PO229TH 04-2012
Audi Q5 z hybrydowym zespołem napędowym praktycznie nie występuje na rynku wtórnym. Według producenta samochód średnio powinien spalić 7 l/100 km.

Używane Audi Q5 8R – silniki Diesla

Podobna sytuacja – do wyboru albo 4-cylindrowe 2.0 TDI (143-190 KM), albo 3.0 TDI V6 generujący, wraz z kolejnymi modyfikacjami, od 240 do 258 KM lub 313/326/340 KM w SQ5 TDI z dwiema turbosprężarkami. Każdy turbodiesel w Q5 wyposażono w filtr cząstek stałych i układ zasilania common rail: to ważna informacja dla osób zainteresowanych kupnem 2.0 TDI, choć i tak ten silnik nie jest wolny od wad. Uwaga na najsłabsze odmiany 143/150 KM, bowiem wyjściowo napęd przekazywany był w nich na przednią oś (quattro – opcjonalnie). Analogicznie do gamy benzynowej, 3-litrowe diesle łączyły się tylko z przekładniami automatycznymi (7-biegową, dwusprzęgłową S tronic lub 8-stopniową Tiptronic w SQ5), 2-litrowe także z ręczną skrzynią o 6 przełożeniach.

AUDI Q5 I FL S-Line 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO695UX 11-2012
3-litrowy diesel V6 zachwyca relacją osiągów do osiąganych wyników spalania. Do tego pięknie brzmi. Niestety, może odstraszać potencjalnymi wydatkami, które będziemy musieli ponieść po zakupie.

Używane Audi Q5 8R – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bagażnik zabiera nawet torby na dalekie wyprawy. Plus za elektrycznie podnoszoną klapę”

„Silnika nie słychać przy prędkości autostradowej. Przy ok. 160 km/h pojawia się szum opływającego powietrza”

„Świetnie zestrojony układ jezdny. Do tego trwały – przejechałem 150 tys. km i nic do tej pory nie wymieniłem”

„Wnętrze doskonale wykończone. Nie słyszę żadnych trzasków czy skrzypienia”

 Wady 

„Mam udoskonaloną wersję 2.0 TFSI, ale i tak spotkały mnie problemy z rozrządem. Musiałem regenerować głowicę”

„Auto robi wrażenie gabarytami z zewnątrz, a w środku okazuje się zbyt ciasne”

„Skrzynia S tronic niemal od początku szarpała. Naprawiłem mechatronikę, ale nadal nie jest idealnie”

„Okno dachowe postukuje na nierównościach. Serwis rozkłada ręce”

Używane Audi Q5 8R – awaryjność, typowe usterki

Potencjalni klienci na używane Q5 słusznie obawiają się problemów z silnikami TFSI. Dopiero w 2011 r. rozpoczęto montaż poprawionych jednostek EA888 Gen.3: wcześniejsze nadal obarczone są problemami z nadmiernym zużywaniem oleju silnikowego. Wszystko wina źle skonstruowanych pierścieni tłokowych. Wadliwy silnik poznamy po obecności tylko jednego wariatora rozrządu (udoskonalony ma dwa). Jeśli chodzi o diesle 2.0 TDI, sytuacja wygląda korzystniej. Nie pojawiają się doniesienia o awariach rozrządu i panewek, ale trwałość napędu pompy olejowej wciąż pozostawia wiele do życzenia. Warto przed zakupem sprawdzić też stan układu wtryskowego. W 3.0 TDI teoretycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu „wytrzymuje” ok. 300 tys. km: wymiana wymaga demontażu silnika, co winduje cenę do 5-6 tys. zł. Poza tym w najstarszych autach najwyższy czas „zajrzeć” do skrzyń S tronic (to volkswagenowskie DSG). Często przepalają się też paski LED w reflektorach: na szczęście za regenerację zapłacimy obecnie ok. 300-500 zł.

AUDI Q5 I 2.0TDI 170KM 7AT S-tronic Quattro PO730RU 08-2011
Przed usterkami skrzyń S tronic nie da się uciec. Przy przebiegach 200-250 tys. km najprawdopodobniej zostawimy kilka tys. zł na wymianę sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego, a także naprawę mechatroniki.

Używane Audi Q5 8R – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce umieszczonej na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu osadzenia prawego amortyzatora.

Audi Q5 8R numer VIN

Używane Audi Q5 8R – sytuacja rynkowa, ceny

Na fali popularności SUV-ów Audi Q5 niewiele traci na wartości. Na zakup trzeba przygotować minimum 40 tys. zł, ale kwoty aut z drugiej ręki szybko osiągają pułap 50 tys. zł. Zadbane egzemplarze z najstarszych roczników i pierwsze poliftowe wystawiane są za ok. 55-65 tys. zł. Powyżej 100 tys. zł kosztują Audi z ostatnich lat produkcji, kupione w polskim salonie. Aż 3 na 4 używane Q5 8R napędza silnik wysokoprężny (głównie 2.0 TDI). Hybrydy i auta z LPG to prawdziwe rodzynki.

Używane Audi Q5 8R – podsumowanie

To auto nie do końca wolne od wad, w dodatku drogie i ciaśniejsze niż mogłoby się wydawać. Q5 oferuje jednak sprawdzony napęd, czołową w klasie jakość wykonania oraz w większości zmodernizowane, wolne od wad silniki. Za najmniej ryzykowne można uznać samochody z roczników młodszych niż 2012. Niestety, w większości wciąż pozostają poza zasięgiem finansowym wielu kupujących.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Audi:

Używane Audi Q3 8U (2011-2018) – opinie użytkowników

Używane Audi Q7 4L (2005-2015) – opinie użytkowników

Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie użytkowników

AUDI Q5 I 3.0TDI V6 240KM 7AT S-tronic Quattro PO055JY 12-2008

Audi Q5 8R – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.463-464/188-191/162-166 cm
Rozstaw osi281 cm
Pojemność bagażnika540-1560 l
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI hybrid3.2 V6 FSI3.0 V6 TFSI3.0 V6 TFSI (SQ5)
Pojemność1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³3197 cm³2995 cm³2995 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo + elektr.benz.benz., kompr.benz., kompr.
Maks. moc180 KM211 KM230 KM245 KM*270 KM272 KM354 KM
Maks. moment320 Nm350 Nm350 Nm480 Nm*330 Nm400 Nm470 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s7,6 s6,9 s7,1 s6,9 s5,9 s5,3 s
Prędkość maks.210 km/h222 km/h228 km/h225 km/h234 km/h234 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa8,4 l/100 km8,6 l/100 km7,2 l/100 km6,9 l/100 km9,3 l/100 km8,5 l/100 km8,5 l/100 km

*wartości łącznie po zsumowaniu parametrów silnika spalinowego i elektrycznego

Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc143 KM150 KM163 KM170 KM177 KM190 KM
Maks. moment320 Nm320 Nm400 Nm350 Nm380 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s10,8 s9,7 s9,9 s9,0 s8,4 s
Prędkość maks.192 km/h192 km/h196 km/h204 km/h204 km/h211 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km5,9 l/100 km5,7 l/100 km7,0 l/100 km6,0 l/100 km5,7 l/100 km
Audi Q5 8R – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 6-cylindrowe)
Silnik3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI (SQ5)3.0 V6 TDI (SQ5 competition)3.0 V6 TDI (SQ5 plus)
Pojemność2967 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc240 KM245 KM258 KM313 KM326 KM340 KM
Maks. moment500 Nm580 Nm580 Nm650 Nm650 Nm700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,5 s6,5 s6,2 s5,1 s5,1 s5,1 s
Prędkość maks.225 km/h225 km/h230 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km6,4 l/100 km6,3 l/100 km6,8 l/100 km6,6 l/100 km6,6 l/100 km

Używane Audi Q5 8R – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji