UżywaneUżywane Audi Q3 8U (2011-2018) - który silnik wybrać?

Używane Audi Q3 8U (2011-2018) – który silnik wybrać?

Dla niektórych Q3 było swego rodzaju wstępem do świata Audi. Z jakim silnikiem warto kupić tego SUV-a z drugiej ręki?

Audi Q3 do dzisiaj rywalizuje o względy nabywców w nadal rozchwytywanym segmencie kompaktowych SUV-ów. Pierwsze wcielenie (typ 8U) lekko nawiązywało linią nadwozia do aut uterenowionych typu coupe. W sumie nieprzypadkowo, bo Audi pokusiło się o stworzenie na jego bazie modelu RS Q3, który generuje sporo ponad 300 KM. Nabywcy częściej jednak sięgali po bardziej zdroworozsądkowe wersje silnikowe, a takowych było całkiem dużo. Co istotne, stosowano je również w innych SUV-ach koncernu VW (np. w Volkswagenie Tiguanie i Audi Q5 8R), dlatego nie trzeba się martwić o ewentualną dostępność części. Niektóre jednostki pochodzą z poprawionych serii z wyeliminowanymi „chorobami wieku dziecięcego”.

Z jakim silnikiem warto kupić używane Audi Q3 8U? Sprawdźmy, jakie jednostki w nim oferowano.

Używane Audi Q3 8U – silniki benzynowe

  • 1.4 TFSI (125 KM, 150 KM)
  • 2.0 TFSI (170 KM, 180 KM, 200 KM, 211 KM, 220 KM)
  • 2.5 TFSI (310 KM, 340 KM, 367 KM)

W Q3 I nie znajdziemy innych silników benzynowych niż turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TFSI). Bazowy 1.4 TFSI rozwija 125 KM lub 150 KM, natomiast mocniejszy 2.0 TFSI – 170, 180, 200, 211 lub 220 KM (w zależności od lat produkcji). Do oferowanego w latach 2013-2016 Audi RS Q3 przewidziano 5-cylindrowego 2.5 TFSI o mocy 310, 340 lub 367 KM w wersji performance. Warto podkreślić, że montowane w Q3 jednostki 1.4 i 2.0 TFSI są już po modernizacjach producenta mających na celu zmniejszenie awaryjności. Niestety, nadal nie są one bezproblemowe. Obydwa zmagają się z usterkami rozrządu: w 1.4 TFSI zużywają się wałki rozrządu, a w 2.0 TFSI rozciągają się łańcuchy (1.4 ma pasek). Poza tym w 1.4 zawodzi system odłączania cylindrów (ACT) i pojawiają się awarie siłownika zaworu upustowego turbosprężarki. 2.0 TFSI z kolei pobiera olej (zwłaszcza w autach z pierwszych lat produkcji). Ten silnik opcjonalnie łączył się z napędem 4×4. Skrzynię dwusprzęgłową S tronic można było zamówić także do 1.4 TFSI. W Q3 te przekładnie mają 6 lub 7 biegów.

Audi Q3 8U – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 TFSI 1.4 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI
Pojemność 1395 cm³ 1395 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 125 KM 150 KM 170 KM 180 KM
Maks. moment 220 Nm 250 Nm 280 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 8,9 s 7,8 s 7,6 s
Prędkość maks. 194 km/h 204 km/h 212 km/h 217 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km 5,8 l/100 km 7,7 l/100 km 6,8 l/100 km
Audi Q3 8U – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI
Pojemność 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 200 KM 211 KM 220 KM
Maks. moment 280 Nm 300 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 6,9 s 6,4 s
Prędkość maks. 209 km/h 230 km/h 233 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,0 l/100 km 7,7 l/100 km 6,6 l/100 km
Audi Q3 8U – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 2.5 TFSI (RS Q3) 2.5 TFSI (RS Q3) 2.5 TFSI (RS Q3 performance)
Pojemność 2480 cm³ 2480 cm³ 2480 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 310 KM 340 KM 367 KM
Maks. moment 420 Nm 450 Nm 465 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s 4,8 s 4,4 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 270 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,8 l/100 km 8,4 l/100 km 8,6 l/100 km
Audi Q3 8U
Generalnie im nowsze Q3 2.0 TFSI, tym mniej awaryjne. Poprawiono w nich konstrukcję głowicy, tłoków i rozrządu, przez co wzrosła ich niezawodność.

Używane Audi Q3 8U – silniki Diesla

  • 2.0 TDI (120 KM, 140 KM, 150 KM, 177 KM, 184 KM)

Audi przewidziało do Q3 tylko jednego turbodiesla, ale za to bardzo popularnego w innych modelach – 2.0 TDI. Tutaj występuje w aż 5 wersjach mocy: 120, 140, 150, 177 lub 184 KM. Wszystkie bez wyjątku pochodzą z poprawionej serii, w której dotychczasowe pompowtryskiwacze zastąpiono układem common rail. Zmieniono też pompę olejową, dzięki czemu na dobre odeszły w niepamięć problemy z zatarciami silników. Jednostki 2.0 TDI CR (common rail) praktycznie nie mają wad fabrycznych. Ich osprzęt nie jest jednak wieczny i zaczyna sprawiać problemy po przekroczeniu ok. 200 tys. km. Wtedy trzeba się nastawić na wymianę koła dwumasowego, regenerację turbosprężarki lub przynajmniej wyczyszczenie DPF (choć raczej trzeba będzie go zregenerować). Napęd 4×4 można było zestawić z wszystkimi dieslami, poza 120-konnym. Skrzynie S tronic (7-biegowe) trafiały jako opcja do każdej odmiany.

Audi Q3 8U – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 120 KM 140 KM 150 KM
Maks. moment 290 Nm 320 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,9 s 9,6 s
Prędkość maks. 190 km/h 197 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km 5,1 l/100 km
Audi Q3 8U – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 177 KM 184 KM
Maks. moment 380 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 7,9 s
Prędkość maks. 212 km/h 219 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,1 l/100 km
Audi Q3 8U
Poprawiony 2.0 TDI CR jest znacznie mniej awaryjny od starszych odmian z pompowtryskiwaczami (PD).

Używane Audi Q3 8U – który silnik wybrać?

Z uwagi na przeciętne opinie o silnikach benzynowych, Q3 lepiej rozważyć z turbodieslem. Poza mniejszą awaryjnością, przemawia on też wyraźnymi oszczędnościami na paliwie (średnie spalanie ok. 6,5-8 l/100 km; benzynowe natomiast 8,5-11 l/100 km). Jeśli komuś zależy na napędzie zasilanym benzyną, powinien rozejrzeć się za nowszymi egzemplarzami ze zmodernizowanymi silnikami: najlepiej poliftowymi, czyli po 2014 r.

Przeczytaj więcej na temat Audi Q3 8U:

Używane Audi Q3 8U (2011-2018) – opinie użytkowników

Audi Q3 8U

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji