Dla niektórych Q3 było swego rodzaju wstępem do świata Audi. Z jakim silnikiem warto kupić tego SUV-a z drugiej ręki?
Audi Q3 do dzisiaj rywalizuje o względy nabywców w nadal rozchwytywanym segmencie kompaktowych SUV-ów. Pierwsze wcielenie (typ 8U) lekko nawiązywało linią nadwozia do aut uterenowionych typu coupe. W sumie nieprzypadkowo, bo Audi pokusiło się o stworzenie na jego bazie modelu RS Q3, który generuje sporo ponad 300 KM. Nabywcy częściej jednak sięgali po bardziej zdroworozsądkowe wersje silnikowe, a takowych było całkiem dużo. Co istotne, stosowano je również w innych SUV-ach koncernu VW (np. w Volkswagenie Tiguanie i Audi Q5 8R), dlatego nie trzeba się martwić o ewentualną dostępność części. Niektóre jednostki pochodzą z poprawionych serii z wyeliminowanymi „chorobami wieku dziecięcego”.
Z jakim silnikiem warto kupić używane Audi Q3 8U? Sprawdźmy, jakie jednostki w nim oferowano.
Używane Audi Q3 8U – silniki benzynowe
- 1.4 TFSI (125 KM, 150 KM)
- 2.0 TFSI (170 KM, 180 KM, 200 KM, 211 KM, 220 KM)
- 2.5 TFSI (310 KM, 340 KM, 367 KM)
W Q3 I nie znajdziemy innych silników benzynowych niż turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TFSI). Bazowy 1.4 TFSI rozwija 125 KM lub 150 KM, natomiast mocniejszy 2.0 TFSI – 170, 180, 200, 211 lub 220 KM (w zależności od lat produkcji). Do oferowanego w latach 2013-2016 Audi RS Q3 przewidziano 5-cylindrowego 2.5 TFSI o mocy 310, 340 lub 367 KM w wersji performance. Warto podkreślić, że montowane w Q3 jednostki 1.4 i 2.0 TFSI są już po modernizacjach producenta mających na celu zmniejszenie awaryjności. Niestety, nadal nie są one bezproblemowe. Obydwa zmagają się z usterkami rozrządu: w 1.4 TFSI zużywają się wałki rozrządu, a w 2.0 TFSI rozciągają się łańcuchy (1.4 ma pasek). Poza tym w 1.4 zawodzi system odłączania cylindrów (ACT) i pojawiają się awarie siłownika zaworu upustowego turbosprężarki. 2.0 TFSI z kolei pobiera olej (zwłaszcza w autach z pierwszych lat produkcji). Ten silnik opcjonalnie łączył się z napędem 4×4. Skrzynię dwusprzęgłową S tronic można było zamówić także do 1.4 TFSI. W Q3 te przekładnie mają 6 lub 7 biegów.
Silnik | 1.4 TFSI | 1.4 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1395 cm³ | 1395 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 125 KM | 150 KM | 170 KM | 180 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 8,9 s | 7,8 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 194 km/h | 204 km/h | 212 km/h | 217 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 5,8 l/100 km | 7,7 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Silnik | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 200 KM | 211 KM | 220 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,9 s | 6,9 s | 6,4 s |
Prędkość maks. | 209 km/h | 230 km/h | 233 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 7,7 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 2.5 TFSI (RS Q3) | 2.5 TFSI (RS Q3) | 2.5 TFSI (RS Q3 performance) |
---|---|---|---|
Pojemność | 2480 cm³ | 2480 cm³ | 2480 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB |
Maks. moc | 310 KM | 340 KM | 367 KM |
Maks. moment | 420 Nm | 450 Nm | 465 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s | 4,8 s | 4,4 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 270 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,8 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Używane Audi Q3 8U – silniki Diesla
- 2.0 TDI (120 KM, 140 KM, 150 KM, 177 KM, 184 KM)
Audi przewidziało do Q3 tylko jednego turbodiesla, ale za to bardzo popularnego w innych modelach – 2.0 TDI. Tutaj występuje w aż 5 wersjach mocy: 120, 140, 150, 177 lub 184 KM. Wszystkie bez wyjątku pochodzą z poprawionej serii, w której dotychczasowe pompowtryskiwacze zastąpiono układem common rail. Zmieniono też pompę olejową, dzięki czemu na dobre odeszły w niepamięć problemy z zatarciami silników. Jednostki 2.0 TDI CR (common rail) praktycznie nie mają wad fabrycznych. Ich osprzęt nie jest jednak wieczny i zaczyna sprawiać problemy po przekroczeniu ok. 200 tys. km. Wtedy trzeba się nastawić na wymianę koła dwumasowego, regenerację turbosprężarki lub przynajmniej wyczyszczenie DPF (choć raczej trzeba będzie go zregenerować). Napęd 4×4 można było zestawić z wszystkimi dieslami, poza 120-konnym. Skrzynie S tronic (7-biegowe) trafiały jako opcja do każdej odmiany.
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 120 KM | 140 KM | 150 KM |
Maks. moment | 290 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 9,9 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 197 km/h | 204 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 177 KM | 184 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 212 km/h | 219 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Używane Audi Q3 8U – który silnik wybrać?
Z uwagi na przeciętne opinie o silnikach benzynowych, Q3 lepiej rozważyć z turbodieslem. Poza mniejszą awaryjnością, przemawia on też wyraźnymi oszczędnościami na paliwie (średnie spalanie ok. 6,5-8 l/100 km; benzynowe natomiast 8,5-11 l/100 km). Jeśli komuś zależy na napędzie zasilanym benzyną, powinien rozejrzeć się za nowszymi egzemplarzami ze zmodernizowanymi silnikami: najlepiej poliftowymi, czyli po 2014 r.