UżywaneUżywane Audi A6 C7 (2011-2018) - który silnik wybrać?

Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – który silnik wybrać?

Najpopularniejsza w ogłoszeniach generacja A6 kosztuje krocie i wcale nie jest bezawaryjna. Który silnik najlepiej wybrać w używanym Audi A6 C7?

Po Audi klasy wyższej sprzed ok. 10 lat można spodziewać się naprawdę zaawansowanej elektroniki pokładowej składającej się na wyposażenie stosowane w obecnie produkowanych autach kompaktowych. Tak też jest: Audi A6 C7 otrzymało cały arsenał systemów wspomagających kierowcę, nowoczesne multimedia wraz z ekranem head-up i układ Audi drive select zmieniający tryb pracy jednostki napędowej i zawieszenia. Jednocześnie ten samochód w środku bardziej przypomina starszą generację C6 niż obecne C8. W A6 C7 uświadczymy jeszcze analogową deskę rozdzielczą z nieprzesadzonym ekranem pośrodku, w dodatku o najwyższym standardzie wykończenia (w tym prawdziwym drewnem).

Za wprawianie Audi A6 C7 w ruch odpowiadała cała masa silników zbudowanych głównie w oparciu o założenia downsizingu (choć nie wszystkie). Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w tym modelu i wybierzmy najbardziej godną polecenia.

Używane Audi A6 C7 – silniki benzynowe

Wszystkie benzynowe jednostki w Audi A6 C7 mają łańcuch rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie: pojedyncze lub podwójne. Z tej reguły wyłamuje się jedynie montowany do 2014 r. wolnossący silnik 2.8 FSI (204 KM). On, właściwie jako jedyny w całej gamie, nie wykazuje typowych wad konstrukcyjnych, choć z uwagi na obecność wtrysku bezpośredniego i tak nie nadaje się do LPG. Pełnił on rolę jednego z bazowych silników w A6 wraz z 4-cylindrowymi odmianami TFSI: 1.8 TFSI (190 KM) i 2.0 TFSI (180/252 KM). Ten drugi w słabszej wersji (CDNB) nadal potrafi spalać dużo oleju silnikowego, lecz wycofano go już przy okazji liftingu na rzecz jednostki 1.8 TFSI, która w zasadzie jest tego problemu pozbawiona (podobnie jak odmiana 252-konna).

Te silniki zestawiano, poza skrzyniami ręcznymi, z bezstopniowymi Multitronic (2.0 TFSI/180 KM i 2.8 FSI) i dwusprzęgłowymi S tronic (1.8 TFSI i 2.0 TFSI/252 KM). Na bazie „2-litrówki” Audi opracowało nawet swoją hybrydę (245 KM), lecz praktycznie nie występuje ona w polskich ogłoszeniach.

Audi A6 C7 2.0 TFSI
Silniki 2.0 TFSI sprawiały problemy w wielu modelach Audi i innych markach koncernu VW. Za godną polecenia w A6 C7 uchodzi nowsza odmiana 252-konna.

Po stronie mocniejszych jednostek napędowych ulokowano 6-cylindrowego 3.0 TFSI z doładowaniem mechanicznym (czyli kompresorem). Rozwija 300, 310 lub 333 KM i zapewnia „sprint” do 100 km/h na poziomie 5-5,5 sekundy. Te silniki konfigurowano wyłącznie ze skrzyniami S tronic, dlatego zwróćmy uwagę na historię serwisową tej przekładni (włącznie z wymianami oleju). Po 250 tys. km potrafi już wymagać remontu albo przynajmniej naprawy mechatroniki. Same silniki 3.0 TFSI są dość trwałe: sporadycznie sprawiają problemy z napędem rozrządu.

Odmiany V8 (4.0) znalazły zastosowanie jedynie w usportowionym Audi S6 (420/450 KM) i topowym RS6 (560/605 KM). W RS6 montowano automatyczne skrzynie z konwerterem momentu obrotowego (Tiptronic, 8 biegów), które uchodzą za bardziej żywotne od przekładni Multitronic/S tronic.

Audi A6 Avant 3.0 TFSI/komora silnika
Na rynku wtórnym niełatwo o A6 C7 z dynamicznym i dość solidnym silnikiem 3.0 TFSI. Wszystkie skonfigurowane z nim Audi A6 C7 posiadają napęd na 4 koła z mechanizmem Torsen (opcja dla 2.0 TFSI/252 KM i 2.8 FSI).
Audi A6 C7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.8 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.8 FSI V6 3.0 TFSI V6 3.0 TFSI V6 3.0 TFSI V6
Pojemność 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 2773 cm³ 2995 cm³ 2995 cm³ 2995 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. benz., komp. benz., komp. benz., komp.
Maks. moc 190 KM 180 KM 252 KM 204 KM 300 KM 310 KM 333 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 370 Nm 280 Nm 440 Nm 440 Nm 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 8,1 s 6,5 sekundy 7,7 s 5,5 sekundy 5,5 sekundy 5,1 s
Prędkość maks. 233 km/h 232 km/h 250 km/h 242 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,6 l/100 km 6,9 l/100 km 8,0 l/100 km 8,2 l/100 km 8,9 l/100 km 8,0 l/100 km
Audi A6 C7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje specjalne)
Silnik Hybryda 2.0 TFSI 4.0 V8 (S6) 4.0 V8 (S6) 4.0 V8 (RS6) 4.0 V8 (wydajność RS6)
Pojemność 1984 cm³ 3993 cm³ 3993 cm³ 3993 cm³ 3993 cm³
Paliwo benz., turbo + elektryczny. benz., biturbo benz., biturbo benz., biturbo benz., biturbo
Maks. moc (łączna) 211 + 54 KM (245 KM) 420 KM 450 KM 560 KM 605 KM
Maks. moment 350 + 210 Nm 550 Nm 550 Nm 700 Nm 750 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s 4,6 s 4,4 s 3,9 s 3,7 s
Prędkość maks. 240 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 9,7 l/100 km 9,4 l/100 km 9,8 l/100 km 9,6 l/100 km

Używane Audi A6 C7 – silniki Diesla

Największą popularnością (i jednocześnie zainteresowaniem) cieszą się Audi A6 C7 z 4-cylindrowymi turbodieslami 2.0 TDI. Popyt na nie bierze się głównie z wystarczających osiągów mocniejszych wersji (177/190 KM; były również 136 i 150 KM) i optymalnego zużycia paliwa. Te silniki nieźle łączą względnie niską awaryjność z doskonałą dostępnością części zamiennych i niedrogimi naprawami.

Zarówno starsze jednostki EA189 (136/177 KM), jak i EA288 (150/190 KM) pochodzą z serii CR, w której awaryjne pompowtryskiwacze zastąpiono układem common rail. Usterki z reguły dotyczą wyeksploatowanego osprzętu po pokonaniu ok. 200 tys. km, niemniej wciąż słyszy się o przypadkach awarii pomp oleju, w wyniku których zacierają się turbosprężarki lub nawet całe silniki. Starsze 2.0 TDI (136/177 KM) łączono ze skrzyniami ręcznymi lub Multitronic, nowsze (150/190 KM) – z manualnymi oraz S tronic. Napęd quattro opcjonalnie trafiał do odmiany 190-konnej.

Audi A6 C7 2.0 TDI
Wielu odbiorcom A6 w zupełności wystarcza ok. 8 sekund przyspieszenia do 100 km/h w mocniejszych wariantach diesli 2.0 TDI. Te silniki zapewnią najtańszą eksploatację: zarówno od strony spalania, jak i serwisowania.

Flagowy diesel w A6 C7 to ponownie 3.0 TDI V6, z tym że w tym modelu rozwijał od 190/204/218/245/272 KM z jedną turbosprężarką po 313/320/326 KM w odmianach biturbo. Po stronie zalet należy postawić wyśmienitą kulturę pracy i niebywale żywiołowy charakter. Wciąż jednak trzeba w nim uważać na rozrząd. Audi uprościło skomplikowany mechanizm ze starszych odmian tego silnika, niemniej przy przebiegach 200-300 tys. km lepiej się nastawić na wymianę łańcucha rozrządu. Koszt będzie wysoki z uwagi na umiejscowienie go od strony skrzyni biegów. 3.0 TDI jako jedyny silnik w całej gamie konfigurowano ze wszystkimi rodzajami przekładni – od manualnych (tylko 204 KM), przez automatyczne Multitronic (również 204 KM), S tronic i Tiptronic (warianty biturbo). Napęd 4×4 trafiał do każdej wersji, z czego do 218 KM i mocniejszych seryjnie.

Audi A6 C7 3.0 TDI
Motor 3.0 TDI idealnie pasuje do Audi A6, choć wymaga większej zasobności portfela od odmian 2-litrowych.
Audi A6 C7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 2-litrowe)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 136 KM 150 KM 177 KM 190 KM
Maks. moment 350 Nm 350 Nm 380 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 9,5 s 8,2 s 7,7 s
Prędkość maks. 209 km/h 216 km/h 228 km/h 235 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 4,5 l/100 km 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km
Audi A6 C7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla 3-litrowe)
Silnik 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6 3.0 TDI V6
Pojemność 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 190 KM 204 KM 218 KM 245 KM 272 KM 313 KM 326 KM
Maks. moment 500 Nm 450 Nm 500 Nm 580 Nm 580 Nm 650 Nm 650 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 7,0 s 6,6 s 6,1 s 5,5 s 5,1 s 4,9 s
Prędkość maks. 221 km/h 242 km/h 244 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km 5,6 l/100 km 6,3 l/100 km 5,6 l/100 km 6,7 l/100 km 6,4 l/100 km

Używane Audi A6 C7 – który silnik wybrać?

Dla oczekujących akceptowalnych kosztów utrzymania rekomendujemy wersje 2.0 TDI, zaś zwolennikom przewidywalnej eksploatacji – 2.8 FSI. Ewentualnie można rozważyć poliftowe A6 z 1.8/2.0 TFSI. Jednostki 3-litrowe nie gwarantują niezawodności, w dodatku są droższe i trafiają się rzadziej. Dają jednak najwięcej przyjemności z jazdy Audi A6 C7.

Przeczytaj także inne nasze artykuły o Audi A6 C7:

Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie użytkowników

Używane Audi A6 C6 i Audi A6 C7 – którą generację wybrać?

AUDI A6 C7 Avant 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO010ST 12-2011

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji