Używanego Audi A6 nie trzeba rekomendować: niemal każde prędzej czy później znajdzie nabywcę. Na którą generację najlepiej się zdecydować: nieco leciwą C6 czy nowoczesną C7?
Niepohamowany popyt na używane Audi A6 sprawia, że na portalach aukcyjnych przelewają się ich wręcz tysiące sztuk. Po „odhaczeniu” samochodów uszkodzonych zostaje ok. 1300 aut, i to biorąc pod uwagę wyłącznie dwie najpopularniejsze generacje – A6 C6 (2004-2011) i A6 C7 (2011-2018). Starszy model jakiś czas temu na dobre zadomowił się w optymalnym budżecie, jaki większość kierowców może przeznaczyć na samochód z drugiej ręki, czyli ok. 30 tys. zł. Na C7 trzeba przygotować minimum 50 tys. zł. Ale czy warto? Obydwa wcielenia A6 mają niemal identyczne wymiary zewnętrzne, podobne bagażniki i ponadczasową linię karoserii. To zarazem ostatnie generacje z analogowymi wskaźnikami oraz fizycznymi przyciskami do obsługi kokpitu.
Bez wątpienia decyzję o zakupie konkretnej generacji A6 podejmiemy pod spojrzeniu na dostępny budżet. Kupno nowszego modelu oznacza zmaganie się z większym spadkiem wartości, ale czy na pewno zagwarantuje mniejszą awaryjność? Zobaczmy, jak będzie w przypadku opisywanych dwóch wcieleń Audi A6.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – deska rozdzielcza
Elegancka linia i brak udziwnień stylistycznych od zawsze szły w parze ze szkołą konstruowania kokpitów przez Audi. W obydwu modelach spotkamy słusznych rozmiarów konsole środkowe, zestawy klasycznych wskaźników i wygodne pokrętło wybierania ustawień multimediów. Tu uwaga: w C6 stosowano kilka rodzajów ekranów, z czego najuboższe były bardzo wąskie i podświetlano je na czerwony kolor. Jeśli dobrze poszukamy, być może uda się znaleźć bogato skonfigurowane A6 C6 z poziomem wyposażenia niewiele odstającym od tego w C7 (np. z aktywnym tempomatem czy asystentem pasa ruchu). Audi zbiera pochwały za spasowanie i jakość materiałów zastosowanych we wnętrzu. Nawet w skrajnie „zajeżdżonych” C6 kokpity wyglądają przyzwoicie, a wysoki przebieg zdradzają właściwie tylko wytarte przyciski.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – przestrzeń w środku
Rekordowo długie (w porównaniu do głównych rywali – BMW serii 5 i Mercedesa klasy E) Audi A6 oferują wręcz wymarzone warunki podróżowania zarówno dla kierowcy, jak i jadących z nim pasażerów. Jedyny warunek? Musi być ich maksymalnie czworo. Gdy przyjdzie przewieźć 5 osób, pasażer z tyłu pośrodku musi siedzieć okrakiem w okolicach wysokiego tunelu środkowego i umieszczonego na nim panelu sterowania nawiewami klimatyzacji. Przyzwoicie prezentuje się ilość miejsca na głowy, nawet jeśli chodzi o limuzynę. Przednie fotele optymalnie podpierają ciało podczas jazdy na niemal każdym rodzaju drogi. W starszym C6 bywają już podniszczone, co jednak nie ujmuje im komfortu.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – bagażniki
W tej klasie samochodów żaden z rywali nie dysponuje tak rozległą przestrzenią bagażową jak Audi A6. Sedany zabiorą na pokład 555 l (C6) lub 530 l w nowszym modelu. Odmiany kombi obydwu generacji mieszczą dokładnie tyle samo, bo 560 l. Złożenie kanapy skutkuje uzyskaniem równej powierzchni o pojemności niemal 1700 l. Audi wykończyło bagażniki „A6-tek” wyjątkowo pieczołowicie, zadbało o regularny kształt nawet w reprezentacyjnych sedanach. W odmianach kombi montowano przydatne akcesorium w postaci przesuwanej po szynach belki podtrzymującej bagaż. To wyjątkowo pakowne samochody z optymalnie położonym progiem załadunkowym i obszernym otworem uzyskiwanym po otwarciu klapy.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – silniki
Znaczną część gamy silnikowej Audi A6 (C6) oparto na jednostkach benzynowych wolnossących. Tylko dwa z nich posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa (2.4 V6, 4.2 V8), reszta – wtrysk bezpośredni (FSI; 2.8 V6/3.2 V6/4.2 V8). Spotkamy go również w odmianach doładowanych, w tym przypadku 2.0 TFSI oraz 3.0 TFSI V6 (od 2008 r., z kompresorem). W A6 (C7) niemal w całości postawiono na downzising, przewidując głównie odmiany TFSI (1.8/2.0/3.0 V6), ale spośród nich „uchował się” wolnossący 2.8 V6 FSI (do 2014 r.). W obu wcieleniach „A6-tki” montowano kolejne serie rozwojowe jednostek 2.0 TDI oraz 3.0 TDI V6, w C6 paletę uzupełniał jeszcze 2.7 TDI V6. Słabsze odmiany benzynowe i wysokoprężne łączono albo ze skrzynią ręczną, albo bezstopniową Multitronic. Mocniejsze – z Tiptronikiem lub, w przypadku A6 C7, z dwusprzęgłowym S tronikiem (ta skrzynia w 2014 r. wyparła Multitroniki w bazowych 1.8/2.0 TFSI i 2.0 TDI). Napęd quattro stanowił opcję wymagającą dopłaty lub, w mocniejszych odmianach, standardową.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – co się w nich psuje?
Prawdopodobnie większość Audi A6 z silnikami 1.8/2.0 TFSI spala olej silnikowy, część może mieć nawet wymienioną jednostkę w wyniku doprowadzenia do zatarcia poprzedniej. Problem nie osiągnął aż takiej skali w 3.0 TFSI, choć z drugiej strony może to być efekt ograniczonej popularności tych silników. Turbodiesle 2.0 TDI PD sprawiają problemy z pompowtryskiwaczami i pękającymi głowicami (A6 C6 o mocy 140 KM, do 2008 r.). Awarie nie omijają również poprawionych odmian z zasilaniem common rail (głównie odmiany CAGB, czyli 2.0 TDI CR 136 KM), bowiem szwankują w nich pompy wysokiego ciśnienia paliwa: wskutek tzw. łuszczenia się pompy do układu paliwowego dostają się opiłki i zapychają m.in. wtryskiwacze. Rozważając zakup 3.0 TDI zawczasu osłuchajmy silnik pod kątem niepokojących stuków sugerujących wymianę łańcucha rozrządu (koszt: 5-6 tys. zł). Przeciętną trwałość prezentują skrzynie Multitronic, konieczność doinwestowania w S tronic wynika z kolei z jej naturalnego zużycia przy 200-300 tys. km. Podobnie jest zresztą w kwestii napraw zawieszenia. Niełatwo uświadczyć rdzę w bezwypadkowym egzemplarzu Audi A6, nawet jeśli to kilkunastoletnie C6. Jakość zabezpieczenia antykorozyjnego zasługuje na uznanie.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – za ile można je kupić?
Na A6 (C6) wystarczy kilkanaście tysięcy złotych i, co ciekawe, pośród takich samochodów trafiają się egzemplarze z poczynionymi inwestycjami (np. wymianą rozrządu). Typowy budżet na tą generację szacuje się jednak na 25-30 tys. zł: za tyle da się trafić również Audi po liftingu. Ostatnie roczniki podchodzą pod 40-50 tys. zł i wcale nie muszą mieć pod maską topowej (lub chociaż średniej) jednostki napędowej. Od takich kwot można rozpoczynać rozważania zakupu Audi A6 (C7), najprawdopodobniej z turbodieslem 2.0 TDI. By mieć pełen wybór w ciekawszych i lepiej utrzymanych autach, trzeba przygotować ok. 70-80 tys. zł.
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – którą generację wybrać?
Starszy, można wręcz powiedzieć, że leciwy model (C6) doskonale opiera się upływowi czasu i do tej pory pozostaje limuzyną/kombi wzorcowo łączącym komfort z właściwościami jezdnymi. Przy wyborze zadbanego auta, najlepiej po liftingu, ewentualne koszty serwisowania mają przewidywalny charakter. Schodzące niedawno z rynku pierwotnego A6 (C7) przejęło po poprzedniku kilka defektów (głównie silnikowych), ale na szczęście nie dołożyło nowych. Za ten solidny, i jednocześnie bardzo nowoczesny samochód musimy zapłacić przynajmniej dwa razy więcej.
Audi A6 (C6) – plusy i minusy
+ obszerny przedział pasażerski, pojemne bagażniki obu wersji, wzorowe wykończenie wnętrza
– zalew ofert ryzykownych aut, drogie naprawy silników i zawieszenia, ogromne przebiegi wystawionych samochodów
Audi A6 (C7) – plusy i minusy
+ wyposażenie na miarę obecnych standardów, wysoka trwałość ogólna, wzorowe zabezpieczenie przed korozją
– auto poza zasięgiem finansowym wielu osób, spore ryzyko kradzieży, drobne usterki elektroniki
Audi A6 (C6) | Audi A6 (C7) | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2011 | 2011-2018 |
Dł./szer./wys. | 493/186/146 cm | 493/187/146 cm |
Rozstaw osi | 285 cm | 291 cm |
Pojemność bagażnika | sed 555 l, kmb 565-1660 l | sed 530 l, kmb 565-1680 l |
Silniki benzynowe | 2.0-5.2 (170-580 KM) | 1.8-4.0 (180-560 KM) |
Silniki Diesla | 2.0-3.0 (140-240 KM) | 2.0-3.0 (136-326 KM) |
Silnik | 2.4 V6 | 3.2 FSI | 2.0 TDI | 2.7 TDI | 3.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2393 cm³ | 3123 cm³ | 1968 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 177 KM | 255 KM | 140 KM | 180 KM | 240 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 330 Nm | 320 Nm | 380 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 7,0 s | 10,3 s | 8,9 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 236 km/h | 250 km/h | 208 km/h | 228 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,7 l/100 km | 9,7 l/100 km | 6,3 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Silnik | 2.0 TFSI | 3.0 TFSI | 2.0 TDI | 3.0 TDI | 3.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 2995 cm³ | 1968 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., kompr. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 252 KM | 310 KM | 177 KM | 204 KM | 272 KM |
Maks. moment | 370 Nm | 440 Nm | 380 Nm | 450 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s | 5,5 s | 8,7 s | 7,0 s | 5,5 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 228 km/h | 240 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Audi A6, odsyłamy do poniższych materiałów: