Audi A6 C6 i A6 C7

Używanego Audi A6 nie trzeba rekomendować: niemal każde prędzej czy później znajdzie nabywcę. Na którą generację najlepiej się zdecydować: nieco leciwą C6 czy nowoczesną C7?

Niepohamowany popyt na używane Audi A6 sprawia, że na portalach aukcyjnych przelewają się ich wręcz tysiące sztuk. Po „odhaczeniu” samochodów uszkodzonych zostaje ok. 1300 aut, i to biorąc pod uwagę wyłącznie dwie najpopularniejsze generacje – A6 C6 (2004-2011) i A6 C7 (2011-2018). Starszy model jakiś czas temu na dobre zadomowił się w optymalnym budżecie, jaki większość kierowców może przeznaczyć na samochód z drugiej ręki, czyli ok. 30 tys. zł. Na C7 trzeba przygotować minimum 50 tys. zł. Ale czy warto? Obydwa wcielenia A6 mają niemal identyczne wymiary zewnętrzne, podobne bagażniki i ponadczasową linię karoserii. To zarazem ostatnie generacje z analogowymi wskaźnikami oraz fizycznymi przyciskami do obsługi kokpitu.

AUDI A6 C6 FL 3.0TDI V6 240KM 6AT Tiptronic Quattro PO013JW 05-2009
Audi A6 (C6) posiada zawieszenie o konstrukcji wielowahaczowej zarówno z przodu, jak i z tyłu. Gdy te samochody były jeszcze względnie młode, konstrukcja uchodziła za bezobsługową. Obecnie coraz częściej wymaga interwencji mechanika.

Bez wątpienia decyzję o zakupie konkretnej generacji A6 podejmiemy pod spojrzeniu na dostępny budżet. Kupno nowszego modelu oznacza zmaganie się z większym spadkiem wartości, ale czy na pewno zagwarantuje mniejszą awaryjność? Zobaczmy, jak będzie w przypadku opisywanych dwóch wcieleń Audi A6.

AUDI A6 C7 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO318RK 03-2011
Porównując generację C7 do poprzedniej, zwiększono tylko rozstaw osi (do 291 cm) – parametry długości, szerokości i wysokości pozostały niemal bez zmian.

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – deska rozdzielcza

Elegancka linia i brak udziwnień stylistycznych od zawsze szły w parze ze szkołą konstruowania kokpitów przez Audi. W obydwu modelach spotkamy słusznych rozmiarów konsole środkowe, zestawy klasycznych wskaźników i wygodne pokrętło wybierania ustawień multimediów. Tu uwaga: w C6 stosowano kilka rodzajów ekranów, z czego najuboższe były bardzo wąskie i podświetlano je na czerwony kolor. Jeśli dobrze poszukamy, być może uda się znaleźć bogato skonfigurowane A6 C6 z poziomem wyposażenia niewiele odstającym od tego w C7 (np. z aktywnym tempomatem czy asystentem pasa ruchu). Audi zbiera pochwały za spasowanie i jakość materiałów zastosowanych we wnętrzu. Nawet w skrajnie „zajeżdżonych” C6 kokpity wyglądają przyzwoicie, a wysoki przebieg zdradzają właściwie tylko wytarte przyciski.

AUDI A6 C6 FL 3.0TDI V6 240KM 6AT Tiptronic Quattro PO013JW 05-2009
Kierownice w A6 (C6) mają 4 lub 3 ramiona (głównie w pakietach S line). Skrzynie automatyczne obejmowały przekładnie bezstopniowe (Multitronic) lub klasyczne, 6-biegowe (Tiptronic).
AUDI A6 C7 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO318RK 03-2011
Ofertę „automatów” w A6 C7 zasiliły dwusprzęgłowe przekładnie S tronic. W jego przypadku znacznie trudniej o egzemplarz ze skrzynią ręczną.

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – przestrzeń w środku

Rekordowo długie (w porównaniu do głównych rywali – BMW serii 5 i Mercedesa klasy E) Audi A6 oferują wręcz wymarzone warunki podróżowania zarówno dla kierowcy, jak i jadących z nim pasażerów. Jedyny warunek? Musi być ich maksymalnie czworo. Gdy przyjdzie przewieźć 5 osób, pasażer z tyłu pośrodku musi siedzieć okrakiem w okolicach wysokiego tunelu środkowego i umieszczonego na nim panelu sterowania nawiewami klimatyzacji. Przyzwoicie prezentuje się ilość miejsca na głowy, nawet jeśli chodzi o limuzynę. Przednie fotele optymalnie podpierają ciało podczas jazdy na niemal każdym rodzaju drogi. W starszym C6 bywają już podniszczone, co jednak nie ujmuje im komfortu.

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – bagażniki

W tej klasie samochodów żaden z rywali nie dysponuje tak rozległą przestrzenią bagażową jak Audi A6. Sedany zabiorą na pokład 555 l (C6) lub 530 l w nowszym modelu. Odmiany kombi obydwu generacji mieszczą dokładnie tyle samo, bo 560 l. Złożenie kanapy skutkuje uzyskaniem równej powierzchni o pojemności niemal 1700 l. Audi wykończyło bagażniki „A6-tek” wyjątkowo pieczołowicie, zadbało o regularny kształt nawet w reprezentacyjnych sedanach. W odmianach kombi montowano przydatne akcesorium w postaci przesuwanej po szynach belki podtrzymującej bagaż. To wyjątkowo pakowne samochody z optymalnie położonym progiem załadunkowym i obszernym otworem uzyskiwanym po otwarciu klapy.

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – silniki

Znaczną część gamy silnikowej Audi A6 (C6) oparto na jednostkach benzynowych wolnossących. Tylko dwa z nich posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa (2.4 V6, 4.2 V8), reszta – wtrysk bezpośredni (FSI; 2.8 V6/3.2 V6/4.2 V8). Spotkamy go również w odmianach doładowanych, w tym przypadku 2.0 TFSI oraz 3.0 TFSI V6 (od 2008 r., z kompresorem). W A6 (C7) niemal w całości postawiono na downzising, przewidując głównie odmiany TFSI (1.8/2.0/3.0 V6), ale spośród nich „uchował się” wolnossący 2.8 V6 FSI (do 2014 r.). W obu wcieleniach „A6-tki” montowano kolejne serie rozwojowe jednostek 2.0 TDI oraz 3.0 TDI V6, w C6 paletę uzupełniał jeszcze 2.7 TDI V6. Słabsze odmiany benzynowe i wysokoprężne łączono albo ze skrzynią ręczną, albo bezstopniową Multitronic. Mocniejsze – z Tiptronikiem lub, w przypadku A6 C7, z dwusprzęgłowym S tronikiem (ta skrzynia w 2014 r. wyparła Multitroniki w bazowych 1.8/2.0 TFSI i 2.0 TDI). Napęd quattro stanowił opcję wymagającą dopłaty lub, w mocniejszych odmianach, standardową.

Audi A6 C6 i A6 C7 01
Odbiorcy A6 (C6) cenią niewysiloną i nieskomplikowaną konstrukcyjnie jednostkę 2.4 V6. Jako jedyna ma pośredni wtrysk paliwa i toleruje zasilanie LPG.
AUDI A6 C7 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO318RK 03-2011
Znane z obydwu generacji turbodiesle 3.0 TDI aksamitnie pracują i są naprawdę dynamiczne. Główna wada: nietrwały i drogi w wymianie rozrząd (napędzany łańcuchem).

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – co się w nich psuje?

Prawdopodobnie większość Audi A6 z silnikami 1.8/2.0 TFSI spala olej silnikowy, część może mieć nawet wymienioną jednostkę w wyniku doprowadzenia do zatarcia poprzedniej. Problem nie osiągnął aż takiej skali w 3.0 TFSI, choć z drugiej strony może to być efekt ograniczonej popularności tych silników. Turbodiesle 2.0 TDI PD sprawiają problemy z pompowtryskiwaczami i pękającymi głowicami (A6 C6 o mocy 140 KM, do 2008 r.). Awarie nie omijają również poprawionych odmian z zasilaniem common rail (głównie odmiany CAGB, czyli 2.0 TDI CR 136 KM), bowiem szwankują w nich pompy wysokiego ciśnienia paliwa: wskutek tzw. łuszczenia się pompy do układu paliwowego dostają się opiłki i zapychają m.in. wtryskiwacze. Rozważając zakup 3.0 TDI zawczasu osłuchajmy silnik pod kątem niepokojących stuków sugerujących wymianę łańcucha rozrządu (koszt: 5-6 tys. zł). Przeciętną trwałość prezentują skrzynie Multitronic, konieczność doinwestowania w S tronic wynika z kolei z jej naturalnego zużycia przy 200-300 tys. km. Podobnie jest zresztą w kwestii napraw zawieszenia. Niełatwo uświadczyć rdzę w bezwypadkowym egzemplarzu Audi A6, nawet jeśli to kilkunastoletnie C6. Jakość zabezpieczenia antykorozyjnego zasługuje na uznanie.

Audi A6 C6 i A6 C7 02
Audi S6 (fot.) i RS6 (C6) jako jedyne w historii otrzymały napęd jednostkami 10-cylindrowymi: 5.2 V10 FSI (S6, 435 KM) i 5.0 V10 TFSI (RS6, 580 KM).

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – za ile można je kupić?

Na A6 (C6) wystarczy kilkanaście tysięcy złotych i, co ciekawe, pośród takich samochodów trafiają się egzemplarze z poczynionymi inwestycjami (np. wymianą rozrządu). Typowy budżet na tą generację szacuje się jednak na 25-30 tys. zł: za tyle da się trafić również Audi po liftingu. Ostatnie roczniki podchodzą pod 40-50 tys. zł i wcale nie muszą mieć pod maską topowej (lub chociaż średniej) jednostki napędowej. Od takich kwot można rozpoczynać rozważania zakupu Audi A6 (C7), najprawdopodobniej z turbodieslem 2.0 TDI. By mieć pełen wybór w ciekawszych i lepiej utrzymanych autach, trzeba przygotować ok. 70-80 tys. zł.

AUDI A6 C7 Allroad 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO039UF 07-2012
Wszystkie Audi A6 Allroad (na zdjęciu: C7) zestawiono z wydajnym napędem quattro. Zwiększony prześwit przydaje się w każdych warunkach, nie tylko poza asfaltem.

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – którą generację wybrać?

Starszy, można wręcz powiedzieć, że leciwy model (C6) doskonale opiera się upływowi czasu i do tej pory pozostaje limuzyną/kombi wzorcowo łączącym komfort z właściwościami jezdnymi. Przy wyborze zadbanego auta, najlepiej po liftingu, ewentualne koszty serwisowania mają przewidywalny charakter. Schodzące niedawno z rynku pierwotnego A6 (C7) przejęło po poprzedniku kilka defektów (głównie silnikowych), ale na szczęście nie dołożyło nowych. Za ten solidny, i jednocześnie bardzo nowoczesny samochód musimy zapłacić przynajmniej dwa razy więcej.

Audi A6 (C6) – plusy i minusy

 +  obszerny przedział pasażerski, pojemne bagażniki obu wersji, wzorowe wykończenie wnętrza
 –  zalew ofert ryzykownych aut, drogie naprawy silników i zawieszenia, ogromne przebiegi wystawionych samochodów

AUDI A6 C6 FL 3.0TDI V6 240KM 6AT Tiptronic Quattro PO013JW 05-2009

Audi A6 (C7) – plusy i minusy

 +  wyposażenie na miarę obecnych standardów, wysoka trwałość ogólna, wzorowe zabezpieczenie przed korozją
 –  auto poza zasięgiem finansowym wielu osób, spore ryzyko kradzieży, drobne usterki elektroniki

AUDI A6 C7 3.0TDI V6 245KM 7AT S-tronic Quattro PO318RK 03-2011

Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – podstawowe dane techniczne
Audi A6 (C6) Audi A6 (C7)
Lata produkcji 2004-2011 2011-2018
Dł./szer./wys. 493/186/146 cm 493/187/146 cm
Rozstaw osi 285 cm 291 cm
Pojemność bagażnika sed 555 l, kmb 565-1660 l sed 530 l, kmb 565-1680 l
Silniki benzynowe 2.0-5.2 (170-580 KM) 1.8-4.0 (180-560 KM)
Silniki Diesla 2.0-3.0 (140-240 KM) 2.0-3.0 (136-326 KM)
Audi A6 (C6) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 2.4 V6 3.2 FSI 2.0 TDI 2.7 TDI 3.0 TDI
Pojemność 2393 cm³ 3123 cm³ 1968 cm³ 2698 cm³ 2967 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 177 KM 255 KM 140 KM 180 KM 240 KM
Maks. moment 230 Nm 330 Nm 320 Nm 380 Nm 500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 7,0 s 10,3 s 8,9 s 6,6 s
Prędkość maks. 236 km/h 250 km/h 208 km/h 228 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,7 l/100 km 9,7 l/100 km 6,3 l/100 km 7,0 l/100 km 7,1 l/100 km
Audi A6 (C7) – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 2.0 TFSI 3.0 TFSI 2.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TDI
Pojemność 1984 cm³ 2995 cm³ 1968 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo benz., turbo benz., kompr. turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 252 KM 310 KM 177 KM 204 KM 272 KM
Maks. moment 370 Nm 440 Nm 380 Nm 450 Nm 580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s 5,5 s 8,7 s 7,0 s 5,5 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 228 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 8,2 l/100 km 4,9 l/100 km 5,7 l/100 km 5,1 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Audi A6, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używane Audi A6 (C6; 2004-2011) – opinie użytkowników

Używane Audi A6 (C6; 2004-2011) – który silnik wybrać?

Oceń ten wpis
[Głosów: 79 Średnia: 3.4]

13 KOMENTARZE

  1. W audi a6 c7 2.0tdi do liftingu były montowane skrzynie multitronik, dopiero po 2014.02 s-tronic (wersje ultra 190km). Szkoda że autor pominął ten fakt.

  2. Spalanie nierealnie niskie w przypadku A6C6 3.0TDI.

    W cyklu mieszanym jest to bardziej 8l. Na autostradzie jadąc 120 można zejść poniżej 7, jednak jadąc 160 mamy około 8,5l

  3. Model c7 tez sie staje juz leciwy a c6 to juz w ogóle antyk gdzie c8 jest juz w produkcji od połowy 2018 Widac to najbardziej po desce rozdzielczej

  4. Cos wam powiem. Wiekszosc artykulow zle ocenia modele a6c6. Z mojego doswiadczenia mam odmienne zdanie..A6c6 z 2009 r 3.0 TDI 240 KM kupilem 4 letnie i z przebiegiem 224 000..Po zakupie w silniku zostaly wyczyszczone kolektory dolotowe z nagarow. Do sprzedania samochodu z przebiegiem 360k klapy pracowaly poprawnie, turbina oryginal , wtryski nie laly korekty max 0,5 . SILNIK PONAD 100K PRZEJECHAL PODKRECONY NA 300KM. ALE OLEJ W AUTOMACIE ZMIENIANY CO 60K W SILNIKU CO 15. GENERALNIE AUDI SPRZEDALEM W STANIE JAK NOWY W SRODKU, ZAWIECHA WYMIENIONA NIEPOTRZEBMIE PRZY 260K. OSOBISCIE ZDARZALO SIE POGONIC I NAWET 260KM/H I BYLO OK.Dobry silnik nawet super ale.musi byc po lifcie

  5. Co do A6 C6 w tabeli zabrakło najlepszego motoru po 2008r 2.7tdi 190ps i jego majmniejszego spalania ze wszystkich modeli silnikowych C6 . Taki posiadam ?

Pozostaw odpowiedź Dar86 Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here