UżywaneOpinieUżywane Audi A6 (C6; 2004-2011) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używane Audi A6 (C6; 2004-2011) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Bezpieczny, prestiżowy, bogato wyposażony, przestronny i mocny – do Audi A6 (C6) można przypisać wiele pozytywnych przymiotników, a przy tym może sobie pozwolić na niego wielu odbiorców. Oto opinie o używanym Audi A6 (C6).

Bez wątpienia Audi A6 C6 można okrzyknąć najprzestronniejszym autem ówczesnej klasy wyższej – przyczyniły się do tego nie tylko spora długość (nawet 493 cm) i rozstaw osi (285 cm), ale i umieszczenie silnika za przednią osią (w BMW i Mercedesie jest on cofnięty w głąb nadwozia), co też zaowocowało zwiększonym zwisem przednim utrudniającym codzienne manewrowanie przy krawężnikach. Ogromna popularność tego modelu z czasem obnażyła jego typowe usterki, a jest ich sporo z uwagi na całą plejadę siników 4-, 6-, 8- i 10-cylindrowych oraz licznych zaawansowanych elementów wyposażenia. Dzisiaj najtańsze A6 (C6) są wystawiane w okolicach 15 tys. zł, co niewątpliwie kusi coraz młodszych nabywców chętnych osobiście poznać zalety tego modelu. Uczulamy jednak, że wyeksploatowane egzemplarze niewiadomego pochodzenia to jeżdżące skarbonki, w które trzeba będzie drugie tyle „włożyć”, albo i więcej, gdy natrafimy na najbardziej ryzykowną specyfikację A6. W dużym skrócie należy się wystrzegać aut z silnikami 4-cylindrowymi ze skrzynią Multitronic i zużytym wielowahaczowym zawieszeniem (występuje w przedniej i tylnej osi).

AUDI A6 C6 3.0TDI V6 224KM 6AT Tiptronic Quattro PO1128N 06-2004
Dodatkowe okienko z tyłu ułatwia manewrowanie tym prawie 5-metrowym autem. Widoczność jest niezła także w pozostałych kierunkach.
AUDI A6 C6 Avant 2.0TDI 140KM 6MT PO593FF 09-2007
Polscy odbiorcy pożądają niezwykle przestronnej odmiany kombi. Oferowano ją również w najmocniejszych wersjach A6 C6, czyli S6 i RS6.

Używane Audi A6 (C6) – wnętrze

W 2008 roku A6 C6 poddano delikatnej modernizacji, której w środku w zasadzie nie widać. Stonowany i elegancki design kokpitu okazuje się ponadczasowy, a świetnej jakości materiały sprawiają, że wnętrze faktycznie wygląda na przebieg dwukrotnie mniejszy niż jest w rzeczywistości (bardzo to ułatwia sprawę handlarzom wystawiającym starsze A6, które „przejechały” mniej niż 300 tys. km). Bogate wyposażenie wcale nie jest sprawą oczywistą. Trafiają się auta m.in. z ręczną klimatyzacją, malutkim ekranem centralnym lub z kierownicą bez funkcji sterowania radiem. Najczęściej braki w wyposażeniu dotyczą samochodów sprowadzonych, bo Polacy kupujący A6 w salonie przeważnie decydowali się na auta w lepszych specyfikacjach (trzeba tylko takie znaleźć!). Każde A6 ma za to system multimedialny MMI (Multi Media Interface) obsługiwany za pośrednictwem pokrętła w konsoli środkowej. Występowały cztery rodzaje: Basic i Basic Plus (wyświetlacz monochromatyczny), High 2G z kolorowych wyświetlaczem i nawigacją oraz High 3G ze slotem na karty pamięci lub nawet twardym dyskiem 40 GB. Rzadko bo rzadko, ale trafiają się A6 C6 z bardzo współczesnym wyposażeniem, np. z asystentem pasa ruchu, aktywnym tempomatem.

Ponad 4,9-metrowe nadwozie kryje wnętrze zapewniające niemal królewskie warunki podróżowania dla 4 osób: piąta nie będzie miała gdzie ulokować nóg z uwagi na pokaźny tunel centralny kryjący wał napędowy w wersji quattro (ale jest też w wersjach z napędem na przód). Wszystkie A6 mają komfortowe i dobrze wyprofilowane fotele, a sporo także z pełną elektryczną regulacją i skórzaną tapicerką (te dwa elementy czasami nie idą ze sobą w parze). Jakość „skóry” – wysoka, wyciera się tylko na zewnętrznych poduszkach. Obie wersje nadwoziowe mają przepastne i miękko wykończone bagażniki o pojemności 555 l (sedan) i 565 l (kombi). W sedanie pod jego podłogą znalazło się jeszcze miejsce na akumulator i koło zapasowe. Niektóre A6 Avant wyposażono w praktyczne szyny z przegródką podtrzymującą bagaż.

Używane Audi A6 (C6) – silniki benzynowe

Gamę silnikową otwiera jedyna benzynowa jednostka czterocylindrowa – 2.0 TFSI/170 KM. Cieszy się umiarkowanym „wzięciem”, bo zbytnio nie pasuje do tak dużej limuzyny i z czasem zaczyna „brać” olej (słabe pierścienie tłokowe). Pośród silników V6 należy wymienić 2.4 MPI, 2.8/3.2 FSI (wtrysk bezpośredni) oraz 3.0 TFSI z kompresorem (wprowadzony po liftingu). Klienci najchętniej wybierają 2.4, bo nieźle wypada pod względem trwałości i toleruje LPG. Do założenia instalacji nadaje się również 8-cylindrowy 4.2 MPI, ale już w 2006 roku zastąpił go 4.2 FSI z mocą podniesioną do 350 KM. Ukoronowanie gamy stanowią wersje S6 i RS6 napędzane jednostkami V10 z wtryskiem bezpośrednim. 5,2-litrowe S6 nie ma turbodoładowania i rozwija 435 KM, a 5.0 biturbo w RS6 – oszałamiające 580 KM. Auto osiąga pierwsze 100 km/h już po upływie 4,5 sekundy (S6 – 5,2 s).

Audi A6 C6 silnik
W A6 (C6) niemal na dobre zagościły silniki z wtryskiem bezpośrednim – nie mają go tylko 2.4 V6 (fot.) i 4.2 V8 sprzed liftingu.

Używane Audi A6 (C6) – silniki Diesla

Do A6 montowano jednostki 2.0 TDI powszechnie znane z Volkswagenów i innych marek koncernu VAG. 140-konna wersja jest obarczona licznymi problemami związanymi z pompowtryskiwaczami i wadliwą pompą oleju (wyciera się trzpień napędzający, regeneracja kosztuje ok. 2000 zł). W nowszych z common rail z kolei dochodzi do awarii pompy wysokiego ciśnienia paliwa, wskutek czego dostają się do niego opiłki metalu (obarczony tą przypadłością jest zwłaszcza silnik CAGB). W A6 montowano również widlaste, 6-cylindrowe diesle 2.7 i 3.0 TDI. Są bardzo poszukiwane na polskim rynku, ale i nie wolne od wad. Jednostki sprzed liftingu zmagają się z nietrwałym układem wtryskowym common rail i awariami łańcuchów rozrządu (są 4, umieszczone po stronie ściany grodziowej, co utrudnia ich wymianę i generuje koszty robocizny). Usterki wyeliminowano w zmodernizowanych jednostkach napędzających auta po liftingu (oznaczenie CDYA, CDYC).

Audi A6 C6 - silnik 3.0 TDI
Do diesli V6 „wchodzi” aż 8 litrów oleju. Najlepiej zmieniać go co 15 tys. km i nie zwracać uwagę na kwestię „long life” (dotyczy także odmian benzynowych).

Używane Audi A6 (C6) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Napęd quattro daje niesamowitą pewność i trakcję. Idealnie współgra z precyzyjnym układem kierowniczym”

„Wysoka jakość wykonania i masa przydatnych bajerów umilających podróż”

„Doskonałe warunki na tylnej kanapie: mnóstwo miejsca, podłokietnik, osobne oświetlenie i przyciemniane szyby”

„Automatyczna skrzynia biegów (Tiptronic) idealnie dobiera przełożenia do warunków jazdy”

 Wady 

„W aucie siedzi się nisko i ma się ograniczoną widoczność, np. podczas pokonywania zakrętu”

„Moje Audi ma manualną skrzynię. Trochę hałasuje (pewnie łożysko), a wrzucaniu 2. biegu towarzyszy zgrzytnięcie”

„Uwaga na próby ukrycia problemów z rozrządem: niektórzy wymieniają tylko napinacze, a to pomaga na krótką metę”

„Ceny zakupu niskie, ale napraw – nadal wysokie”

Używane Audi A6 (C6) – awaryjność, typowe usterki

Poza wymienionymi wyżej przypadłościami niektórych silników niemal w każdym używanym A6 C6 trzeba sprawdzić stan wielowahaczowego zawieszenia: to solidna konstrukcja, ale setki tysięcy kilometrów po polskich drogach zdążyły i na nim odcisnąć już swoje piętno. W uterenowionym A6 Allroad zastosowano zawieszenie pneumatyczne, w którym z czasem pojawiają się nieszczelności. Użytkownicy skarżą się na niską trwałość bezstopniowej skrzyni Multitronic, którą Audi montowało do A6 ze słabszymi silnikami bez napędu quattro: zawodzi w nich głównie sterownik. Z kolej do działania Tiptronica nikt nie ma większych zastrzeżeń, ale pamiętajmy w nich (i w Multitronic) o wymianach oleju co 80 tys. km. W najstarszych autach pojawiają się ogniska korozji na drzwiach i klapach (maskę i błotnik wykonano z aluminium), z kolei w poliftowych szybko przepalają się diodowe światła.

Audi A6 C6 - sterowanie MMI
Ręczna skrzynia biegów nie sprawia użytkownikom zbyt wielu problemów. Pokrętłem po prawej stronie obsługuje się system MMI.

Używane Audi A6 (C6) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej (fot.). Tabliczka z numerem identyfikacyjnym znajduje się w podłodze bagażnika.

AUDI A6 C6 Avant 2.0TDI 140KM 6MT PO593FF 09-2007

Używane Audi A6 (C6) – sytuacja rynkowa

Po przefiltrowaniu ogłoszeń na „bezwypadkowy”, „nieuszkodzony” i „nie-anglik” pojawia się kilkadziesiąt ogłoszeń dotyczących A6 C6 za mniej niż 20 tys. zł. Nie dajmy się zwieść: to dopiero początek wydatków na ten samochód. Ponad połowa z ok. 500 wystawionych aut kosztuje jednak mniej niż 25 tys. zł. Mniej więcej tyle kosztują godne uwagi 3.0 TDI, a po dorzuceniu kilku tysięcy zł można rozglądać się za zadbanym benzynowym 4.2 (ale bardzo rzadkim). Rynek zdominowały A6 C6 z silnikami wysokoprężnymi (¾ ogłoszeń). Na „polifta” trzeba przeznaczyć od ok. 28 tys. zł, S6 – 50 tys. zł, a RS6 rządzi się zupełnie innymi prawami i „podchodzi” nawet pod sześciocyfrową kwotę.

Używane Audi A6 (C6) – podsumowanie

Nie ma co się porywać na tanie A6 C6 za mniej niż 20 tys. zł – lepiej odłożyć więcej na samochód z polecanym silnikiem albo z poprawionymi przypadłościami awaryjnej jednostki, np. naprawie pierścieni w 2.0 TFSI. Pamiętajmy, że najstarsze samochody mają 14 lat i raczej przez ten okres przejechały więcej niż często deklarowane 200-300 tys. km. Nie śpieszmy się zakupem i podejmijmy się znalezienia bogato wyposażonego A6 z polskiego salonu, nawet jeżeli będzie trochę droższe: to zadanie trudne, ale do wykonania.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:

Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie

Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie

Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – opinie

Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – którego wybrać?

AUDI A6 C6 FL 3.0TDI V6 240KM 6AT Tiptronic Quattro PO013JW 05-2009

Audi A6 (C6) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.491-493/186/146 cm
Rozstaw osi285 cm
Pojemność bagażnikased 555 l, kmb 565-1660 l
Audi A6 (C6) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 4- i 6-cylindrowe)
Silnik2.0 TFSI2.4 V62.8 V6 FSI2.8 V6 FSI3.0 V6 TFSI3.2 V6 FSI
Pojemność1984 cm³2393 cm³2773 cm³2773 cm³2995 cm³3123 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz.benz.benz., kompr.benz.
Maks. moc170 KM177 KM190 KM220 KM290 KM255 KM
Maks. moment280 Nm230 Nm280 Nm280 Nm420 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s9,2 s8,2 s7,3 s6,0 s7,0 s
Prędkość maks.228 km/h236 km/h238 km/h240 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km9,7 l/100 km8,2 l/100 km8,4 l/100 km9,4 l/100 km9,7 l/100 km
Audi A6 (C6) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. 8- i 10-cylindrowe)
Silnik4.2 V84.2 V8 FSI5.0 V10 TFSI (RS6)5.2 V10 FSI (S6)
Pojemność4163 cm³4163 cm³4991 cm³5204 cm³
Paliwobenz.benz.benz., biturbobenz.
Maks. moc335 KM350 KM580 KM435 KM
Maks. moment420 Nm440 Nm650 Nm540 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,0 s5,9 s4,5 s5,2 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa11,7 l/100 km10,2 l/100 km14,0 l/100 km12,6 l/100 km
Audi A6 (C6) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 4-cylindrowe)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc136 KM140 KM170 KM
Maks. moment320 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s10,3 s8,9 s
Prędkość maks.204 km/h208 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km6,3 l/100 km5,9 l/100 km
Audi A6 (C6) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla 6-cylindrowe)
Silnik2.7 V6 TDI2.7 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI
Pojemność2698 cm³2698 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc180 KM190 KM225 KM233 KM240 KM
Maks. moment380 Nm400 Nm450 Nm450 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s7,9 s7,3 s6,9 s6,6 s
Prędkość maks.228 km/h232 km/h250 km/h247 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,3 l/100 km6,5 l/100 km8,5 l/100 km8,5 l/100 km7,1 l/100 km

Używane Audi A6 (C6) – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

14 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji