Nie bez powodu używane Audi A4 budzi takie pożądanie wśród polskich kierowców. Którą generację wybrać: ciasną, coraz tańszą B7 czy obszerniejszą, ale wciąż drogą B8?
Audi A4 zostało najczęściej wyszukiwanym samochodem używanym w 2019 r. w serwisie ogłoszeniowym OtoMoto.pl. Dlaczego ten poniekąd leciwy już model wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem? Kierowcy chcą na własnej skórze poczuć jakość wykonania Audi i korzystać z nienagannych właściwości jezdnych, jakie producent zaszczepił w swój samochód klasy średniej.
Obecnie najbardziej rozchwytywane są generacje B7 i B8. Obie są już kilkanaście lat na rynku i na pierwszy rzut oka mają wiele ze sobą wspólnego. Owszem, silniki w obydwu modelach umieszczono wzdłużnie, a samochody osadzono na wielowahaczowym zawieszeniu obu osi, jednak Audi A4 B8 skonstruowano na zupełnie odmiennej płycie podłogowej, powiązanej ze sportowym Audi A5. Tymczasem A4 B7 to nic innego jak głęboki lifting wcielenia B6, co zresztą widać po niemal niezmienionej linii bocznej nadwozia. Przejął wobec tego główny zarzut stawiany poprzednikowi, czyli wyjątkową ciasnotę we wnętrzu. W B8 sytuacja diametralnie uległa poprawie, choć nadal ciężko stawiać go w gronie najprzestronniejszych samochodów w segmencie.
Obie generacje na dobre zdążyły się rozgościć w gronie używanych, kilkunastoletnich samochodów i nawet młodszy model ma już za sobą najwyższy spadek cen. Jak na swój wiek oba wcielenia A4 zaskakująco dobrze trzymają wartość. B7 i B8 „spotykają się” we wspólnym przedziale kwot oscylującym w granicach 25-30 tys. zł. Oczywiście nie mówimy w tym przypadku o rządzących się swoimi prawami Audi S4 i RS4, których ceny określa bardziej stan techniczny lub kaprys właściciela aniżeli rocznik czy przebieg. Niemniej przed zakupem Audi A4 za 25-30 tys. zł warto poznać wady i zalety obu najpopularniejszych dzisiaj generacji. Porównajmy zatem Audi A4 B7 z Audi A4 B8.
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – deska rozdzielcza
Niezależnie od wybranej przez nas generacji, w każdym Audi A4 znajdziemy wzorowy pod względem ergonomii kokpit, wykonany i solidnie zmontowany z materiałów wysokiej jakości. Odporność wnętrza A4 na zużycie często wykorzystują nieuczciwi sprzedający dla uwiarygodnienia niskiego, wpisanego w ogłoszeniu przebiegu (który zazwyczaj i tak jest sporo „cofnięty”). Potencjalni użytkownicy często „polują” na pakiety S line, obejmujące zazwyczaj srebrne wykończenie niektórych elementów kokpitu i trójramienną kierownicę.
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – przestrzeń w środku
Audi A4 nigdy nie błyszczało w tej kategorii. W starszym modelu możemy liczyć co najwyżej na warunki podobne do reprezentantów klasy kompaktowej. Przynajmniej z tyłu, bo fotele pierwszego rzędu okazują się przyzwoicie wyprofilowane i nie zawodzą nawet podczas dalekich tras. Warunki na kanapie uzależnione są od generacji i wersji nadwoziowej. W sedanach nieco brakuje miejsca na głowy, we wszystkich – przestrzeni dla pasażera pośrodku, któremu przeszkadza tunel środkowy. A4 B8 stanowi jednak krok naprzód pod względem ilości miejsca na nogi: w końcu przybyło mu kilkanaście centymetrów na długość, a rozstawowi osi – aż 16 cm.
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – bagażniki
Jeśli chodzi o bagażniki, Audi kierowało się innymi priorytetami niż konkurenci. Może nie są one pojemne, ale za to bardzo regularne i świetnie wykończone, w dodatku ze sporymi ilościami przydatnych wnęk i rozwiązań, np. szyn do przesuwania przegródki podtrzymującej bagaż. Nawet kombi w żadnym wcieleniu A4 nie udało się przekroczyć 500 l, ale uzyskiwane po złożeniu kanapy 1430 l w B8 zasługuje już na uwagę. Sedany zmieszczą 442 l (B7) lub 480 l (B8).
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – silniki
Audi w A4 B7 montowało jeszcze takich „starych wyjadaczy” jak 1.6 8V, 1.8 Turbo, 2.0 20V czy 1.9 TDI. Nowością w tym modelu była pierwsza jednostka TFSI (2.0) oraz turbodiesle 2.0 TDI, będące niewątpliwą przyczyną zachwiania dobrej opinii o tym modelu. W generacji B8 zastąpiono je zmodernizowanymi odmianami z wtryskiem common rail zamiast pompowtryskiwaczy, a ofertę jednostek benzynowych na dobre zdominowały silniki TFSI (1.8, 2.0, 3.0), choć pozostawiono wolnossącego 3.2 FSI. Stałym punktem w A4 były również widlaste, 6-cylindrowe turbodiesle. W obu modelach montowano silniki 2.7 TDI i 3.0 TDI, a w B7 przez krótki czas także 2.5 TDI. Dla topowych odmian w B7 (S4 i RS4) przewidziano jedynego V8 w ofercie: 4.2 o mocy 344 lub 420 KM. Trafił on również pod maskę następcy, ale tylko w RS4 B8 (450 KM): S4 wykorzystywał doładowanego kompresorem 3.0 TFSI (333 KM).
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – co się w nich psuje?
Najlepiej zapamiętać prostą zasadę: A4 B7 posiada lepsze silniki benzynowe, A4 B8 – wysokoprężne. W starszym modelu rozchwytywane są tolerujące LPG 1.6 8V/1.8 Turbo, a nawet pozbawiony problemu zużywania oleju 2.0 TFSI. Niestety, są już nim obarczone jednostki TFSI z rodziny EA888 montowane w B8, ale skalę problemu ograniczyło wprowadzenie w 2012 r. nowych wersji tych jednostek. Jeśli chodzi o popularne 2.0 TDI, liczne problemy z pękaniem głowic i pompowtryskiwaczami załagodziło dopiero wprowadzenie, wraz z generacją B8, jednostek z układem zasilania common rail. Ale uwaga, i one nie są bezawaryjne, np. łuszcząca się pompa wtryskowa w silnikach o kodzie CAGA (143 KM). Pod względem niezawodności pozytywnie zaskakują wysokoprężne jednostki V6, ale i tak potrafią spustoszyć portfel, np. gdy zajdzie konieczność wymiany łańcucha rozrządu (nawet 5-6 tys. zł). Przestrzegamy też przed montowanymi w obu modelach bezstopniowymi skrzyniami Multitronic i dwusprzęgłowymi S tronic, a także możliwością kosztownego remontu wielowahaczowego zawieszenia (kolejne kilka tys. zł).
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – za ile można go kupić?
Za 25-30 tys. zł użytkownicy wystawiają najlepsze egzemplarze A4 B7 z polecanymi silnikami 1.6/2.0/1.8 Turbo, a nawet z widlastymi turbodieslami. Pojawiają się także kabriolety. W przypadku generacji B8 za takie pieniądze jesteśmy raczej skazani na 1.8/2.0 TFSI, ale trafia się też sporo 2.0 TDI. Nie da się nie zauważyć wyższych przebiegów, często już w ogłoszeniach zbliżających się do 300 tys. km.
Używane Audi A4 B7 i Audi A4 B8 – którą generację wybrać?
Choć założony budżet oznacza wertowanie ogłoszeń z najtańszymi używanymi Audi A4 B8, polecamy nowszy model z uwagi na zauważalnie lepszą przestronność, ogólne dopracowanie konstrukcyjne i poprawione silniki 2.0 TDI, dla których nawet spory przebieg nie stanowi wyzwania. Przed wydaniem niemal 30 tys. zł na kilkunastoletnie A4 B7 warto pamiętać, że to nieco już przestarzały i ciasnawy samochód. Dysponując takim budżetem można już powoli myśleć o S4 albo dobrze utrzymanym kabriolecie z topowym dieslem.
Używane Audi A4 B7 – plusy i minusy
+ dobre zabezpieczenie antykorozyjne, skuteczny napęd quattro, niedrogie serwisowanie
– nieudane turbodiesle 2.0 TDI PD, ciasne wnętrze, wciąż aktualny proceder kręcenia liczników
Używane Audi A4 B8 – plusy i minusy
+ funkcjonalne bagażniki, świetne wykończenie wnętrza, doskonałe prowadzenie
– brak „pewnego” silnika benzynowego, droższe niż w przypadku poprzednika koszty napraw, większe ryzyko awarii elektroniki pokładowej
Audi A4 B7 | Audi A4 B8 | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2008 | 2008-2015 |
Dł./szer./wys. | 457-459/177-178/143-152 cm | 470/183/143 cm |
Rozstaw osi | 265 cm | 281 cm |
Pojemność bagażnika | sed 460 l, kmb 442-1184 l, cab 315 l | sed 480 l, kmb 490-1430 l |
Silniki benzynowe | 1.6-4.2 (102-420 KM) | 1.8-4.2 (120-450 KM) |
Silniki Diesla | 1.9-3.0 (115-233 KM) | 2.0-3.0 (120-245 KM) |
Silnik | 2.0 20V | 1.8 T | 2.0 TFSI | 1.9 TDI PD | 2.0 TDI PD |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1985 cm³ | 1781 cm³ | 1984 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 131 KM | 163 KM | 200 KM | 116 KM | 140 KM |
Maks. moment | 195 Nm | 225 Nm | 280 Nm | 285 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 8,6 s | 7,3 s | 11,2 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 212 km/h | 228 km/h | 241 km/h | 201 km/h | 212 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 8,2 l/100 km | 7,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 3.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 160 KM | 211 KM | 143 KM | 170 KM | 204 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 6,9 s | 9,4 s | 8,4 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 250 km/h | 215 km/h | 230 km/h | 244 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km |