UżywaneUżywane Audi A4 B7 (2004-2008) - który silnik wybrać?

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – który silnik wybrać?

A4 B7 na rynku wtórnym ustępuje miejsca przestronniejszej generacji B8. Z jakim silnikiem warto jeszcze rozważyć starszy model? Oto opinie o silnikach używanego Audi A4 B7.

Czasy dominacji wcielenia B7 pośród używanych Audi A4 bezpowrotnie minęły. Ten model zaskakująco długo utrzymał się na rynku. Tak naprawdę zadebiutował w 2000 roku pod oznaczeniem B6 – B7 można uznać za jego rozległy lifting wizualny połączony z dodaniem nowych jednostek napędowych 2.0 TFSI i TDI. Po premierze A4 B8 model ponownie „wskrzeszono”, tym razem jako Seata Exeo (2008-2013). Przewidziano dla niego poprawione wersje silników (m.in. 2-litrowych turbodiesli), które niestety napsuły sporo krwi użytkownikom Audi A4 B7. Nie oznacza to jednak, że żadna jednostka napędowa nie zasługuje w nim na rekomendację, choć trzeba mieć z tyłu głowy, że duży przebieg w końcu odbije się nawet na najtrwalszym silniku.

Który silnik wybrać w używanym Audi A4 B7? Przyjrzyjmy się wszystkim motorom w tym modelu.

Używane Audi A4 B7 – silniki benzynowe

Gamę otwiera popularny w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych w wielu modelach koncernu VW 8-zaworowy 1.6. Skromna moc (102 KM) nie gwarantuje dobrych osiągów, lecz silnik jest na ogół chwalony za niezawodność: zdarzają się awarie cewek zapłonowych, sondy lambda i przepustnicy. Na pewno wypada lepiej od wolnossącego 2.0 (130 KM), który znany jest z regularnego pobierania oleju silnikowego i awarii uszczelki pod głowicą. Ten silnik wyróżnia obecność 5 zaworów na każdy cylinder. Dla porównania, w turbodoładowanym 2.0 TFSI (EA113; 170/200/220 KM) znajdziemy już 4. Opiera się on na wolnossącym 2.0 FSI, który nie był dostępny w A4 B7. Nie ma zatem nic wspólnego ze słynącym z pobierania oleju 2.0 TFSI (EA888), który debiutował w 2007 roku. W opisywanym 2.0 TFSI (znanym także jako FSI Turbo) problemy sprawia głównie popychacz wysokociśnieniowej pompy paliwa i łańcuch spinający wałki rozrządu. Ta druga usterka występuje także w podobnym konstrukcyjnie, bo pochodzącym z tej samej rodziny (EA113) 1.8 T (163 KM). W nim dodatkowo należy się nastawić na konieczność zregenerowania turbosprężarki. Jeśli komuś nadal brakuje mocy, może poszukać jednostek w układzie V. Były dwie – 3.2 V6 (256 KM) i 4.2 V8 w modelach S4 (344 KM) oraz RS4 (420 KM). Nie montowano w nich jeszcze bezpośredniego wtrysku, stąd nie trzeba w nich regularnie czyścić układu dolotowego, jak ma to miejsce w nowszych odmianach FSI w A4 B8.

Używane Audi A4 B7 – silniki benzynowe (napęd, skrzynie biegów)

Wszystkie silniki, poza 1.6 8V i 2.0 20V, łączono z napędem na 4 koła quattro (opcjonalnie lub w standardzie). W A4 B7 stosowano ręczne skrzynie 5- i 6-biegowe, a także dwa rodzaje „automatów”: Multitronic (skrzynia bezstopniowa o przeciętnej trwałości) i Tiptronic (skrzynia automatyczna z przetwornikiem momentu obrotowego). Tą drugą zarezerwowano dla najmocniejszych odmian (powyżej 200 KM), choć oferowano także konfigurację 2.0 TFSI/200 KM + Multitronic.

Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. w układzie rzędowym)
Silnik1.6 8V1.8 T2.0 20V2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI
Pojemność1595 cm³1781 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc102 KM163 KM130 KM170 KM200 KM220 KM
Maks. moment148 Nm225 Nm195 Nm280 Nm280 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s8,6 s9,9 s8,3 s7,3 s7,1 s
Prędkość maks.190 km/h228 km/h212 km/h230 km/h241 km/h247 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km8,2 l/100 km8,0 l/100 km7,1 l/100 km8,0 l/100 km8,0 l/100 km
Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. w układzie widlastym)
Silnik3.2 V6 FSI4.2 V8 (S4)4.2 V8 (RS4)
Pojemność3123 cm³4163 cm³4163 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc256 KM344 KM420 KM
Maks. moment330 Nm410 Nm430 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,4 s5,6 s4,8 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa10,6 l/100 km13,3 l/100 km13,7 l/100 km
AUDI A4 B7 2.0 20V 131KM AT CVT Multitronic PO4533R 01-2005
Mimo relatywnie prostej konstrukcji, wolnossący 2.0 nie zbiera dobrych opinii. Wielu użytkowników nie jest w stanie zaakceptować jego ponadprzeciętnego zapotrzebowania na olej silnikowy.
Audi A4 B7 2.0 TFSI
Dla odmiany, 2.0 TFSI (lub FSI Turbo) raczej nie spala oleju, choć z czasem może wymagać inwestycji związanych z obecnością turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa.

Używane Audi A4 B7 – silniki Diesla

Pod maskami Audi A4 B7 montowano całą plejadę turbodiesli – łącznie aż 5 jednostek w 7 wersjach mocy. Bazową propozycję stanowi 1.9 TDI (115 KM), montowany, co ciekawe, aż do samego końca produkcji. To głośno klekoczący, ale wybitnie trwały silnik, o ile nie pochodzi z lat 2005-2008 (w takich potrafią zacierać się panewki). To i tak rozsądniejszy wybór od 2.0 TDI (140/170 KM), bowiem do A4 B7 trafiały wyłącznie awaryjne odmiany z pompowtryskiwaczami (PD). W tych silnikach pękały głowice, zacierały się turbosprężarki, psuły pompy oleju i zawory EGR. Jeśli komuś zależy na tym silniku, lepiej poszukać 8-zaworowej odmiany BPW (140 KM), która ma trwalszą głowicę. W dieslach V6 (2.5 TDI/163 KM, 2.7 TDI/180 KM i 3.0 TDI 204/233 KM) najwięcej kosztów generuje skomplikowany układ łańcuchowego rozrządu – za wymianę zapłacimy ok. 6 tys. zł. O ile w 2.7/3.0 TDI naprawy dokonuje się zazwyczaj po dużym przebiegu, tak w 2.5 TDI kłopoty z rozrządem następowały już po 150 tys. km, czyli względnie szybko. W przypadku wszystkich jednostek wysokoprężnych nie można wykluczać awarii osprzętu – dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki i filtra cząstek stałych (w 2.7/3.0 TDI i niektórych 2.0 TDI).

Używane Audi A4 B7 – silniki Diesla (napęd, skrzynie biegów)

W wysokoprężnych A4 B7 napęd quattro trafiał do wybranych 2.0 TDI i wszystkich 3.0 TDI. Skrzynie Multitronic montowano do 2.0/2.5/2.7 TDI, z kolei 3.0 TDI jako jedyny łączył się z Tiptronikiem. Tylko w 1.9 TDI stosowano 5-biegowe skrzynie ręczne (w pozostałych: 6-biegowe).

Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla w układzie rzędowym)
Silnik1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM140 KM170 KM
Maks. moment285 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s9,7 s8,6 s
Prędkość maks.201 km/h212 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,7 l/100 km5,8 l/100 km
Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla w układzie widlastym)
Silnik2.5 V6 TDI2.7 V6 TDI3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI
Pojemność2496 cm³2698 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc163 KM180 KM204 KM233 KM
Maks. moment350 Nm380 Nm450 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s8,4 s7,2 s6,8 s
Prędkość maks.227 km/h230 km/h235 km/h245 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km6,7 l/100 km7,6 l/100 km7,8 l/100 km
Audi A4 B7 1.9 TDI
Nie chcąc „wpakować się” w potężne wydatki serwisowe najlepiej postawić na doinwestowanego 1.9 TDI. Można też liczyć na umiarkowane zużycie paliwa.
Audi A4 B7 2.0 TDI
W A4 B7 silnik 2.0 TDI będzie wyborem podwyższonego ryzyka. Warto go kupić jedynie z pewnego źródła lub z pokaźnym plikiem rachunków za naprawy.

Używane Audi A4 B7 – który silnik wybrać?

Dobre osiągi z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo i akceptowalną niezawodnością – połączenie tych cech mogą zapewnić jedynie turbodoładowane silniki benzynowe 1.8 T i 2.0 TFSI. Dla zwolenników jazdy „o kropelce” rekomendujemy 1.9 TDI lub… 1.6 8V z LPG. Tak czy inaczej nie ma co się nastawiać na zupełnie bezobsługową eksploatację Audi A4 B7. W gąszczu „zajechanych” do granic możliwości aut coraz trudniej o egzemplarz godny zaufania.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Audi A4 B7 i modelach bliźniaczych:

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B6 (2000-2004) – opinie użytkowników

Używany Seat Exeo (2008-2013) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 (B7) i Audi A4 (B8) – którą generację wybrać?

Audi A4 B7

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji