AUDI A4 B6 Avant 2.5TDI V6 180KM 6MT Quattro 2003r. DD

Tak wiekowy model jak A4 B6 może być tanim wstępem do klasy premium albo przyszłym youngtimerem. Oto opinie o używanym Audi A4 B6.

Drugą generację Audi A4, oznaczoną symbolem B6, oficjalnie produkowano tylko przez 4 lata. Wyjątek stanowi odmiana kabriolet, która przetrwała w ofercie do 2006 r. (ale pojawiła się w 2002 r.). Tak naprawdę ten model pozostawał jednak w produkcji do 2008 r., bowiem następne wcielenie – A4 B7 – było rozbudowanym liftingiem B6 ze zmodernizowanymi pasami przednim i tylnym oraz nowymi silnikami. Żeby było jeszcze ciekawiej, ta konstrukcja przetrwała aż do 2013 r. pod postacią Seata Exeo („bliźniaka” A4 B7, wprowadzonego pod zakończeniu jego produkcji). Po generacji B6 widać, że to samochód z dwójką na przedzie w metryce. Dobitnie wskazują na do podniszczone wnętrza i korozja przednich błotników. Silniki, mimo iż w większości udane, różnie znoszą przebiegi podchodzące pod nawet pół miliona kilometrów, podobnie jak skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe obejmujące z przodu aż 4 wahacze na jedno koło. A4 B6 oferowano z „prawdziwym” napędem quattro (z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen) i w wersji usportowionej S4 (344 KM), choć zabrakło w nim flagowego RS4 (pojawił się z powrotem w A4 B7). Użytkownicy mogli wybierać w kilku rodzajach skrzyń biegów lub zestawić samochód w pakiecie S-Line (ze zmodyfikowanym zawieszeniem, inną kierownicą i poszerzeniami zderzaków/progów).

NASZ SKLEP
Audi A4 B6
Z daleka A4 B6 mocno przypomina zmniejszone Audi A6 C5. W odróżnieniu od niego jest jednak ciasnym samochodem z ograniczoną przestrzenią bagażową (bagażniki mieszczą niecałe 450 l).

Duży rozstrzał kwot za używane Audi A4 B6 dzieli ten samochód na kilka kategorii: może być tanim „wołem roboczym” (głównie kombi z dieslem 1.9 TDI), niedrogim wstępem do klasy premium (sedany z silnikami benzynowymi) lub, niedługo, cenionym youngtimerem (kabriolety i wersje S4). Poznajmy opinie użytkowników używanych Audi A4 B6.

Audi A4 B6 Cabrio
Kabrioleta na bazie generacji B6 produkowano w latach 2002-2006: później wprowadzono model stylistycznie podobny do A4 B7. Wersja z otwartym dachem otrzymała przeprojektowaną deskę rozdzielczą, którą przeniesiono potem do Seata Exeo.

Używane Audi A4 B6 – wnętrze

Kokpit A4 B6 do dziś może uchodzić za wzór ergonomii: z reguły brak tu wielkich ekranów (choć zdarzają się kolorowe wyświetlacze z nawigacją), a za obsługę odpowiadają rozsądnie ulokowane i dobrze oznaczone przyciski. Dodatkowy plus za czytelne, klasyczne zegary. Tworzywa zmontowano z wysoką precyzją i potrafią one nie wydawać żadnych dźwięków nawet w ponad 20-letnich samochodach. Zastrzeżenia płyną w kierunku odporności niektórych na zużycie: w leciwych Audi „lubi” schodzić farba z przycisków, nie najlepiej też wyglądają podłokietniki w drzwiach. W każdym A4 B6 zamontowano klimatyzację, w bogatszych wariantach znajdziemy automatyczny układ dwustrefowy, wielofunkcyjną kierownicę, ogrzewanie postojowe, zmieniarkę płyt CD lub tempomat.

Audi A4 B6 deska rozdzielcza
Konfiguracja „jasnę wnętrze + drewno” nie trafia się często na rynku wtórnym. W A4 Cabriolet stosowano zmodernizowaną deskę rozdzielczą z trzema okrągłymi nawiewami pośrodku.

Przestronność w środku nigdy nie była atutem opisywanej generacji A4 (i późniejszej B7). W przedniej części kabiny wygodnie usadowią się nawet wysokie osoby: do dyspozycji są fotele z długim siedziskiem o przyzwoitym wyprofilowaniu. Natomiast z tyłu panują warunki na poziomie auta kompaktowego. Najbardziej brakuje miejsca na nogi (zabiera je duży tunel środkowy), przeciętnie wygląda sytuacja w obrębie głów. Bagażniki sedanów i kombi mają podobną pojemność (odpowiednio 445 i 442 l), co również nie napawa wielkim optymizmem jeśli chcemy wyjeżdżać A4 z rodziną na wakacje. Punktują za to porządnym wykończeniem i niezłą ustawnością. Kabriolet, w zależności od położenia dachu, zmieści od 246 do 315 l pakunków.

Używane Audi A4 B6 – silniki

Pod maskami A4 B6 gościło wielu „starych wyjadaczy” na rynku wtórnym. Gamę odmian benzynowych otwierał 8-zaworowy 1.6 (102 KM). Dalej stosowano dwie jednostki z 5-zaworowymi głowicami: 2.0 (130 KM) i popularnego 1.8 Turbo w trzech wersjach mocy (150, 163, 190 KM). W 2002 r. do oferty dołączył silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 2.0 FSI/150 KM (on miał już 16-zaworową głowicę). Pod stronie odmian widlastych ulokowano 2.4 V6 (170 KM), 3.0 V6 (220 KM) i flagowego 4.2 V8 w Audi S4 (344 KM). Paletę turbodiesli oparto na jednostkach 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami (100, 115, 130 KM) i turbodieslach V6 – 2.5 TDI (155, 163, 180 KM). Napęd 4×4 zestawiano jedynie z silnikami 1.8 Turbo, 3.0 V6, 1.9 TDI/130 KM i 2.5 TDI/180 KM. Audi proponowało 5- lub 6-biegowe skrzynie ręczne oraz dwa „automaty”: Tiptronic (5 biegów) i bezstopniową skrzynię Multitronic z sześcioma wirtualnymi biegami.

Audi A4 B6 silnik
2,4-litrowe V6 dodaje nieco szlachetności temu starzejącemu się modelowi. Osiągami i spalaniem przegrywa jednak z 1.8 Turbo.
Audi A4 B6 silnik
W A4 B6 montowano solidniejsze wersje diesli 1.9 TDI, jeszcze wolne od problemów z panewkami. Szkoda, że rozczarowują kulturą pracy.

Używane Audi A4 B6 – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Napęd quattro zimą wyciągnął mnie z wielu kryzysowych sytuacji. Warto go mieć w A4”

„Silnik 1.8 Turbo przyjemniej rozpędza auto niż jednostka wolnossąca. Spalaniem da się zejść do mniej niż 7 l/100km”

„Oryginalne części trochę kosztują, ale nadrabiają dobrą jakością. Można też przebierać w zamiennikach”

„Wielowahaczowe zawieszenie zapewnia świetny komfort jazdy. Audi niemal płynie po asfalcie”

 Wady: 

„Odradzam wybór silnika 2.0 20V: ma wyjątkowy apetyt na olej, i to nie tylko w moim egzemplarzu”

„Bagażnik kombi mniejszy niż w aucie kompaktowym. Dla rodziny może nie wystarczyć”

„Gdy z przodu jedzie wysoki kierowca (ok. 190 cm), za nim już mało kto się zmieści, chyba że dziecko”

„Wyciera się struktura przycisków na kokpicie. Kiepsko to wygląda”

Używane Audi A4 B6 – awaryjność, typowe usterki

„Czarną owcą” w niezłej gamie silnikowej A4 B6 stały się flagowe, widlaste diesle: 2.5 TDI spędzały sen z powiek użytkowników awariami wałków rozrządu. Silniki z kodami rozpoczynającymi się literą B (BFC, BCZ, BDG, BAU) przeszły serię modyfikacji, które nieco poprawiły ich niezawodność. 1.9 TDI to z kolei wzorzec trwałości, któremu obecnie szkodzi rabunkowa eksploatacja i odkładanie w nieskończoność niezbędnych czynności serwisowych. W autach benzynowych należy odnotować spalanie oleju silnikowego (2.0 20V), zużyte turbosprężarki w 1.8 Turbo czy nagar w układzie dolotowym 2.0 FSI. W tak wiekowym modelu raczej nie ma co liczyć na bezstresową eksploatację samochodu z automatyczną skrzynią biegów: z gorszej trwałości słyną bezstopniowe Multitronic, w których zużywa się łańcuch przekładni. Oprócz tego nie należy wykluczać remontu rozbudowanego zawieszenia, konieczności usunięcia rdzy z przednich błotników i pomalowania elementu, z którego zszedł lakier bezbarwny.

Audi A4 B6 lakier
Łuszczący się lakier to niemal norma w samochodach mających ponad 20 lat. Nadwozie zostało w całości ocynkowane i świetnie opiera się korozji (poza przednimi błotnikami).

Używane Audi A4 B6 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na środku przegrody czołowej (fot.) oraz na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Audi A4 B6 numer VIN

Używane Audi A4 B6 – sytuacja rynkowa, ceny

Kwestię ceny za używane A4 B6 reguluje przebieg i stan utrzymania, a nie rocznik. Samochody z deklarowanym przebiegiem ponad 250 tys. km startują od 7 tys. zł. W okolicach 11-15 tys. zł trafiają się ładniejsze A4 z silnikami benzynowymi. Bliżej 20 tys. zł wystawiane są kabriolety lub egzemplarze z pakietem S-Line. Wciąż mowa jednak o rocznikach 2003-2006. Co czwarte A4 ma pod maską Diesla, nieco częściej występuje wersja nadwoziowa kombi.

Używane Audi A4 B6 – podsumowanie

Auto z ewidentnie minionej epoki w motoryzacji, która do dzisiaj ma wielu zwolenników. A4 kusi świetnymi właściwościami jezdnymi i wykończeniem premium, lecz nie jest w stanie ukryć swego wieku i przebiegu. Kupując auto z dolnej półki cenowej liczmy się z tym, że może się w nim „sypać” wszystko. A4 B6 jako lokata kapitału? Na razie tylko w wersjach V6, S4 lub Cabrio.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Audi:

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników

Używane Audi A3 8P (2003-2012) – opinie użytkowników

Używane Audi A6 C5 (1997-2004) – opinie użytkowników

AUDI A4 B6 Avant 2.5TDI V6 180KM 6MT Quattro 2003r. DD

Audi A4 B6 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.454-459/177-178/143-145 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnikased 445 l, kmb 442-1184 l, cab 246-315 l
Audi A4 B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
Silnik1.6 8V1.8 Turbo1.8 Turbo1.8 Turbo2.0 20V2.0 FSI
Pojemność1595 cm³1781 cm³1781 cm³1781 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.benz.
Maks. moc102 KM150 KM163 KM190 KM130 KM150 KM
Maks. moment148 Nm210 Nm225 Nm240 Nm195 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s8,9 s8,6 s8,2 s9,9 s8,8 s
Prędkość maks.190 km/h222 km/h228 km/h237 km/h212 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km8,2 l/100 km8,2 l/100km8,6 l/100 km7,9 l/100 km7,1 l/100 km
Audi A4 B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe V6 i V8)
Silnik2.4 V63.0 V64.2 V8 (S4)
Pojemność2393 cm³2976 cm³4163 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc170 KM220 KM344 KM
Maks. moment230 Nm300 Nm410 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s6,9 s5,6 s
Prędkość maks.226 km/h245 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa9,5 l/100 km9,5 l/100 km13,3 l/100 km
Audi A4 B6 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI2.5 V6 TDI2.5 V6 TDI2.5 V6 TDI
Pojemność1896 cm³1896 cm³1896 cm³2496 cm³2496 cm³2496 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc100 KM115 KM130 KM155 KM163 KM180 KM
Maks. moment250 Nm285 Nm310 Nm310 Nm350 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s11,2 s9,9 s9,4 s8,9 s8,4 s
Prędkość maks.195 km/h201 km/h210 km/h221 km/h227 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa5,4 l/100 km5,7 l/100 km5,6 l/100 km6,8 l/100 km6,8 l/100 km7,8 l/100 km

Używane Audi A4 B6 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj