Tak wiekowy model jak A4 B6 może być tanim wstępem do klasy premium albo przyszłym youngtimerem. Oto opinie o używanym Audi A4 B6.
Drugą generację Audi A4, oznaczoną symbolem B6, oficjalnie produkowano tylko przez 4 lata. Wyjątek stanowi odmiana kabriolet, która przetrwała w ofercie do 2006 r. (ale pojawiła się w 2002 r.). Tak naprawdę ten model pozostawał jednak w produkcji do 2008 r., bowiem następne wcielenie – A4 B7 – było rozbudowanym liftingiem B6 ze zmodernizowanymi pasami przednim i tylnym oraz nowymi silnikami. Żeby było jeszcze ciekawiej, ta konstrukcja przetrwała aż do 2013 r. pod postacią Seata Exeo („bliźniaka” A4 B7, wprowadzonego pod zakończeniu jego produkcji). Po generacji B6 widać, że to samochód z dwójką na przedzie w metryce. Dobitnie wskazują na do podniszczone wnętrza i korozja przednich błotników. Silniki, mimo iż w większości udane, różnie znoszą przebiegi podchodzące pod nawet pół miliona kilometrów, podobnie jak skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe obejmujące z przodu aż 4 wahacze na jedno koło. A4 B6 oferowano z „prawdziwym” napędem quattro (z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen) i w wersji usportowionej S4 (344 KM), choć zabrakło w nim flagowego RS4 (pojawił się z powrotem w A4 B7). Użytkownicy mogli wybierać w kilku rodzajach skrzyń biegów lub zestawić samochód w pakiecie S-Line (ze zmodyfikowanym zawieszeniem, inną kierownicą i poszerzeniami zderzaków/progów).
Duży rozstrzał kwot za używane Audi A4 B6 dzieli ten samochód na kilka kategorii: może być tanim „wołem roboczym” (głównie kombi z dieslem 1.9 TDI), niedrogim wstępem do klasy premium (sedany z silnikami benzynowymi) lub, niedługo, cenionym youngtimerem (kabriolety i wersje S4). Poznajmy opinie użytkowników używanych Audi A4 B6.
Używane Audi A4 B6 – wnętrze
Kokpit A4 B6 do dziś może uchodzić za wzór ergonomii: z reguły brak tu wielkich ekranów (choć zdarzają się kolorowe wyświetlacze z nawigacją), a za obsługę odpowiadają rozsądnie ulokowane i dobrze oznaczone przyciski. Dodatkowy plus za czytelne, klasyczne zegary. Tworzywa zmontowano z wysoką precyzją i potrafią one nie wydawać żadnych dźwięków nawet w ponad 20-letnich samochodach. Zastrzeżenia płyną w kierunku odporności niektórych na zużycie: w leciwych Audi „lubi” schodzić farba z przycisków, nie najlepiej też wyglądają podłokietniki w drzwiach. W każdym A4 B6 zamontowano klimatyzację, w bogatszych wariantach znajdziemy automatyczny układ dwustrefowy, wielofunkcyjną kierownicę, ogrzewanie postojowe, zmieniarkę płyt CD lub tempomat.
Przestronność w środku nigdy nie była atutem opisywanej generacji A4 (i późniejszej B7). W przedniej części kabiny wygodnie usadowią się nawet wysokie osoby: do dyspozycji są fotele z długim siedziskiem o przyzwoitym wyprofilowaniu. Natomiast z tyłu panują warunki na poziomie auta kompaktowego. Najbardziej brakuje miejsca na nogi (zabiera je duży tunel środkowy), przeciętnie wygląda sytuacja w obrębie głów. Bagażniki sedanów i kombi mają podobną pojemność (odpowiednio 445 i 442 l), co również nie napawa wielkim optymizmem jeśli chcemy wyjeżdżać A4 z rodziną na wakacje. Punktują za to porządnym wykończeniem i niezłą ustawnością. Kabriolet, w zależności od położenia dachu, zmieści od 246 do 315 l pakunków.
Używane Audi A4 B6 – silniki
Pod maskami A4 B6 gościło wielu „starych wyjadaczy” na rynku wtórnym. Gamę odmian benzynowych otwierał 8-zaworowy 1.6 (102 KM). Dalej stosowano dwie jednostki z 5-zaworowymi głowicami: 2.0 (130 KM) i popularnego 1.8 Turbo w trzech wersjach mocy (150, 163, 190 KM). W 2002 r. do oferty dołączył silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa – 2.0 FSI/150 KM (on miał już 16-zaworową głowicę). Pod stronie odmian widlastych ulokowano 2.4 V6 (170 KM), 3.0 V6 (220 KM) i flagowego 4.2 V8 w Audi S4 (344 KM). Paletę turbodiesli oparto na jednostkach 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami (100, 115, 130 KM) i turbodieslach V6 – 2.5 TDI (155, 163, 180 KM). Napęd 4×4 zestawiano jedynie z silnikami 1.8 Turbo, 3.0 V6, 1.9 TDI/130 KM i 2.5 TDI/180 KM. Audi proponowało 5- lub 6-biegowe skrzynie ręczne oraz dwa „automaty”: Tiptronic (5 biegów) i bezstopniową skrzynię Multitronic z sześcioma wirtualnymi biegami.
Używane Audi A4 B6 – opinie użytkowników
Zalety:
„Napęd quattro zimą wyciągnął mnie z wielu kryzysowych sytuacji. Warto go mieć w A4”
„Silnik 1.8 Turbo przyjemniej rozpędza auto niż jednostka wolnossąca. Spalaniem da się zejść do mniej niż 7 l/100km”
„Oryginalne części trochę kosztują, ale nadrabiają dobrą jakością. Można też przebierać w zamiennikach”
„Wielowahaczowe zawieszenie zapewnia świetny komfort jazdy. Audi niemal płynie po asfalcie”
Wady:
„Odradzam wybór silnika 2.0 20V: ma wyjątkowy apetyt na olej, i to nie tylko w moim egzemplarzu”
„Bagażnik kombi mniejszy niż w aucie kompaktowym. Dla rodziny może nie wystarczyć”
„Gdy z przodu jedzie wysoki kierowca (ok. 190 cm), za nim już mało kto się zmieści, chyba że dziecko”
„Wyciera się struktura przycisków na kokpicie. Kiepsko to wygląda”
Używane Audi A4 B6 – awaryjność, typowe usterki
„Czarną owcą” w niezłej gamie silnikowej A4 B6 stały się flagowe, widlaste diesle: 2.5 TDI spędzały sen z powiek użytkowników awariami wałków rozrządu. Silniki z kodami rozpoczynającymi się literą B (BFC, BCZ, BDG, BAU) przeszły serię modyfikacji, które nieco poprawiły ich niezawodność. 1.9 TDI to z kolei wzorzec trwałości, któremu obecnie szkodzi rabunkowa eksploatacja i odkładanie w nieskończoność niezbędnych czynności serwisowych. W autach benzynowych należy odnotować spalanie oleju silnikowego (2.0 20V), zużyte turbosprężarki w 1.8 Turbo czy nagar w układzie dolotowym 2.0 FSI. W tak wiekowym modelu raczej nie ma co liczyć na bezstresową eksploatację samochodu z automatyczną skrzynią biegów: z gorszej trwałości słyną bezstopniowe Multitronic, w których zużywa się łańcuch przekładni. Oprócz tego nie należy wykluczać remontu rozbudowanego zawieszenia, konieczności usunięcia rdzy z przednich błotników i pomalowania elementu, z którego zszedł lakier bezbarwny.
Używane Audi A4 B6 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na środku przegrody czołowej (fot.) oraz na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.
Używane Audi A4 B6 – sytuacja rynkowa, ceny
Kwestię ceny za używane A4 B6 reguluje przebieg i stan utrzymania, a nie rocznik. Samochody z deklarowanym przebiegiem ponad 250 tys. km startują od 7 tys. zł. W okolicach 11-15 tys. zł trafiają się ładniejsze A4 z silnikami benzynowymi. Bliżej 20 tys. zł wystawiane są kabriolety lub egzemplarze z pakietem S-Line. Wciąż mowa jednak o rocznikach 2003-2006. Co czwarte A4 ma pod maską Diesla, nieco częściej występuje wersja nadwoziowa kombi.
Używane Audi A4 B6 – podsumowanie
Auto z ewidentnie minionej epoki w motoryzacji, która do dzisiaj ma wielu zwolenników. A4 kusi świetnymi właściwościami jezdnymi i wykończeniem premium, lecz nie jest w stanie ukryć swego wieku i przebiegu. Kupując auto z dolnej półki cenowej liczmy się z tym, że może się w nim „sypać” wszystko. A4 B6 jako lokata kapitału? Na razie tylko w wersjach V6, S4 lub Cabrio.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Audi:
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników
Używane Audi A3 8P (2003-2012) – opinie użytkowników
Używane Audi A6 C5 (1997-2004) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 454-459/177-178/143-145 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Pojemność bagażnika | sed 445 l, kmb 442-1184 l, cab 246-315 l |
Silnik | 1.6 8V | 1.8 Turbo | 1.8 Turbo | 1.8 Turbo | 2.0 20V | 2.0 FSI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1781 cm³ | 1781 cm³ | 1781 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. |
Maks. moc | 102 KM | 150 KM | 163 KM | 190 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 210 Nm | 225 Nm | 240 Nm | 195 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 8,9 s | 8,6 s | 8,2 s | 9,9 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 222 km/h | 228 km/h | 237 km/h | 212 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,2 l/100km | 8,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Silnik | 2.4 V6 | 3.0 V6 | 4.2 V8 (S4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 2393 cm³ | 2976 cm³ | 4163 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 220 KM | 344 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 300 Nm | 410 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 6,9 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 226 km/h | 245 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,5 l/100 km | 9,5 l/100 km | 13,3 l/100 km |
Silnik | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 2.5 V6 TDI | 2.5 V6 TDI | 2.5 V6 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 2496 cm³ | 2496 cm³ | 2496 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 100 KM | 115 KM | 130 KM | 155 KM | 163 KM | 180 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 285 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 350 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 11,2 s | 9,9 s | 9,4 s | 8,9 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 201 km/h | 210 km/h | 221 km/h | 227 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |