Audi A3 8V - przód

Audi A3 przez wszystkie generacje zapracował na opinię „droższego Golfa”. Coś w tym jest, bowiem technicznie to zazwyczaj bliźniak, ale pod względem jakości wykonania i wyposażenia jest o oczko wyżej. Jakie są opinie o Audi A3 8V?

Samochód kompaktowy marki premium? To brzmi dumnie! Nie ma nawet znaczenia, czy jest to topowe RS3, mocno sportowe S3, czy też bazowe A3 z silnikiem wysokoprężnym sprzed 20 lat. Ważne, że to Audi A3, a więc oczko wyżej od Golfa, więc można utrzeć nosa znajomemu z Volkswagenem. Pomijamy nawet kwestie wizerunkowe, płynące z samego „prestiżu” marki premium. Również pod względem stylistycznym, Audi A3 było zazwyczaj ciekawszym odpowiednikiem Golfa. Przykładowo, obecna generacja zdaniem wielu miłośników motoryzacji, nawet niezwiązanych z obiema markami, jest po prostu ładniejsza od Golfa. Poprzednia tj. 8V również prezentuje się ładnie. Poza tym w ofercie było wiele wersji, więc naprawdę było w czym przebierać, a teraz na rynku wtórnym znajdziemy wiele ciekawych propozycji. Przykładowo na początku w ofercie była także wersja 3-drzwiowa – dziś to już powoli zapominany wariant hatchbacka. Najpopularniejsza wersja 5-drzwiowa prezentuje się bardzo klasycznie, symetrycznie, ma dynamiczną linię z wyraźnym przetłoczeniem, które biegnie przez całą długość nadwozia tuż nad nadkolami. Z przodu jest oczywiście duży grill z chromowaną ramką i dużym logo w górnej części.

Audi A3 8V - tył
Ładne, dość techniczne i charakterystyczne dla Audi linie nadwozia modelu A3 8V wciąż wyglądają dobrze.

Z tyłu zastosowano szerokie klosze lamp z charakterystyczną dla Audi sygnaturą świetlną, dzięki czemu od razu można rozpoznać, jaki to model i marka. Zderzak jest prosty, bez przesadnych załamań, a w dolnej części zastosowano delikatną atrapę dyfuzora. W odmianie S3 mamy cztery końcówki układu wydechowego, w RS3 dwa ogromne „kominy” oraz dyfuzor. Teoretycznie wszystkie wersje wyglądają podobnie, ale wystarczy zmienić felgi, dodać odpowiednie dodatki tj. nakładki, spojler czy nieco zmienione zderzaki, aby diametralnie zmienić charakter auta. Nawet ta sama wersja w dwóch kontrastujących kolorach może prezentować się zupełnie inaczej. Nie zapominajmy także o tym, że Audi A3 8V dostępny był w kilku wersjach nadwoziowych – oprócz 3- i 5-drzwiowej, był również sedan (Limousine) oraz Cabriolet. W obecnie dostępnej w ofercie generacji 8Y, wybór ograniczono do dwóch wersji nadwoziowych (pomijając S3 i RS3). A Audi A8 8V w wersji 5-drzwiowej mierzy 4310 mm długości, 1785 mm szerokości i 1425 mm wysokości. Rozstaw osi to 2636 mm.

Audi A3 8V - przód
Wystarczy odpowiednia konfiguracja, nawet nie najwyższa wersja, aby A3 8V wyglądało bardzo dobrze.

Używane Audi A3 8V – wnętrze, bagażnik

Audi A3 8V ma dość specyficznie zaprojektowane wnętrze. O ile w Golfie poprzedniej generacji konsola środkowa jest mocno zabudowana i pełna różnego rodzaju elementów, w A3 8V mamy wyraźny minimalizm, ograniczenie zbędnych elementów i kilka ciekawych zabiegów stylistycznych. Główną rolę grają bez wątpienia okrągłe nawiewy, które mocno kontrastują z bardzo czystą linią deski rozdzielczej. Do tego wyróżnia się wystający ponad jej obrys, chowany do środka ekran systemu info-rozrywki. Konsola środkowa posiada panel wokół lewarka skrzyni biegów do sterowania systemem – jest tu kilka przycisków, przełączników i duże pokrętło. Nieco dalej mamy uchwyty na kubki, które są umieszczone dość daleko i wyjmowanie napojów może być niewygodne. Wyżej znalazło się miejsce dla dużego panelu sterowania klimatyzacją, a tuż nad nim umieszczono panel z najważniejszymi funkcjami tj., przełącznik systemu Start/Stop, światła awaryjne, tryby jazdy itp.

Kierownica jest bardzo wygodna, a układ przycisków intuicyjny. Po lewej stronie sterujemy komputerem pokładowym, natomiast w wersji z wirtualnymi zegarami – ustawieniem widoków, wyświetlanych informacji itp. Po prawej z kolei znajdziemy panel do sterowania radiem i zestawem głośnomówiącym. Po lewej stronie pod manetką świateł i kierunkowskazów jest manetka do obsługi tempomatu. Audi nadal korzysta z tego rozwiązania, które ma zarówno swoim zwolenników, jak i przeciwników, którzy wolą sterowanie na kierownicy. Jeśli chodzi o przestrzeń, z przodu nie ma na co narzekać. Pozycja za kierownicą jest bardzo poprawna, a fotele, jeśli wybierzemy wyższą wersję, mają świetne trzymanie boczne i szeroki zakres regulacji, z dostosowaniem długości siedziska włącznie. Z tyłu jest już nieco gorzej, miejsca na nogi może brakować wyższym kierowcom, podobnie jest z przestrzenią nad głową. Pasażer siedzący w środku musi poradzić sobie z bardzo wysokim i dość szerokim tunelem centralnym. Bagażnik jest w porządku i pod względem funkcjonalności oraz ergonomii, nie odstaje od wspominanego Golfa. Jego pojemność w wersji 5-drzwiowej to 380 litrów w konfiguracji standardowej oraz 1220 litrów po złożeniu oparć kanapy (na płasko).

Używane Audi A3 8V – silniki

Ofertą silnikową Audi A3 8V z powodzeniem można by było obdzielić kilka innych modeli konkurencji. Nie dość, że wybór był szeroki, to na dodatek co kilka lat w ofercie pojawiały się poprawione, przeprojektowane lub zupełnie nowe silniki. Nie sposób wymienić wszystkich, ale wspomnieć wypada m.in. o bazowych, dostępnych na początku jednostkach 1.2 TFSI o mocy 105, a już po roku 110 KM. Alternatywą dla bardziej wymagających był również silnik 1.4 TFSI o mocy 110 (zasilany CNG), 122 (potem 125) oraz 140 KM. Ten najmocniejszy był również dostępny w wersji CoD, czyli z odłączanymi cylindrami (obecne ACT) oraz w wersji 1.4 TFSI ultra o mocy 150 KM. Oprócz tego pojawił się także w wersji g-tron o mocy 110 KM. Jeśli ktoś oczekiwał czegoś więcej, ale nie chciał wybierać wersji S3, decydował się na wariant 1.8 TFSI o mocy 180 KM. Tak, to ten „słynny” 1.8 Turbo, który uwielbili sobie miłośnicy tuningu. Te silniki oferowano do 2016 roku, czyli do liftingu, który dość mocno przemeblował ofertę. Po 2016 roku Audi A3 8V oferowało silnik 1.0 TFSI o mocy 115 KM, 1.4 TFSI CoD ultra o mocy 150 KM, a od 2018 roku również 1.5 TFSI o mocy 150 KM. Silnik 1.8 TFSI zastąpiono w 2019 roku jednostką 2.0 TFSI o mocy 190 KM.

Audi A3 8V - silnik
Silnik 1.4 TFSI dostępny był w kilku wersjach i odmianach. Najpopularniejsza to oczywiście ta o mocy 140 KM.

Jednostki wysokoprężne również rozpieszczały potencjalnych klientów mnogością wersji. Podstawą był 1.6 TDI o mocy od 105 do 110 KM w zależności od roku produkcji i wersji. Było też klasyczne 2.0 TDI o mocy 150 oraz 184 KM. Po liftingu w ofercie zostało tylko 2.0 TDI o mocy 150 KM. Trochę szkoda, bo ten mocniejszy, 184-konny wariant dysponował 380 Nm momentu obrotowego, a to przekładało się na niezłe osiągi. Od 0 do 100 km/h nawet w 7,4 sekundy i aż 234 km/h prędkości maksymalnej przy średnim spalaniu około 4,2 l/100 km. To jednak propozycje dla „normalnych” kierowców, bo ci spragnieni większych emocji sięgali po S3 lub RS3. W słabszej wersji pracował silnik 2.0 TFSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 380 Nm. Sprint do setki w 5 sekundy i 250 km/h prędkości maksymalnej potrafi zadowolić nawet wybrednych kierowców. Mało? Odmiana RS3 została uzbrojona w pięciocylindrowy silnik 2.5 TFSI o mocy 367 KM (400 KM po liftinu), co przekłada się na sprint od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy.

Audi A3 8V - silnik
Silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM jest znany z wielu innych modeli Grupy Volkswagena.

Używane Audi A3 8V – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klasyczna i ponadczasowa linia i wiele wariantów do wyboru.”

„Ogromny wybór jednostek napędowych, od oszczędnych po bardzo mocne.”

„Bardzo dobrze wykonane i nieźle wyposażone wnętrze.”

„Nawet bazowe wersje oferują niezłą dynamikę i przyjemne prowadzenie.”

 Wady 

„Jak to zwykle bywa w tym segmencie – ciasno z tyłu.”

„W bazowej wersji kompletnie nie wyróżnia się na ulicy.”

„Trudno znaleźć zadbany egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym.”

„Warto uważać na mocne wersje – mogą być mocno zmęczone.”

Używane Audi A3 8V – awaryjność, typowe usterki

Nie wszystkie wersje A3 8V były wyposażone w czujniki parkowania, więc przed zakupem warto sprawdzić zderzaki i panele nadwozia pod kątem wgnieceń i zadrapań. Warto również uważać na niskiej jakości naprawy lakiernicze, bowiem każda niespełniająca norm naprawa spowoduje unieważnienie gwarancji na nadwozie i może prowadzić do potencjalnych problemów z rdzą. Modele S line były wyposażone w niskoprofilowe opony i większe felgi aluminiowe, które są bardziej podatne na uszkodzenia np. od krawężników, więc lepiej uważać na wszelkie zadrapania na kołach – mogą być drogie w naprawie i mogą wskazywać na przyszłe problemy z wyważeniem, geometrią itp. Audi A3 8V nie cierpiało na nietypowe problemy, a wszystkie ewentualne usterki są dość powszechne tj. zapychający się w mieście filtr DPF – jeśli nie był odpowiednio wypalany, może powodować ciągłe problemy. Poza tym wiele elementów jest wspólnych z bliźniaczymi technicznie Golfem, Leonem czy Octavią, więc znalezienie części nie powinno być problemem.

Audi A3 8V - ekran
Wysuwany ekran to nietypowe rozwiązanie, ale niektórzy narzekają na głośną pracę mechanizmu.

Używane Audi A3 8V – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Audi A3 8V znajduje się na podszybiu po lewej stronie, widoczny z zewnątrz pojazdu. Oprócz tego VIN znajdziemy na naklejce znajdującej się na ramie drzwi kierowcy oraz na nadkolu po lewej stronie, w okolicy mocowania amortyzatora. VIN można także odczytać bezpośrednio w systemie MMI – znajduje się on w informacjach o aucie w opcjach systemu.

Audi A3 8V - VIN

Używane Audi A3 8V – sytuacja rynkowa, ceny

Ofert używanych Audi A3 8V nie brakuje. W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było około 550 aktywnych ogłoszeń. Przykładowo egzemplarz z 2018 roku z przebiegiem 57 000 kilometrów, z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM to koszt niecałych 110 000 złotych. Za około 65 000 złotych znajdziemy wariant z silnikiem 1.8 TFSI o mocy 180 KM z automatem, przebiegiem 56 000 kilometrów z 2014 roku. Nieco taniej kupimy odmianę z silnikiem 2.0 TDI w skromniejszej wersji, z 2013 roku i z przebiegiem niecałych 150 000 kilometrów – nieco ponad 50 000 złotych. Warto uważać na wersje wysokoprężne, których jest mnóstwo w ogłoszeniach. Jeśli mają atrakcyjny przebieg, dokładnie prześwietlmy historię auta.

Używane Audi A3 8V – podsumowanie

Chciałoby się powiedzieć, że Audi A3 8V to klasyka gatunku. Wciąż wygląda świeżo i nowocześnie, nawet z początkowych roczników produkcji. Mnogość wersji pozwala wybrać odpowiednią odmianę nawet wymagającym kierowcom, a bardzo dobra jakość wykonania kusi wybrednych. Nie jest to auto obszerne, które pomieści wygodnie cała rodzinę i ogromny bagaż, bywa również drogie, ale zapewni sporo frajdy z jazdy oraz sporo komfortu.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:

Używane Audi A3 8P (2003-2012) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B9 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Audi A3 8V - bok

Audi A3 8V – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.424-448/178-180/139-143 cm
Rozstaw osi260-264 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 365-1100 l, htb 5d 380-1220 l, sed 425 l, cab 320-680 l
Audi A3 8V – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.0 TFSI1.2 TFSI1.4 TFSI1.5 TFSI1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI (S3)
Pojemność999 cm³1197 cm³1395 cm³1498 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc115 KM110 KM140 KM150 KM180 KM190 KM300 KM
Maks. moment200 Nm175 Nm250 Nm250 Nm250 Nm320 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s10,1 s8,4 s8,2 s6,8 s6,2 s4,7 s
Prędkość maks.206 km/h198 km/h213 km/h220 km/h228 km/h236 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100km4,9 l/100km4,8 l/100 km5,5 l/100 km6,5 l/100km7,9 l/100 km7,0 l/100 km
Audi A4 B9 – dane techniczne, osiągi, spalanie (RS3 i wybrane silniki Diesla)
Silnik2.5 TFSI (RS3)1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność2480 cm³1598 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc400 KM110 KM150 KM184 KM
Maks. moment480 Nm250 Nm320 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h4,1 s10,5 s8,3 s6,8 s
Prędkość maks.250 km/h200 km/h213 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa8,3 l/100 km3,2 l/100 km4,4 l/100 km4,8 l/100 km

Używane Audi A3 8V – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj