Bez takich samochodów jak Audi A2 motoryzacja byłaby zwyczajnie nudna. Jak to innowacyjne auto sprawuje się na co dzień? Oto opinie o używanym Audi A2.
Pośród niemieckich producentów premium to Mercedes przełamał barierę stworzenia miejskiego modelu, prezentując w 1997 roku klasę A. Na odpowiedź Audi nie trzeba było długo czekać, bo dwa lata później do salonów wjechało A2. Mimo że projekt z Ingolstadt nie porywał w sposób szczególny stylistyką nadwozia (według niektórym był wręcz niepotrzebnie przekombinowany), Audi naszpikowało go swoimi najlepszymi rozwiązaniami technicznymi, dostępnymi głównie we flagowej limuzynie A8. Kluczowy wspólny element stanowi aluminiowa rama Audi Space Frame, stanowiąca bazę konstrukcyjną (tzw. szkielet) pojazdu. Ze stopów lekkich wykonano również wszystkie elementy karoseryjne A2, stąd o korozji nadwozia nie może być mowy. Owalna sylwetka, wg niektórych przypominająca kroplę wody, miała sprzyjać zminimalizowaniu oporów powietrza, a tym samym zmniejszeniu zużycia paliwa. Jakby tego było mało, Audi przygotowało jeszcze superoszczędną odmianę 3L, teoretycznie spalającą do 4 l/100 km w warunkach miejskich. W większości A2 zastosowano silniki znane z innych pojazdów koncernu VAG, zatem przynajmniej kwestii mechaniki nie ma problemów z częściami. Nie da się ukryć, że to o blacharkę należy najbardziej obawiać się w tym samochodzie. Zwyczajnie nie praktykuje się napraw aluminium, a nowe elementy albo są drogie, albo trudno dostępne.
Wszystkie poczynione w A2 zabiegi czyniły z niego samochód niezwykle wówczas innowacyjny, przemyślany i solidny. Nie zyskał jednak nawet umiarkowanej popularności z powodu wywindowania przez nowinki techniczne abstrakcyjnej ceny zakupu, nierzadko sięgającej poziomu modeli A3 i A4. Obecnie zupełnie niezły egzemplarz można kupić za ok. 10 tys. zł. Warto poszukać używanego Audi A2 do jazdy na co dzień, czy rozsądniej rozpatrywać go w kategorii youngtimera?
Używane Audi A2 – wnętrze
Po zajęciu miejsca ujrzymy przed sobą 100-procentowy kokpit Audi: wyjątkowo zachowawczo stylizowany, ale i bardzo starannie zmontowany z wysokiej jakości tworzyw sztucznych. O segmentowaniu A2 w klasie premium świadczą m.in. miękko wyściełane wnętrza schowków lub niezłe wyposażenie, obejmujące np. automatyczną klimatyzację. Kierownica i zegary przypominają elementy zastosowane w sportowym Audi TT I (8N), identyczne jest również radio z odtwarzaczem kaset. Ciekawy detal stanowi uchwyt przed pasażerem, jakby wzięty wprost z jakiejś „terenówki”. Widoczność w przedniej części nie budzi większych zastrzeżeń, ulega natomiast znacznemu pogorszeniu po spojrzeniu do tyłu: nie tylko poprzez podzieloną na dwie części tylną szybę, ale i schowane za tylnymi zagłówkami ostatnie okienko. Całe Audi A2 posiada tylko jedną wycieraczkę – przednią, o imponujących rozmiarach.
Audi A2 to, w skrócie, auto krótkie, wąskie i wysokie. Z zaledwie 3,8-metrowego nadwozia konstruktorzy wycisnęli ile się tylko dało. Misja się powiodła, bowiem całkiem komfortowo podróżują tu 4 dorosłe osoby. Część samochodów posiada zresztą homologację na tylu podróżnych, dysponując z tyłu 2-osobową kanapą. Z czasem pojawiła się możliwość zamówienia odpowiednika dla 3 pasażerów. Opadający ku tyłowi sufit zabiera sporo centymetrów na głowy, ale w obrębie nóg jest lepiej niż dobrze. Także z przodu mało kto narzeka na brak przestrzeni: bardziej na skromne wyprofilowanie boków foteli. Przy rozłożonych wszystkich miejscach Audi A2 przewiezie jeszcze aż 350 l bagażu. Kolejne 40 l uzyskamy po wyjęciu górnej podłogi: ten schowek zazwyczaj służy do przewozu koła zapasowego. Dopiero pod nim przewidziano miejsce na narzędzia i akumulator. Bagażnik można powiększyć na 3 sposoby: składając same oparcia kanapy, kładąc całość do przodu (i opierając o przednie fotele) lub je całkowicie wyjmując.
Używane Audi A2 – silniki
Audi proponowało pięć wersji silnikowych od 61 do 110 KM. Benzynowe nie mają turbosprężarki, ale różnią się wtryskiem paliwa: w bazowym 1.4 (75 KM) zastosowano wielopunktowy, zaś w 1.6 FSI (110 KM) bezpośredni. Do A2 nigdy nie trafiła popularna odmiana 1.6 MPI (102 KM) z wielu miejskich i kompaktowych Volkswagenów/Skód czy np. Audi A3 I/A4 B6. W odróżnieniu od wersji benzynowych, turbodiesle zawsze mają 3 cylindry. Trzon oferty stanowi 1.4 TDI, konstrukcyjnie bazujący na znanym 1.9 TDI (najprościej mówiąc, odjęto mu jeden cylinder). Bazowa odmiana rozwija 75 KM, mocniejsza, dzięki modyfikacjom w osprzęcie (turbosprężarka ze zmienną geometrią) – 90 KM. Posiada ona też dwumasowe koło zamachowe. W 2001 roku gamę zasilił ekstremalnie oszczędny 1.2 TDI 3L (61 KM), współpracujący z systemem start & stop. Jako jedyny łączył się ze zautomatyzowaną skrzynią biegów o 5 przełożeniach (tyle samo zastosowano w klasycznych skrzyniach ręcznych). Układy rozrządu wszystkich silników napędzają paski wymagające wymiany co 90 tys. km.
Używane Audi A2 – opinie użytkowników
Zalety
„A2 to konstrukcyjny majstersztyk, bardzo przemyślany i innowacyjny. A przy tym solidnie wykonany”
„Na autostradzie auto jedzie jak po szynach. Dopóki nie wjedziemy w duże dziury, jest komfortowo”
„A2 w środku bije na głowię wiele aut kompaktowych. Ma też przepastny bagażnik (390 l)”
„Doskonała ergonomia i materiały wykończeniowe kokpitu. Trudno się do czegokolwiek przyczepić”
Wady
„Brakuje mi w nim mocy. Audi mogło się pokusić o montaż większych silników, np. 1.8”
„Trudno o części karoseryjne w dobrej cenie. Wykonanie z aluminium nie ułatwia napraw”
„Widoczność do tyłu – tylko przeciętna. Przeszkadza nietypowy kształt tylnej szyby”
„Pojawiło się sporo usterek elektrycznych, np. rozrusznika lub styków w oświetleniu wnętrza”
Używane Audi A2 – awaryjność, typowe usterki
W Audi A2 nie sposób jednoznacznie polecić, jak i odrzucić żadnego silnika. Najlepszym wyborem powinien być poliftowy 1.4 16V, w którym zmodyfikowano kluczowy defekt starszych wersji, czyli tzw. odmę (odpowietrzenie skrzyni korbowej). Zmniejszono też skalę zatarć panewek. W mocniejszych 1.6 FSI dochodzi do osadzania się nagaru w kolektorze dolotowym lub na zaworach. Nie sposób w obydwu wykluczyć awarii cewek zapłonowych, alternatorów i czujników (położenia wału, sondy lambda). Wersje 1.4 TDI zmagały się z fabryczną wadą w postaci powstawania luzu osiowego na wale korbowym. Pozostają jednak o wiele przystępniejsze od rzadkich 1.2 TDI, które wcale nie gwarantują wyśrubowanego spalania, a trudniej do nich o części. Korozja omija nadwozie A2, ale osiada pod spodem, utrudniając prace serwisowe w zawieszeniu i układzie kierowniczym (sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora, sprężyny obydwu osi). Nim kupimy to auto, dokładnie prześwietlmy historię incydentów drogowych – przywracanie do porządku aluminiowego nadwozia nierzadko przypomina „walkę z wiatrakami”.
Używane Audi A2 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na fragmencie karoserii, do której dostęp uzyskamy po wyjęciu popielniczki za dźwignią hamulca ręcznego. Oprócz tego jest również na tabliczce pod wykładziną przed fotelem pasażera.
Używane Audi A2 – sytuacja rynkowa
Po ponad 20 latach od debiutu używane Audi A2 można kupić za 6-13 tys. zł. Większość to benzynowe odmiany 1.4, ale da się spotkać 1.6 FSI oraz 1.4 TDI. A2 3L to prawdziwy rynkowy rodzynek. W ogłoszeniach figuruje ok. 40 bezwypadkowych egzemplarzy, zazwyczaj z przebiegami grubo przekraczającymi 200 tys. km. Zdecydowanie łatwiej o samochód przedliftowy. Sporadycznie trafiają się A2 color strom.
Używane Audi A2 – podsumowanie
Mimo upływu lat wciąż trudno wskazać równie obszerne i lepiej wykonane w środku auto miejskie niż Audi A2. Jest to bez wątpienia nietypowy samochód wymagający więcej uwagi właściciela, ale i przy tym nieszczególnie awaryjny. Lepiej nie „pakować” się w odbudowę powypadkowego egzemplarza, a dołożyć do takiego z pewną historią szkód. A potem dbać, bo nie powinien już stracić na wartości.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie
Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie
Dł./szer./wys. | 383/167/155 cm |
Rozstaw osi | 241 cm |
Pojemność bagażnika | 350/390-1140 l |
Silnik | 1.4 16V | 1.6 FSI | 1.2 TDI (3L) | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1598 cm³ | 1191 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 110 KM | 61 KM | 75 KM | 90 KM |
Maks. moment | 126 Nm | 155 Nm | 140 Nm | 195 Nm | 230 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 9,8 s | 14,9 s | 12,6 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 173 km/h | 202 km/h | 168 km/h | 173 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 3,0 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,3 l/100 km |