UżywaneOpinieUżywane Audi A1 I (2010-2018) - OPINIE

Używane Audi A1 I (2010-2018) – OPINIE

Najmniejsze Audi stanowi swego rodzaju wstęp do klasy premium: wyposażeniem i wykończeniem „dogania” większe modele marki, a przy tym jest od nich o wiele zgrabniejsze. Co sądzą o małym Audi jego użytkownicy?

Po wycofaniu z produkcji kontrowersyjnego modelu A2, Audi przez 5 lat nie miało w swojej ofercie samochodu klasyfikowanego niżej od A3. Zmieniło się to w 2010 roku wraz z premierą Audi A1. Opracowano go na płycie podłogowej powiązanej z innymi miejskimi autami koncernu Volkswagena (Polo, Fabia, Ibiza). Początkowo klienci mieli do wyboru wyłącznie wersję trzydrzwiową. Dodatkową parę drzwi A1 otrzymało dopiero pod koniec 2011 roku (Sportback), a trzy lata później przeprowadzono niewielki lifting wizualny połączony z istotnymi zmianami w gamie silnikowej. Najmniejszy model Audi spełnia wszystkie wymagania stawiane producentowi z Ingolstadt: jest świetnie wykończony, doskonale się prowadzi i ma ponadczasowy design. Od głównego konkurenta – Mini – ustępował co prawda możliwościami personalizacji, niemniej na portalach aukcyjnych można trafić auta w ciekawych wersjach kolorystycznych. Czy zalety małego Audi rzeczywiście znajdują uzasadnienie w wysokich cenach używanych egzemplarzy?

Audi A1 - dynamiczne
Pięciodrzwiowe Audi A1 nazywa się Sportback. Dodatkowa para drzwi nie czyni z niego samochodu rodzinnego – z tyłu i tak jest ciasno. Ale przynajmniej łatwiej się tam dostać.
Audi A1 - dynamiczne
Modernizacja Audi A1 objęła przede wszystkim przednią część nadwozia, której nadano ostrzejsze rysy. Wprowadzono też nowe 3-cylindrowe jednostki 1.0 TFSI i 1.4 TDI.

 

Używane Audi A1 I – wnętrze

Projekt deski rozdzielczej A1 lekko nawiązuje do sportowej „TT-tki” za sprawą m.in. okrągłych nawiewów. Kokpit wykonano z jakością godną Audi, choć czuć minimalną różnicę w wykończeniu w porównaniu do większych modeli marki. Również pozycja za kierownicą zdradza sportowe aspiracje A1: kierowca wpada i nisko siedzi w dobrze wyprofilowanych fotelach oraz ma wygodny dostęp do wszelkich przełączników na desce rozdzielczej, których zresztą nie ma zbyt dużo. Audi A1 doskonale sprawdzi się dla singla lub pary, bo z tyłu nawet w Sportbacku jest ciasno w okolicach nóg i głowy. Niektóre auta zmieszczą 5 osób, niektóre 4 (inaczej wyprofilowana kanapa z otworami na napoje pośrodku). 270-litrowy bagażnik można powiększyć do 920 l, składając na płasko dzieloną kanapę. Ciekawostkę stanowi unoszona wraz ze światłami tylna klapa.

Audi A1 - deska rozdzielcza
Lifting nie zmienił wyglądu deski rozdzielczej, ale przyniósł nową generację systemu multimedialnego MMI i ciekawe opcje, m.in. funkcję pokładowego Wi-Fi. Ekran u góry deski wysuwa się po naciśnięciu palcem.
Audi A1 - bagażnik
Dobre wykończenie, przyzwoita pojemność (z napędem quattro – 210 l), mały otwór załadunkowy. Światełka po bokach zapalają się po podniesieniu klapy.

Używane Audi A1 I – silniki

Żadne Audi A1 nie ma pod maską silnika wolnossącego. Gamę otwiera 86-konny 1.2 TFSI, zastąpiony po liftingu nowym 1.0 TFSI. Dalej montowano 1.4 TFSI w różnych wersjach mocy: 122 (po liftingu 125) KM, 140 (później 150) KM oraz 185 KM, wyparty w 2014 r. przez 192-konnego 1.8 TFSI. Audi, na wzór pozostałych modeli, zaproponowało użytkownikom topową odmianę S1 rozwijającą 231 lub 256 KM (limitowana seria A1 quattro). Dla oszczędnych przewidziano turbodiesla 1.6 TDI (90, 105, 115 KM) oraz 2.0 TDI. Po liftingu rolę bazowego diesla przejął 90-konny 1.4 TDI. Napęd w A1 jest przekazywany za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej manualnej skrzyni lub 7-biegowej S tronic. To tak naprawdę volkswagenowska przekładnia DSG, zatem trzeba się liczyć z tym, że po przekroczeniu ok. 150 tys. kilometrów zacznie sprawiać typowe dla niej usterki. Naprawy mechatroniki, sprzęgieł czy „dwumasu” pójdą nawet w tysiące złotych.

Audi S1
Wszystkie Audi S1 mają napęd quattro i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Samochód osiąga pierwsze 100 km/h w mniej niż 6 sekund!

Używane Audi A1 I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo precyzyjne w prowadzeniu auto. Niezbyt mocne wspomaganie i twarde zestrojenie zawieszenia daje poczucie pełnej kontroli. Do tego szerokie opony – bajka.”

„Mam 180 cm i z przodu czuję się jak w domu. Kubełkowy fotel świetnie podpiera ciało, wszystko mam w zasięgu ręki. Dzięki sporej możliwości regulacji odnajdzie się tu także niska osoba.”

„Moje A1 ze 105-konnym 1.6 TDI średnio spala w codziennej jeździe 5,4 l/100 km. Stację benzynową odwiedzam sporadycznie.”

„Esteta znajdzie na zewnątrz i w środku wiele smaczków stylistycznych z aut wyższych klas.”

 Wady 

„Silnik S1 (2.0 TFSI/231 KM) brzmi bardzo słabo, zupełnie jak nie ze sportowego samochodu. Wielka szkoda, bo osiągi ma więcej niż zadowalające.”

„Tragiczna nawigacja – działa wolno, jest brzydka i archaiczna. W porównaniu ze współczesnymi nawigacjami w telefonach to przepaść.”

„Do tyłu słabo widać. Za małe lusterko wsteczne i przednia szyba: trzeba się schylać, gdy stoi się pod samym sygnalizatorem.”

„Bardzo mało miejsca na kanapie i symboliczny bagażnik. To właściwie autko dwuosobowe + zakupy.”

Używane Audi A1 I – typowe usterki, awaryjność

Niestety, nie mamy dobrych wieści. W Audi A1 z początków produkcji montowano bowiem niepolecaną jednostkę 1.4 TFSI Twincharger: zasłynęła ona licznymi przypadkami zużywania oleju silnikowego (zła konstrukcja pierścieni tłokowych) oraz szybko wyciągającego się łańcucha rozrządu. W 185-konnej odmianie dochodzą do tego kłopoty z niezałączającym się kompresorem (współpracuje on z turbosprężarką). Ryzykiem obarczone są A1 wyprodukowane przed 2012 rokiem, jednak wymiana rozrządu kosztuje obecnie ok. 1500 zł, stąd warto „dla świętego spokoju” wykonać ją profilaktycznie. Młode jednostki 1.0 TFSI jak na razie sprawują się nieźle, podobnie jak turbodiesle 1.6 TDI. Pozytywnie należy ocenić trwałość zawieszenia. Standardowo stanowi one kolumny McPhersona z przodu oraz belkę skrętną z tyłu: tylko w S1 zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Powiązanie małego Audi z innymi miejskimi modelami obniża typowe koszty serwisowania, bo można liczyć na szerokie zaplecze niedrogich części zamiennych.

Audi A1 - skrzynia S tronic
Do automatycznych skrzyń S tronic lepiej podchodzić z dystansem, chyba że mają już za sobą generalny remont.

Używane Audi A1 I – sytuacja rynkowa

Jak na auto miejskie, ceny używanych A1 są mocno zaporowe: auta z pierwszych lat produkcji wyceniane są na 25-30 tys. zł, a na poliftowy samochód trzeba przeznaczyć powyżej 40 tys. zł. Znaczna przewaga silników benzynowych. Dealerzy obecnie wyprzedają zalegające na placach ostatnie fabrycznie nowe sztuki pierwszej generacji A1. Premiera nowego modelu prawdopodobnie pociągnie za sobą spadek cen używanych aut.

Używane Audi A1 I – PODSUMOWANIE

Ciasne, drogie i wcale nie bezawaryjne: ciężko znaleźć rozsądne uzasadnienie zakupu używanego Audi A1, bo większość tańszych konkurentów jest trwalsza i przestronniejsza w środku. Ale żadne miejskie auto nie dorównuje Audi jakością wykonania, osiągami i właściwościami jezdnymi (może oprócz Mini). Szukajmy samochodów z udokumentowanymi naprawami silników TFSI i skrzyń S tronic.

Audi A1 I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.396-398/174/142 cm
Rozstaw osi247 cm
Pojemność bagażnika210-270/920 l
Audi A1 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.0 TFSI1.2 TFSI1.4 TFSI1.4 TFSI2.0 TFSI (S1)
Pojemność999 cm³1197 cm³1390 cm³1390 cm³1948 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc95 KM86 KM122 KM185 KM231 KM
Maks. moment160 Nm160 Nm200 Nm250 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s11,7 s8,9 s6,9 s5,8 s
Prędkość maks.186 km/h180 km/h203 km/h227 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km5,1 l/100 km5,2 l/100 km5,9 l/100 km7,0 l/100 km
Audi A1 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 TDI1.6 TDI1.6 TDI2.0 TDI
Pojemność1422 cm³1598 cm³1598 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM90 KM105 KM143 KM
Maks. moment230 Nm230 Nm250 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s11,4 s10,5 s8,3 s
Prędkość maks.182 km/h182 km/h190 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa3,4 l/100 km3,8 l/100 km3,8 l/100 km4,1 l/100 km

Audi A1 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

[yasr_multiset setid=0] 

Ocena eksploatacji

[yasr_multiset setid=1] 

Audi A1 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji