UżywaneOpinieUżywana Toyota Yaris III (2011-2020) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

W przypadku Yarisa za niemałą kwotę otrzymujemy samochód przeciętnie wykonany i nie wyróżniający się. Po latach miejska Toyota punktuje niską utratą wartości. Oto opinie o używanej Toyocie Yaris III.

Minęło prawie 10 lat, odkąd światło dzienne ujrzała trzecia generacja Toyoty Yaris. Opisywane wcielenie miejskiej Toyoty było pod wieloma względami przełomowe względem dwóch poprzednich. W Yarisie III pojawił się napęd hybrydowy. Wykorzystuje on technologię i komponenty z innych Toyot, tj. benzynową jednostkę o pojemności 1.5 z Priusa II wspomaganą mniejszą, elektryczną. Za przełożenie napędu odpowiada natomiast bezstopniowa przekładnia planetarna. W pewnym okresie można było wobec tego wybierać między Yarisem hybrydowym, benzynowym i wysokoprężnym. W porównaniu do poprzednika nowy model urósł o niemal 20 cm (do 394 cm), a rozstaw osi zwiększono do 251 cm. Samochód dwukrotnie podejmowano modernizacji zewnętrznej, połączonej ze zmianami pod maską i nowinkami w wyposażeniu. Po raz pierwszy w historii modelu pojawiła się naprawdę mocna odmiana sportowa – konkretnie Yaris GRMN z doładowanym silnikiem 1.8 rozwijającym 212 KM. Bardziej „przyziemną” propozycję stanowiła Toyota z pakietem stylistycznym GR Sport, pod którego maską ulokowano… napęd hybrydowy.

Toyota Yaris III
Toyota nie zrezygnowała z trzydrzwiowej wersji Yarisa III. W ogłoszeniach występuje ona na tyle rzadko, że kupujący są wręcz skazani na o wiele praktyczniejszą odmianę pięciodrzwiową.

Toyota Yaris nie chce opuścić czołówki najlepiej sprzedających się aut w Polsce i od lat zajmuje w nim miejsca w pierwszej 10. polskich bestsellerów. Jak przedstawia się jakość oferty rynkowej Yarisów z drugiej ręki? I czy to prawda, że miejska Toyota w ogóle się nie psuje? Odpowiedzi w materiale o używanej Toyocie Yaris III.

Toyota Yaris (2021) – opis wersji i cennik

Toyota Yaris III
Do zawieszenia Toyoty Yaris jej użytkownicy nie mają większych zastrzeżeń. Te coraz częściej płyną w stronę słabego wyciszenia: do wnętrza dobiegają hałasy spod kół, słychać też silnik (zwłaszcza w samochodach ze skrzynią CVT).

Używana Toyota Yaris III – wnętrze

W Yarisie III gruntownie przeprojektowano deskę rozdzielczą do tego stopnia, że zniknęły dwa charakterystyczne elementy poprzednika: zegary pośrodku kokpitu i podwójny schowek pasażera. Najbardziej szkoda tego drugiego, bowiem użytkownicy skarżą się na ograniczoną liczbę przydatnych wnęk we wnętrzu. Sama deska rozdzielcza okazuje się przystępna i wygodna, lecz, pomimo wyraźnej poprawy, nadal wykończona w stopniu zaledwie wystarczającym. W konsoli centralnej bazowych Yarisów (używanych często we flotach) umieszczono przestarzałe radio z przyciskami, bogatsze specyfikacje otrzymały 6-calowy ekran dotykowy z systemem Toyota Touch, obejmującym m.in. kamerę cofania i zestaw głośnomówiący. Co ciekawe, wnętrze Yarisa Hybrid nieco się różni od tego w tradycyjnych odmianach. Gdzieniegdzie znajdziemy niebieskie akcenty, a zamiast obrotomierza zastosowano wskaźnik zużycia energii. Poza tym, każdy hybrydowy Yaris ma w standardzie przekładnię CVT.

Dzięki sporemu rozstawowi osi kabina Yarisa okazuje się całkiem przestronna, zwłaszcza w przedniej części. Właściciele zwracają uwagę na wysoką pozycję za kierownicą. Większość zgodnie twierdzi, że przydałaby się możliwość regulacji w obrębie odcinka lędźwiowego. W tylnej części „straszą” plastikowe boczki, ale osobom średniego wzrostu nie powinno zabraknąć miejsca. Pojemność bagażnika reguluje się, przesuwając kanapę według aktualnych preferencji. Standardowo zmieści 286 l, maksymalnie – 1180 l, niezależnie od liczby drzwi. W niektórych autach uświadczymy podwójną podłogę ułatwiającą utrzymanie w nim porządku i poprawiającą funkcjonalność (niweluje próg powstały po złożeniu kanapy).

Używana Toyota Yaris III – silniki

Gama silnikowa, analogicznie do pozostałych modeli Toyoty, prezentuje się dość skromnie. Używane Yarisy najczęściej mają pod maską benzynowe jednostki 1.0 VVT-i (69/72 KM) i 1.33 Dual VVT-i (99 KM). Pierwsza ma 3, druga 4 cylindry. Yaris 1.0 jako jedyny występował wyłącznie z 5-biegową skrzynią biegów (pozostałe mają ich 6), z kolei 1.33 opcjonalnie łączył się z bezstopniową przekładnią MultiDrive S. W 2017 roku zastąpił go 111-konny silnik 1.5 Dual VVT-iE. Wtedy też nadszedł kres jedynego diesla w Yarisie, czyli 1.4 D-4D (90 KM) z zasilaniem common rail i filtrem cząstek stałych. W ogłoszeniach występuje jednak sporadycznie. Odrobinę więcej jest Yarisów Hybrid ze 100-konnym zespołem napędowym bazującym na silniku 1.5 z Priusa. W naszych testach ekologiczna odmiana Yarisa faktycznie okazała się najoszczędniejsza: w cyklu mieszanym spaliła 4,8 l/100 km, podczas gdy diesel – 5,2 l, a silnik 1.33 – 6,7 l/100 km. Kolejny atut hybrydy to uproszczona, pozbawiona wielu kosztownych elementów konstrukcja, np. sprzęgła, rozrusznika czy alternatora.

Toyota Yaris III 07
Wykorzystywaniu Yarisa w mieście i w trasie sprzyja konfiguracja z silnikiem 1.33 (fot.) lub nowszym 1.5. Słabowity 1.0 „odnajduje się” najwyżej w warunkach miejskich.
Toyota Yaris III
Hybrydowy zespół napędowy Yarisa jest niezawodny. Przy wyższych przebiegach trzeba zwrócić uwagę na stan akumulatorów, które ukryto pod siedziskiem kanapy.

Używana Toyota Yaris III – opinie użytkowników

 Zalety 

„W Yarisie siedzi się luźno, nie ma ciasnoty i ograniczeń na jakąkolwiek część ciała. Całkiem sporo miejsca”

„Hybrydowy Yaris to idealne rozwiązanie dla osoby jeżdżącej dużo po mieście, niekoniecznie powoli”

„Doskonała przekładnia CVT. Utrzymuje silnik w optymalnych obrotach, działa bardzo płynnie i pozwala wypracować niezłe spalanie”

„Mam Yarisa 1.33. Poza świecami i płynami eksploatacyjnymi nic w nim nie wymieniam. Bezobsługowy łańcuch rozrządu”

„Promień skrętu wynosi zaledwie 9,4 m. Bardzo zwrotne auto na ciasne parkingi”

 Wady 

„Yarisem Hybrid nie da się jeździć po autostradzie. Już powyżej 130 km/h w środku robi się nieznośnie głośno”

„W słoneczne dni na ekranie centralnym nic nie widać. W dodatku słabo reaguje na dotyk”

„Auto ma zaledwie kilka lat, a już rdzewieje w okolicach klapy bagażnika”

„Mała Toyota niezbyt pewnie się prowadzi, chyba że pod dużym obciążeniem”

„Odradzam zakup silnika 1.0. Frustruje mizernymi osiągami i nie pali wcale tak mało. Poza tym nieprzyjemnie terkocze”

 

Używana Toyota Yaris III – awaryjność, typowe usterki

Jeśli chodzi o silniki, do żadnego z oferowanych w Toyocie Yaris III nie można mieć większych zastrzeżeń. Jedynie w 1.33 zdarza się, że w samochodach użytkowanych na krótkich dystansach w okolicach zaworów osadza się nagar. W efekcie pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika lub ten nagle gaśnie. Toyota na gwarancji wymieniała co prawda elementy układu korbowo-tłokowego, jednak nie oznacza to, że problem nie powróci w przyszłości. Sporadycznie mówi się o zużywaniu przez silniki oleju i usterkach katalizatorów. Poza korozją (atakującą klapę bagażnika i wydech) w miejskich Toyotach przestają działać elementy wyposażenia (np. kamera cofania), a w Yarisach Hybrid zacierają się zaciski tylnych hamulców – to efekt ich ograniczonej pracy w związku z charakterystyką jazdy hybrydą (w większości hamuje się silnikiem, by odzyskać energię).

Toyota Yaris III
Sens posiadania kamery cofania w tak małym aucie jak Yaris bywa dyskusyjny, zwłaszcza że ten element wyposażenia nie uchodzi za najtrwalszy.

Używana Toyota Yaris III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z naklejki na słupku środkowym lewym. Wybito go też na podłodze przed fotelem pasażera.

Toyota Yaris III numer VIN

Używana Toyota Yaris III – sytuacja rynkowa

Tanio nie ma: ciężko znaleźć bezwypadkowego Yarisa III za mniej niż 20 tys. zł (mowa o rocznikach 2011-2012). Ciekawsze egzemplarze – bez czarnych klamek i w żywszych kolorach – wystawiane są za minimum 25 tys. zł, a w granicach 30 tys. zł pojawiają się auta po pierwszym lifcie i hybrydowe. Używane Yarisy po drugiej modernizacji, z niewielkim przebiegiem kosztują od 35 tys. zł „w górę”. Roczniki 2018-2020, które przejechały kilkanaście tysięcy kilometrów, podchodzą nawet pod 60-70 tys. zł. Auta trzydrzwiowe i z silnikiem Diesla to wręcz prawdziwe rodzynki w ogłoszeniach. Nie imponuje też popularność Yarisów Hybrid.

Używana Toyota Yaris III – podsumowanie

Kupując Yarisa ma się niemal gwarancję przewidywalnej i spokojnej eksploatacji. Ów spokój można również przytoczyć do temperamentu auta, a właściwie jego braku. Wybór Toyoty zaprocentuje w przyszłości: używany Yaris najprawdopodobniej natychmiast znajdzie nowego właściciela, nawet jeśli będzie kosztował więcej od europejskich konkurentów.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Toyotach:

Używana Toyota Yaris II i Toyota Yaris III – którą generację wybrać?

Używana Toyota Yaris II (2005-2011) – opinie użytkowników

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie użytkowników

Toyota Yaris III

Toyota Yaris III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.395/170/151 cm
Rozstaw osi251 cm
Pojemność bagażnika286-1180 l
Toyota Yaris III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 VVT-i1.33 Dual VVT-i1.5 Dual VVT-iE1.5 Hybrid1.8 (GRMN)1.4 D-4D
Pojemność998 cm³1329 cm³1497 cm³1497 cm³1798 cm³1364 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz. + elektr.benz., kompr.turbodiesel
Maks. moc69 KM99 KM111 KM100 KM*212 KM90 KM
Maks. moment95 Nm125 Nm136 Nm111 + 169 Nm250 Nm205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,3 s11,7 s11,0 s11,8 s6,3 s10,8 s
Prędkość maks.155 km/h175 km/h175 km/h165 km/h230 km/h175 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km5,1 l/100 km5,0 l/100 km3,6 l/100 km7,5 l/100 km3,9 l/100 km

*moc łączna

Używana Toyota Yaris III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji