UżywaneOpinieUżywana Toyota Yaris Cross (od 2020 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Toyota Yaris Cross (od 2020 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Na rynku jest mnóstwo propozycji crossoverów w segmencie B, ale Toyota postanowiła dodać coś od siebie i obok C-HR’a zaoferowała również Yarisa Cross. Czym charakteryzuje się to auto i jakie są o nim opinie?

Gdy spojrzymy na nazwę to pomyślimy, że to tylko podniesiona i „uterenowiona” „Yariska”. Gdy spojrzymy na oba auta, możemy poczuć pewne zmieszanie, bowiem wizualnie dość mocno się różnią. W rzeczywistości jest to dokładnie ten sam samochód, co zwykły hatchback, ale po dość poważnej kuracji zmieniającej wygląd. Yaris Cross otrzymał trochę dodatkowego wyposażenia i dodatków sprawiających, że z miejskiego hatchbacka zmienił się w małego SUV-a, dzięki czemu jest wyższy i nieco dłuższy. Teoretycznie to standardowy Yaris po mocnym treningu na siłowni, choć pod spodem i w środku niewiele się zmienił. Ale czy to źle? Wręcz przeciwnie, bowiem Yaris sam w sobie jest autem bardzo dobrym, szczególnie do miasta, ale nieźle radzi sobie również w trasie, a braki w dynamice wynagradza bardzo niskim zużyciem paliwa. Pod względem wielkości znajduje się obok niemal nieskończonej listy alternatyw, takich jak Ford Puma i Renault Captur, a także Peugeot 2008 i Opel Mokka, a to przecież tylko kilka propozycji. Czym wyróżnia się Toyota Yaris Cross i czy warto rozważyć zakup używanego egzemplarza?

Toyota Yaris Cross - tył
Jedynie z tyłu widać więcej podobieństw do konwencjonalnej wersji Yarisa, ale i tak zmiany są dość znaczne.

Używana Toyota Yaris Cross – wymiary, nadwozie

Jedną z cech, którą wszystkie modele w tym segmencie mają wspólną, jest charakterystyczna stylistyka, terenowe dodatki i odrobina surowego stylu. Czasami jest tego mniej, w innym przypadku więcej – w zależności co kto lubi. Na szczęście Yaris Cross nie zawodzi na tym polu, choć trzeba przyznać, że zmiany względem „zwykłego” Yarisa są dość znaczące. Co prawda widzimy wiele cech wspólnych, szczególnie w tylnej części, ale profil i przód auta wyraźnie się różnią. Wystarczy rzucić oko na uwydatnione nadkola z dodatkowymi, szerokimi nakładkami z tworzywa, które mają bardziej prostokątny przekrój, są równie szerokie nakładki na progi i dolne fragmenty drzwi, także z przodu zauważymy agresywnie narysowany zderzak z szerokimi listwami i zupełnie inne klosze lamp. Również prześwit jest wyraźnie wyższy, co raczej nie wpłynie na lepsze właściwości terenowe – nie o to chodzi w takim aucie – ale doda pewności na nierównościach, przy krawężnikach czy na bocznych drogach. Zresztą dojazd na działkę czy piknik również będzie znacznie wygodniejszy niż w standardowym Yarisie. Jeśli chodzi o wymiary, Yaris Cross ma 4180 mm długości, 1770 mm szerokości i 1560 mm wysokości. Rozstaw osi to 2560 mm a prześwit to 175 mm.

Toyota Yaris Cross - przód
W sumie Yariss Cross mógłby nosić zupełnie inną nazwę, bowiem podobieństw do tradycyjnego Yarisa jest niewiele.

Używana Toyota Yaris Cross – wnętrze, bagażnik

Czy po wejściu do środka klimat stylistyki zewnętrznej jest kontynuowany. Owszem, choć nie znajdziemy tu zbyt wielu ciekawych elementów. Jest estetycznie, ergonomicznie, kilka rozwiązań może się spodobać, ale nie szukajmy ekstrawagancji rodem z Peugeota 2008 – nie ten adres. W górnej części znajdziemy spory ekran system info-rozrywki, który wreszcie wygląda i zachowuje się jak system z XXI wieku, ma ładny układ, sporo funkcji i integrację ze smartfonami. Za to należy się plus. Pochwałę powinna zgarnąć również ergonomia, bowiem pod ekranem znajdziemy niewielką półkę na drobiazgi, niżej jest również półka na smartfon z ładowarką indukcyjną, wszystko jest czytelne i proste w obsłudze, choć w newralgicznych miejscach zastosowano tzw. piano black, które się rysuje, zbiera kurz i odciski palców. Poza tym jest bardzo estetycznie i jak na auto w tym segmencie – materiały są dobrej jakości.

Toyota Yaris Cross - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i estetyczna, jakość materiałów również jest bez zarzutu.

Wnętrze auta oferuje zaskakująco dużo miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu. Oczywiście, ze względu na wymiary zewnętrzne, osoby o dużym wzroście mogą odczuwać dyskomfort podczas podróży, ale cztery osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać. Fotele i kanapa są bardzo wygodne, nawet po długiej podróży kierowca i pasażer z przodu nie będą odczuwać dyskomfortu. Dwójka pasażerów z tyłu również wytrzyma, choć niewielka ilość miejsca na nogi będzie wymagała częstych postojów. Pojemność bagażnika to przyzwoite 397 litrów, a po złożeniu oparć kanapy jest to już 1097 litrów. W porównaniu do standardowego Yarisa, mamy zdecydowanie więcej miejsca na bagaże, co znacząco podnosi praktyczno-rodzinny charakter Yaris Crossa.

Używana Toyota Yaris Cross – silniki

Oferta silnikowa nie jest zbyt obszerna i zróżnicowana, ale w tym segmencie i w tej marce to dość powszechne. Klienci od początku mogli wybierać spośród silnika benzynowego 1.5 VVT-i o mocy 125 KM oraz napędu hybrydowego 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM. Tradycyjna wersja benzynowa o mocy 125 KM i momencie obrotowym 153 Nm to propozycja dla tych, którzy wolą konwencjonalne rozwiązania i nieco więcej dynamiki. Z przekładnią bezstopniową Multidrive S sprint od 0 do 100 km/h zajmuje aż 11,7 sekundy, co jest wynikiem raczej przeciętnym. A jak prezentują się osiągi w hybrydzie? Tutaj mocy i momentu jest nieco mniej – odpowiednio 116 KM i 141 Nm (w silniku elektrycznym), a moc trafia na koła za pośrednictwem tylko i wyłącznie przekładni bezstopniowej E-CVT. Pod względem osiągów, nie jest źle, bowiem wyniki prezentują się odrobinę lepiej, tj. 11,2 sekundy w sprincie od 0 do 100 km/h i 170 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie? Tutaj jest całkiem nieźle – średnio 4,4 l/100 km. Ciekawostka – wersja hybrydowa występuje również w odmianie AWD-i z hybrydowym napędem na cztery koła, co doskonale pasuje do charakteru auta. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w takiej wersji zajmuje 11,8 sekundy i spalanie jest nieco wyższe – 4,7 l/100 km – ale pewność prowadzenia w trudnych warunkach pogodowych z pewnością to wynagradza.

Toyota Yaris Cross - silnik
Jeśli ktoś chce poznać całą wartość Yarisa Crossa, powinien wybrać silnik hybrydowy, najlepiej z napędem AWD-i.

Używana Toyota Yaris Cross – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo oszczędny układ hybrydowy z opcjonalnym napędem AWD-i”.

„Nieźle wykonane i dobrze wyposażone wnętrze”.

„Podwyższona pozycja za kierownicą, większy prześwit i pewność prowadzenia”.

„Większy bagażnik i odrobinę więcej przestrzeni niż w zwykłym Yarisie”.

 Wady 

„Bezstopniowe skrzynie nie każdemu przypadną do gustu”.

„Przeciętna dynamika wersji z napędem AWD-i”.

„Komfort jazdy mógłby być nieco wyższy (dość sztywne zawieszenie)”.

„System info-rozrywki i stylistyka wnętrza trochę odstaje od konkurencji”.

Toyota Yaris Cross GR Sport
Toyota Yaris Cross w wersji wyposażenia GR Sport. W napędzie bez zmian, zmiany są tylko wizualne.

Używana Toyota Yaris Cross – awaryjność, typowe usterki

Jest więcej niż prawdopodobne, że używany Yaris Cross spędzał większość czasu w obszarach miejskich, podmiejskich, na nieutwardzonych drogach pod miastem czy w lesie, więc podczas oględzin warto sprawdzić, czy karoseria nie ma wgnieceń bądź zarysowań spowodowanych drobnymi uderzeniami. Warto również przyjrzeć się kołom pod kątem uszkodzeń od krawężników czy kamieni. Yaris Cross nie jest autem terenowym, ale wersje z AWD-i mogły od czasu do czasu taplać się w błocie, więc wypada zajrzeć pod podwozie w poszukiwaniu uszkodzeń. W niektórych egzemplarzach system info-rozrywki czasami się zawiesza lub pracuje z opóźnieniem. Poza tym to dość świeży model, który nie dorobił się żadnych konkretnych i powtarzających się problemów, zaś niezawodność stoi na bardzo wysokim poziomie.

Toyota Yaris Cross - ekran
System jest znacznie lepszy niż w starszych Toyotach, ale wciąż cierpi na okazjonalne przycięcia.

Używana Toyota Yaris Cross – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Toyocie Yaris Cross znajdziemy na obudowie deski rozdzielczej w lewym dolnym rogu (widoczny przez szybę) oraz na słupku środkowym B z lewej strony na naklejce. Oprócz tego numer VIN znajduje się przed przednim fotelem pasażera z prawej strony na progu pod plastikową osłoną (wytłoczony trwale na nadwoziu).

Toyota Yaris Cross numer VIN

Używana Toyota Yaris Cross – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie kilkanaście ogłoszeń dotyczących używanych Toyot Yaris Cross. Przykładowo model z 2021 roku z silnikiem 1.5 Hybrid Dynamic Force i z napędem AWD-i oraz przebiegiem 15 000 kilometrów to koszt około 123 000 złotych. Za około 130 000 złotych można również znaleźć model z 2022 roku z tym samym silnikiem i przebiegiem 5 000 kilometrów.

Używana Toyota Yaris Cross – podsumowanie

Toyota Yaris Cross to w zasadzie nowe auto, które jeszcze nie dorobiło się wielu opinii użytkowników, ale staje się coraz popularniejsza i idealnie wpisuje się w potrzeby kierowców podróżujących głównie po mieście. Za miastem zaskakuje niskim zużyciem paliwa, a w bardzo lekkim terenie przydaje się większy prześwit i opcjonalny napęd na cztery koła. Niestety propozycji na rynku wtórnym jest jeszcze bardzo niewiele.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Toyotach:

Używana Toyota Yaris IV (od 2020 r.) – opinie użytkowników

Używana Toyota Corolla XII (od 2019 r.) – opinie użytkowników

Toyota Yaris Cross - bok

Toyota Yaris Cross – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 418/177/156 cm
Rozstaw osi 256 cm
Pojemność bagażnika 397-1097 l
Toyota Yaris Cross – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.5 VVT-i 1.5 Hybrid Dynamic Force
Pojemność 1490 cm³ 1497 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy + elektr.
Maks. moc 125 KM 116 KM
Maks. moment 153 Nm 141 Nm (silnik elektr.)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 11,2 s
Prędkość maks. 180 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 4,4 l/100 km

Używana Toyota Yaris Cross – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji