Mimo kilku wpadek, używana Toyota RAV4 wciąż jest rozchwytywana na rynku wtórnym. W którą generację lepiej zainwestować – trzecią, czy czwartą?
Na dużą popularność Toyoty RAV4 III bez wątpienia przełożył się jej niebanalny styl: po 2005 r. niewiele kompaktowych SUV-ów miało zawieszone na klapie koło zapasowe, producent oferował przy tym akcesoryjne osłony przedniej części nadwozia i stopnie w progach. W RAV4 IV w całości postawiono na tradycyjną, otwieraną do góry klapę bez koła. Auto przy tym „wydoroślało”, zbliżając się wymiarami do oferowanej w USA przedłużonej RAV4 III, dostępnej z silnikami V6 i z trzecim rzędem siedzeń. Niezły rozstaw osi nowszego wcielenia (266 cm) uczynił z niego jedną z najobszerniejszych propozycji w segmencie kompaktowych SUV-ów. Niestety, główne zarzuty stawiane Toyotom znajdują odzwierciedlenie i w „RAV-kach”, a mowa tu głównie o słabo wykonanym wnętrzu i awaryjnych turbodieslach.
Leciwe RAV4 III wciąż wolno tanieją, mieszcząc się w budżecie oscylującym w okolicach 25-35 tys. zł. Na nowszą generację trzeba przeznaczyć minimum 45 tys. zł. Porównajmy obydwie i oceńmy, czy która z nich jest atrakcyjniejsza z perspektywy osób poszukujących SUV-a z drugiej ręki.
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – deska rozdzielcza
Każda generacja idzie własną drogą stylizacyjną deski rozdzielczej: starsza stawia na krągłości, w nowszej uświadczymy bardziej stonowane kształty kokpitu. Czytelność pozostaje bez zastrzeżeń, dopóki odnosimy ją wyłącznie do zestawu wskaźników. Przy pierwszym kontakcie z samochodem potrzeba czasu, by przywyknąć do niewielkich i nie zawsze intuicyjnie rozmieszczonych przycisków. Funkcjonalność – na „piątkę” z uwagi na liczne schowki i uchwyty na napoje. Największym mankamentem pozostaje dobór materiałów wykończeniowych, szczególnie tych ozdobnych, lakierowanych na srebrno: po tylu latach szpecą wnętrze rysami i przetarciami. Sytuacja uległa poprawie w RAV4 IV. Miły akcent stanowi obita miękkim materiałem spora część deski rozdzielczej.
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – przestrzeń w środku
Toyota RAV4 dysponuje przestronnym wnętrzem dla czterech dorosłych osób. Przewóz piątej nie oznacza wielkich wyrzeczeń, bo podłoga w drugim rzędzie jest niemal płaska: jedynie szerokość środkowego miejsca pozostawia wiele do życzenia. Wszystkie części oparcia kanapy można indywidualnie regulować. Przednie fotele nie zachwycają podparciem bocznym i trwałością tkanin użytych do ich obicia. Sporadycznie da się trafić elektryczną regulację ustawień. Starsi kierowcy docenią łatwość wsiadania i wysiadania z RAV4, jak i bardzo dobre przeszklenie karoserii.
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – bagażniki
W większości RAV4 III (poza wersją X) dostęp do bagażnika odbywa się po odchyleniu na bok ciężkiej klapy z kołem zapasowym, w RAV4 IV – zawsze po podniesieniu klapy do góry. Niższym progiem załadunkowym może się pochwalić starsze wcielenie, imponuje także rozmiarami otworu uzyskiwanego po otwarciu klapy. Gorzej wypada poziom wykończenia i pojemność (450 l). Nowsza „Ravka” jest pod tym drugim względem sporo lepsza (547 l), ale też nie ma ustawnego kształtu z uwagi na wyraźnie zarysowane nadkola. Złożenie oparć kanapy skutkuje uzyskaniem równej powierzchni o pojemności 1470 l (RAV4 III) lub 1746 l (RAV4 IV).
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – silniki
W europejskich odmianach RAV4 Toyota przewidywała tylko 2-litrowe odmiany benzynowe. Do 2009 r. (RAV4 III sprzed liftu) była to jednostka 2.0 VVT-i o mocy 152 KM, potem – 2.0 Valvematic, rozwijająca 158 KM. Trafiła ona również do RAV4 IV, z tym że w niej ponownie generowała 152 KM. Jednostki Valvematic od VVT-i w dużym uproszczeniu różnią się systemem sterowania zaworami i obecnością hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego w tych pierwszych, stąd łatwiej one znoszą zasilanie LPG (wtrysk wielopunktowy spotkamy w obu silnikach). Gamę turbodiesli w RAV4 III w całości oparto na cieszących się mało pochlebnymi opiniami 2.2 D-4D/D-CAT (136/150/177 KM), podczas gdy w nowszym modelu montowano tylko odmianę 150-konną. Jednocześnie do wyboru były, w zależności od lat produkcji, 2-litrowe – 2.0 D-4D/124 KM (silnik Toyoty) i 2.0 D-4D/143 KM (jednostka BMW o oznaczeniu N47). W 2015 r. światło dzienne ujrzała pierwsza hybrydowa Toyota RAV4, z zespołem napędowym opartym na benzynowym 2.5 (łączna moc: 197 KM).
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – co się w nich psuje?
Pierwsze skrzypce grają poważne wady fabryczne silników 2.2 D-4D/D-CAT: dochodzi do erozji aluminiowego bloku, czego zwiastunem są zauważalne ubytki płynu chłodniczego. Pozostaje albo poszukać używanej jednostki w dobrym stanie, albo kupić nowy blok lub zlecić jego planowanie. Poza tym kapryśny bywa montowany do nich filtr cząstek stałych, ale regeneracja DPF w tym momencie pochłonie zaledwie kilkaset złotych. Awaryjność odmian 2.0/2.2 D-4D z RAV4 IV stoi na lepszym poziomie, chyba że mowa o 143-konnych 2.0 D-4D od BMW, w których rozciągają się łańcuchy rozrządu. Starsze benzynowe 2.0 (VVT-i) zmagają się ze spalaniem oleju silnikowego i usterkami głowic w zaniedbywanych autach z LPG (należy pamiętać o regulacji zaworów nawet co 20 tys. km). Hybrydowe RAV4 są jeszcze zbyt młode, by narażać użytkowników na awarie akumulatorów zasilających elektryczną część zespołu napędowego. Obydwie „ravki” mają niezbyt solidne przekładnie kierownicze (regeneracja: od 1000 zł), często zużywają się w nich łączniki stabilizatora. Nowszy model sporadycznie nęka użytkowników usterkami natury elektrycznej (np. oporne działanie systemu zamykania tylnej klapy), starszy – wpadkami wykończeniowymi wnętrza.
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – za ile można ją kupić?
RAV4 trzeciej generacji staniały do poziomu niższego niż 20 tys. zł, z tym że takie oferty zostały całkowicie zdominowane przez samochody z silnikami Diesla. Na benzynową RAV4 III można liczyć dopiero dysponując ok. 30 tys. zł, a dokładając kolejne 5-8 tys. zł da się znaleźć poliftową Toyotę. Najdroższe samochody przekraczają granicę 50 tys. zł. Za tyle da się kupić RAV4 IV, także z dieslem 2.2, ale i również 2.0. Optimum na ten samochód: 65-70 tys. zł.
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – którą generację wybrać?
RAV4 IV to zauważalnie lepszy model, a jego ceny wyraźnie spadają z uwagi na „rozgaszczanie się” na rynku Toyoty RAV4 V. Jej poprzedniczkę warto rozważyć wyłącznie w odmianach benzynowych, najlepiej po liftingu. Chcąc koniecznie diesla można postawić na 2.0 D-4D/124 KM, ale większe oszczędności (głównie na serwisowaniu) powinna przynieść odmiana hybrydowa.
Toyota RAV4 III – plusy i minusy
+ funkcjonalne wnętrze, skuteczny i bezawaryjny napęd 4×4, niska utrata wartości
– problematyczne turbodiesle, słabe wykończenie deski rozdzielczej, dyskusyjna praktyczność odchylanej na bok klapy
Toyota RAV4 IV – plusy i minusy
+ świetna wersja hybrydowa, duże wnętrze i bagażnik, zazwyczaj bogate wyposażenie
– zaporowe ceny używanych aut, awaryjne diesle 2.2 i 2.0/143 KM, drobne usterki układu elektrycznego
Toyota RAV4 III | Toyota RAV4 IV | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2006-2013 | 2013-2018 |
Dł./szer./wys. | 433-462/182/169 cm | 457-460/184/166 cm |
Rozstaw osi | 256-266 cm | 266 cm |
Pojemność bagażnika | 450-1470 l | 547-1746 l |
Silniki benzynowe | 2.0-3.5 (152-273 KM) | 2.0-2.5 (152-197 KM) |
Silniki Diesla | 2.2 (136-177 KM) | 2.0-2.2 (124-150 KM) |
Silnik | 2.0 VVT-i | 2.0 Valvematic | 3.5 V6 (USA) | 2.2 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1987 cm³ | 3500 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. Moc (łączna) | 152 KM | 158 KM | 273 KM | 136 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 194 Nm | 198 Nm | 333 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 10,5 s | 8,7 s | 10,5 s | 10,0 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,0 l/100 km | 7,7 l/100 km | 12,4 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Silnik | 2.0 | 2.5 (USA) | 2.5 Hybrid | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1987 cm³ | 2494 cm³ | 2494 cm³ | 1998 cm³ | 1995 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. + elektr. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. Moc (łączna) | 152 KM | 180 KM | 197 KM | 124 KM | 143 KM | 150 KM |
Maks. moment | 195 Nm | 233 Nm | 210 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 9,4 s | 8,3 s | 10,5 s | 9,6 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 8,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Toyotach RAV4:
Używana Toyota RAV4 II (2000-2006) – opinie użytkowników