Używane Toyoty RAV4 III trzymają cenę pomimo opinii nadszarpniętej przez nieudane diesle. Czy mimo tego warto rozważyć zakup RAV4 trzeciej generacji? Oto opinie o japońskim SUV-ie.
Trzecia generacja Toyoty RAV4 była przełomowa pod kilkoma względami. Zrezygnowano ze skróconej odmiany trzydrzwiowej, wprowadzono wydłużoną wersję z silnikiem V6 i dwoma miejscami w bagażniku (niedostępną w Europie) i zmieniono charakterystykę napędu 4×4 ze stałego na dołączany, który łączył się nawet ze słabszymi silnikami. Choć model stał się rodzinnym kompaktowym SUV-em, zachowano niektóre aspekty wizualne znane z aut terenowych, np. koło zapasowe na klapie i dodatkowe stopnie na progach. Jeśli komuś nie odpowiadała konfiguracja z otwieraną na bok klapą bagażnika (to rozwiązanie nie sprawdza się na ciasnych parkingach), istniała możliwość zamówienia odmiany X z klapą standardową, podnoszoną do góry. W takich Toyotach w ogóle nie przewidywano jednak koła zapasowego na rzecz fabrycznego zestawu naprawczego. Producent rekompensował ten brak montażem opon run-flat. Toyota RAV4 III stosunkowo późno, bo po 5 latach od rozpoczęcia produkcji, przeszła poważną modernizację nadwozia. Samochody po 2010 r. uznawane są za trwalsze i bardziej dopracowane względem starszych.
Niestety, od drogiej Toyoty w tym przypadku nie ma co oczekiwać spokojnej eksploatacji, zwłaszcza jeśli użytkujemy diesla. Ale czy tylko felerny silnik 2.2 D-4D sprawia problemy w tym co by nie mówić atrakcyjnym SUV-ie? Jakimi opiniami cieszy się ten wziąć popularny japoński SUV? Dowiedzmy się, co o używanej Toyocie RAV4 III sądzą właściciele.
Używana Toyota RAV4 III – wnętrze
Toyota nigdy nie słynęła z powalającej na kolana jakości wykonania i… tak jest również w RAV4: pełno tu porysowanych, tandetnych plastików. Dobrze, że zadbano przynajmniej o przyzwoity montaż. Design nie porywa, w większości aut nie ma co liczyć na fabryczną nawigację, lecz nie ma czego żałować – w dobie smartfonów denerwuje jej dość powolna praca. Kierowca i pasażer z przodu siedzą na wysoko umieszczonych, obszernych fotelach i mają doskonałą widoczność na wprost i na boki. Nie wszystkie „RAV-ki” wyposażono w elektryczną regulację foteli: to domena m.in. bogatej wersji X, z zewnątrz wyróżniającej się brakiem koła zapasowego na klapie.
Niestety, z tyłu dla podróżujących wyraźnie zabrakło centymetrów. Konkurenci są przestronniejsi, ale i też nie wszyscy oferują niemal płaską podłogę i regulację oparcia kanapy, a właściwie jej trzech części. Kolejny plus za bagażnik. Jest wielki (450 l) i łatwo dostępny poprzez niski próg załadunku, mało tego – pod jego podłogą znalazło się jeszcze miejsce na pojemną „kuwetę” na drobiazgi. Wszystko dzięki przeniesieniu koła zapasowego na zewnątrz. Obciąża ono zawiasy klapy bagażnika, która w standardowej wersji otwiera się na bok. W odmianie X – tradycyjnie, do góry. Ciekawostka: RAV4 X w ogóle nie ma „zapasu”, tylko fabryczne opony run-flat, umożliwiające dalszą jazdę po przebiciu.
Używana Toyota RAV4 III – silniki benzynowe
W europejskich, w tym sprzedawanych w polskich salonach RAV4 oferowano tylko dwa podobne „na papierze”, ale w praktyce zupełnie inne silniki benzynowe o pojemności 2 litrów. Pierwszy – 2.0 VVT-i – generuje 152 KM, drugi, wprowadzony po liftingu 2.0 Valvematic – 158 KM. Oba nie mają wtrysku bezpośredniego, ale w 2.0 VVT-i ewentualny montaż instalacji gazowej warto przemyśleć, ponieważ często – nawet co 20 tys. km – trzeba regulować zawory. Koszt tej operacji oscyluje w granicach 2 tys. zł. Benzynowe RAV4 łączyły się albo z manualną, 6-biegową skrzynią (napęd na przód), albo z bezstopniową CVT (napęd 4×4). Na innych rynkach sprzedawano Toyoty RAV4 z jednostkami 2.4 VVT-i (po liftingu 2.5) oraz 3.5 V6 w przedłużonej odmianie.
Używana Toyota RAV4 III – silniki Diesla
Diesle w używanych Toyotach RAV4 III mają jedną pojemność (2231 cm³), ale aż trzy wersje mocy: 136, 150 i 177 KM. W odróżnieniu do silników benzynowych, napęd na wszystkie koła był w nich standardem poza poliftową wersją 150 KM, która w opcji mogła mieć także na przód (tylko ze skrzynią manualną). „Automat” w dieslach to z kolei klasyczna przekładnia o 6 przełożeniach. Blok silnika 2.2 D-4D wykonano z aluminium, zastosowano w nim układ common rail, łańcuchowy rozrząd oraz, w odmianach D-CAT, filtr sadzy. Jednostka ma duże rezerwy mocy, ale okupuje to wysokim jak na diesla spalaniem. Szybko okazało się, że w wyniku niedociągnięć konstrukcyjnych silnik wymagał poważnych napraw lub wymiany już na gwarancji. Więcej o problemie napiszemy w części materiału o typowych usterkach.
Używana Toyota RAV4 III – opinie użytkowników
Zalety
„Cztery dorosłe osoby bez problemu przejadą RAV4 dłuższy dystans i zabiorą nawet trochę bagażu”
„Skrzynia bezstopniowa dobra dla osób lubiących spokojną jazdę. Można włączyć tryb manualny i biegi zmieniać manetkami”
„Duże guziki panelu klimatyzacji ułatwiają ustawienie temperatury bez odrywania wzroku od jezdni. Intuicyjne sterowanie radiem na kierownicy”
„RAV-ka nieźle trzyma się drogi w zakrętach i cicho wybiera nierówności”
„System dołączanego napędu 4×4 odpowiednio dobiera stosunek przeniesienia napędu. Przydaje się zimą”
Wady
„Mam wersję USA i jest kłopot z częściami. W Polsce nie dostałem nawet tłumika. Pozostaje sprowadzanie albo demontaż z rozbitków”
„Problemy z DPF-em, wycieki oleju z mostu, kłopoty z działaniem klimatyzacji, usterki silnika – to tylko niektóre z przypadłości, jakie dopadły moją RAV4 2.2 D-CAT”
„W dieslu na biegu jałowym wyraźnie czuć wibracje. Spora turbodziura”
„Przykre, że w tak drogim aucie występują problemy z haczącymi biegami. Z tego co wiem, dotyczy on nie tylko mojego samochodu”
Używana Toyota RAV4 III – awaryjność, typowe usterki
Zaczniemy od najważniejszego problemu, czyli od pojawiających się niewielkich pęknięć w bloku silnika 2.2 D-4D w okolicach tulei cylindrów. Usterkę łatwo zdiagnozować po ubywającym płynie chłodniczym, częstym skutkiem jest również wypalenie uszczelki pod głowicą. Toyota w skrajnych przypadkach wymieniała silniki jeszcze na gwarancji, a nawet po jej wygaszeniu. Jeśli będziemy mieli pecha, zostaje planowanie bloku za minimum 4 tys. zł albo… wymiana całego silnika. To jednak nie wszystko: chętni na diesla D-CAT powinni się przygotować na ewentualne problemy z zatykającym się filtrem DPF. Benzynowe silniki uchodzą za niezawodne poza możliwym zużywaniem oleju przez 2.0 VVT-i. Inne typowe usterki w używanych „RAV-kach”? Stuki w przekładni kierowniczej, awarie elektrycznego wspomagania i mocno „zmęczona” powłoka lakiernicza.
Używana Toyota RAV4 III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony oraz na podłodze przed fotelem pasażera. Odczytamy go też z naklejki w słupku przy fotelu kierowcy.
Używana Toyota RAV4 III – sytuacja rynkowa, ceny
Pierwsze bezwypadkowe Toyoty RAV4 III z drugiej ręki rozpoczynają się już od 16 tys. zł, ale trzeba dorzucić minimum 5 tys. zł by rozejrzeć się za sensowniejszym egzemplarzem, choć nadal z dieslem. Rzadsze, benzynowe „RAV-ki” kosztują minimum 30 tys. zł, a 37 tys. zł – samochody po liftingu. Najdroższe auta z roczników 2010-2012 „podchodzą” nawet pod 60 tys. zł. Przebiegi: 100-150 tys. km.
Używana Toyota RAV4 III – podsumowanie
Nie jest zupełnie bezawaryjnym SUV-em, chyba że wybierzemy odmianę benzynową bez gazu. Przypominająca „terenówkę” stylizacja do tej pory przyciąga klientów, którzy są skłonni zapłacić spore pieniądze za używaną Toyotę. Aby się nie zawieść, warto uważnie prześledzić historię serwisową i dowiedzieć się, czy silnik 2.2 D-4D miał przeprowadzaną naprawę.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota RAV4 III i Toyota RAV4 IV – którą generację wybrać?
Używana Toyota RAV4 II (2000-2006) – opinie użytkowników
Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 433-462/182/169 cm |
Rozstaw osi | 256-266 cm |
Pojemność bagażnika | 450-1470 l |
Silnik | 2.0 VVT-i | 2.0 Valvematic | 3.5 V6 |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 1987 cm³ | 3500 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 152 KM | 158 KM | 273 KM |
Maks. moment | 194 Nm | 198 Nm | 333 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 10,5 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 185 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,0 l/100 km | 7,7 l/100 km | 12,4 l/100 km |
Silnik | 2.2 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|
Pojemność | 2231 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 10,0 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,0 l/100 km |