Toyota RAV4 II 02

Drugie wcielenie RAV4 łączy funkcjonalność SUV-a z użytecznością „terenówki”. Czy nie zestarzała się już w znaczącym stopniu? Oto opinie o używanej Toyocie RAV4 II.

Minęło 20 lat od zaprezentowania Toyoty RAV4 II. Przez tyle czasu kompaktowe SUV-y przeszły szereg ewolucji mających na celu „ucywilizować” je względem prawdziwych aut terenowych. W drugiej generacji RAV4 da się spostrzec cechy obydwu segmentów. Auto do dzisiaj nie sprawia wrażenia topornego i przykuwa oko wyraźnie narysowanymi nadkolami i podwieszanym na klapie kołem zapasowym. Część Toyot otrzymała wyłącznie przedni napęd, niemniej do mocniejszych odmian zarezerwowano stały układ 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym, potrafiący wydostać RAV4 z wielu off-roadowych pułapek. Na co dzień obecność napędu na 4 koła doceniają osoby mieszkające w górach oraz pragnące wykorzystywać ten samochód do pracy. Uterenowiona Toyota wygląda przy tym bardziej reprezentacyjnie od kanciastych „terenówek z krwi i kości”. Niestety, auto średnio nadaje się do wykorzystania przez całą rodzinę, bo w środku jest dość ciasno, a bagażnik mieści przeciętne 410 l. W przypadku tej generacji Toyota po raz ostatni zdecydowała się zaprezentować krótką, 3-drzwiową odmianę, długością plasującą się poniżej współczesnych aut miejskich. To dobry wybór do miasta, pozwalający wjechać w większość miejsc parkingowych bez obaw o uszkodzenie zderzaka na wysokim krawężniku.

Toyota RAV4 II
RAV4 II na zdjęciach sprawia wrażenie większego samochodu, niż jest w rzeczywistości. Funkcjonalna 5-drzwiowa odmiana (fot.) mierzy mniej więcej tyle co kompaktowy Auris (425 cm), rozstawem osi zaś bliżej jej do Yarisa (249 cm).

Niezłą opinię o SUV-ie Toyoty systematycznie obniżają właściciele samochodów z 2-litrowymi turbodieslami, które nie tylko w tym modelu potrafiły napsuć krwi naprawami idącymi w tysiące złotych. Czy wobec tego należy szukać wyłącznie benzynowych RAV4? Przyjrzyjmy się trwałości i typowym usterkom tego samochodu w opiniach użytkowników.

Toyota RAV4 II 28
Zawieszenie Toyoty RAV4 II oparto na dwóch konstrukcjach niezależnych (kolumny McPhersona z przodu i „wielowahacz” z tyłu). Dzięki dość sztywnemu zestrojeniu auto całkiem pewnie prowadzi się na drogach szybkiego ruchu.

Używana Toyota RAV4 II – wnętrze

Toyota próbowała uatrakcyjnić deskę rozdzielczą RAV4 trochę nawiązaniami do off-roadu (nieosłonięte śruby konsoli centralnej i obudowy lewarka biegów), trochę akcentami sportowymi (białe tarcze zegarów, centralny obrotomierz). Całość wygląda oryginalnie i, co istotne, jest łatwe w obsłudze. Można mieć lekkie zastrzeżenia do czytelności niewielkich przycisków wokół radia. We wnętrzu wygospodarowano sporo schowków i wnęk, w tym dwa uchwyty na napoje (nie taka oczywista sprawa w 20-letnim samochodzie). Poza skromnym obiciem tapicerką boczków drzwi, przeważają tu twarde tworzywa. Po tylu latach mają już prawo trzeszczeć, ale trzeba oddać Toyocie przyzwoitą jakość montażu.

Toyota RAV4 II 23
Większość RAV4 solidnie wyposażono: można liczyć m.in. na klimatyzację i elektryczne szyby. Kilkunastoletnie plastiki zdradzają zazwyczaj wysokie przebiegi samochodów.

Toyotę RAV4 z pewnym dystansem należy rozpatrywać jako auto rodzinne, ponieważ nawet w 5-drzwiowej odmianie mierzy zaledwie 4,25 m, a rozstaw osi nie przekracza 2,5 m. W środku oferuje zatem ilość miejsca na pograniczu samochodów miejskich i kompaktowych, choć niewątpliwie po stronie zalet trzeba umieścić wysoko poprowadzoną linię dachu. Kłopoty pojawiają się przy próbie przewozu 3 osób z tyłu (brakuje centymetrów na szerokość). Dobrze, że przez środek podłogi przynajmniej nie biegnie pokaźny tunel. Plus za możliwość wzdłużnego przesuwana (w zakresie kilkunastu centymetrów) kanapy. To jeden ze sposobów powiększenia bagażnika, który w „długiej” RAV4 mieści 410 l. W praktyce wydaje się mniejszy, ma też nieregularny kształt z wnikającymi głęboko nadkolami. Sposób otwierania kanapy u niektórych budzi wątpliwości: trzeba uważać, by uchylając ją na bok nie uszkodzić innego auta. Wracając do samego bagażnika: można go również zwiększyć poprzez położenie oparć, przechylenie złożonej całości do przodu lub całkowite wyjęcie kanapy.

Używana Toyota RAV4 II – silniki

Klienci z Europy mogli wybierać pomiędzy dwoma benzynowymi silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa, łańcuchowym rozrządem i systemem VVT-i (zmienne fazy zaworów) – 1.8/125 KM oraz 2.0/150 KM. Na wybranych rynkach oferowano także 163-konnego 2.4 (praktycznie niespotykany w Polsce). Słabszy silnik łączył się wyłącznie z napędem na przód, 2.0 konfigurowano tylko z 4×4. Obydwa przeciętnie znoszą gaz, ponieważ wymagają częstych korekt luzu zaworowego (już po 20 tys. km potrafią się wypalić gniazda zaworów). Upierając się na montaż instalacji LPG, doinwestujmy przynajmniej w lubryfikację gniazd zaworowych. W przypadku RAV4 ma ona sporo sensu, ponieważ wersja 2-litrowa pochłania spore ilości paliwa, głównie ze względu na nieustannie pracujący napęd 4×4. Przednionapędowa RAV4 1.8 bywa podobnie oszczędna jak turbodiesel, którego również łączono z napędem na obie osie. Zastosowany w tym modelu 2.0 D-4D o mocy 116 KM nie słynie ani z dynamiki, ani z nadzwyczajnej trwałości. Do tej pory wiele samochodów ma już za sobą wymianę/regenerację wtryskiwaczy lub sprzęgła z kołem dwumasowym. Na szczęście nie montowano do niego DPF-u.

Toyota RAV4 II 11
RAV4 ma największy sens ze 150-konnym 2.0. Będzie wtedy zachłanna na paliwo, ale przynajmniej osiągi pozostaną satysfakcjonujące (10,6 s do 100 km/h).
Toyota RAV4 II 22
Turbodiesla charakteryzuje przyzwoita siła uciągu (pokaźny moment obrotowy), ale trochę brakuje mu mocy. Spalanie – dalekie od oczekiwanego.

Używana Toyota RAV4 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Układ 4×4 działa wyśmienicie. W porównaniu do przednionapędowej RAV4 – niebo a ziemia”

„Doskonała widoczność w każdym kierunku. Wszystkich widzę z góry”

„Bardzo uniwersalne auto – przydatne w lekkim terenie i w miejskiej dżungli. Nie trzeba patrzeć na krawężniki”

„Diesel świetnie sprawdza się przy różnego rodzaju pracach i ciąganiu przyczep”

 Wady 

„Marne wyciszenie wnętrza, już od 100 km/h jest dosyć głośno. Tu i ówdzie coś postukuje”

„Nawet w wersji 5d rozczarowuje mały bagażnik. 4 osób tu nie zapakuję”

„ W 2.0 D-4D jest sporo do zepsucia. Ja musiałem regenerować wtryski i turbosprężarkę”

„2-litrowy silnik benzynowy pochłania nawet kilkanaście litrów na 100 km”

Toyota RAV4 II 27
3-drzwiowe RAV4 (z prawej) występują w mniejszości, ale kosztują zaskakująco dużo – być może dlatego, że takich rekreacyjnych samochodów już się nie produkuje.

Używana Toyota RAV4 II – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe Toyoty dręczą raczej mało istotne awarie nie ograniczające mobilności samochodu. Z części silników wycieka olej, niektóre go spalają (głównie 1.8), zdarzają się niedomagania cewek zapłonowych i układu chłodzenia (traci drożność, prowadząc do przegrzewania się jednostki). Kłopoty zaczynają się dopiero przy kooperacji z instalacją gazową: przy zaniedbaniach nie wyklucza się nawet remontu głowicy. Turbodiesle zazwyczaj wymagają szczególniejszej troski. Raz z powodu okresowej wymiany paska rozrządu (teoretycznie co 100 tys. km, w praktyce lepiej go zmienić od razu po kupnie), dwa – rozbudowanego osprzętu, który po tylu latach i tysiącach kilometrów generuje koszty. O ile sprzęgło wraz z kołem dwumasowym po prostu się zużywa, o tyle wtryskiwacze firmy Denso najzwyczajniej nie grzeszą trwałością i często wymagają regeneracji lub chociażby czyszczenia (to najtańsza, ale i najmniej efektywna opcja). Poza tym kłopoty sprawia zawór SCV w pompie wtryskowej (auto traci moc i spadają obroty). RAV4 zmagają się z coraz poważniejszymi problemami z korozją. Rzadko pojawia się na nadwoziu, ale w znacznym stopniu atakuje podwozie, utrudniając wszelkie naprawy w zawieszeniu. Jeśli planujemy pojeździć RAV4 przez kilka najbliższych lat, warto zainwestować w porządne zabezpieczenie antykorozyjne.

Toyota RAV4 II (4)
W RAV4 stosowano wyłącznie 5-biegowe ręczne skrzynie biegów lub 4-biegowe automatyczne. Te ostatnie sporadycznie występują na rynku wtórnym.

Używana Toyota RAV4 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce w pobliżu gniazda osadzenia lewego amortyzatora (fot.). Poza tym odczytamy go z fragmentu podłogi przed fotelem pasażera oraz z naklejki w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).

Toyota RAV4 II 09

Używana Toyota RAV4 II – sytuacja rynkowa

Przedział cenowy za Toyotę RAV4 II oscyluje w granicach 10-28 tys. zł. W najniższych pułapach przeważają diesle, choć można wśród nich wyłowić przyzwoite auto benzynowe. Najwięcej aut figuruje za 15-20 tys. zł, pośród nich także Toyoty po mikroliftingu z 2004 r. Co ciekawe, pośród najdroższych propozycji znaczna część posiada… nadwozie 3-drzwiowe. Rozkład pomiędzy wersjami benzynowymi i wysokoprężnym jest równomierny, tylko co 8. RAV4 zasilana benzyną posiada LPG. Przednionapędowe 1.8 stanowią margines rynku.

Używana Toyota RAV4 II – podsumowanie

Leciwa RAV4 II potrafi ukrócić nosa nowoczesnym SUV-om, w których nieustannie wyskakują błędy na desce rozdzielczej i przestaje działać wyposażenie. To solidny samochód, który po tylu latach od debiutu musi w końcu wymagać doinwestowania w konserwację podwozia czy osprzęt turbodiesla. Spokojną eksploatację zapewnią odmiany benzynowe, z tym że przyspieszą bicie serca pod dystrybutorem paliwa.

Polecamy uwadze inne nasze materiały na temat używanych Toyot:

Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie

Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie

Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie

Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie

Używana Toyota Prius II (2003-2009) – opinie

Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie

Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie

Używana Toyota Corolla Verso (2004-2009) – opinie

Używana Toyota Verso (2009-2017) – opinie

Używana Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009) – opinie

Toyota RAV4 II 03

Toyota RAV4 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.387-426/167-174/170-172 cm
Rozstaw osi228-249 cm
Pojemność bagażnika150 l (3d), 410 l (5d)
Toyota RAV4 II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.8 VVT-i2.0 VVT-i2.42.0 D-4D
Pojemność1798 cm³1998 cm³2362 cm³1995 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodiesel
Maks. moc125 KM150 KM163 KM116 KM
Maks. moment161 Nm192 Nm224 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s10,6 s10,2 s12,1 s
Prędkość maks.172 km/h185 km/h180 km/h170 km/h
Śr. zużycie paliwa7,5 l/100 km8,6 l/100 km9,3 l/100 km7,1 l/100 km

Używana Toyota RAV4 II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here