Najpopularniejsza hybryda na świecie z powodzeniem znajduje kolejne nisze na rynku wtórnym. Czy warto postawić na nieco leciwego Priusa II, czy może lepiej dołożyć do mocniejszego Priusa III? Którą generację Toyoty Prius wybrać?
Toyota Prius z początku uchodziła za niepotrzebnie udziwniony proekologiczny wymysł japońskich konstruktorów. Dzisiaj, w dobie postępującej elektromobilności, trudno nie pochwalić Toyoty za podjęcie działań w tym kierunku jeszcze w latach 90. Wysiłek i lata rozwoju napędów hybrydowych przyniosły skutek, bowiem Priusy cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem niezależnie od „cyklu życia” modelu: dużo ich wyjeżdża z salonów, szybko znajdują nabywców jako kilkulatki na rynku wtórnym, rozchwytywane są nawet po przekroczeniu kilkunastu lat jako realna, wręcz tańsza w utrzymaniu alternatywa dla diesli lub… samochód do pracy (np. na taksówce).
Najbardziej przełomowa okazała się, rzecz jasna, widoczna na zdjęciu powyżej druga generacja Toyoty Prius. Samochód „udał się” do tego stopnia, że przy tworzeniu następcy nie zdecydowano się na eksperymenty stylistyczne, tylko na wprowadzenie mocniejszego źródła napędu i delikatne powiększenie wnętrza wraz z bagażnikiem. W przypadku obu modeli ciężko znaleźć wspólny przedział kwotowy, w którym by się mieściły: najdroższe Priusy II przeważnie nie przekraczają 25 tys. zł, podczas gdy Priusy III kosztują… minimum tyle. Przyjrzyjmy się dwóm generacjom hybrydowej Toyoty i oceńmy, w którego lepiej zainwestować.
Test najnowszej Toyoty Prius Plug-In Hybrid Prestige
Toyota Prius II i Toyota Prius III – deska rozdzielcza
Już przeszło 17-letni Prius II mocno wyprzedzał swoją epokę pod względem wzornictwa kokpitu i zastosowanej w nim techniki. Przede wszystkim w całości zrezygnowano z analogowych wskaźników, a zamiast nich kierowca miał do dyspozycji prosty wyświetlacz pod przednią szybą i wielki ekran do podglądania m.in. pracy układu hybrydowego. Poza tym auto wyposażono w wydatny podłokietnik środkowy. Zastosowanie niewielkiego lewarka zmiany kierunku jazdy (auto ma bezstopniową skrzynię) wyeliminowało konieczność tworzenia konsoli środkowej, jeszcze bardziej zwiększając wrażenie przestronności. Toyota nie powtórzyła tego zabiegu w Priusie III, ale przynajmniej zadbała o staranny dobór materiałów wykończeniowych. Niezależnie od generacji, w hybrydowej Toyocie nikomu nie powinno zabraknąć schowków i wymyślnych skrytek we wnętrzu.
Toyota Prius II i Toyota Prius III – przestrzeń w środku
Oba Priusy mają identyczny rozstaw osi (270 cm) i niemal taką samą długość (445/446 cm), ale na szerokość już wygrywa nowszy model (o 3 cm). Generalnie: oba auta oferują ilość miejsca na poziomie aut klasy wyższej, z tym że daleko im do funkcjonalności minivanów. Siedziska foteli (i kanapy w Priusie II) są zdecydowanie za krótkie, poza tym gwałtownie opadająca linia dachu skutecznie ogranicza ilość miejsca na głowy pasażerów z tyłu (przy okazji psując widoczność). W starszej Toyocie dochodzi do tego spory tunel środkowy, zabierający cenne miejsce na nogi piątemu pasażerowi. Nie zmienia to faktu, że jak na segment, w którym często klasyfikowany jest Prius – czyli kompakty, miejsca w nim jest aż nadto. A już na pewno w pierwszym rzędzie foteli.
Toyota Prius II i Toyota Prius III – bagażniki
Nie ma powodów do narzekań. Starszy Prius zabierze na pokład 408 l z możliwością powiększenia do 1210 l, nowszy – 445 l lub aż 1545 l po złożeniu kanapy. Oba bagażniki przyzwoicie wykończono, do obu też prowadzi wielki otwór załadunkowy. Drobne zastrzeżenia płyną w kierunku ich nieregularnego kształtu. Osobom ceniącym pokaźną przestrzeń bagażową polecamy produkowanego w latach 2011-2015 Priusa+, opcjonalnie oferowanego w wersji 7-osobowej. Przy 5 osobach ten samochód zmieści już 505 l pakunków.
Toyota Prius II i Toyota Prius III – silniki
Każda Toyota Prius występowała wyłącznie w jednej wersji silnikowej, a raczej – hybrydowej. Zespół składający się z silnika spalinowego i elektrycznego w Priusie II generuje 110 KM (na bazie silnika 1.5), w nowszym modelu – 136 KM (z wykorzystaniem jednostki 1.8). Większa moc bez wątpienia przydaje się podczas wyjazdów w trasy, choć wypada podkreślić, że prędkości autostradowych nie lubi… sam Prius, jak i jego właściciel. Wszystko przez hałas wynikający z pracy bezstopniowej skrzyni biegów, która permanentnie utrzymuje silnik na wysokich obrotach. Ta irytująca przypadłość nie jest zbytnio odczuwalna podczas niewielkich prędkości w mieście, w dodatku właśnie w takich warunkach Prius pozwala wypracować kolejne rekordy w zużyciu paliwa. Właściciele utrzymują, że rzadko kiedy przekraczają 5 l/100 km, a jeśli już, to tylko gdy wyjadą na drogę szybkiego ruchu. Co istotne, akumulatory trakcyjne Priusa nie zabierają miejsca w środku, gdyż umieszczono je w sprytny sposób za tylną kanapą. Ich trwałość, przy prawidłowej eksploatacji, dochodzi nawet do pół miliona kilometrów.
Toyota Prius II i Toyota Prius III – co się w nich psuje?
Psuje się (a raczej – zużywa eksploatacyjnie) to, czego można się spodziewać po samochodach hybrydowych, czyli głównie akumulatory. Najbardziej szkodzą im długie postoje: głębokie rozładowania skutecznie niszczą ogniwa. Na szczęście dzisiaj istnieją firmy świadczące usługi regeneracji baterii, za którą w Priusie trzeba zapłacić ok. 1500 zł, czyli rozsądną wartość. Oprócz tego interwencji czasami wymaga elektryczna pompa cieczy chłodzącej oraz inwerter układu hybrydowego (falownik). Priusy, jak każde auto, wymagają wymian płynów eksploatacyjnych i podstawowych części, ale niektóre na dzień dobry „odchodzą”, ponieważ… w ogóle ich nie ma. Mowa m.in. o rozruszniku, alternatorze czy sprzęgle. Przeciętną trwałość wykazują tylne hamulce (auto zazwyczaj „hamuje silnikiem”, w związku z czym nie mają wiele pracy i korodują) i układ klimatyzacji wymagający specjalnego czynnika. Kupując Priusa II warto też zainwestować w dobre zabezpieczenie antykorozyjne i przygotować się na ewentualne zużycie oleju silnikowego.
Toyota Prius II i Toyota Prius III – za ile można je kupić?
Starsze Priusy II wystawiane są za mniej więcej 15-25 tys. zł. Dopiero od górnej granicy tej kwoty można rozpoczynać podejścia do zakupu Priusa III, choć tak naprawdę większość aut kosztuje minimum 28 tys. zł. Na debiutującego z opóźnieniem Priusa+ (od 2011 r.) trzeba już przeznaczyć co najmniej 42 tys. zł. W ogłoszeniach nie brakuje zarówno aut z polskich salonów i od pierwszych właścicieli, jak i samochodów sprowadzonych, z taksówkarską przeszłością.
Toyota Prius II i Toyota Prius III – którą generację wybrać?
Wszystko, mimo wszystko, zależy od budżetu. Nie warto wydawać 25 tys. zł zarówno na kilkunastoletniego już Priusa II (jakkolwiek by nie był zadbany), jak i na niepewnego, choć znacznie nowocześniejszego Priusa III. Optimum na zakup Priusa II szacujemy na 20 tys. zł, nowszego modelu – 35 tys. zł. Prawdę mówiąc, ciężko znaleźć istotny sens dopłacania do trzeciej generacji. Oba auta jeżdżą bardzo podobnie i spalają równie małe ilości paliwa, wykazują również podobny poziom niezawodności i ogólnej trwałości. W przypadku Priusa II można jednak liczyć na szersze zaznajomienie mechaników z jej zespołem napędowym, a co za tym idzie – rozsądniejsze koszty napraw.
Zobacz nasz poradnik – jak kupować używaną hybrydę?
Toyota Prius II – plusy i minusy
+ przestronna kabina, trwały i oszczędny napęd, niewielka utrata wartości
– ogromne przebiegi najtańszych aut, przeciętne prowadzenie, ograniczona widoczność
Toyota Prius III – plusy i minusy
+ lepsze osiągi przy podobnym spalaniu, duży bagażnik, wysoki poziom niezawodności
– hałas przy większych prędkościach, niepewna przeszłość niektórych aut, przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne
Toyota Prius II | Toyota Prius III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2003-2009 | 2009-2015 |
Dł./szer./wys. | 445/172/149 cm | 446/175/149 cm (Prius+: 462/175/158 cm) |
Rozstaw osi | 270 cm | 270 cm (Prius+: 278 cm) |
Pojemność bagażnika | 408-1210 l | 445-1545 l (Prius+: 200-505-1750 l) |
Silniki benzynowe | 1.5 (110 KM) | 1.8 (136 KM) |
Silniki Diesla | – | – |
Toyota Prius II | Toyota Prius III | |
---|---|---|
Silnik | 1.5 Hybrid | 1.8 Hybrid |
Pojemność | 1497 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz. + elektr. | benz. + elektr. |
Maks. moc (łączna) | 78+68 KM (110 KM) | 98+82 KM (136 KM) |
Maks. moment | 115+400 Nm | 142+207 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanych Toyot Prius, odsyłamy do poniższych materiałów:
Używana Toyota Prius II (2003-2009) – opinie użytkowników
Używana Toyota Prius III (2009-2015) – opinie użytkowników
10 używanych hybryd z Japonii (w tym Toyota Prius II i Prius III)