Pierwsza hybryda, która zyskała międzynarodową popularność. Poznajmy opinie o używanej Toyocie Prius II. Czy spory wiek daje się we znaki temu doskonałemu projektowi?
Toyota Prius bezpośrednio przyczyniła się do rozkwitu popularności samochodów hybrydowych w Europie. Poza innowacyjnym układem będącym połączeniem silnika spalinowego z elektrycznym, samochód szokował aerodynamiczną linią nadwozia z nietypowym tyłem oraz futurystyczną deską rozdzielczą, w całości pozbawioną analogowych wyświetlaczy. A to wszystko w aucie debiutującym 17 lat temu! Lata doświadczeń nad pierwszą, eksperymentalną generacją Priusa przyniosły efekt: produkowany w latach 2003-2009 następca to już nie tylko „ciekawostka przyrodnicza”, a prawdziwa alternatywa dla diesli lub samochodów z LPG. Nie pali może tyle ile w katalogu napisała Toyota, ale bez problemu osiąga 5 l/100 km w warunkach miejskich. W trasie: trochę więcej, ale wciąż przyzwoicie (6-7 l/100 km). Ponadto Prius II punktuje funkcjonalnym i bardzo przestronnym wnętrzem oraz świetnym wyciszeniem. Jego użytkownik rzadko z kolei zdaje sobie sprawę z zaawansowania zastosowanego w niej napędu. Ten jest przede wszystkim trwały i ulokowany w sposób nie przeszkadzający w codziennym użytkowaniu. Właśnie dlatego używane Priusy przeżywają „drugą młodość” jako taksówki, z powodzeniem pokonując kolejne setki tysięcy kilometrów.
Używane Priusy II nie są już młode i zazwyczaj zdołały trochę przejechać, zwłaszcza gdy mają za sobą taksówkarską przeszłość. Jednocześnie stały się pojazdami dostępnymi finansowo dla szerszego grona odbiorców. Wciąż nie brakuje jednak osób traktujących hybrydy jako proekologiczne wynalazki, nie wykazujące większych zalet podczas normalnej jazdy i narażających właściciela na wysokie koszty serwisowania. Sprawdźmy, czy rzeczywiście tak jest, analizując opinie użytkowników używanych Priusów II.
Używana Toyota Prius II – wnętrze
W Priusie nic nie jest takie, jakie dla wielu kierowców być powinno. Inny jest przede wszystkim kształt kierownicy (owalny), brakuje jakichkolwiek analogowych wskaźników, wnętrze pozbawiono też biegnącego przez całą przednią część tunelu środkowego i… próżno szukać lewarka biegów. Prius występował wyłącznie w połączeniu ze skrzynią bezstopniową i posiada tylko niewielką dźwigienkę (po prawej stronie kierowcy) do wyboru kierunku jazdy. O zaawansowanym wieku auta w zasadzie przypomina tylko… odtwarzacz kaset magnetofonowych. Cyfrowe wskaźniki też lekko „trącają myszką”, ale w przejrzysty sposób pokazują to, co mają pokazywać. Na plus zaskakuje doskonała – jak na Toyotę – jakość wykonania kokpitu Priusa. Bardzo sporadycznie generuje on niepożądane hałasy, lecz na niektórych tworzywach wyraźnie widać ząb czasu (są porysowane lub zmatowiałe).
Choć Priusa często klasyfikuje się jako samochód kompaktowy, wymiarami i rozstawem osi znacznie bliżej mu do minivanów. Samochód mierzy prawie 4,5 m, a rozstaw osi – 2,7 m, czyli o 10 cm więcej niż w Aurisie. Wnętrze Priusa okazuje się zatem ponadprzeciętnie przestronne, przynajmniej na szerokość i w obrębie nóg. Opadający z tyłu dach zabiera trochę miejsca na głowy pasażerów kanapy i, w odróżnieniu od Corolli Verso, piąta osoba napotka „przeszkodę” w postaci wysokiego tunelu środkowego. Bagażnik hybrydowej Toyoty stanowi pomost pomiędzy kompaktami i rodzinnymi minivanami. Mieści 408 l, ale ma niezbyt regularny kształt i ograniczone możliwości wykorzystania przez „ścięty” tył. Złożenie oparć kanapy zwiększa go do ponad 1200 l. Operacji nie towarzyszy powstanie niewygodnego progu.
Używana Toyota Prius II – silniki
Toyota pozycjonowała Priusa jako zupełnie oddzielny, nie przypisany do żadnego segmentu model z odmiennym źródłem napędu. Samochód sprzedawano tylko jako hybrydę. Układ stanowi połączenie 78-konnego silnika spalinowego 1.5 VVT-i z 68-konnym, elektrycznym. Po odpowiednich przeliczeniach łączna moc hybrydowego napędu wynosi 110 KM, gwarantując przyspieszenie do 100 km/h w rozsądne 11 s. Mało kto kupuje jednak Priusa dla osiągów. Bardziej dla spalania, które okazuje się naprawdę przyzwoite. Właściciele deklarują zużycie paliwa w mieście na poziomie 5-5,5 l/100 km i podkreślają, że wyjazd w trasę szybko zwiększa je do 6 l/100 km, a podróże autostradami – nawet do 8 l/100 km. Wynika to z charakterystyki pracy „hybrydy”. Wyjściowo bezszelestnie rusza na silniku elektrycznym, a napęd spalinowy dołącza dopiero po przekroczeniu pewnej prędkości podczas przyspieszania. Warto przy tym wiedzieć, że kierowca nie ma żadnego wpływu na intensywność obrotów, ponieważ Priusa standardowo łączono z bezstopniową skrzynią biegów. Zapewnia przyjemną eksploatację w gęstym ruchu miejskim, ale przy wyższych prędkościach zaczyna irytować jednostajnym wyciem silnika utrzymywanego na wysokich obrotach.
Używana Toyota Prius II – opinie użytkowników
Zalety
„Toyota nieźle połączyła ciekawy design kokpitu z intuicyjną obsługą na co dzień”
„Hybrydę da się pokochać przede wszystkim za ciszę i pełen relaks podczas jazdy”
„Prius niby ma tylko 110 KM, ale przyspiesza naprawdę żwawo i nie potrzeba mu więcej”
„Auto prowadzi się zaskakująco stabilnie. Niestraszne mu szybkie pokonywanie zakrętów”
Wady
„Niestety, widoczność zasługuje na wszelką krytykę za sprawą grubych słupków i przedzielonej tylnej szyby”
„W Priusie mam problem ze znalezieniem optymalnej pozycji za kierownicą”
„Na autostradzie widać i słychać, że silnik strasznie się męczy. Samochód tylko do miasta”
„Bagażnik trochę mnie rozczarował. Daleko mu do minivana”
Używana Toyota Prius II – awaryjność, typowe usterki
Zainteresowani używaną hybrydą słusznie obawiają się wydatków związanych z zużytymi akumulatorami trakcyjnymi. Kłopoty z nimi nie muszą jednak oznaczać konieczności kupna nowej baterii. Istnieją firmy podejmujące się regeneracji akumulatorów, a konkretnie wymianą poszczególnych ogniw (baterie składają się z 28 modułów, po 6 ogniw w każdym). Pozwoli to przywrócić sprawność akumulatora już nawet za 1500 zł. By utrzymać go w dobrej kondycji, należy unikać… długich postojów. W kwestii spalinowej części napędu niewiele może się popsuć: Prius nie ma alternatora, rozrusznika i sprzęgła, a hamulce mają mniej pracy z uwagi na częste hamowanie regeneracyjne (silnikiem). Samą jednostkę napędową z trwałym łańcuchem rozrządu trapi tylko jeden problem, mianowicie spalanie oleju przy wyższych prędkościach. Poza tym Prius fabrycznie został przeciętnie zabezpieczony przed korozją i pod spodem mogła już rozwinąć się w znacznym stopniu: to najczęściej ostatni dzwonek, by właściwie zabezpieczyć podłogę. Czasami szwankuje też układ klimatyzacji (seryjna w każdym aucie).
Jakie hybrydy, poza Priusem II, oferuje rynek wtórny? Zestawienie 10 używanych hybryd z Japonii
Używana Toyota Prius II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN odczytamy z plakietki umieszczonej na słupku środkowym lewym (w okolicach fotela kierowcy).
Używana Toyota Prius II – sytuacja rynkowa
Używanych Priusów II jest coraz mniej: obecnie portale ogłoszeniowe obfitują w zaledwie kilkadziesiąt bezwypadkowych aut. Przedział cen: 15-26 tys. zł, z czego w dolnym zakresie (do 20 tys. zł) dominują auta z USA lub po licznych obcierkach. Nie brakuje samochodów z nowymi (albo regenerowanymi) bateriami, Priusów z instalacją gazową lub z przebiegami powyżej 300 tys. km. Poziom naszego zadowolenia z używanej hybrydy zależy od tego, ile czasu poświęcimy na poznanie jej historii napraw. Na szczęście sporo Priusów pochodzi z polskich salonów.
Jak kupować używany samochód hybrydowy?
Używana Toyota Prius II – podsumowanie
Trochę już leciwa, ale na tle Priusa III przystępna cenowo i zaskakująco niedroga w utrzymaniu hybryda z drugiej ręki. Wybierając Priusa z pewnych rąk mamy niemal gwarancję przewidywalnej i przyjemnej eksploatacji. Nie polecamy go jednak osobom często wyjeżdżającym w trasy i… kierowcom użytkującym samochód bardzo sporadycznie. Od biedy Prius odnajdzie się w roli auta rodzinnego.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Toyotach:
Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie
Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie
Używana Toyota Prius III (2009-2016) – opinie
Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie
Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie
Używana Toyota Corolla Verso (2004-2009) – opinie
Używana Toyota Verso (2009-2017) – opinie
Używana Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009) – opinie
Dł./szer./wys. | 445/172/149 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 408-1210 l |
Silnik | 1.5 VVT-i |
---|---|
Pojemność | 1497 cm³ |
Paliwo | benz. + elektr. |
Maks. moc | 78+68 KM (110 KM) |
Maks. moment | 115+400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 170 km/h |
Prędkość maks. | 10,9 s |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km |