UżywaneOpinieUżywana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Ostatnia do tej pory generacja Toyoty klasy średniej zapewnia spokojną i przewidywalną eksploatację, ale trudno od niej oczekiwać sportowych osiągów i wykończenia na miarę aut premium. Oto opinie właścicieli używanych Avensisów III.

Krótko mówiąc: Avensis III jest wielkim, ale niespecjalnie przestronnym autem z uwagi na nieduży, liczący 270 cm rozstaw osi. Słuszne rozmiary (470-477 cm) utrudniają codzienne manewrowanie nim w mieście, a osoby kupujące Toyoty w salonach nie zawsze konfigurowali je z czujnikami parkowania. Avensisa III produkowano aż 10 lat, w międzyczasie przeprowadzając dwa liftingi obejmujące nie tylko zmianę stylistyki przodu, ale i wnętrza oraz gamy silnikowej. Japoński producent nie ustrzegł się w tym modelu wpadek, lecz nie mają one znaczącego wpływu na codzienne obcowanie z tym samochodem. W porównaniu z owianym złą sławą poprzednikiem (uznawanym za najgorszą Toyotę ostatnich lat) Avensisa III dopracowano, ale i nie pokuszono się o zamontowanie mocniejszych silników lub poprawę jakości dotychczas słabych plastików we wnętrzu. Wiosną 2018 roku producent ogłosił zakończenie produkcji, a niedługo potem miejsce reprezentacyjnego sedana w polskiej ofercie Toyoty zajęło nowe wcielenie Camry.

Toyota Avensis III
Niektóre Avensisy dotyka problem ściągania na prawą stronę. Usterki do tej pory nie udało się jednoznacznie zdiagnozować.

Brak mocnej wersji benzynowej w Avensisie nie dziwi tak mocno jak pozbawienie tego modelu odmiany hybrydowej: w momencie produkcji można było już kupić hybrydowego Yarisa i Aurisa, a później także RAV4 (o Priusie nie wspominając). Pozostaje wybór między niezbyt dynamicznymi odmianami benzynowymi albo nowoczesnymi, choć kapryśnymi dieslami. Na jakiego Avensisa III warto się zdecydować? Poznajmy opinie o tym aucie.

Toyota Avensis III 01
O 7 cm dłuższe kombi ma nie tylko większy bagażnik od sedana, ale i oferuje więcej miejsca na głowy podróżujących z tyłu.

Używana Toyota Avensis III – wnętrze

Podobnie jak na zewnątrz, w środku Avensis jego do bólu poprawny, ale przynajmniej łatwo się w nim odnaleźć, może poza nietypowym umieszczeniem elektrycznego hamulca postojowego po prawej stronie kierownicy. Już na wstępie trzeba przywyknąć do czasami skrzypiących elementów kokpitu: niestety, jakość plastików jest wręcz gorsza niż w poprzednim modelu i niekoniecznie poprawiła się wraz z przeprowadzanymi liftingami. Właścicielom Avensisów wyraźnie brakuje większej ilości schowków. Wszystkie auta mają 6 poduszek powietrznych i klimatyzację, najczęściej automatyczną. Warto poszukać aut z kamerą cofania, tempomatem i systemem doświetlania zakrętów AFS, obracającym reflektory o nawet 15 stopni. W topowej odmianie Prestige montowano 6,5-calowy ekran z nawigacją o przeciętnej szybkości działania.

W obu rzędach siedzeń nie jest ciasno, ale zawsze znajdzie się jakieś „ale”. Przednie fotele mają zdecydowanie zbyt krótkie siedzisko i w ogóle nie oferowano opcji wysuwania jego górnej części. Z tyłu z kolei brakuje miejsca na szerokość, która jest aż o 8 cm mniejsza niż u konkurencyjnej Mazdy 6. Toyota jednak nadrobiła ten błąd, całkowicie eliminując tunel środkowy na wysokości środkowego miejsca z tyłu, tym samym zapewniając piątemu pasażerowi sporo miejsca na nogi. W kwestii bagażnika więcej punktów zbiera kombi: jest pojemny (545 l), ustawny i z szynami umożliwiającymi montaż poprzeczek trzymających bagaż. Użytkowanie przestrzeni bagażowej sedana ograniczają wielkie, wnikające do środka zawiasy i wydatne nadkola.

Używana Toyota Avensis III – silniki

Wszystkie jednostki napędowe Avensisa mają 4 cylindry i łańcuchowy rozrząd. Benzynowe silniki wyposażono w pośredni wtrysk paliwa i hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, co otwiera furtkę dla osób zainteresowanych montażem instalacji gazowej. Ma ona sens, bo silniki do oszczędnych nie należą. Do dynamicznych – niestety też, bo brak w nich turbodoładowania. Mowa tu o konstrukcjach Toyoty z niezawodnym systemem zmiennego wzniosu zaworów Valvematic: 1.6, 1.8 i 2.0 o mocach odpowiednio 132, 147 i 152 KM. W trasie wyraźnie brakuje im momentu obrotowego (nie przekracza 200 Nm), dlatego w trasie pewniejsze wyprzedzanie zapewnia już najsłabszy diesel 2.0 D-4D. Początkowo miał 126 KM, a w 2010 roku w wyniku przeprowadzonej modernizacji jego moc spadła o 2 KM (przy okazji dodano filtr DPF). W latach 2008-2015 Toyota oferowała go równolegle z silnikami 2.2 D-CAT, które trudno polecić z uwagi na niezbyt oszczędny charakter (przynajmniej jak na turbodiesla). Przy okazji ostatniego liftingu wycofano je na rzecz nowych diesli od BMW: 1.6 i 2.0 z rodziny N47. Mają już poprawiony łańcuchowy rozrząd, jednak wystarczające osiągi zapewni tylko mocniejszy z nich.

Toyota Avensis III - silnik Valvematic
Benzynowe silniki Toyoty niezbyt dynamiczny charakter rekompensują niemal całkowitą bezawaryjnością.
Toyota Avensis III silnik
Oznaczenie D-CAT przewidziano dla najmocniejszego turbodiesla o mocy 177 KM. Ma on udoskonalony system wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych. Mimo tego rozwiązania DPF potrafi sprawiać problemy.

Używana Toyota Avensis III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetne silniki benzynowe – ciche, na autostradzie oszczędne (6. bieg), a gdy się trzyma na obrotach – także wystarczająco dynamiczne”

„Montaż instalacji gazowej nie wpływa negatywnie na trwałość, osiągi i spalanie silników Valvematic”

„Mam 190 cm wzrostu i z przodu szybko znalazłem dogodne dla siebie ustawienie fotela. Na plus spora odległość kanapy od foteli – dzieci nie kopią w oparcia”

„Diesla nie słychać nawet przy prędkościach przekraczających 140 km/h – do uszu dociera jedynie odgłos powietrza opływającego karoserię”

 Wady 

„Lakier jest zbyt miękki. Na masce mam już kilka odprysków od kamieni”

„Avensis nie nadaje się do szybkiego pokonywania zakrętów – układ kierowniczy średnio precyzyjny”

„Mam bogato wyposażony egzemplarz, a nawet w nim zabrakło nawiewów na tylny rząd siedzeń. Porażka i wstyd dla Toyoty”

„W 2.0 D-4D na zimnym silniku drążek zmiany biegów wpada w nieprzyjemne wibracje”

„Bagażnik w sedanie – niedopracowany: z zawiasami, bez haczyków i z widoczną gołą blachą”

Używana Toyota Avensis III – awaryjność, typowe usterki

W benzynowych Avensisach trzeba jedynie zwracać uwagę na zużycie oleju (w forsownie eksploatowanych autach może ono wynieść ok. litr na 5000 km), a przy przebiegach większych niż 150 tys. km czasami „poddaje” się łańcuch rozrządu (także w dieslach). W odmianach wysokoprężnych 2.0/126 KM i 2.2 trzeba mieć na uwadze incydentalne przypadki erozji bloku silnika: bardziej od naprawy opłaca się wtedy poszukać używanego silnika w dobrym stanie. Kapryśny bywa filtr cząstek stałych w 2.2 D-CAT. Pewną partię Avensisów z początku produkcji dotyka problem z niewystarczającą sztywnością nadwozia, w wyniku czego bez powodu zapalają się kontrolki otwartych drzwi lub klapy bagażnika. Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do trwałości zawieszenia (przód: kolumny McPhersona, tył: konstrukcja wielowahaczowa) i ręcznych skrzyń biegów, pod warunkiem że pilnowano terminów wymiany oleju (co 70-80 tys. km). Avensisy dzielnie opierają się korozji, która na razie powierzchownie atakuje podwozie. Newralgiczny punkt auta: elektryczny hamulec ręczny (do jego modułu dostaje się wilgoć). Z uwagi na to, że Avensis jest modelem z góry przeznaczonym na rynek europejski, części do niego są tańsze niż do innych „Japończyków” i o wiele szerzej dostępne.

Toyota Avensis III - skrzynia Multidrive S
Bezstopniową skrzynię Multidrive S łączono tylko z silnikami benzynowymi. Wystarcza do spokojnej jazdy po mieście. W 2.2 zastosowano klasyczny, 6-biegowy automat.

Używana Toyota Avensis III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z naklejki na słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy). Znajduje się również na podłodze przed fotelem pasażera.

Toyota Avensis III numer VIN

Używana Toyota Avensis III – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach dominują Avensisy kombi z silnikiem Diesla. W najniższych przedziałach cenowych (16-23 tys. zł) trudno w zasadzie znaleźć egzemplarz o innej specyfikacji, a godne rozpatrzenia benzynowe Avensisy zaczynają się od ok. 30 tys. zł. Za tyle można już mieć samochód po pierwszym liftingu (od 2011 r.). 40 tys. zł wystarczy na Toyotę po drugiej modernizacji, ale ze słabym 1.6 D-4D w ubogiej specyfikacji wyposażenia. Najmłodsze samochody (3/4-letnie, z przebiegiem kilkadziesiąt tys. km) wystawiane są za 70-90 tys. zł.

Używana Toyota Avensis III – podsumowanie

Toyota Avensis III to model, w którym producent nie musiał zbyt wiele poprawiać: nawet najstarsze auta bezawaryjnie pokonują setki tysięcy kilometrów, nawet gdy intensywnie jeżdżą we flotach. Avensisa o wiele łatwiej jednak kupić z prywatnych rąk niż np. Volkswagena Passata. Status nieaktualnego modelu w gamie Toyoty po części wpływa na postępującą utratę wartości, ale to też okazja dla zainteresowanych kupnem Avensisa z drugiej ręki.

Polecamy uwadze inne nasze materiały na temat używanych Toyot:

Używana Toyota Corolla X (2007-2013) – opinie

Używana Toyota Auris II (2012-2019) – opinie

Używana Toyota RAV4 III (2005-2012) – opinie

Używana Toyota Avensis II i Toyota Avensis III – którą generację wybrać?

Toyota Avensis III - dynamiczne

Toyota Avensis III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.470-477/181/148 cm
Rozstaw osi270 cm
Pojemność bagażnikased 510 l, kmb 545-1610 l
Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 Valvematic1.8 Valvematic2.0 Valvematic
Pojemność1598 cm³1798 cm³1987 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc132 KM147 KM152 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,4 s9,0 s
Prędkość maks.200 km/h200 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km
Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 D-4D2.0 D-4D2.0 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1598 cm³1995 cm³1998 cm³1998 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc112 KM143 KM124 KM126 KM150 KM177 KM
Maks. moment270 Nm320 Nm310 Nm310 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s9,5 s9,8 s9,7 s8,9 s8,5 s
Prędkość maks.180 km/h200 km/h200 km/h200 km/h210 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,5 l/100 km4,6 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km5,8 l/100 km

Używana Toyota Avensis III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

28 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji