UżywaneUżywana Toyota Avensis III (2008-2018) - który silnik wybrać?

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – który silnik wybrać?

W gamie silnikowej Avensisa III nie uświadczymy jednostek przyspieszających bicie serca, ale w przypadku niektórych można już liczyć na niezawodność. Z jakim silnikiem najlepiej wybrać Avensisa III?

Po 10 latach produkcji Avensis ustąpił miejsca większemu modelowi Camry, który w całości, przynajmniej jeśli chodzi o europejski rynek, stawia na napęd hybrydowy. Avensis nigdy go nie uświadczył, co może trochę dziwić, zważywszy na doświadczenie Toyoty w opracowywaniu hybryd. Zamiast tego postawiono na nieskomplikowane, ale i niezbyt mocne benzynowe jednostki wolnossące oraz przejęto od poprzednika część turbodiesli, w międzyczasie „pożyczając” silniki od BMW. Z jakim napędem najlepiej wybrać Avensisa III, by cieszyć się z niezawodności, do której przyzwyczaiła wcześniej Toyota? I czy jest to możliwe, biorąc pod uwagę młody wiek modelu (a więc i jego zaawansowanie konstrukcyjne)?

Używana Toyota Avensis III – silniki benzynowe

Toyota zainstalowała pod maskami Avensisów trzy benzynowe jednostki o bardzo podobnej budowie – pochodziły bowiem z jednej rodziny ZR. Oznaczała je jako Valvematic. Jest to nazwa kolejnej ewolucji systemu zmiennych wzniosów zaworów, znany w starszych modelach jako VVT-i. Zastosowane zmiany miały przynieść większe korzyści na zużyciu paliwa, w rzeczywistości jednak wszystkie silniki Valvematic niespecjalnie zachwycają spalaniem. A są to: 1.6/132 KM, 1.8/147 KM i 2.0/152 KM. Rozwijają akceptowalne poziomy mocy maksymalnej, niemniej przez brak turbodoładowania nie są w stanie wygenerować pokaźnego momentu obrotowego (poniżej 200 Nm), przez co ich dynamika pozostaje najwyżej przeciętna. Z drugiej jednak strony zastosowane w nich rozwiązania techniczne sprzyjają montażowi instalacji gazowej (pośredni wtrysk paliwa, hydrauliczna regulacja luzu zaworowego). Wtedy znacznie redukujemy koszty paliwa, a w przypadku tych silników zazwyczaj stanowi ono jedyny wydatek eksploatacyjny, oczywiście poza olejem i innymi płynami. Na potencjalne koszty może ewentualnie narazić opcjonalnie zestawiana z 1.8 i 2.0 bezstopniowa skrzynia biegów Multidrive-S, która nie przepada za agresywnym stylem jazdy. Sporadycznie zachodzi konieczność wymiany łańcucha rozrządu w samochodach z przebiegami powyżej 200 tys. km.

Toyota Avensis III 06
Konstrukcje Valvematic, na tle dowsizingowych jednostek u rywali, nie zachwycają dynamiką i ekonomicznym charakterem. Są od nich jednak bezsprzecznie trwalsze.

Używana Toyota Avensis III – silniki Diesla

Turbodiesle w Avensisie III pochodzą ze znanej już w poprzedniczce rodziny AD, wykorzystującej zasilanie common rail, łańcuchowy rozrząd oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią. Na początku montowano 126-konnego 2.0 D-4D oraz dwie odmiany 2.2: D-4D o mocy 150 KM i D-CAT/177 KM. Drugiego z nich wyposażono w skomplikowany układ oczyszczania filtra cząstek stałych za pomocą dodatkowego wtryskiwacza. W Avensisie problemy z wadą materiałową bloku silnika (pojawiały się na nim mikropęknięcia) występuje na mniejszą skalę niż w poprzednim modelu, ale wciąż jest realny. Na tą samą przypadłość cierpiały również wczesne wersje 2.0 D-4D/126 KM: zupełnie wolne od tej przypadłości są dopiero warianty 124-konne (2011-2015). Na pocieszenie: 2-litrowe turbodiesle do 2010 r. nie posiadały filtrów cząstek stałych. W 2015 r. Toyota gruntownie przemodelowała wysokoprężną gamę, usuwając wszystkie swoje silniki i zastępując je dwoma od BMW (seria N47)1.6/112 KM i 2.0/143 KM. To jednostki znane m.in. z Mini i mniejszych modeli bawarskiej marki. Optimum dla Avensisa to dopiero „2-litrówka”: 1.6 D-4D często wybierano do flot. W Toyotach montowano już zmodernizowane konstrukcje niemieckich silników, stąd rzadko pojawiają się problemy z rozciągającymi łańcuchami rozrządu. Każdego turbodiesla zestawiano z 6-biegową skrzynią ręczną, zaś „automat” z przetwornikiem momentu zarezerwowano wyłącznie dla 150-konnego 2.2 D-4D.

Toyota Avensis III 02
Już 2-litrowy turbodiesel zaskakująco dobrze radzi sobie z ciężkim Avensisem. Ponadto punktuje cichą pracą i realnie niskim zużyciem paliwa.
Toyota Avensis III 01
177-konny 2.2 D-CAT to na dobrą sprawę jedyny, naprawdę mocny silnik w Avensisie. I jednocześnie najbardziej problematyczny.

Używana Toyota Avensis III – który silnik wybrać?

Niskie rachunki na paliwo przyniosą tylko bazowe diesle 1.6/2.0 D-4D, z tym że ten drugi nie jest do końca niezawodny, a pierwszy – słabowity. Topowe wersje 2.2 nie tylko są paliwożerne, ale i najdroższe w naprawach i diagnostyce. Najmniej angażującą eksploatację bezsprzecznie zapewnią benzynowe Avensisy, choć zdajemy sobie sprawę, że nie każdemu przypadnie do gustu ich zachowawcza charakterystyka. Mimo wszystko to je polecamy z całego grona.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Toyoty Avensis III, odsyłamy do poniższego materiału:

Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie

Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 Valvematic1.8 Valvematic2.0 Valvematic
Pojemność1598 cm³1798 cm³1987 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc132 KM147 KM152 KM
Maks. moment160 Nm180 Nm196 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,4 s9,0 s
Prędkość maks.200 km/h200 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km
Toyota Avensis III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 D-4D2.0 D-4D2.0 D-4D2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-CAT
Pojemność1598 cm³1995 cm³1998 cm³1998 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc112 KM143 KM124 KM126 KM150 KM177 KM
Maks. moment270 Nm320 Nm310 Nm310 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s9,5 s9,8 s9,7 s8,9 s8,5 s
Prędkość maks.180 km/h200 km/h200 km/h200 km/h210 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,5 l/100 km4,6 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km5,8 l/100 km

Toyota Avensis III 05

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji