Kompaktowa Toyota ma wiele asów w rękawie, i jest nim nie tylko odmiana hybrydowa. Co o używanych Toyotach Auris II sądzą właściciele? Rzadko chcą się ich pozbywać!
Toyota produkowała Aurisa w dwóch generacjach przez 12 lat. Zaprezentowany w 2019 roku następca drugiego, opisywanego wcielenia powrócił do legendarnej, znanej na całym świecie nazwy Corolla. Przypominamy jednak, że pomimo zmiany nazewnictwa kompaktowego hatchbacka, Toyota Corolla pozostała w ofercie jako odrębnie stylizowany sedan. Auris II pod kątem designu wykonał zdecydowany krok naprzód względem poprzednika, także jeśli spojrzymy na wnętrze. Niestety, rozstaw osi pozostał nietknięty (260 cm) i pomimo wydłużenia samochodu o kilka centymetrów nie udało się zapewnić komfortowych warunków jazdy dla czterech dorosłych osób. W większości opinii pozytywny obraz Aurisa skutecznie psuje marna jakość wykonania i momentami nieintuicyjna obsługa instrumentów. Tutaj trzeba przyznać – Toyota nie potrafiła wtedy nadążyć za europejskimi konkurentami.
Produkcja Aurisa kilka lat temu dobiegła końca. Samochody nadal mają wyśrubowane ceny, a właściciele – zwłaszcza Ci posiadający je od nowości – niechętnie podejmują rozmowy o negocjacji. Jaką wersję napędową wybrać? Toyota przygotowała bowiem aż trzy: benzynową, wysokoprężną i hybrydową. Na ogół każda ma więcej zalet niż wad, choć zależy to od warunków, w jakich będziemy użytkować auto. Oto opinie o używanej Toyocie Auris II.
Używana Toyota Auris II – wnętrze
Względem Aurisa I zupełnie zmieniono koncepcję: zniknęła spora konsola środkowa z wysoko umieszczonym lewarkiem, rozbudowano natomiast górną część deski w okolicach nawiewów. Dyskusyjnie wpłynęło to na wygodę w codziennym użytkowaniu, zwłaszcza że siedząc za sterami Aurisa nie odczuwamy jakiegoś nadmiaru przestrzeni. Czytelność kokpitu nie budzi zastrzeżeń, materiały z których został wykonany – już tak. W potocznym brzmieniu plastiki wręcz „rysują się od patrzenia”, to samo tyczy się tapicerek. Modernizacja samochodu poprawiła nieco sytuację: nowsze wnętrze poznamy przede wszystkim po charakterystycznych „tubach” zegarów.
W Aurisie na pewno nie odnajdą się zwolennicy sportowej, niskiej pozycji za kierownicą. Fotele mają krótkie siedzisko i są wyprofilowane w zaledwie wystarczającym stopniu. Poza nietrwałą tapicerką (wypada spod niej gąbka) właściciele skarżą się na… rdzę stopniowo pokrywającą stelaże foteli. Toyocie należą się pochwały za ograniczenie do akceptowalnego poziomu wysokości tunelu środkowego. Niestety, nie jest on w stanie zrekompensować panującej w drugim rzędzie siedzeń ciasnoty. Odczują ją podróżujący z tyłu dorośli i… rodzice wożący dzieci w fotelikach. Dobrze że przynajmniej do bagażnika zmieścimy wszystko, co potrzebujemy. Do hatchbacka „wchodzi” 360 l, do cenionego kombi – od 530 do 1658 l.
Używana Toyota Auris II – silniki
Standardowo dla Toyoty – ubogo, ale bez udziwnień. Początkowo benzynowe Aurisy nie miały turbodoładowania. Zmieniło się to w 2015 r., gdy wolnossącego 1.6 Valvematic wyparła z gamy jednostka 1.2 T o co prawda mniejszej mocy (116 względem 132 KM), ale większym zapasem momentu obrotowego. Bazowy silnik, czyli znany z Yarisa 1.33 (99 KM), pozostał w ofercie do końca produkcji. Długim stażem może się pochwalić również najsłabszy diesel, czyli 1.4 D-4D (90 KM; do 2017 r.). Rolę mocniejszego najpierw pełnił 2.0 D-4D (124 KM), po liftingu – zapożyczony od BMW 1.6 D-4D (112 KM).
Oczywiście to nie wszystko: znaczącą rolę w sprzedaży Aurisa odegrała odmiana hybrydowa z zespołem napędowym generującym łącznie 136 KM (benzynowy 1.8/99 KM i elektryczny 82 KM). Auris Hybrid rzeczywiście spala ok. 5,5-6 l w mieście, a w dodatku nie ma większych przeciwwskazań, by przerobić go na LPG (nadają się do tego również wersje 1.33 i 1.6, gdyż nie mają bezpośredniego wtrysku paliwa). Z tego powodu hybrydy spotykają się z rosnącą popularnością wśród taksówkarzy. Poruszanie się po zakorkowanym mieście w dodatku umila spokojna i płynna praca przekładni planetarnej. Bezstopniowy „automat” Multidrive-S łączył się tylko z benzynowymi 1.6/1.2 T. Wysokoprężne Aurisy zestawiano tylko z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi.
Używana Toyota Auris II (2012-2019) – który silnik wybrać?
Używana Toyota Auris II – opinie użytkowników
Zalety
„Rewelacyjny układ hybrydowy. Niewysilony silnik benzynowy ze wspomaganiem elektrycznym tworzą kulturalnie pracujące i oszczędne źródło napędu”
„Duży plus za minimalny tunel środkowy z tyłu. Zyskuje na tym piąta osoba”
„Zawieszenie nazwałbym uniwersalnym. Auto prowadzi się stabilnie i nie przenosi zbytnich drgań do środka. W zakręty wchodzi dość szybko, ale nie należy przesadzać”
„Baterie w Aurisie Hybrid umieszczono pod kanapą. Korzystnie wpłynęło to na prowadzenie (auto jest dobrze wyważone) i pojemność bagażnika”
Wady
„Często jeżdżę na korektę zbieżności. Przez rozjechaną geometrię ucierpiały opony”
„Nie polecam dla wysokich osób (powyżej 180 cm): ciężko znaleźć optymalną pozycję na tych niewygodnych fotelach. Kierownica ma niewielki zakres regulacji”
„Lepiej nie wyjeżdżać w trasę Aurisem z CVT. Wycie spowodowane działaniem tej skrzyni staje się nie do zniesienia”
„Niska jakość obrazu z kamery cofania. Do tego urządzenie nieprecyzyjnie określa odległości. Szkoda, bo widoczność do najlepszych nie należy”
Używana Toyota Auris II – awaryjność, typowe usterki
Do sporadycznie występujących usterek mechanicznym trzeba zaliczyć odkładający się nagar w głowicach silników 1.33 oraz nietrwałą pompę cieczy chłodzącej także w innych benzynowych silnikach. Uwaga: słabsze Aurisy (1.33 i 1.4 D-4D) wyposażono w tarcze hamulcowe o mniejszej średnicy, które szybko „poddają się” zwłaszcza w eksploatowanych na trasach samochodach flotowych. Wiele Aurisów już na gwarancji miało wymieniane sprzęgła: wada fabryczna powodowała nadmierne hałasy i utrudnione wybieranie biegów. Poza tym zdarzają się problemy z „rozjechanym” zawieszeniem i szybko zużywającymi się łożyskami kół. Z kolei kupując hybrydę warto już powoli zainteresować się kondycją akumulatorów, szczególnie jeśli auto ma za sobą znaczny przebieg.
Używana Toyota Auris II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na podłodze przed fotelem pasażera. Odczytamy go też z naklejki na słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy).
Używana Toyota Auris II – sytuacja rynkowa
Aurisy II z drugiej ręki z deklarowaną bezwypadkową przeszłością startują od 28 tys. zł: niemal w stu procentach są to poflotowe auta z 1.4 D-4D. Dopiero wychodząc ponad 30 tys. zł pojawiają się benzynowe Aurisy w ciekawszych kolorach niż biały i srebrny. Budżet 45 tys. zł pozwala już wybierać wśród przykuwających oko egzemplarzy, także hybrydowych, a nawet poliftowych. Młodsze roczniki potrafią kosztować 60-70 tys. zł, a najdroższe auta – 80-90 tys. zł. Połowa wystawianych kompaktowych Toyot ma pod maską silniki benzynowe, z kolei hybrydy popularnością znacznie przegoniły diesle. Zdecydowanie łatwiej o hatchbacka niż kombi.
Używana Toyota Auris II – podsumowanie
Wygląda na to, że Aurisa II można zaliczyć do grona niezawodnych Toyot. Co istotne, przewidywalną eksploatację zapewni niemal każda wersja silnikowa. Nie da się ukryć, że osiągi w tym samochodzie trzeba zepchnąć na drugi lub nawet dalszy plan (w przeciwieństwie do wydatków na paliwo). Aurisa lepiej nie polecać także dużym rodzinom (ciasne wnętrze) i osobom przyzwyczajonym do poziomu wykończenia z segmentu premium.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Toyotach:
Używana Toyota Yaris III (2011-2020) – opinie użytkowników
Używana Toyota Auris I (2007-2012) – opinie użytkowników
Używana Toyota Avensis III (2008-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 427-456/176/147 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | htb 360-1200 l; kmb 530-1658 l |
Silnik | 1.33 Dual-VVT-i | 1.2 Turbo | 1.6 Valvematic | 1.8 Hybrid |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1329 cm³ | 1197 cm³ | 1598 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 99 KM | 116 KM | 132 KM | 136 KM |
Maks. moment | 128 Nm | 185 Nm | 160 Nm | 142 + 207 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 10,0 s | 10,0 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 200 km/h | 200 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,9 l/100 km | 3,9 l/100 km |
Silnik | 1.4 D-4D | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D |
---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 112 KM | 124 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 270 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 10,5 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 200km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,0 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,3 l/100 km |