Choć stwór, od którego ten samochód przejął nazwę, wciąż pozostaje nieodkryty, my doskonale wiemy, czego można się spodziewać po używanej Skodzie Yeti. Użytkownicy dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat tego modelu.
Skoda szturmem wdarła się do segmentu kompaktowych SUV-ów, prezentując bojowo stylizowany, „pudełkowaty” model Yeti. Samochód pomimo zaledwie 422 centymetrów długości nie tracił punktów w testach za przestronność, mało tego, ustawiał rywali po kątach w dziedzinie praktyczności. Dobre przeszklenie i ustawny bagażnik to jedno, innowacyjny system VarioFlex – drugie. Dzięki niemu wnętrze Skody Yeti można było konfigurować na dowolny sposób bądź stworzyć pełnowartościowy samochód czteromiejscowy. W salonie SUV Skody kusił nowoczesnymi i wydajnymi silnikami, na dobre wkraczając w erę downsizingu. Niestety, nie każdy użytkownik potem miał z tego powodu korzyści, przynajmniej po okresie gwarancyjnym. Model punktował też konfiguracjami z szybkimi w działaniu skrzyniami DSG oraz napędem 4×4 (wykorzystującym sprzęgło Haldex; w topowych wersjach). W 2013 r. przedstawiono Yeti po modernizacji, w ramach której zniknęły charakterystyczne, podwójne przednie reflektory i pojawiły się nowe opcje wyposażenia. Cztery lata później wprowadzono następcę – Skodę Karoq.
Wszechstronność Skody Yeti pociąga za sobą względnie niską utratę wartości tego auta. Pamiętajmy jednak, że najstarsze auta mają już za sobą kilkanaście lat intensywnej eksploatacji. Którymi egzemplarzami warto się zainteresować, a które lepiej odrzucić? Oto opinie o używanej Skodzie Yeti.
Używana Skoda Yeti – wnętrze
Do Skody Yeti bez większych modyfikacji przeniesiono kokpit z Octavii II. Jak przystało na projekty koncernu VAG, pod kątem ergonomii i intuicyjności obsługi deska zdobywa wysokie noty, całkiem nieźle prezentuje się również jej wykończenie. Nie brakuje ciekawych kolorystycznie wersji, szczególnie po liftingu, który w środku przyniósł m.in. nowy wzór kierownicy. W zależności od wariantu wyposażeniowego, konsolę centralną zdobi albo duży ekran multimediów, albo niewielkie radio z kieszonką na drobiazgi.
Dzięki wysokiej pozycji za kierownicą i szerokich możliwościach regulacji fotela (niekiedy elektrycznej), za sterami Skody Yeti wygodnie rozsiądzie się niemal każdy kierowca. Niecodziennym rozwiązaniem w SUV-ie jest natomiast fakt zainstalowania trzech osobnych foteli w drugim rzędzie. Co prawda środkowy gabarytami odstaje od dwóch skrajnych, ale dzięki zapożyczonej z kombivana Roomster koncepcji systemu VarioFlex można je do siebie zsunąć, uprzednio wyjmując środkowe siedzisko. Każdy fotel można przy tym osobno przesuwać, składać i wyjmować na zewnątrz. Dzięki takim możliwościom Skoda Yeti maksymalnie zabierze na pokład 1760 l bagażu. Gdy zajdzie potrzeba przewiezienia czegoś dłuższego, zawsze można pochylić oparcie przedniego fotela pasażera.
Używana Skoda Yeti – silniki
Gama silnikowa obejmuje wyłącznie jednostki benzynowe TSI i turbodiesle TDI. Rolę bazowego napędu przejął 105-konny 1.2 TSI, dalej klienci mieli do wyboru 1.4 TSI (122 KM) oraz 1.8 TSI (152/160 KM). Ostatniego wycofano przy okazji modernizacji palety silników w 2015 r. na rzecz nowego, wzmocnionego do 150 KM 1.4 TSI z paskiem rozrządu. Do tego roku można było kupić Yeti z nastawionym na oszczędności w spalaniu 1.6 TDI (105 KM): później wybór ograniczał się wyłącznie do 2.0 TDI w czterech wersjach (110 i 150 KM, wcześniej także 140 i 170 KM). Wszystkie wyposażono w układ common rail i filtr cząstek stałych. Napęd 4×4 w standardzie trafił tylko do odmian 150/170 KM (w słabszych jako opcja) oraz benzynowych 1.4 TSI/150 KM oraz 1.8 TSI. Z kolei w silnikach do 125 KM (1.2/1.4 TSI) stosowano skrzynie DSG o 7 przełożeniach, a w wydajniejszych – 6-biegowe. Uwaga: 1.6 TDI i 2.0 TDI/110 KM łączono z 5-biegowymi przekładniami ręcznymi.
Używana Skoda Yeti (2009-2017) – który silnik wybrać?
Używana Skoda Yeti – opinie użytkowników
Zalety
„Mając napęd 4×4 trudno utknąć w błocie czy śniegu. Auto wjedzie niemal wszędzie tam, gdzie chcemy”
„Wielkie szyby oznaczaną doskonałą widoczność. Manewrowanie z czujnikami nie przysparza żadnego problemu”
„Z tyłu są trzy osobne fotele. Każdy można regulować i przesuwać, a nawet zupełnie wyjąć z samochodu”
„Wygoda przednich foteli: na piątkę. W dodatku mają szeroki zakres regulacji”
Wady
„W kilkuletnim aucie lakier jest już porysowany, a na drzwiach zaczyna wychodzić rdza”
„Dźwignię biegów umieszczono zbyt nisko. W zmianie przełożeń przeszkadza podłokietnik”
„Yeti ma zbyt twarde zawieszenie. Nawet na kołach 16″ nieprzyjemnie skacze na nierównościach”
„Mizerne wyciszenie – nieprzyjemnie głośno robi się już od 100 km/h”
Używana Skoda Yeti – awaryjność, typowe usterki
Powszechne problemy silników TSI powtarzają się również w Skodzie Yeti. Kupując benzynowe auto kierujmy się zasadą: im młodsze, tym lepsze. 1.2/1.4 TSI zaskakiwały użytkowników szybkimi awariami rozrządu wynikające z niedopracowanego napinacza łańcucha. Zaniedbanie kontroli naciągu w skrajnych przypadkach doprowadzało nawet do zerwania napędu i kolizji zaworów z tłokami. W tych silnikach możliwe jest również spalanie oleju, choć nie w takiej skali jak w 1.8 TSI: tam winne całej sytuacji są źle skonstruowane pierścienie tłokowe. By się pozbyć problemu, tłoki oddaje się do przeróbki w celu skorygowania powierzchni rowków pierścieni. Jednostki wysokoprężne uchodzą za dopracowane, a ewentualne koszty napraw będą raczej wynikać z ich zmęczenia eksploatacyjnego (filtr DPF, koło dwumasowe, turbosprężarka, wtryskiwacze). Pamiętajmy o wymianach oleju w skrzyni DSG (co 80-90 tys. km) i w układzie Haldex (co 60 tys. km) – przedłużymy w ten sposób żywotność tych elementów. Przed zakupem Skody Yeti obejrzyjmy jej podwozie pod kątem korozji. Niestety, ta przedostaje się już na karoserię, głównie w samochodach przedliftowych.
Używana Skoda Yeti – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony i w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie.
Używana Skoda Yeti – sytuacja rynkowa, ceny
Na rynku wtórnym Yeti jest graczem drugiego planu, zwłaszcza na tle innych modeli Skody. Ceny startują od 18 tys. zł i szybko przemieszczają się w okolice 25-30 tys. zł. Na samochód poliftowy musimy z kolei przygotować minimum 35 tys. zł, a dopłacając kolejne 10 tys. zł możemy stać się właścicielami Skody Yeti z roczników 2014-2016 z przebiegami mniejszymi niż 150 tys. km. Niewielki, bo ok. 30-procentowy udział samochodów z napędem 4×4. Skrzynię DSG ma jednak zaledwie co 10. Skoda Yeti.
Używana Skoda Yeti – podsumowanie
Kompaktowego SUV-a Skody polubią rodziny oraz osoby mieszkające z dala od dobrych jakościowo dróg. Warto rozejrzeć się za częściej reprezentowanymi w ogłoszeniach dieslami, a jeśli ktoś obawia się kosztów, niech „odhaczy” egzemplarze z 4×4 i DSG. Na szczęście do wszystkich silników Skody nie brakuje części, nawet w formie tańszych zamienników. Pokrewieństwo z Volkswagenami działa tu na plus.
Polecamy uwadze materiały o innych używanych Skodach:
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Używana Skoda Roomster (2006-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 422-427/179/168-169 cm |
Rozstaw osi | 258-264 cm |
Pojemność bagażnika | 405-1760 l |
Silnik | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.8 TSI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1395 cm³ | 1395 cm³ | 1798 cm³ | 1798 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo |
Maks. moc | 105 KM | 110 KM | 122 KM | 125 KM | 150 KM | 152 KM | 160 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 10,9 s | 10,5 s | 9,9 s | 8,7 s | 9,0 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 179 km/h | 185 km/h | 187 km/h | 195 km/h | 192 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,8 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,3 l/100 km | 8,0 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 110 KM | 140 KM | 150 KM | 170 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 11,6 s | 9,9 s | 9,0 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 176 km/h | 177 km/h | 190 km/h | 199 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,9 l/100 km |