UżywaneOpinieUżywana Skoda Superb III (od 2015 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używana Skoda Superb III (od 2015 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Przestronna, niezwykle wygodna i świetnie wyposażona Skoda Superb może wtopić się w tłum, ale odpowiednio skonfigurowana zwróci na siebie uwagę dyskretną elegancją. Jakie są opinie o używanej Skodzie Superb III?

Skoda Superb już od pierwszej generacji miała proste zadanie – być nieco tańszą, bardziej praktyczną i wygodniejszą alternatywą dla Volkswagena Passata. Teraz, gdy Passat w wersji sedan dyskretnie ulotnił się z oferty Volkswagena, Skoda Superb przejęła zadanie przyciągnięcia wybrednych klientów, którzy nie mogą sobie pozwolić na Audi A4, chcą więcej miejsca, ale w praktycznym wydaniu. W sumie pod względem przestrzeni w środku, Skoda Superb III jest alternatywą bardziej dla Audi A6, ale pod względem ceny jest zdecydowanie tańsza. Tam, gdzie kończy się oferta Superba, zaczyna się Audi A6. Wiem, że porównywać powinno się do Audi A4, ale ten, kto siedział w obu autach na kanapie doskonale wie, że różnica w przestrzeni jest kolosalna. Zresztą Skoda Superb III w nadwoziu kombi wciąż jest benchmarkiem i punktem odniesienia w segmencie D pod względem przestrzeni i funkcjonalności.

Skoda Superb III - tył
Skoda Superb w sportowym stylu? Odmiana Sportline dodaje odrobinę wigory do dość eleganckiej limuzyny.

Również pod względem estetycznym trudno cokolwiek zarzucić czeskiej limuzynie z segmentu D. Klasyczna linia, dość dynamiczne kształty, po liftingu pojawiły się również bardzo ładne światła z ciekawą sygnaturą. Ładny jest również zderzak z szeroką srebrną listwą i światłami przeciwmgielnymi LED (po liftingu), tył również jest nie do pomylenia z innym autem. No, może nowa Octavia odrobinę przypomina Superba w mniejszym rozmiarze, ale trudno odbierać tą cechę za wadę. Poza tym mnogość opcji i odmian Superba sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Jeśli nie jest to bazowy model w białym kolorze, topowa Skoda powinna się spodobać miłośnikom klasycznej motoryzacji. Szczególnie dobrze prezentuje się wersja Scout z dobrym wyposażeniem i ładnym lakierem. Połączenie ogromnego pod względem przestrzeni wewnątrz kombi z podstawowymi właściwościami terenowymi czyni z tej wersji świetną alternatywę dla SUV-a i idealne auto rodzinne.

Skoda Superb III - przód
Klasyczna elegancja, czyli topowa wersja L&K, srebrny lakier i mnóstwo komfortowych dodatków.

Jeśli chodzi o gabaryty, odmiana liftback mierzy 4861 mm długości, 1864 mm szerokości i 1468 mm wysokości. Dla porównania kombi to 4856 mm długości, 1864 mm szerokości i 1447 mm wysokości. Rozstaw osi w obu przypadkach to 2841 mm. Warto również wspomnieć, że wariant Scout ma prześwit 175 mm (wersja konwencjonalna – 149 mm).

Używana Skoda Superb III – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Superba to klasyka i ergonomia w najlepszym wydaniu. Oczywiście liczne rozwiązania z serii Simply Clever, czyli parasolka w drzwiach czy skrobaczka pod klapką wlewu paliwa to detale, które tworzą niezwykle udaną całość. Jest wygodnie, bardzo komfortowo i przyjemnie, choć pod względem stylistycznym nie bardzo jest na czym zawiesić oko. Jeśli jest to jedna z ciekawszych odmian np. Sportline, Scout czy Laurin&Klement, możemy liczyć na ładną tapicerkę czy też ciekawie wyprofilowane fotele. Deska rozdzielcza również nie zachwyca formą, ale przekonuje do siebie ergonomią i wygodą podczas eksploatacji. Wszystko jest na swoim miejscu, działa bardzo dobrze i nie zmusza kierowcy czy pasażerów do jakiegokolwiek wysiłku np. poszukiwaniu oczywistych opcji w systemie sterowanym dotykowo.

Zdecydowanie warto poszukać wyższych wersji wyposażonych np. z podświetleniem ambientowym, które wprowadza do dość smutnego wnętrza odrobiny koloru. W wersji Sportline możemy liczyć na kierownicę z grubszym i spłaszczonym w dolnej części wieńcem oraz sportowymi fotelami, odmiana Laurin&Klement to jasna skóra i namiastka limuzyny premium, Scout z kolei dodaje terenowego akcentu, również do wnętrza. Jedno jest pewne – przestrzeni nikomu nie zabraknie. Miejsca na kanapie wystarczy nawet wysokim pasażerom, choć nad głową nie ma tyle miejsca, co np. w Skodzie Kodiaq. Bagażnik, również w wersji liftback, dzięki otwieranej wraz z szybą klapie, to prawdziwa jaskinia na bagaż. Pojemność standardowa to 625 litrów, a po złożeniu oparć jest to aż 1760 litrów. Dla jeszcze bardziej wymagających jest wersja kombi, która oferuje odpowiednio 660 i 1950 litrów.

Używana Skoda Superb III – silniki

Jeśli ktokolwiek choć pobieżnie interesuje się motoryzacją i modelami z Grupy Volkswagena, oferta silnikowa Skody Superb nie będzie zaskoczeniem, choć kilka pozycji jest szczególnie godnych uwagi. Zacznijmy jednak od podstawy, a od początku produkcji bazą był silnik 1.4 TSI o mocy 125 i 150 KM. Ten mocniejszy generuje 250 Nm momentu obrotowego. Słabsza wersja również nieźle radzi sobie z tym dużym autem (ok. 10 sekund do setki), ale jeśli w planach mamy podróże z rodziną, lepiej wybrać mocniejszy wariant. W 2018 roku jednostkę 1.4 TSI zastąpił silnik 1.5 TSI o takich samych parametrach tj. 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego. W wersji z automatyczną skrzynią biegów przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 9 sekund, a prędkość maksymalna to 216 km/h przy średnim spalaniu na poziomie 5,5 l/100 km. Alternatywą jest silnik 2.0 TSI o mocy 220 lub 280 KM. Ten mocniejszy wariant dysponujący momentem obrotowym 350 Nm, w połączeniu z automatyczną skrzynią DSG i napędem na cztery koła to prawdziwy pożeracz kilometrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Po 2018 roku moc topowej wersji ograniczono do 272 KM, ale od 2020 roku znów jest to 280 KM.

Skoda Superb III silnik
Jednostka 1.4 TSI, nawet w najsłabszej wersji jest wystarczająca, choć dynamiki, szczególnie w trasie, nie zapewni.

Alternatywa? Zanim przejdziemy do jednostek Diesla warto wspomnieć o wariancie hybrydowym plug-in, który pojawił się w ofercie w 2019 roku. To system oparty na jednostce 1.4 TSI o mocy 156 KM wspierany przez silnik elektryczny o mocy 116 KM. Moc systemowa układu hybrydowego to 218 KM, a maksymalny zasięg na baterii to zdaniem producenta około 55 kilometrów. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań mogą wybrać m.in. bazowe 1.6 TDI o mocy 120 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Jest to wybór bardzo zdroworozsądkowy, ale głównie dla tych, którzy planują podróżować sami. Alternatywa to oczywiście 2.0 TDI o mocy 150 lub 190 KM. Mocniejsza wersja z momentem obrotowym 400 Nm to świetna propozycja dla tych, którzy chcą podróżować często, daleko i z kompletem pasażerów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8 sekund, prędkość maksymalna to 237 km/h a średnie spalanie zdaniem producenta to 4,1 l/100 km. Nawet, jeśli będzie to 6 l/100 km, to jak na tak duże i dynamiczne auto, jest to wynik bardziej niż zadowalający.

Skoda Superb III silnik
Kultowe 2.0 TDI potrafi być bardzo oszczędne, a w wersji 190-konnej również zaskakująco dynamiczne.

Używana Skoda Superb III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klasyczna, elegancka i ponadczasowa stylistyka”.

„Ciekawe wersje wyposażenia m.in. Sportline oraz Scout”.

„Duży komfort podróży i bardzo funkcjonalne wnętrze”.

„Mnóstwo przestrzeni i niemal wzorowy w klasie bagażnik”.

 Wady 

„Problemy z płynnością DSG oraz serwisem posprzedażowym”.

„Dość kosztowny serwis topowych wersji z DSG i napędem 4X4”.

„Miękkie zawieszenie i niski prześwit może oznaczać problemy na nierównościach”.

„Wysokie ceny szczególnie za zadbane egzemplarze”.

Używana Skoda Superb III – awaryjność, typowe usterki

Superb był pierwszą Skodą opartą na modułowej platformie MQB Grupy VW, która niesie ze sobą korzyści płynące z produkcji komponentów i silników na ogromną skalę. Ponieważ wiele elementów mechanicznych jest wspólnych z innymi modelami z gamy Seata, Volkswagena i Audi, można mieć pewność, że dostępność części zamiennych i eksploatacyjnych będzie bezproblemowa. Superb jest również bez wątpienia jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najbezpieczniejszych modeli Skody, jakie kiedykolwiek zbudowano, z szeroką gamą systemów zapobiegających zderzeniom. Dzięki temu uzyskał dobre pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, w których ochrona dorosłych i dzieci uzyskała ocenę 86 procent. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Skoda Superb III skrzynia DSG
Warto dokładnie sprawdzić działanie skrzyni DSG. Nadmierne szarpanie może być zwiastunem poważniejszych problemów.

Jeśli jest to egzemplarz świeży, jeszcze na gwarancji, wystarczy dokładnie sprawdzić historię serwisową, ewentualnie szkody, które powstały od początku eksploatacji. Modele ze skrzynią DSG i napędem 4X4 wymagają więcej uwagi, bowiem zaniedbania ze strony właściciela mogą być bardzo kosztowne w przyszłości. Modele z początku produkcji warto sprawdzić pod kątem działania wspomnianej skrzyni DSG. Szarpnięcia pomiędzy 1 a 3 biegiem bywają normą, ale jeśli są wyjątkowo dokuczliwe, może to oznaczać awarię mechatroniki. Niektórzy użytkownicy zwracają uwagę na awarie czujników parkowania oraz aktywnego tempomatu. Warto także sprawdzić podwozie, bowiem w kombi, jeśli było użytkowane z dużym obciążeniem, mogło dojść do uszkodzenia podwozia, np. na nierównościach lub progach zwalniających.

Używana Skoda Superb III – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Skodzie Superb III znajduje się na wzmocnieniu nadwozia po prawej stronie pod maską, w okolicy mocowania kolumny McPhersona, jak również na podszybiu, w lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajdziemy także na lewym słupku środkowym (B) po otwarciu drzwi kierowcy.

Skoda Superb III numer vin

Używana Skoda Superb III – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było ponad 1000 ogłoszeń dotyczących Skody Superb III. Przykładowo model z 2018 roku z silnikiem 2.0 TSI, z napędem na cztery koła i w wersji Laurin&Klement, z przebiegiem 78 000 kilometrów to koszt około 120 000 złotych. Za około 100 000 złotych kupimy odmianę Sportline z silnikiem 2.0 TDI i przebiegiem 160 000 kilometrów z 2017 roku. Za 76 000 złotych z kolei znajdziemy skromniejszy wariant Active z silnikiem 2.0 TDI z przebiegiem 200 000 kilometrów z 2017 roku.

Używana Skoda Superb III – podsumowanie

Skoda Superb nie jest autem, które ma imponować i zachwycać na ulicy. Tylko topowe konfiguracje z nietypowymi lakierami (np. niebieski, pomarańczowy w Scout czy czerwony w Sportline) zwracają na siebie uwagę, ale główne zadanie jest inne. Ten samochód ma być wygodnym środkiem lokomocji dla kierowcy i pasażerów, nawet na dalekie dystanse. Do tego ma być praktycznie i funkcjonalnie, a z tego słynie Skoda. Propozycji na rynku wtórnym nie brakuje, ale ceny niektórych egzemplarzy są bardzo wysokie.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:

Używana Skoda Kodiaq (od 2016 r.) – opinie użytkowników

Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników

Skoda Superb III - bok

Skoda Superb III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.485-486/186/144-146 cm
Rozstaw osi284 cm
Pojemność bagażnikaltb 625-1760 l, kmb 660-1950 l
Skoda Superb III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI1.5 TSI1.8 TSI2.0 TSI2.0 TSI
Pojemność1395 cm³1395 cm³1498 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc125 KM150 KM150 KM180 KM220 KM280 KM
Maks. moment200 Nm250 Nm250 Nm320 Nm350 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s8,6 s8,0 s8,0 s7,0 s5,8 s
Prędkość maks.208 km/h220 km/h217 km/h232 km/h245 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km4,9 l/100 km5,4 l/100 km5,7 l/100 km6,2 l/100 km7,1 l/100 km
Skoda Superb III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla i hybryda plug-in)
Silnik1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI1.4 TSI PHEV
Pojemność1589 cm³1968 cm³1968 cm³1395 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselbenz., turbo + elektr.
Maks. moc120 KM150 KM190 KM218 KM
Maks. moment250 Nm340 Nm400 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11 s9,3 s8,1 s7,7 s
Prędkość maks.204 km/h212 km/h235 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km4,4 l/100 km4,2l/100 km1,4 l/100 km (z pełną bat.)

Używana Skoda Superb III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji