UżywaneOpinieUżywana Skoda Scala (od 2019 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Skoda Scala (od 2019 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Ma być praktyczna, ale nie aż tak pojemna jak Skoda Octavia? Dla tych, którzy wolą tradycyjnego hatchbacka z segmentu C innego niż Golf, Skoda przygotowała Scalę – auto kompaktowe dla rozsądnych. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto rozważyć jego zakup?

O rozmiar większa Fabia, ale nie tak duża jak Octavia? Jeśli ktoś ma bardzo sprecyzowane potrzeby i bardzo chce mieć na wskroś praktyczną i funkcjonalną Skodę, model Scala powinien wpisać się we wszystkie wymagania. Wydawałoby się, że oferta czeskiego producenta jest już niemal kompletna i każdy, kto szuka auta od segmentu B do D, również z nadwoziem w stylu crossovera, znajdzie tam coś dla siebie. Mimo to Czesi postanowili wypełnić lukę, którą chyba sami stworzyli, modelem, który z jednej strony jest bardzo praktyczny i pakowny, ale z drugiej nie wygląda tak jak Octavia. Dla kogo jest to auto? Jeśli komuś bardzo podoba się Fabia, ale obawia się, że nie pomieści w niej całej rodziny, Skoda Scala powinna pasować jak ulał. Klasyczny hatchback, przestronne i praktyczne wnętrze, pojemny i funkcjonalny bagażnik – czego chcieć więcej? Auto jest na rynku od 2019 roku i już zdążyło znaleźć wielu zwolenników.

Skoda Scala - tył
Scala w każdym kolorze wygląda nieźle, ale zdecydowanie polecamy żywe barwy, które wyciągają wszystkie zalety stylistyki.

Używana Skoda Scala – wymiary, nadwozie

Jeśli ktoś szuka bardzo praktycznego auta, ale nie potrzebuje imponującego wyglądu i świetnych właściwości jezdnych, z pewnością skusi się na Scalę. Ale co z Golfem? Czy czeski model nie zabiera mu klientów? Moim zdaniem – nie. Volkswagen również jest praktyczny i przestronny, ale za nieco wyższą cenę dostajemy lepsze wyposażenie, materiały, gadżety i opcjonalnie sportowe dodatki. Golf prowadzi się lepiej, ma więcej wersji i wariantów. Skoda Scala kusi funkcjonalnością, ale wizualnie jest raczej przeciętna. Ładnie skrojone nadwozie z bardzo charakterystycznymi dla Skody elementami stylistycznymi, tj. trójkątne światła przednie z minimalistyczną grafiką LED, szeroki grill z chromowaną ramką, proste przetłoczenia i dość zgrabny, nieco charakterystyczny tył z czarną szybą, która pokrywa górną połowę klapy bagażnika itp. Skoda Scala jest ładna, ale nawet w topowej odmianie nie będzie zwracała na siebie uwagę. Ale czy to wada? W tym przypadku – nie. Jak wspomniałem, ten model ma być praktyczny i funkcjonalny, zaś rolę przyciągania wzroku i imponowania innym kompletnie porzucił. Jeśli chodzi o wymiary, Scala mierzy 4362 mm długości, 1793 mm szerokości oraz 1471 mm wysokości. Rozstaw osi to 2649 mm.

Skoda Scala - przód
Sporo wersji wyposażenia oraz możliwości konfiguracji – praktycznie każdy znajdzie egzemplarz, który do niego pasuje.

Używana Skoda Scala – wnętrze, bagażnik

Niekwestionowanie mocną stroną Scali jest praktyczność. To, że ma dużo miejsca z przodu i szeroką regulację pozycji za kierownicą, to rzecz oczywista dla tej klasy, ale tym, co wyróżnia Scalę, jest to, że ma naprawdę obszerną tylną kanapę, która dobrze radzi sobie z nieporęcznymi fotelikami dziecięcymi, a nawet dorosłymi pasażerami. Bagażnik też jest duży i nie powinno być problemu z zabraniem na pokład standardowego wózka. Bezproblemowo uda się również zapakować bagaż na długie wakacje dla całej rodziny. Oczywiście nie zabierzemy tyle, ile jest w stanie połknąć bagażnik Octavii, szczególnie z nadwoziem kombi, ale wciąż znacznie więcej niż większość innych samochodów kompaktowych. Bagażnik pomieści 467 litrów w standardowym ułożeniu oparć kanapy oraz 1410 litrów po ich złożeniu.

Skoda Scala - deska rozdzielcza
W wyższych wersjach wyposażenia np. z jasną tapicerką, kokpit Skody Scali może się podobać.

Jeśli chodzi o stylistykę, jest oczywiście do bólu klasycznie, ale bardzo estetycznie. Jakość materiałów jest bardzo dobra, znajdziemy nawet kilka ciekawych elementów stylistycznych jak np. chromowane listwy na drzwiach, które przechodzą w ładnie wyprofilowane klamki. Jest duży ekran prostego systemu info-rozrywki, ale są również tradycyjne przyciski i pokrętła. W wyższych wersjach wyposażenia, oprócz jasnej tapicerki, możemy liczyć na podgrzewane fotele, kierownicę, tryby jazdy, wirtualne zegary, ładowarkę indukcyjną w idealnym miejscu i nawiewy dla drugiego rzędu siedzeń. Pod tym względem naprawdę trudno się do czegokolwiek przyczepić.

Używana Skoda Scala – silniki

Czy Skoda Scala jest jak uboga krewna Octavii? Złośliwi pewnie tak powiedzą spoglądając na ofertę silnikową, bowiem nie znajdziemy tam nic, co ma więcej niż 150 KM. Sle czy dla kogoś, kto szuka spokojnego auta miejskiego, potrzeba czegoś więcej? Moim zdaniem – nie. Owszem, podstawą jest silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM i momencie obrotowym 175 Nm, co jest raczej przeciętną propozycją, ale z drugiej strony szukając auta tylko do miasta, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11 sekund będzie wynikiem w zupełności wystarczającym. Średnie spalanie – około 5 l/100 km. Nieco żwawszą alternatywą jest 115-konna wersja (po 2020 r. – 110 KM), która dysponuje momentem obrotowym 200 Nm, ale to wciąż litrowa jednostka trzycylindrowa. Dla tych, którzy chcą więcej dynamiki, przygotowano silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm, który pozwala rozpędzić Skodę Scalę od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy, osiągnąć 220 km/h prędkości maksymalnej, a średnie spalanie to wciąż bardzo przyzwoite 5,6 l/100 km.

Skoda Scala - silnik
Silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM to idealne rozwiązanie do jazdy po mieście, choć od czasu do czasu w trasę również będzie w porządku.

Dla tych, którzy zamiast w mieście, będą Skodą Scalą jeździć głównie w trasy, jest silnik 1.6 TDI o mocy 115 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Mimo skromnej mocy, auto wykazuje niezłą dynamikę i oczywiście świetne spalanie – odpowiednio 10 sekund do setki i średnio 4,8 l/100 km. Pozostaje jednak pytanie, czy dysponujący o wiele lepszą dynamiką, ale spalający niecały litr więcej paliwa w cyklu mieszanym model z silnikiem 1.5 TSI nie jest lepszym i mimo wszystko bardziej przyszłościowym wyborem?

Skoda Scala - silnik
Silnik 1.5 TSI świetnie pasuje do Scali. Jest dynamiczny, wystarczająco oszczędny, ma dobrą kulturę pracy i sprawdza się w każdych warunkach.

Używana Skoda Scala – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nieco nudna, choć klasyczna i bardzo estetyczna stylistyka”.

„Nieźle wykonane i dobrze wyposażone wnętrze”.

„Wysoki komfort podróży i bardzo przestronne wnętrze”.

„Niezwykle praktyczny i dobrze wyposażony bagażnik”.

 Wady 

„W skromnych wersjach auto wręcz wtapia się w otoczenie”.

„Mimo wszystko – zauważalnie gorzej wykonana niż Golf czy Octavia”.

„Jeśli ktoś szuka przyjemności z jazdy, to nie ten adres”.

„Skromna oferta silnikowa”.

Skoda Scala Monte Carlo
Skoda Scala Monte Carlo to wersja dla tych, którzy chcą odrobiny sportowego wyglądu.

Używana Skoda Scala – awaryjność, typowe usterki

Wiele modeli może pochodzić z flot firmowych lub zwrotów poleasingowych, więc warto dokładnie sprawdzić stan i historię. W początkowych modelach występowało wiele błędów w systemie info-rozrywki, więc warto sprawdzić, czy była przeprowadzana aktualizacja. Poza tym Skoda Scala to głównie rodzinne auto miejskie, więc warto szukać uszkodzeń nadwozia, felg, ogumienia, plam we wnętrzu itp. Poza tym były dwie akcje naprawcze dotyczące systemu połączeń alarmowych, który automatycznie wysyła sygnał SOS do służb ratowniczych po krótkim naciśnięciu przycisku „SOS” lub w losowych sytuacjach. W niektórych modelach wykonanych między 10 lipca 2019 a 7 lutego 2020 roku może być konieczna wizyta u dealera Skody. Niektóre egzemplarze zbudowane między 28 sierpnia a 17 września 2019 roku będą wymagały wymiany jednostki łączności online (OCU), która jest częścią tej funkcji.

Skoda Scala - ekran
W początkowych wersjach system info-rozrywki miał sporo błędów i sprawiał problemy.

Używana Skoda Scala – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Skodzie Scala na elemencie stałym znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Oprócz tego VIN znajdziemy na obudowie deski rozdzielczej w lewym dolnym rogu (widoczny przez szybę) oraz na słupku środkowym B z prawej strony na tabliczce.

Skoda Scala - VIN

Używana Skoda Scala – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 170 ogłoszeń dotyczących Skody Scali. Przykładowo model z 2020 roku z silnikiem 1.0 TSI z przebiegiem 75 000 kilometrów to koszt około 58 000 złotych. Za około 90 000 złotych można również znaleźć model z 2019 roku z silnikiem 1.5 TSI i przebiegiem 32 000 kilometrów.

Używana Skoda Scala – podsumowanie

Skoda Scala to bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają przestronnego, niezwykle funkcjonalnego i komfortowego przedstawiciela segmentu C. Jeśli priorytetem jest wygodna podróż, niskie spalanie, dużo miejsca na bagaż i praktyczne wnętrze, trudno o lepszego kandydata w tym przedziale cenowym.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Skodach:

Używana Skoda Karoq (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników

Skoda Scala - bok

Skoda Scala – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 436/179/147 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika 467-1410 l
Skoda Scala – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 1498 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel
Maks. moc 95 KM 115 KM 150 KM 115 KM
Maks. moment 175 Nm 200 Nm 250 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,8 s 8,2 s 10,1 s
Prędkość maks. 188 km/h 204 km/h 220 km/h 202 km/h
Śr. zużycie paliwa 5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,6 l/100 km 4,8 l/100 km

Używana Skoda Scala – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji