Skoda Octavia na dobre ugruntowała swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Co o niej sądzą właściciele? Poznajmy opinie o używanej Skodzie Octavii III.
Trudno nie nazwać Skody Octavii motoryzacyjnym strzałem w „dziesiątkę”. Już pierwsza generacja debiutująca z drugiej połowie lat 90. zdobyła rzeszę zwolenników za sprawą obszernego wnętrza i bezkonkurencyjnej przestrzeni bagażowej. Samochód od lat królował na listach polskich bestsellerów, z czego niemały w tym udział mają firmy użytkujące Skody w swoich flotach. Produkowana do 2020 r. trzecia generacja Octavii stanowi wyraźny skok jakościowy względem poprzednich modeli, nie brak w niej także silników opracowanych według aktualnie panujących trendów oraz nowoczesnego wyposażenia. Czy mocny postęp techniczny nie wpłynął źle na to, co dotychczas cenili użytkownicy Octavii, czyli prostotę konstrukcji i niedrogie serwisowanie?
Ogromna podaż używanych Octavii (często wystawianych przez wymieniające flotę firmy) spowodowała spadek cen najtańszych aut z drugiej ręki do okolic 30 tys. zł. Ile trzeba przygotować na rozsądnie wyposażoną Octavię z polecanym silnikiem? Jakich wersji unikać? Prześwietlmy, co o używanych Skodach sądzą właściciele.
Używana Skoda Octavia III – wnętrze
W zaprojektowanym „po volkswagenowsku” kokpicie bez problemu odnajdą się nie tylko osoby przesiadające się z wcześniejszej generacji Octavii. Czytelność i ergonomia nie budzą zastrzeżeń, jakość wykonania – miejscami tak, m.in. przecierają się plastiki w okolicach pasów i gałki zmiany biegów. Klasa materiałów wykończeniowych i wygląd deski rozdzielczej w dużej mierze zależą od wersji wyposażenia. Podstawową specyfikację wyróżniają mniej przyjemne w dotyku tworzywa oraz… ogrom zaślepek. Sporo użytkowników narzeka na przeciętny poziom izolowania dźwięków zewnętrznych we wnętrzu. Po liftingu kokpit znacznie zyskał na nowoczesności m.in. za sprawą oferowanych w opcji cyfrowych zegarów i poprawieniu jakości multimediów.
Wiele pochwał płynie z kolei w stronę foteli Octavii. Wszystkie charakteryzuje stosunkowo długie siedzisko i przynajmniej akceptowalne podparcie boczne (najlepsze oczywiście w Octavii RS). O elektrycznej regulacji zazwyczaj można zapomnieć. Ustawienie fotela pod wysokiego kierowcę nie wiąże się ze znacznym ograniczeniem miejsca na kanapie. Jest go rekordowo dużo, a wrażenie przestronności potęguje mocne przeszklenie karoserii. O bagażniku można się wypowiadać w samych superlatywach. I w liftbacku, i w kombi jest on ogromny (590/610 l), funkcjonalny i łatwo dostępny.
Używana Skoda Octavia III – silniki benzynowe
W palecie silników Octavii III zabrakło miejsca na prostą jednostkę benzynową bez turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku. Obejmuje ona wyłącznie silniki TSI: 1.2 TSI (w 2016 r. mocniejsze warianty zastąpił 115-konny 1.0 TSI), 1.4 TSI (po liftingu także 1.5 TSI), 1.8 TSI (do 2018 r.) i 2.0 TSI, początkowo zarezerwowany tylko dla Octavii RS. Nastawione na wydajność jednostki nieźle sobie radzą z ponad 4,6-metrowym samochodem, całkiem oszczędnie obchodząc się z paliwem (w naszych testach Octavia 1.2 TSI w cyklu mieszanym zużywała ok. 6-7 l benzyny na 100 km). Koncern Volkswagena zdołał przynajmniej w jakimś stopniu uporać się z awaryjnością silników TSI i w Octavii III znajdziemy wyłącznie udoskonalone wersje tych jednostek. Niestety, wciąż zgłaszane są przypadki „brania” oleju (głównie 1.8/2.0 TSI).
Test Skody Octavii 1.0 TSI DSG Style
Używana Skoda Octavia III – silniki Diesla
Pomiędzy dwoma silnikami wysokoprężnymi (1.6 TDI i 2.0 TDI) zieje spora przepaść w kwestii osiągów i… kwot w ogłoszeniach. 1.6 TDI stanowi tylko wystarczający napęd i odstrasza 5-biegową skrzynią (6-biegowa tylko w Octavii Greenline o mocy 110 KM), a przy tym realnie pali niewiele mniej od wyraźnie żwawszego 2.0 TDI. Mocniejszego diesla pod maską ma zaledwie co trzecia używana Octavia III. Trzeba przyznać, że obie jednostki pozytywnie zaskakują trwałością, a konieczność ewentualnej wymiany czegoś z osprzętu wynika bardziej z dużego przebiegu niż niedopracowania konstrukcyjnego. W tej kwestii Volkswagen rzetelnie odrobił pracę domową.
10 najgorszych silników Volkswagena: omijaj je szerokim łukiem!
Używana Skoda Octavia III – opinie użytkowników
Zalety
„Perfekcyjna pozycja za kierownicą. Plus za regulowany podłokietnik i trafione rozmieszczenie niezbędnych przycisków”
„Octavia 1.6 TDI z DSG jeździ bardzo przyjemnie. W ogóle nie słychać dieslowskiego klekotu”
„W bagażniku mam zestaw siatek, aż 4 haczyki i wnęki po bokach. Dzięki nim łatwo utrzymać porządek”
„Manewrowanie sporą Octavią nie należy do trudnych: auto ma zaskakująco dobry promień skrętu i wielkie lusterka”
Wady
„Filtr DPF wypala się sam co 300 km. Wtedy najlepiej wyjechać na drogę szybkiego ruchu”
„W ruchu miejskim skrzynia DSG trochę się gubi i ma tendencję do poszarpywania”
„Oszczędności na wyciszeniu słychać po przekroczeniu prędkości 130 km/h”
„Przez uszczelki drzwi na myjni woda wlewa się do środka. Irytujące”
„Szkoda, że dolne okolice kokpitu wykończono twardym plastikiem”
Używana Skoda Octavia III – awaryjność, typowe usterki
Liczne modernizacje silników TSI ograniczyły, ale nie wyeliminowały całkowicie spalania oleju: objaw to okopcona końcówka rury wydechowej. Z kolei turbodiesle najczęściej domagają się już regeneracji lub wymiany turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego bądź filtra cząstek stałych (nierzadko przejechały więcej niż 250 tys. km). Takie przebiegi to też możliwość poniesienia sporych (liczonych w tysiącach) kosztów naprawy skrzyń DSG. Najczęściej „pada” sterownik albo zestaw sprzęgieł. Na razie nie trzeba przejmować się korozją, choć ta pojawia się już na łączeniach dachu ze słupkami oraz pod spodem. Osobom pragnącym maksymalnie zredukować koszty serwisowania zalecamy rozejrzeć się za Octavią w słabszej wersji silnikowej (do 150 KM, z prostszym zawieszeniem) i manualną przekładnią.
Używana Skoda Octavia III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony oraz w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.
Używana Skoda Octavia III – sytuacja rynkowa, ceny
Większość wystawionych Octavii napędzana jest silnikiem wysokoprężnym: rozkład pomiędzy 1.6 TDI a 2.0 TDI przedstawia się dość równomiernie. Octavię III można mieć już za 25 tys. zł. Za samochód z alufelgami i klamkami w kolorze nadwozia trzeba dołożyć ok. 10 tys. zł, natomiast dysponując budżetem 40 tys. zł można już liczyć na szeroki wachlarz przyzwoitych ofert. Ponad 50 tys. zł wystarczy na Octavię po liftingu lub RS-a. Chętni na Scouta muszą jeszcze trochę dołożyć. Auta z końca produkcji (roczniki 2018-2020) wystawiane są nawet za 90-100 tys. zł.
Używana Skoda Octavia III – podsumowanie
Popularność Skody Octavii nie wzięła się znikąd i nie słabnie nawet na rynku wtórnym. Rozglądając się za używaną Octavią III uważajmy, by w gąszczu ofert nie trafić na przysłowiową „minę”. Weryfikujmy historię serwisową i nie bójmy się przebiegu, jeśli auto ma za sobą udokumentowane naprawy z zakresu mechaniki.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Skodach:
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie użytkowników
Używana Skoda Rapid (2012-2019) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?
Dł./szer./wys. | 466-469/181/145-148 cm |
Rozstaw osi | 267-269 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 590-1580, kmb 610-1740 l |
Silnik | 1.0 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.5 TSI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1197 cm³ | 1395 cm³ | 1395 cm³ | 1498 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 115 KM | 86 KM | 105 KM | 110 KM | 140 KM | 150 KM | 150 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 175 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 12,0 s | 10,5 s | 10,5 s | 8,5 s | 8,5 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 181 km/h | 196 km/h | 196 km/h | 215 km/h | 215 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Silnik | 1.8 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI (RS) | 2.0 TSI (RS) | 2.0 TSI (RS) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 180 KM | 190 KM | 220 KM | 230 KM | 245 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 7,3 s | 6,8 s | 6,8 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 231 km/h | 236 km/h | 248 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 110 KM | 115 KM | 150 KM | 184 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 10,8 s | 10,6 s | 10,1 s | 8,5 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 194 km/h | 206 km/h | 205 km/h | 218 km/h | 232 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 3,5 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,6 l/100 km |