Wieloletni polski bestseller przeżywa drugą młodość na rynku wtórnym. Na którą generację używanej Skody Octavii postawić? Warto dopłacać do znacznie droższej, ale dopracowanej Octavii III?
Do niedawna nic tak nie przyciągało polskich kierowców do salonów jak Skoda Octavia – ten model pozostawał najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce przez 7 lat z rzędu (2009-2016)! Na przestrzeni lat Octavia „wymieniała się” tym tytułem ze Skodą Fabią i dopiero pojawienie się nowej Toyoty Corolli skutecznie zagroziło pozycję czeskiej marki na polskim rynku. Szczególnie dobrze sprzedawały się opisywane w tym artykule dwie generacje – druga i trzecia.
Skoda oficjalnie klasyfikuje Octavię jako samochód kompaktowy, ale nie da się oprzeć wrażeniu, że o wiele bliżej mu do aut klasy średniej. Przynajmniej jeśli chodzi o wymiary (ponad 4,5 metra długości), a co za tym idzie – przestronności w środku. Klienci słusznie oczekują od Octavii pokaźnego wnętrza i… rzadko się w tej kwestii zawodzą, podobnie jak w przypadku bagażników. Mimo wszystko o pokrewieństwie Octavii z tańszymi modelami przypominają m.in. silniki z kompaktowych Volkswagenów i zaledwie akceptowalne wykończenie deski rozdzielczej.
Obie generacje Octavii występują w tych samych wersjach nadwoziowych – liftback i kombi. Skoda proponowała również uterenowione odmiany Scout (tylko w kombi) i podwyższone wersje z napędem 4×4. Nie mogło zabraknąć ponad 200-konnej Octavii RS. Nie trzeba jej kupować, by cieszyć się z dobrych osiągów: jednostki TSI stanowią sprawny, lecz nie zawsze niezawodny napęd dla Octavii. Tylko w starszej generacji jeszcze spotyka się wolnossące odmiany benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6. Niestety, w niej też montowano obarczone złą opinią jednostki 2.0 TDI PD.
By móc rozważać zakup obu opisywanych wcieleń Octavii, trzeba dysponować budżetem w okolicach 25-30 tys. zł. Tyle wystarczy na dobrze wyposażoną Octavię II w polecanej wersji silnikowej albo nieco wyeksploatowaną Octavię III, głównie z dieslem pod maską. Warto się na taką porywać? Zobaczmy, co mają do zaoferowania obie generacje.
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – deska rozdzielcza
Część odbiorców z pewnością wybiera Octavię, bo nie oczekuje od samochodu fajerwerków stylistycznych, tylko obsługi nie wymagającej odrywania oczu od jezdni i nie wymuszającej zmiany nawyków z poprzednich aut. Właśnie taka jest deska rozdzielcza kompaktowej Skody: przemyślana, a przy tym nieźle zmontowana. Aspekt intuicyjności obsługi nieco zachwiały dotykowe ekrany, rozpowszechnione na dobre w trzeciej generacji. Wyposażenie aut jest w dużej mierze uzależnione od łączonego z nim silnika: słabsze jednostki zazwyczaj konfigurowano ubogo, więc zostawał albo pakiet płatnych opcji, albo wybór mocniejszego silnika. Podobnie zresztą z jakością materiałów: te w bogatszych odmianach sprawiają o wiele przyjemniejsze wrażenie. Zazwyczaj w nich można też liczyć na kolorystykę inną niż czarną.
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – przestrzeń w środku
Względnie niewielki rozstaw osi starszej Octavii (taki sam jak w Volkswagenie Golfie VI) nie zaszkodził jej przestronności: panują tu godne warunki podróżowania dla czterech dorosłych osób. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji osobne nawiewy i rozkładany podłokietnik. Wyprofilowanie przednich foteli oraz jakość tapicerek można uznać za zadowalającą. Octavia III punktuje przede wszystkim większą ilością miejsca na nogi pasażerów z tyłu, mocno zbliżając się pod tym względem do segmentu wyżej.
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – bagażniki
To z pewnością kategoria, która pozwoliła Octavii zwyciężać w testach lub porównaniach. Wszystkie kompaktowe Skody kuszą rekordowo pojemnymi bagażnikami. Minimalna pojemność to… 585 l w Octavii II liftback, maksymalna – 1740 l w następcy w odmianie kombi (po złożeniu kanapy). Część bagażowa obfituje w liczne, przydatne na co dzień rozwiązania (dodatkowe gniazdko, haczyki, schowki, wydzielone wnęki) i punktuje przyzwoitym wykończeniem.
Skoda Octavia II | Skoda Octavia III | |
---|---|---|
Liftback | 585-1420 l | 590-1580 l |
Kombi | 605-1620 l | 610-1740 l |
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – silniki
W gamie silnikowej Octavii II ostały się dwie jednostki benzynowe bez turbodoładowania – 1.4/80 KM i 1.6/102 KM. Przez cały okres produkcji oferowano tylko tego drugiego. Kilka lat po premierze pojawiły się pierwsze silniki TSI: 1.4 TSI, 1.8 TSI i 2.0 TSI w Octavii RS. Przeszły one także do Octavii III, z tym że rolę najsłabszego przejął 1.2 TSI, a później 3-cylindrowy 1.0 TSI. Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, Skoda montowała sprawdzone jednostki 1.6 TDI i różne odmiany 2.0 TDI. W starszym modelu występowały jeszcze awaryjne wersje z pompowtryskiwaczami, ale i też „pancerna” jednostka 1.9 TDI (do 2010 r.). O spodziewanej awaryjności silników Octavii piszemy w następnej ramce.
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – co się w nich psuje?
Niestety, jest tego trochę. Pierwsze odmiany jednostek 1.4 TSI nie zachwycały trwałością łańcucha rozrządu (wymiana kosztuje ok. 1500 zł): od tego problemu wolne są silniki 1.4 TSI z Octavii III, bowiem pochodzą one z nowej rodziny (EA211) i w nich zastosowano trwały pasek rozrządu. Z kolei mocniejsze 1.8 TSI i 2.0 TSI ponadnormatywnie spalały olej (zła konstrukcja pierścieni tłokowych) i tej przypadłości nigdy nie udało się do końca wyeliminować. Przestrzegamy przed następującymi turbodieslami: 1.9 TDI, kod BXE (Octavia II; nietrwałe panewki) i 2.0 TDI PD (również Octavia II, spektrum licznych awarii turbosprężarek, głowic i pompowtryskiwaczy). Resztę można polecić, ale przy ogromnych przebiegach, jakie z reguły pokonują używane Octavie, i tak mogą wymagać inwestycji wynikających z zużycia eksploatacyjnego. Przestrzegamy przed samochodami z dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG: remont skrzyni kosztuje ok. 5-6 tys. zł, a po 250 tys. km jest niemal nieunikniony. Za trwalsze uchodzą przekładnie 6-biegowe, których sprzęgła pracują w kąpieli olejowej. Poza tymi dolegliwościami Octavie uchodzą za ogólnie solidne i dopracowane konstrukcyjnie auta z szeroką dostępnością części zamiennych.
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – za ile można ją kupić?
Starsza generacja „awansowała” do grona samochodów tanich (za czterocyfrową kwotę), których nie zawsze opłaca się naprawiać. Ze względu na długi okres produkcji w ogłoszeniach znajduje się sporo aut za kwoty większe niż 20 tys. zł. Najdroższe Octavie II przeplatają się z najtańszymi Octaviami III w przedziale cenowym 25-30 tys. zł. Już na pierwszy rzut oka korzystniej wyglądają auta starszej generacji i mimo tych samych roczników przejechały zazwyczaj przejechały o wiele mniej kilometrów od Octavii III.
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?
Istotna poprawa objętości wnętrza i wyposażenie w aktualne technologie nie są w stanie zrekompensować możliwych napraw, jakie trzeba będzie ponieść na doprowadzenie najtańszych Octavii III do porządku. Za 25-30 tys. zł lepiej wybrać poprzednika z mniejszym przebiegiem i poświęcić więcej czasu na poszukiwania polecanych wersji, np. 1.6 8V z LPG. Pod względem funkcjonalności i użyteczności na co dzień Octavia II sprawdzi się w stopniu co najmniej zadowalającym.
Używana Skoda Octavia II – plusy i minusy
+ prosta obsługa kokpitu, pojemne bagażniki, duży staż rynkowy (tanie części, rozeznanie wśród mechaników)
– kilka niepolecanych wersji silnikowych, kłopoty z korozją, niska jakość oferty rynkowej
Używana Skoda Octavia III – plusy i minusy
+ jeszcze przestronniejsze wnętrze, szeroka i dopracowana paleta silników, nowoczesne wyposażenie
– wysokie ceny używanych aut, sporo ofert dotyczy mało atrakcyjnych samochodów po flotach, niedoróbki w wykończeniu
Skoda Octavia II | Skoda Octavia III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2013 | 2012-2020 |
Dł./szer./wys. | 457-458/177-179/145-153 cm | 466/181/147 cm |
Rozstaw osi | 258 cm | 269 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 585-1420 l, kmb 605-1620 l | ltb 590-1580 l, kmb 610-1740 l |
Silniki benzynowe | 1.2-2.0 (75-200 KM) | 1.0-2.0 (86-245 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.0 (105-170 KM) | 1.6-2.0 (90-184 KM) |
Silnik | 1.4 TSI | 1.6 8V | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1798 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 122 KM | 102 KM | 160 KM | 105 KM | 140 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 148 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 12,3 s | 8,1 s | 11,8 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 190 km/h | 223 km/h | 195 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,2 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Silnik | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1395 cm³ | 1798 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 105 KM | 140 KM | 180 KM | 105 KM | 150 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 8,4 s | 7,3 s | 10,8 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | 196 km/h | 215 km/h | 231 km/h | 194 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,1 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,1 l/100 km |
Przeczytaj inne nasze artykuły na temat używanej Skody Octavii:
Używana Skoda Octavia II (2004-2013) – opinie
Skoda Octavia II z przebiegiem 940 000 km (film)